Bovag ziet graag dat al het subsidiegeld dat tot 2025 beschikbaar is naar voren wordt gehaald.
Of u misschien €4.000 korting wilt op een elektrische auto? Dat hoeft de Nederlandse overheid geen twee keer te vragen. Met de ingang van deze regeling vorig jaar was het potje in een mum van tijd leeg. Dit jaar is het potje zo mogelijk nog sneller leeg. Logisch, want een groot deel was al opgebruikt aan de subsidies van vorig jaar. Veel mensen grijpen dus mis en de overheid heeft er op deze manier een beetje een potje van gemaakt.
De subsidieregeling is nu een soort loterij geworden. Vrij letterlijk, want via loting wordt bepaald wie de subsidie krijgt. Deze loting zal ergens tussen nu en begin april plaatsvinden. Pas volgend jaar is er weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Bovag is niet te spreken over deze gang van zaken en pleit daarom voor een iets andere aanpak.
Bovag ziet graag dat alle subsidiegelden naar voren worden gehaald. Momenteel is het budget verdeeld over vijf jaar en is er dus tot 2025 jaarlijks een x bedrag beschikbaar. Bovag wil graag dat de ‘jaarschotten’ worden opgeheven, waardoor het complete budget dus op één hoop wordt gegooid. Daarmee willen ze voorkomen dat de doorbraak van EV’s stagneert.
Eerder riep de branchevereniging hier ook al toe op. Bovag wil graag overleg met Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Maar dat is vooralsnog dat, een wens.
UPDATE: Het Ministerie geeft aan dat hier geen plannen voor zijn en dat samenvoegen van de subsidiepotjes niet voor de hand ligt.
Met de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s loopt het trouwens wat minder storm. Momenteel is er namelijk nog maar €118.000 aangevraagd, terwijl het totale budget €13.500.000 is. Mocht er overigens nog wat in het potje zitten aan het eind van het jaar (net als in 2020), dan gaat dat bedrag niet terug de staatskas in. Op aandringen van Bovag wordt dit dan het volgende jaar in de pot voor nieuwe EV’s gestopt. Wat dat betreft hebben ze bij Bovag dus hun zin gekregen, het is nu afwachten of dat ook geldt voor het naar voren halen van het subsidiegeld.
UPDATE 7-1-2021, 11.23uur : Reactie van Ministerie verwerkt in artikel.
Foto: Mini Cooper SE, gespot door @supercarboy
hiostu zegt
Gewoon in sneller tempo nu de funding voor nieuwe EVs vrijgeven zodat je over een aantal jaar meer aanbod krijgt op de 2e hands markt en dan op dat moment het andere budget vrijmaken. Logisch dat er nu nog niet veel gebruik wordt gemaakt van het budget van gebruikte EVs, want er is nog beperkter aanbod.
escort77 zegt
@hiostu: en die EV’s worden ook weer geëxporteerd zoals ik 2 artikelen hieronder lees.
Edge zegt
Op één hoop gooien vind ik ook alweer zowat. Het subsidiepotje voor nieuwe auto’s was zo snel leeg, dat dat ook bij één grote pot binnen no-time op is. Wel zou ik een herverdeling van het totale potje toejuichen. Neem het bedrag dat vorig jaar aan occasionsubsidie is aangevraagd, vermenigvuldig dat met een iets meer dan de te verwachten groeifactor en geef de rest dan direct aan de kopers van nieuwe EV’s. Hoe sneller we meer nieuwe EV’s op de weg hebben, hoe sneller nieuwere/schonere brandstofauto’s en tweedehands EV’s betaalbaarder worden.
willeme zegt
Zat toevallig laatst te zoeken naar een gerse EV-okazie. Had het gevoel dat ze allemaal stevig aan de prijs waren. Daarbij hebben verkopers in veel gevallen de korting én de btw er al af gehaald voor je. Wat overigens raar is, want als je btw kan verrekenen (bedrijven), geldt die hele regeling alleen voor particulieren (die alsnog btw moeten betalen…).
Maar stel: je hebt het geld (plus de btw), zou je het dan moeten doen? De EV’s zijn prijzig en allemaal eerste generatie, dus een extreem korte actieradius en lange laadtijd. Of zie ik iets over het hoofd?
Dutchdriftking zegt
@willeme: Tja, het is een hoop geld voor weinig auto. Ik zou zeggen, als je daadwerkelijk een mooi bedrag kan besteden aan een tweedehands auto, koop dan nog één keer iets fijns op benzine of diesel voor dat het niet meer kan. Een tweedehands Nissan Leaf, of een Audi S6 met V10? als je een beetje gas geeft ontlopen ze elkaar niet veel qua actieradius, maar ik weet wel wat ik zou kiezen. Je kan tenslotte je hele leven nog elektrisch rijden….
Edge zegt
Ik denk persoonlijk dat als je als occasionkoper zuinig wilt rijden of deel wilt uitmaken van de groene revolutie, je voorlopig nog beter af bent met een (plug-in) hybride. Dan heb je in ieder geval nog de brandstofmotor om op terug te vallen als de actieradius kort is of de batterijen niet helemaal 100% meer zijn. Ik weet niet of dat na wat onderzoek naar praktijkverbruik en betrouwbaarheid nog steeds zo zou zijn, maar op het eerste gezicht spreekt de Opel Ampera in dat opzicht wel aan. Oogt redelijk nieuw en futuristisch, zit volgens mij ook best prima in de opties en is inmiddels voor een rug of 10 op de oprit te zetten.
herve11f zegt
@Edge: Je veronderstelling klopt in ieder geval niet bij alle merken. Ik had een Porsche Panamera hybrid waarvan het batterij management er na 6 jaar en 14 dagen de brui aan gaf. (Toevallig had ik 6 jaar garantie op de elektrische aandrijflijn, maar dat terzijde) Op dat moment doet het voertuig niets meer en kan je er niet meer rijden. Er zijn namelijk verschillende zaken die mee aangedreven worden door de HV batterij waardoor het voertuig in volle lock gaat.
fanboy zegt
@willeme: Je ziet in ieder geval de Ampera-E over het hoofd. Die is nog steeds niet mega goedkoop (laten we zeggen vanaf 20K) maar heb je wel lekker 200pk en (in de zomer) 400km rijbereik.
Wij zijn daar erg tevreden mee. Anders was het billenknijpen met het rijbereik (als wij in de auto stappen is het vaak 50 tot 90km enkele reis, en ik rij graag door). Of gewoon meer geld meenemen.
Wat die prijzen betreft, ze moeten echt wetgeving maken om verplicht goed weer te geven of prijs incl of excl btw en subsidie is. Dat je daar al wat mee kan in de zoekresultaten. Nu moet je er vaak op klikken om er achter te komen dat het niet zo mooi is.
banderas zegt
Lijkt me een goed plan, want het is toch bizar dat het na 1 dag alweer op is? Zakelijke rijders worden al jaren flink gestimuleerd (op meerdere vlakken) en de particulier (die nu eindelijk betaalbare EV’s kan kopen) heeft gewoon snel pech.
En reaguurders die mensen belachelijk maken die er gebruik van willen maken: als jij 4k kan besparen op iets zou je dat ook doen. En dan ook niet meer over een prijs onderhandelen als je een benzineauto gaat kopen he?
cdlop01 zegt
Vlgs vermaard Duits instituut produceren EV’s veel meer fijnstof dan benzine wagens en zelfs moderne diesels. Bron Autobild.
De EVangelisten ontkennen dit stellig maar een Polestar 2 van 2200 schoon aan de haak kan nooit schopn zijn bijvoorbeeld onzin. Uiteraard zal studie weinig aandacht krijgen want de EV wordt ons opgedrongen en met subsidies gepromoot. Als we dan straks allemaal EV rijden zal er wel aandacht voor de fijnstof komen en worden we allemaal de auto met brandstofcel ingewerkt….. .
mashell zegt
Heb je dat artikel ook echt gelezen? Ik denk het niet want dan zou je weten dat het vermaard instituut gewoon het OESO is, niet echt Duits. Het ging over dat EV’s vaak grote zware SUV’s zijn die dus dikke remmen hebben en als die dikke remmen een keer worden aangesproken dan komt er relatief veel fijnstof vrij. Dus hebben we minder lompe EV’s nodig en dat is precies wat de fabrikanten aan het doen zijn. In het hetzelfde rapport staat trouwens dat kleinere elektrische auto’s (denk aan de Zoë) minder fijnstof uitstoten dan vergelijkbare modellen met verbrandingsmotoren. En dat is ook wel logisch, het gewicht is maar weinig hoger maar er wordt met een elektroauto veel minder vaak met de remschijven geremd. Conclusie: rapport gaat nergens over. Onder aan de streep stoot een EV ook minder fijnstof uit dan een auto met verbrandingsmotor.
cdlop01 zegt
Polestar 2 weegt 2200kg, polestar 1 zelfs 2400kg, hoezo? Ev’s zijn veel en veel te zwaar, allemaal, en stoten meer fijnstof uit maar komt de milieulobby niet van pas. We zullen allemaal in een EV gedwongen worden. Waanzin EV’s, volksverlakkerij, niets maar dan ook niets groen aan een EV.
pramm zegt
Uitzonderingen kan je altijd vinden. Een Tesla model 3 weegt tussen de 1600 en 1800 kg. Een BMW 3 1.6 zit op 1600. Beetje leukere motor en t gewicht neemt ook daar toe…. Dus wat is je punt?
fanboy zegt
@cdlop01: Het is wat onzinnig. Tuurlijk kun je zware elektrische SUVs vinden.
Model 3 hoeft niet eens zo zwaar te zijn.
Onze EV weegt 1600kg, ja ietsje zwaarder dan een benzine versie maar valt reuze mee. De voordelen zijn groot.
En als ik hem de helft van het jaar letterlijk met mijn eigen zonnestroom laadt (dus niet via het grid), dan is dat harstikke schoon. Daar buiten is het nog steeds veel efficienter.
mashell zegt
@cdlop01: je herhaalt slechts je onjuiste stelling zonder enige inhoudelijke argumentatie. Maar als Trump je voorbeeld is dan doe je dat goed.
willemveenstra zegt
Electrische auto zijn veel te zwaar. Stoten hierdoor veel meer fijnstof uit door verhoogde banden slijtage. En richten ook meer schade aan het asfalt aan. Dat je 700kg aan batterijen meeneemt om 300km te rijden. Tank diesel of benzine weegt ca 50kg en kom je verder mee. Zware electrische auto’s is een achteruitgang ipv vooruitgang.
mashell zegt
En wat vindt je van vrachtwagens? Die wegen wel 30 tot 40 ton en hebben heel veel banden. Hoeveel fijnstof komt daar wel niet vanaf? En is een auto van 2600 kilo om een persoon van 80 kilo van A naar B te vervoeren zou zo veel vreemder dan een auto van 1350 kilo om een persoon van 80 kilo van A naar B te vervoeren? Wat mij betreft is beide eigenlijk absurd. Maar als je gaat kijken naar de milieueffecten dan is elektrisch rijden zoveel efficiënter dat het zelfs met de zware batterijen een fors milieu voordeel heeft.
pramm zegt
Ow vertel. Zie hierboven mijn post met de vergelijking tussen een BMW 3 en Tesla model 3.
raoufff zegt
Op=op, anders kunnen ze toch altijd een crowdfundactie starten voor al die zakelijke rijders die het niet zo breed hebben?
degrotemuis zegt
Ja, goed plan! Maar 1 klein puntje: deze subsidiepot was juist voor particuliere rijders. Bijtellingskorting is geen subsidie, dus heeft ook geen maximum per jaar.
mashell zegt
Typisch Bovag. Hun motieven zijn de autoverkoop te stimuleren. Als we nu al de subsidies kunnen opsouperen van toekomstige jaren dan wordt er nu meer verkocht. Goede kans dat het nieuwe kabinet een tikkie groener is (al was het maar omdat zelfs het VVD verkiezingsprogramma wat groener is) er weer een nieuwe subsidieregeling komt.
pramm zegt
Ander vermoeden. Die ev’s zijn grotendeels toch al verkocht. Dus geef die subsidie nu weg. Dan heeft de gevestigde orde daarna geen last meer van deze subsidie en kunnen ze zoveel mogelijk benzine of diesels verkopen zonder dat klanten vragen naar ev’s met subsidie.
retetikker zegt
Hoeveel kost dit eigenlijk per Ton niet uitgestoten CO2?
sjeemsbond zegt
Waarom laat de overheid de burger niet gewoon die 4000 euro als aftrekpost voor de jaarlijkse belastingopgave? Kan iedereen die 4000 krijgen, ook geen potjes nodig. Opgelost.