Is de crisis in de autohandel dan eindelijk voorbij? De BOVAG komt in elk geval met positief nieuws wat betreft nieuwe auto’s.
Het jaar lijkt nog maar net begonnen, maar toch loopt het alweer bijna op z’n einde. Nog maar 66 dagen en het is kerst bijvoorbeeld. Zo hard gaat het allemaal. Maar het einde van het jaar betekent ook de tijd van lijstjes, terugblikken en voorspellen.
Zo ook wat de verkoop van nieuwe auto’s betreft. Zoals je weet is dat de afgelopen tijd om te janken, er werden nog nooit zo weinig nieuwe auto’s verkocht als in deze tijd. En dat ligt echt niet alleen aan de consument die de hand op de knip houdt. Er zijn gewoon minder nieuwe auto’s te koop.
Bovag voorspelt een (kleine) kentering
Als alles blijft gaan zoals het nu gaat, verwacht de BOVAG dat er aan het eind van DIT jaar 320.000 nieuwe auto’s op kenteken zijn gezet, ongeveer net zoveel als in 2021. Maar volgend jaar lijkt het dan eindelijk (iets) beter te gaan worden, BOVAG verwacht dat er in 2023 in totaal 340.000 nieuwe auto’s verkocht gaan worden.
En daarbij zijn de bestelbusjes en andere ‘lichte vracht’ nog niet meegerekend. Daarvan worden er naar verwachting volgend jaar zo’n 70.000 geregistreerd, 3000 meer dan de verwachte 67.000 van dit jaar.
Waarom gaat het aantal verkochte auto’s omhoog?
Bovag zegt in het eigen persbericht het volgende over de oorzaken van de verwachte stijging van het aantal nieuw verkochte auto’s in 2023.
De lichte verkoopstijging in 2023 is ingegeven door een mogelijk positief effect op het historisch lage consumentenvertrouwen door de overheidsingrepen in de energiecrisis. Aanvullend lijkt het er op dat een deel van de autofabrikanten zijn leveringsachterstanden kan gaan inlopen, omdat de levering van chips, onderdelen en grondstoffen weer wat lijkt te herstellen.
BOVAG, altijd positief die jongens
Laten we hopen dat de rekenmeesters gelijk hebben. Het is wel eens mooi geweest met al dat slechte nieuws de laatste tijd. KOOP DAN!!1!
DeWitteCondor zegt
Ze zullen het vast goed geanalyseerd hebben maar dit verbaast wel. De echte klappen moeten nog komen in 2023. Ik zou er in elk geval geen geld op inzetten.
Turbo S zegt
Ik ook niet.
moveyourmind zegt
Voor wie weer vertrouwen in de economie krijgt door de overheidsingrepen op de energiecrisis en daardoor een nieuwe auto durft te kopen is er nog een leuke bonus…
Je krijgt bij je nieuwe auto gratis en voor niks een paar uiers met hele vette spenen.
Zodat diezelfde overheid die je nu uit de energiecrisis helpt je de komende jaren weer zo hard uit kan melken dat je alsnog in de ellende komt.
Richmond zegt
In tijden van enorme inflatie, rente verhoging en aanstaande recessie denkt de Bovag dat er meer autos verkocht gaan worden. Op basis waarvan?
harrie zegt
Hopium.
bobje zegt
De Nederlanders hebben zo ontzettend veel geld op de bank. Daar moet nodig wat mee gedaan worden. Dus als het een zachte winter wordt, kunnen we in 2023 in een nieuwe auto de crisis binnen rijden 😂
nicolasr zegt
@DarkSchneider Dat staat letterlijk in de tekst. Gequote nog wel. Heb je alleen de kop gelezen ofzo?
willemveenstra zegt
Met de hoge BPM op nieuwe brandstof auto’s koop ik niks nieuws meer. Mocht de BPM er ooit vanaf gaan ben ik weer van plan om een nieuwe auto te kopen.
Elektrische emotieloze troep hoef ik niet.
potver7 zegt
Als BPM ooit wordt afgeschaft, dan wordt die wel vervangen door een andere belasting met een fraaie afkorting die min of meer hetzelfde effect moet hebben. En de BPM-vrijstelling voor EV’s heeft ook niet het eeuwige leven. De overheid moet inmiddels weer rente betalen op staatsleningen dus kan het die gemiste inkomsten niet meer ‘gratis’ aanvullen.
leefvrij zegt
Dit verbaast mij ook. Ook omdat fabrikanten geen kleine auto’s meer maken. Alleen te dure cross-overs met veel marge. Het aantal auto’s neemt dan af en de omzet en winst neemt toe. Eigen keuze van de fabrikanten. Dus ik vraag me af of dit een probleem is voor de fabrikant of voor de consument.
JanJansen zegt
De enige reden waarom ik geen nieuwe auto koop is omdat ze niet bestaan of leverbaar zijn.
Zodra de verlengde ID Buzz leverbaar is wil ik deze best kopen. Er is simpelweg momenteel niets vergelijkbaars op de markt.
potver7 zegt
Kunnen we even teruglezen naar eerdere voorspellingen van de BOVAG? Volgens mij hebben ze het vaker fout dan goed – en dat is ook niet meer dan logisch want economische ontwikkelingen zijn nu eenmaal enorm lastig te voorspellen.
Alleen het inhalen van leveringsachterstanden zou ervoor kunnen zorgen dat het aantal kentekenregistraties volgend jaar stijgt, die achterstanden hebben de registraties in de afgelopen twee jaar immers flink getemperd. Verder zijn de opmerkingen over stijgend consumentenvertrouwen natuurlijk een slag in de lucht, gezien de geopolitieke ontwikkelingen en mogelijke consequenties op energieprijzen is dat amper een maand vooruit in te schatten, laat staan een jaar.