Al waarschuwt BOVAG de Amerikaanse autobouwer ook voor de concurrentie.
Dat Tesla bizar veel auto’s weet te slijten in Nederland is geen nieuws meer, maar nu doet het Amerikaanse autobedrijf daar nóg een schepje bovenop. Volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens worden er deze maand namelijk elf- tot twaalfduizend Tesla’s op kenteken gezet. Tot gisteren toe waren het er al zevenduizend, maar vandaag kwam een nieuw schip met 3700 Tesla’s aan. En het zijn praktisch allemaal Model 3’s. Daarmee heeft Tesla dit jaar dertigduizend elektrische auto’s op kenteken gezet en wordt het naar alle waarschijnlijkheid na Volkswagen en Opel het meest geregistreerde merk in 2019.
Hoewel dit fantastisch nieuws lijkt voor Tesla, moet het bedrijf volgens Huyskens ook waken voor de concurrentie. Van de Model S en X zijn er dit jaar namelijk maar ‘een paar honderd’ op kenteken gezet, terwijl er naar verwachting tussen de 2.000 en 2.500 Audi e-tron’s in 2019 een Nederlands kenteken hebben gekregen. “Als er serieuze concurrentie komt van een traditionele autofabrikant met leveringszekerheid, voldoende actieradius, goede bouwkwaliteit en een servicenetwerk, dan zie je dat de mensen weer daarvoor gaan kiezen”, Zei Huyskens in de BNR Nationale Autoshow.
De reden van de hoge verkoopcijfers is uiteraard de bijtelling. Voor wie onder een steen heeft gelegen: volgend jaar gaat de bijtelling voor EV’s van 4% naar 8%, vanaf 45k betaal je 22%. Daarom dat er in de laatste maand van het jaar snel nog ruim twaalfduizend EV’s op kenteken worden gezet, terwijl er in de rest van het jaar ‘slechts’ 39.000 op kenteken zijn gezet. Toch denkt Huyskens niet dat de verkoop volgend jaar gaat instorten.
De eerste reden hiervoor is het aanbod: dat gaat namelijk groter worden. Hij wijst bijvoorbeeld naar de MG ZS EV, die een actieradius heeft van 263 kilometer en een instapprijs van 29.990 euro. Daardoor valt de auto in ‘een aantrekkelijk segment’. En toen PHEV’s tot vier jaar geleden een bijtelling hadden van zeven procent, waren de GTE’s en Outlanders niet om aan te slepen, aldus de BOVAG-woordvoerder. Daarnaast gaat de bijtelling voor EV’s in 2021 weer omhoog naar 12 procent, dus zou 2020 toch nog een goed jaar kunnen zijn voor elektrische auto’s…
Over die plug-in’s gesproken: Huyskens vermoedt dat EV’s de PHEV’s eind dit jaar gaan inhalen. Op 1 december stonden er nog 96.000 plug-ins geregistreerd, ‘dat aantal brokkelt langzaam af’. Tegelijkertijd stonden er toen nog 84.500 EV’s op kenteken. Aangezien er deze maand zo’n elfduizend Tesla’s worden verkocht, een plukje e-trons, Kona’s, Ampera’s, Leaf’s… Daardoor zouden we best over die magische grens van honderdduizend stuks kunnen gaan, denkt de woordvoerder.
Verder ging het in deze aflevering van de BNR Autoshow over de Maik Willems, directeur van Bastion Hotels. Hij doet over ruim twee weken mee aan de Dakar Rally met een eigen team. In The Road to Zandvoort praten Meindert en Noud met racelegende Gijs van Lennep, die in de jaren zeventig drie keer de Grote Prijs van Nederland verreed.
Fotocredit: ‘Roadtrip’ Tesla Model 3 van 993C, via Autojunk.nl.
standeman zegt
Teslablog?!
ty5500 zegt
@standeman: je zou haast vergeten dat er andere merken zijn met de hoeveelheid Tesla artikels hier
Edge zegt
@standeman: Ja, leuk toch?! Hartstikke mooi dat Autoblog niet blind is voor hoe relevant Tesla tegenwoordig is.
hotze zegt
@Edge: Gesponsporde relevantie. Was er geen lagere bijtelling, hadden ze weinig te doen in NL.
stephane8200 zegt
Is de commissie Open Deur nog niet met vakantie?
cazzo046 zegt
Service netwerk :) Waarvoor? Achterhoedegevecht vd Bovag.
Die club kan binnenkort inpakken als alle auto’s via internet verkocht worden en nauwelijks nog service nodig hebben.
wimof zegt
@cazzo046: Om binnen een correcte tijdspanne een herstelling te kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld.
v60germany zegt
@cazzo046: volledig mee eens.
Telt daarnaast de discutabele positie van een BOVAG mee, welke in feite een kapstok-vereniging is van een verzekeringsmaatschappij.
Men raakt haar grip op de momentele markt kwijt, want de garage op de hoek is medio 2030 uitgestorven. én dat is nu net hét lid vd BOVAG. Een gemiddelde lid betaald per jaar bijna 1000 euro voor een lidmaatschap!
Let dan bv eens goed op viabovag.nl
Haar nieuwe service waar men alle mobiliteitskaders het aanbod van wil aanbieden. Er bestonden al tig duidelijke (en meestal onafhankelijke) portalen, maar volgens BOVAG nog niet de juiste… gelul in de ruimte zo’n standpunt. En puur een hulpmiddel om de monopolist levensdagen te verlengen.
Met alle respect voor garagehouders, maar waarom in de BOVAG polonaise meelopen, terwijl dit merk al jaren passé is? Er zijn – en volgen in de toekomst – betere kaders te vinden.
BOVAG is de sterfhuisconstructie van 2030 voor naïeve garagehouders.
str8six zegt
Pleur toch op met die fisca-hokken.
aarsgewei zegt
@str8six: ah gossie
nissanfairladyz zegt
@str8six: een iphone tegenover Android is als Tesla tegenover plofmotoren. Snap niet hoe je als iPhone eigenaar zo kan denken. Of ben je ook zo’n typische mee luller en dan uiteindelijk toch toegeven aan innovatie? :) geef maar toe
oxidizers zegt
@str8six: Toch leuk man, beter dan die duizenden 1 liter 3 cylinders die we nu rijden door de bpm. Je kan van Tesla zeggen wat je wilt maar het goedkoopste instappretje dat ze hebben trekt jouw auto er wel uit bij de stoplichten.
monsieurleloure zegt
Elon Musk is een eindbaas. Period
detroitv8 zegt
@monsieurleloure: en onze Belastingdienst!
hotze zegt
@detroitv8: Inderdaad. Benieuwd hoeveel er nog een Tesla kiezen als de bijtelling echt omhoog gaat.
nissanfairladyz zegt
@hotze: Zeiden ze dat vorige keer ook niet toen hij naar 4% ging? :) en zie nu hier de waarheid dat geschiede.
Geloof me bij 8% gaat hij net zo lekker.
hotze zegt
@nissanfairladyz: ik bedoel als die gelijk wordt aan benzine/diesel.
j05b zegt
@hotze: als de bijteliing strx 22% is zou ik weer voor de tesla gaan.
moveyourmind zegt
Als de woordvoerder van de Boeven, Oplichters, Vrauderende & Allesbehalve-bonafide Garagehoudersvereniging dat denkt zal het wel zo zijn…
Volgend jaar misschien wel, maar wacht maar tot de Cybertruck komt… Wordt dé topper van 2021. En van 2022, 2023, 2024, 2025 en 2026 en misschien zelfs ook nog wel van 2027. Maar dan heeft de Cybertruck misschien al een heel klein beetje last van een concurrent die eindelijk wakker is en met een soortgelijke pickup die na de SUV de nieuwe mode is.
mar10us zegt
@moveyourmind: vrauderende… Echt waar?
moveyourmind zegt
@mar10us: seriejeus ja
koeberg zegt
@moveyourmind: Waar haal jij vandaan dat Nederland massaal in pickups gaat rijden?? Pickups zijn veel te groot voor Nederlandse straten.
bitd zegt
@koeberg: pacman
lompey zegt
10000 X 3 = 30000
lekkerlinksrijden zegt
@lompey: zo zo, dat op de late vrijdagmiddag
trasimo zegt
Zo, deze mening van de BOVAG zal Elon wel de nodige slapeloze nachten gaan bezorgen!
scrmeagle zegt
Let op: Wet van de remmende voorsprong en alleen maar vanwege fiscaliteit! Tesla rijders zijn over het algemeen boekhouders en geen autoliefhebbers dat is mijn mening! Veel plezier met jullie rijdende Ipad.
trasimo zegt
@scrmeagle: ik vermoed dat die zure reacties onder elk Tesla topic over het algemeen van ‘petrolheads’ zijn, die vooral gefrustreerd zijn omdat ze er zelf niet eentje kunnen betalen of voor de voordelen niet aanmerking komen. Jaloezie is een bitch!
harrie zegt
@trasimo:
En vooral nog nooit een keer in gereden hebben.
mx5wijf zegt
@trasimo: Het is dan ook bijzonder krom dat leaserijders profijtelijk een EV kunnen rijden, maar particulieren de volle mep aan aanschafprijs moeten ophoesten. En juist de aanschaf is de grootste hobbel bij een behoorlijke EV…
nissanfairladyz zegt
@mx5wijf: daarom heb ik een tweedehandse elektrische auto. Is hiervoor ook zakelijk gebruikt. Ga jij als particulier dan ook een plofmotor auto kopen? Die zijn tevens ook heel duur.. er komt steeds minder verschil in nieuwprijs. Geef het een paar jaar. In die tussentijd kan je als particulier gewoon de tweedehands markt op hoor. Net als ik.
porsche928 zegt
@nissanfairladyz: ik heb ook een 2e hands Tesla S particulier gekocht. Fijnste auto ooit, heb hiervoor veel BMW en Renault gereden.
E550 zegt
@trasimo: Ik ben niet tegen Tesla’s, maaar volgens mij kunnen de meeste Tesla bestuurders (niet eigenaren) zo’n ding helemaal niet kopen, omdat ze best duur zijn. Moet je voorstellen als er geen bijtelling was en als je ze niet kon leasen. Dan was de Nederlandse Tesla-markt vrijwel helemaal uitgestorven.
hotze zegt
@e550: amen.
wimof zegt
@trasimo: En hoogmoed komt voor de val.
balboni zegt
@scrmeagle: kijk uit! Ik haat alles wat riekt naar vernieuwing! Volgend jaar weer gewoon met paard en wagen naar het werk! Maar dat is mijn mening! Ajuus!
hotze zegt
@balboni: haha, dat zou wat zijn. Proberen ze de veestapel te verkleinen, schaft iedereen een paard aan.
mark997gt3 zegt
@scrmeagle: grote meerderheid van autokopers is geen liefhebber. Vaak een rationele keuze. Maar je hebt wel gelijk ik ken geen enkele liefhebber die in een Tesla rijdt! Allemaal knopentellers!
nissanfairladyz zegt
@mark997gt3: ik ben wel een liefhebber van de techniek. Door een computer aangestuurde SiC mosfets die hele mooie elektromotoren aansturen. In die computer zit een knap stukje regeltechniek. Daarnaast is batterij management ook een vak apart. Als je het over cutting edge techniek hebt.. dan zit Tesla daar helemaal voorop. Ik ben daarom eigenlijk ook super en dan ook super zwaar teleurgesteld in de Duitsers. Hun autos zijn nog slechter als de franse en koreanen. Schande is het. En dat mag gezegd worden.
lithiumion zegt
@mark997gt3: zo! Kom je wel eens buiten de deur dan?
banderas zegt
@scrmeagle: Model 3 stuurt en rijdt fantastisch. Zelfs Chris Harris heeft er 1 besteld.
scrmeagle zegt
@banderas: Wat zegt dit? Niks toch en zeker zal die Jetsons auto snel en goed rijden. Zag ze 40 jaar geleden al in Hanna&Barbara.
iphonistvongates zegt
Ze moeten nu toch echt haast gaan maken met het planten van extra laadpunten anders wordt het binnenkort vechten om je EV op te kunnen laden.
nissanfairladyz zegt
@iphonistvongates: Want jij rijdt elke dag 300+ kilometer naar je werk en dan weer 300+ kilometer terug? :) mijn batterij kan tussen de 50 en 80 kilometer. En daamee kan ik heen en weer terug naar mijn werk. Heb ook meerdere collegas met een model 3. Ze hebben de meeste hebben nog nooit een snellaadpaal gezien!!!!!
VeniVidiVici zegt
Sodemieter toch een eind op met die eenheidsworst op de weg! Kan dan wel snel zijn zo’n elektro ding, maar ZO emotieloos en f*cking lelijk!
fanboy zegt
@venividivici: Dat ze goed rijden is dan in ieder geval een vooruitgang op de rest van de eenheidsworst die ook nog eens voor geen meter rijden.
wimof zegt
@fanboy: Met 5 buitenkleuren en 2 interieur uitvoeringen hoe moeten we dat noemen ?
lithiumion zegt
@wimof: is dat je argument op emotieloos rijden, serieus?
trasimo zegt
@venividivici: zo te lezen zorgen ze anders bij jou voor genoeg emotie :) onder emotieloze eenheidsworst versta ik zelf eerder de Opel Zafira Ecoflex, Kia Ceed, Volkswagen Golf en Passat of de zoveelste voorwieltrekkende Audi A4 2.0 tdi, maar ieder z’n ding natuurlijk. Tesla’s ‘f*cking lelijk’ vinden vind ik best knap trouwens…
BaRa zegt
@venividivici: Er is niets mis met eenheidsworst. Pakweg 98% van het wagenpark bestaat uit eenheidsworst. Zolang die worst goed gemaakt is, is er niets aan de hand. Het gaat pas mis als de worst pretendeert van een ribstuk te zijn. Helaas bezondigt een groot deel van het wagenpark zich daaraan. De autofabrikanten doen het, en de consument trapt erin en koopt het. Tesla maakt zich aan dat soort volksverlakkerij een stuk minder schuldig. De claims van de autofabrikant zelf zijn redelijk to the point. Geen idee waarom jij dat als zelfverklaarde autoliefhebber niet lijkt te zien. Misschien heeft het te maken met te grote oogkleppen?
olivier420 zegt
@venividivici: Ik vind m anders best lekker de bocht door sturen. Massa’s grip , enorm koppel. En die opzoemende accu’s zijn stiekem best gaaf.
Ja. Ik beleef hier na een week rijden veel meer plezier mee dan de golf die ik hiervoor reed. Wat écht een eenheidsworst is :-).
TimoBac zegt
Zieke prestatie van die jongens uit Californië. Mijn complimenten hebben ze!
fransananas zegt
De reden dat de etron dit jaar op kenteken gingen is omdat ze vorig jaar niet leverbaar waren. De S en X wel en die vlogen over de toonbank. Oftewel iedereen die een S of X wilde kocht hem vorig jaar. Nu is het zo dat een 3 voor veel mensen net zo goed is als een S en straks de Y net zo handig als een X maar wel goedkoper
nissanfairladyz zegt
@fransananas: de Etron is echt een prachtige auto. Interieur wel een beetje slecht qua dashboard. Teveel kleine losse schermpjes. Dat had mooier gekund. En het ergste: het is een verschrikkelijke zuipbak. Gigantische batterij die helemaal niet ver komt. Op het efficientie lijstje van alle EV’s bungelt hij helemaal ergens onderaan.
Niet bepaald voorsprong door techniek.
Dutchdriftking zegt
Voor de geïnformeerde Autoblog-lezer is het een behoorlijk open deur.
T5Power zegt
Nog even en je rijdt er zelfs in een Golf exclusief bij ;-)
Ot92 zegt
Dat gaat nog een hel worden bij de laadpalen.
Dutchcarwizard zegt
De beste verkochte auto van Nederland is een sportsedan, hoe cool is dat?
raoufff zegt
Mooi man! zelfs Dyson verkoopt niet zoveel units als Tesla!!
thomasthomas zegt
Je ziet ze ook best veel rijden… beetje de Opel Vectra van nu.
sleepyj zegt
Tesla kan ook lekker blijven verkopen in Europa, want geen last van de cafe norm. Andere fabrikanten met ook ICE’s in het gamma zijn wat behoudender, zodat de cafe norm makkelijker te halen valt in 2020.
evdw zegt
“De reden van de hoge verkoopcijfers is uiteraard de bijtelling.”
Iets verder kijken dan je neus lang is he. Anders zouden alle andere EV’s ook zulke grote aantallen laten zien en dat is niet zo. De Model 3 springt eruit omdat het gewoon een heel erg goede auto is met geweldige rijeigenschappen en er ook nog eens prima uit ziet.
v60germany zegt
@evdw: mooie samenvatting van een mening.
Ik durf je te zeggen dat de 3 op basis van technisch aspect zijn maatstaf zet.
Maar laat ‘mooi’ nu even een smaakkwestie blijven. Ik vind gelijkwaardig aan de nieuwe Golf 8. Ja dat zeg ik, puur een smaakkwestie….
evdw zegt
@v60germany: Zeker, is idd mijn mening. Maar kennelijk door veel mensen gedeeld anders zou het niet zo’n verkoop hit zijn. Lelijke en slechte auto’s verkopen ook slecht, altijd al zo geweest.
hotze zegt
@evdw: jij denkt dat de model 3 zo goed zou verkopen zonder het bijtellingsvoordeel? Dream on…
nissanfairladyz zegt
@hotze: hij heeft het over de combinatie van factoren. Zowel de bijtelling als wat je ervoor krijgt, tegenover andere EV’s.
evdw zegt
@hotze: Nee, dan heb je niet goed gelezen.
nautique206 zegt
We hebben jaren gehad met polo Bluemotion, Peugeot 308, outlander en vast nog een paar. Puur door de bijtelling. Over een jaar kan de wereld er weer heel anders uit zien.
oxidizers zegt
@nautique206: Nou dan is dit toch wel een stuk gaver. Een Tesla instappertje heeft 238pk… stuk beter dan die 70/90pk polotjes.. sterker nog een stuk dikker dan 90% van wat er in Nederland rondrijdt…
PAN zegt
Werk in Westpoort maar kon vandaag amper ons terrein af komen. Buiten de vuilnisauto’s nu ook stoet Tesla’s . Gelukkig was er 1 die de rem had gevonden en mij geb voor gelaten . Bedankt !
nissanfairladyz zegt
@pan: rem? Je bedoelt de regeneratie. Je kan met een Tesla gewoon met 1 pedaal rijden en dan hoef je de rempedaal niet eens aan te raken en slijten je remmen niet en heb je een heel klein beetje energie weer opgebouwd voor het optrekken.
Netto onder de streep heb je altijd wat verliezen door dynamisch gedrag van het regenereren en weer optreken. Maar veel minder dan met een normale auto waarbij je alles kwijt bent.
driver79 zegt
2-2.5k Audi e-trons… de meerderheid zijn vermoedelijk dealer demo’s… 1 tot 2 per vestiging. Ik sprak een directie lid van 1 van de grootste dealers van NL, klaagde over de actieradius.
nissanfairladyz zegt
@driver79: Dat terwijl hij wel een flinke 80kWh accu heeft. “Voorsprong door techniek” uche* uche*
mwti zegt
Voor de bijtellingsvluchtelingen onder ons. Vroeger reed Jan Modaal een Opel Kadert.
mwti zegt
@mwti: Kadett
917 Porsche + Audi zegt
Van mijn mogen ze er 500 000 per maand van verkopen,het blijven lelijke hokken.