Hoge brandstofprijzen drijven inwoners in de grensstreken naar buitenlandse benzinepompen. Dat is niets nieuws. Er is nu echter uitgezocht wat voor gevolgen dit heeft voor de schatkist. Iets dat Bovag nu spint om een accijnsverlaging af te dwingen.
53 procent tankt buiten de grens
Bovag deed, samen met NOVE en Trendbox, onderzoek naar het tankgedrag van grensstreekbewoners. 1.776 consumenten die maximaal 20 kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen. Hieruit blijkt dat 53 procent regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt zelfs tweederde over de grens te gaan tanken. 16 procent geeft aan nu al nooit meer in Nederland de tank vol te gooien.
Het prijsverschil voor een liter benzine (euro95) is momenteel al gemiddeld 16 cent met België en 14 cent met Duitsland. Voor 1 januari 2014 staat er niet alleen weer een jaarlijkse inflatiecorrectie van de accijnzen op de rol, maar ook -conform het regeerakkoord- een accijnsverhoging van 3 cent per liter diesel en maar liefst 7 cent per liter LPG (exclusief btw).
Nekslag
Bovag noemt dit een nekslag voor een groot deel van 890 tankstations in de grensstreek – waarvan 560 bemand – en staaft dit met het feit dat ze in de eerste vier maanden van 2013 zo’n 18 procent minder omzet draaiden dan in dezelfde periode vorig jaar. De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto’s en Bovag heeft berekend dat het gedrag van de consumenten leidt tot bijna 1,2 miljard liter die Nederlandse automobilisten niet in eigen land, maar in België of Duitsland tanken. “Dat kost de schatkist bijna 820 miljoen euro aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw.”
Dit onderzoek heeft uiteraard een doel: Bovag vertegenwoordigt zo’n 800 van de 4.000 tankstations in Nederland, en wil daarom keihard protectionisme voor deze ondernemers. Dit doen ze door met dit onderzoek in de hand de politiek op te roepen om volgende accijnsverhogingen te schrappen:
“BOVAG en NOVE roepen het kabinet dan ook op om de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om veel meer rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers in grensstreken bij het bepalen van fiscaal beleid. Nederland is immers groter dan de Randstad.”
Accijnsverlaging, in deze tijden? Dat zien we dus even niet gebeuren. Mocht er vanuit de politiek actie komen, dan zal dit ongetwijfeld gebeuren in de vorm van een naheffing voor buitenlandtankers of iets dergelijks. En dan schiet de Bovag de consument even keihard in de voet. Maar ach, het doel was dan ook om tankstations te beschermen…
drentje zegt
ach voor de diesel gaan de duitsers ook de grens over naar nederland waar onder wijzelf. als ze dat ook even berekenen houden ze ook nog maar 1/3de van een miljard… overdrijven is ook een vak dus.
jolig zegt
@drentje: Bovendien wordt dat verlies in accijns heus ook wel door de overheid meegenomen in de berekening. Waarschijnlijk kan het alsnog makkelijk uit om het te verhogen.
barchettadriver zegt
Drentje is me net voor, Diesel is in NL weer een dubbeltje goedkoper dan in DE. LPG overigens ook. Woon in .de, maar tank vrijwel altijd in .nl.
norge zegt
Verplicht een kleine 20 liter tank voor auto’s in de grensstreek zal ze leren die landverraders…
widodh zegt
@norge: Zegt de gene die buiten NL woont ;)
norge zegt
@widodh: Er zijn er die zeggen dat ik NL daarmee een dienst bewijs….
dragspert zegt
@norge: touché.
bempi zegt
@norge: jij bent een landverrader Haha ! ;)
On: 1 miljard is wel veel ook voor een overheid aangezien ze nog 6 willen bezuinigen. Ze zullen op termijn erachter komen dat dit systeem niet werkt en net zo snel terug gaan naar het oude systeem. We sukkelen al sinds 2008 en welke kabinet heeft ons gered ? Ik vraag me af wie nog durft te zeggen dat we niks aan het buitenland hebben.
coenijn zegt
@bempi: excuse my ignorance: maar welk oude systeem? We kunnen moeilijk aow, zorgverzekering en alles eruitgooien? Die wil je wel hebben als het nodig zou zijn
Megakix zegt
@bempi: yup…laat me jou verrassen…die 6 miljard is bij lange na niet genoeg. De overheid moet het alleen politiek brengen. Dus in stapjes, zodat Jan Hals & Kids het kunnen volgen. Als ik je bijvoorbeeld vertel dat het UWV dit jaar alleen al 6 miljard euro verlies draait….dan kan je op een bierviltje in de kroeg narekenen dat ‘het’ niet snel meer goed komt hier.
pleiades zegt
Welcome to “The Netherlands”….
azenomei zegt
Als iedereen eens serieus wilt dat de prijzen dalen moeten we eens met zijn allen 2 weekjes helemaal niet tanken.
Vinny_93 zegt
“Nederland is immers groter dan de Randstad.”
Hier hebben ze wel een punt. Het is wel waar dat het grootste deel van de Nederlanders in de Randstad wonen, maar om de één of andere reden ziet de politiek dat wel als excuus om perifere gebieden te vergeten. Voor sommige dingen is dat gunstig, maar het woord ‘Nederland’ behelst schijnbaar vrijwel alleen nog het westen.
arjontje zegt
@Vinny_93: klopt zij denken dat je voorbij Utrecht van de wereld valt.
Ik woon voor het prijs verschil net iets te ver. Maar als in Januari de accijns weer wordt verhoogd ga ik weer ff rekenen.
ej20g zegt
Ach, ik ga straks ook in Duitsland tanken. Dat scheelt mij straks dik 15 tot 25 cent per liter (Euro98, liefst RON/ROZ100) en met een auto die één op acht loopt bij normaal gebruik scheelt dat echt heel veel geld.
kaasboerin zegt
@ej20g: ga je een subaru halen?
ej20g zegt
@kaasboerin: correct. Wel wat vertraging opgelopen helaas maar het is in ieder geval zeker dat die er komt. Zodra ze op kenteken staat zal ze ook op Autojunk verschijnen.
kaasboerin zegt
@ej20g: ben benieuwd, wat voor 1?
ej20g zegt
@kaasboerin: het zal een rechtsgestuurde (Engelse) Turbo 2000 worden uit 1999 of 2000. Ik ben er nog niet over uit of het een sedan of station wordt. Mijn voorkeur gaat uit naar een sedan maar een station met STi achterlichten en STi achterspoiler vind ik ook best mooi. Daarnaast zijn stations in Nederland erg zeldzaam, zéker met het stuur rechts. Over de kleur ben ik ook nog niet uit, het liefst zou ik de bekende lichtblauwe kleur willen hebben (74F) maar die zijn relatief duur. Ik zou ook tevreden zijn met donkerblauw, licht zilvergrijs of donkerrood (kleurcodes even niet bij de hand). Wel staat vast dat de kilometerstand niet meer mag zijn dan (omgerekend) 200.000 km, het liefst een exemplaar met minder dan 150.000 op de klok.
kaasboerin zegt
@ej20g: heerlijk zo’n liefhebber :)
heb zelf helaas niet zoveel kennis van Japanners in het algemeen, maar des te meer ik te weten kom, des te interessanter. (Geld overigens voor meerdere onderwerpen)
Keep us posted, aan je kennis zal het iig niet ontbreken. :)
ej20g zegt
@kaasboerin: open staan voor nieuwe dingen doe ik zelf ook, ik ben zelf niet zo thuis in bijvoorbeeld Amerikanen maar ik leer er graag meer over dus ik begrijp je volledig. Verder zal ik je wel op de hoogte houden, altijd leuk als mensen interesse tonen in wat jij (ik in dit geval) leuk vindt.:)
desjonnies zegt
@ej20g:
Kijk vooral op Pistonheads de classified section.
Koop ik ze ook altijd met mijn maatje
Als me U was, zou ik absoluut voor de Blob-eye gaan, die heb ik ooit gekocht in Manchester en de rit naar huis, met de zes-bak was 1 grote sensatie en ik ben opslag verliefd geworden op de blob-eye.
Verder ben ik van mening dat de blob-eye DE klassieker in wording is, nog meer dan de GC 8 sedan, die veel minder zeldzaam is.
En een station, waarom niet?
Oh, heb je iets gevonden maar weet je het niet zeker, mag je me altijd raadplgen.
Desjonnies.
desjonnies zegt
@desjonnies:
Kijk eens naar deze, redelijk geprijsd, dit omdat de verzekerings premie niet te betalen is in de UK :
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/subaru/impreza-sti/subaru-impreza-sti-type-uk-6-speed/1396125#
ej20g zegt
@desjonnies: ik zal zeker om tips vragen indien nodig.
Het is wel zo dat ik de blob-eye niet perse lelijk vind, maar in vergelijk met de GC8 haalt die het niet. Ik vind vrijwel alles aan de GC8 een stuk mooier, inclusief het (vierkantere) dashboard. De STI in jouw link vind ik overigens wel erg mooi, zo zou een blob-eye zijn in mijn bezit. Toch zal ik altijd voor een GC8 gaan, daar ligt mijn hart nu eenmaal. Voor de zeldzaamheid ben ik best bereid naar een GF8 te keren daar ik deze met STi achterlichten en dakspoiler echt mooi vind (zeker zonder de klepspoiler, dan komt de kont mooi uit). Wel zal ik dan de dakrails verwijderen, die zal ik toch nooit gebruiken. Ik zal ook jou wel op de hoogte houden en vragen stellen indien nodig. In elk geval alvast dank voor de tips en de hulp!
desjonnies zegt
@ej20g:
Tsja, waar het hart ligt he.
Maar realiseer je wel dat een ex-Japanse GC8 een toerenmaker van jewelste is door de korte overbrenging.
Omdat er in Japan ook een herenakkoord bestond over de topsnelheden.
Een STi GC8 gaaat niet veel harder dan 180 -200 omdat’ie daarna het rode toerengebied induikt door die korte overbrenging.
Daarom suggereerde ik een Blob-eye voor je, die heeft van zichzelf al een zes bak en is mede daardoor een stuk zuiniger.
Mijne komt trouwens over een week terug van de spuiter.
En dan begint het opbouwen.
ej20g zegt
@desjonnies: ik snap je volledig. Maar mijn hart ligt inderdaad bij GC/GF8’s, niet bij de New Age modellen. De 6-bak is inderdaad ideaal, daar kan ik niks tegenin brengen. Gelukkig hebben Engelse Classics wel lange versnellingsbakverhoudingen.
ej20g zegt
@desjonnies: overigens zeker leuk dat je je auto terugkrijgt van de spuiter! Klinkt interessant, opnieuw opbouwen is ook een leuk klusje vind ik zelf (ervaring vanuit stagebedrijf).
lemans96 zegt
@ej20g: Ik hou me aanbevolen voor de in’s and outs hoe je dat precies hebt gedaan. Met name je aankoopprijs in de UK(of Japan) en de uiteindelijke op de weg prijs in uitzuigend NL. ;-)
ej20g zegt
@lemans96: dat gaat helemaal goed komen.:) Details volgen vanzelf.
christianjanssen zegt
Een betere titel was geweest “Burgers lopen NIET €1 miljard mis omdat de overheid geen eerlijke en vooral gelijke prijzen binnen Europa kan afdwingen”. Europa; niet alleen de lasten, ook de lusten!
Hupke zegt
@christianjanssen:
Een betere titel was geweest “Burgers lopen NIET €1 miljard mis omdat de overheid geen eerlijke en vooral gelijke prijzen binnen Europa kan afdwingen”. Europa; niet alleen de lasten, ook de lusten!
Waarom niet gewoon “Burgers lopen NIET € 1 miljard mis omdat ze zich iets minder hard laten uitpersen door overheden die iets redelijker zijn dan de hunne”
lemans96 zegt
Ik hoor hier laatst nog iemand schamper doen over mijn tankritjes naar Duitsland, zo van: ‘Doe jij dat nou maar lekker, daar zal de overheid wakker van liggen, van die paar druppeltjes’.
Yep, druppeltjes t.w.v. €1.000.000.000,- Up yours, Den Haag ! xD
rufctr01 zegt
Hoezo een naheffing voor buitenlandtankers? Staan Samson en Rutte dan aan de grens bij te houden hoeveel peut je in je brandstoftank hebt? Dit lijkt mij behoorlijk kansloos.
Frankypanky zegt
@rufctr01:
Vergis je niet! Toen ik nog op het buitenland reed, werden veel Nederlandse vrachtwagens gecontroleerd op getankte brandstof. Kwam je uit Italie, maar zat je brandstoftank tot het randje vol bij het overschrijden van de grens…Nou, dan mocht je het e.e.a. “uitleggen”…
Dat zal nu veel minder zijn, aangezien de ’te dure Nederlanders’ zijn vervangen door Roemenen en Bulgaarse chauffeurs.
royke79 zegt
Ik tank alleen maar in .be het scheelt mij 25 euries op een volle tank lpg en nog eens 20-25 euries op een tank euro 95. Reken uit je winst op jaarbasis. Dan zeggen wij dank je wel Belgische staat :-) laten ze hier in .nl maar eens beginnen met het kwartje van kok terug te draaien.
azenomei zegt
@royke79: met het huidige prijsstijgingen etc is dat kwartje nog maar 5 eurocent waard.
lemans96 zegt
@azenomei: Daarom moet dat ‘kwartje van Cock’ ook netjes een eurokwartje zijn. Niks inflatiecorrectie !
jack_abarth zegt
@royke79:
20-25 euro op benzine??
€ 20,- / € 0,15 = een tankinhoud van ca. 133L
Je moet ook nog meetellen dat je naar de pomp toe moet rijden en weer terug hè.
royke79 zegt
@jack_abarth: die 15 cent is een richtprijs dat wil niet zeggen dat het overal 15 cent is. En naar de pomp rijden hoef ik ook niet aangezien ik ook werkzaam ben in .be :-)
astra zegt
nou ja. ik val echt van mijn stoel na het lezen van dit artikel. Had ik echt niet verwacht. /sarcasme
Overigens haal ik, terwijl ik toch in de Randstad woon, al heel veel van mijn spullen in Duitsland. Audio/video/computerapparatuur? Doe maar zonder thuiskopieheffing graag en oh, dat scheelt me ook nog weer 2 % BTW. Speelgoed (Lego…)? Scheelt me zo weer 20-39 euro op een (grote) set. Drogisterij artikelen? In Duitsland zo maar 20-50 % goedkoper. etc. etc. En als ik dan zo eens naar de kentekens kijk bij Centro in Oberhausen, dan ben ik niet de enige NL-er die er zo over denkt.
gop1 zegt
oohhoowww, dit wordt een mooi topic…
azenomei zegt
Ow en vergeet de belachelijke alcohol accijns hier niet. Een fles whisky die ik 3 jaar geleden kocht voor 52 euri is nu doodleuk 80 euri. Daar gaat ik ook heerlijk voor naar Duitsland. Net als mijn 3e auto trouwens. Die gaat ook daar vandaan gehaald worden. Scheelt zo 10k.
potver7 zegt
@azenomei: Uw auto loopt op alcohol?
ruudw zegt
@azenomei: verkijk je niet op die auto. Nederland weet daar nog mooi illegale belasting over te heffen bij import!
guust zegt
en wat hebben de prijsverhogingen opgebracht in de rest van het land?
en is er ook gekeken naar de extra inkomsten door alle duitsers uit de grensstreek die in nederland goedkopere diesel komen tanken?
2800cc zegt
Dit is toch om te janken.. Eerst dus een inflatie-correctie van dik 3% met daarboven op nog eens 7cent… Nou die 2,- euro (fl4,40!!!!!!!!!!!!!) per liter gaat er dus gewoon komen..
Wat een køtland is dit toch geworden.. en dan ben ik nog niet eens los gegaan over die Mocro’s die ‘geen’ probleem zijn…
Sorry heur..
lemans96 zegt
@2800cc: Je verexcuseren is hier dan ook nergens voor nodig. De politiek correcte drones in dit land proberen je integriteit aan de lopende band door het slijk te halen als je durft te wijzen op de zaken die door hen volledig uit de klauw lopen. Ik zeg: volharden in het aanwijzen van alle stinkende open wonden en al die figuren aan de schandpaal nagelen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lemans96: je hoeft hier niet te wonen hoor! Zoek maar een land met meer welvaart op. Moet je wel goed zoeken trouwens, want 99,9% van de wereldbevolking heeft het slechter dan wij Nederlanders… Ga eens wat meer van de wereld zien zou ik zeggen, er is meer dan Maaskantje…
2800cc zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: excuus dat ik het dus zeg, maar jij bent het schoolvoorbeeld waarom dit land naar de klote gaat; dus omdat (volgens jou) 99,9%het slechter heeft, is dat maar een excuus om er hier een puinhoop van te maken?!! Zodat we over een aantal jaar bij die 99.9% horen en we ons niet meer ‘schuldig’ hoeven te voelen? Zoiets..?
lemans96 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ooowkee. Landen die ik bezocht heb: UK, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italië,Griekenland, Argentinië, Brazilië,Paraguay en Chili.
Ga mij nou niet vertellen dat ons land een hoge welvaartsgrens kent. Ik kan je echter wel vertellen dat dit komt omdat onze ondernemers zo succesvol zijn en wij Hollanders zo hard werken. NIET vanwege onze roverheid! Er is bijna geen land ter wereld waar zulke achterlijk hoge belastingen worden geheven over ALLES. Eén van de meest treffende voorbeelden momenteel, is wel de extra uitzuigbelasting over je gratis gewonnen energie als je zonnepanelen op je dak hebt. Omdat je dan dus eindelijk een gratis manier hebt gevonden om de asociaal hoge energieprijzen in dit land enigzins te temperen, word je mooi aangemerkt als zelfsstandig ondernemer en mag je weer dikke vette happen belastingen betalen. Onder dwang van geweld, by the way. Probeer jij dergelijke criminele heffingen maar ‘ns te ontlopen, dan staat binnen de kortste keren jouw fijne overheid, met haar geweldsmonopolie op de stoep…
Megakix zegt
@lemans96: en….opnieuw amen !
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: inmiddels 18e land van de wereld qua ‘welvaart’….was 3 jaar geleden nog 2007. Niet je oogjes sluiten de komende jaren hae ?! :)
Megakix zegt
@Megakix: was 3 jaar geleden nog 11e (niks 2007…ik de sukkel ^^)
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Sorry Svenska maar dit is een eerste klas dood doener die je nu poneert, we hebben het -nog- zo goed omdat we ons allemaal de pest-pokke werken (excusez le mot) en dat een groot gedeelte van de Nederlanders ondernemend zijn.
Maar juist datgene wat je never nooit aan de marktwerking moet overlaten (iets dat overigens nauwelijks bestaat, marktwerking) onze gezondheidszorg, de energie en het OV wordt uitbesteedt aan particuliere bedrijven.
Onze opleidingen zijn naar een bedroevend laag nieveau aan het zinken,
Geen Duits of Frans of Spaans meer verplicht, technisch onderwijs is helemaal om naar huis te schrijven zo slecht.
Het volgend dat van ons gestolen gaat worden is het water en dat vind ik nog veel schandaliger dan die hele benzine en diesel prijzen hier, we worden willens en wetens beroofd van onze nutsbedrijven
Lees maar eens wat Nestle doet met water. !
ruudw zegt
@2800cc: kom maar naar het grensgebied, mooi goedkoop tanken en weinig “Mocro’s”
Alwood zegt
Gewoon een principekwestie. Duitsland is een gaaf land, daar mag je binnendoor spelen, daar mag je hard op de snelweg dus zij mogen mijn accijns hebben.
Nederland krijgt de wegenbelasting al.
gop1 zegt
@Alwood: Wat bedoel je met binnendoor spelen?
Alwood zegt
@gop1: klinkt fouter dan het is… maar binnendoorwegen, tot de kleinste aan toe zijn daar bijna allemaal nog volledig opgengesteld. Als je wil sturen kan dat. Spelen kan ook daar bovendien legaal want de meeste kleinere wegen mag je ook 100 km/u. Inhalen mag bijna overal en Duitsers zitten uberhaupt niet zo vaak te vertragen als Nederlanders.
gop1 zegt
@Alwood: Klopt, ik irriteer me er mateloos aan dat er overal wel wegen zijn, maar deze zijn dan gewoon afgesloten voor auto’s. Je moet altijd omrijden. Beetje automobilistje pesten
The360box zegt
Rara hoe komt dit
lemans96 zegt
@The360box: Door de inhalige autohaters van links Nederland.
Frankypanky zegt
@lemans96:
VVD is links [in jouw ogen]?!
lemans96 zegt
@FrankypankyV8: Haha, als jij de VVD serieus nog als een rechtse partij ziet, dan ben je blinder dan ik dacht….
bertorelli zegt
Ook de diesel is tegenwoordig in Duitsland goedkoper dan hier.
http://www.unitedconsumers.com/vakantie
9000cse zegt
@bertorelli:
United consumers geeft helaas alleen maar de officiële brandstofprijzen aan en die zijn alleen vergelijkbaar met de prijzen langs de autowegen. Ik stel dit telkens opnieuw vast. En ik rijd nogal wat. Vorige maand nog 12.000 km.(diesel, uiteraard)
Gisteren (donderdag) nog teruggekomen van een ritje naar Milaan. (dinsdagavond om 18.00 uur vertrokken). In Duitsland wordt de diesel steeds duurder, wanneer je dichter bij de Zwitserse grens komt. In Zwitserland en Italië betaal je voor de diesel véél meer dan hier in Nederland.
Oplossing? 500 meter voor de Duits-Zwitserse grens even naar Huningue (Frankrijk) gereden. Volgetankt à € 1.326/ltr i.p.v. € 1.519 in Duitsland. Dan verder naar Milaan. Op de terugweg weer daar getankt, zoveel, dat ik mijn tankstation (€ 1.339) in Nederland net weer kon bereiken. Toch weer zo’n € 20,- bespaard t.o.v. de prijzen van United consumers. En die liever in mijn zak dan die van de overheid en de oliemaatschappijen.
desjonnies zegt
@9000cse:
You’re right !
toroloco zegt
Ik zal jullie schatkist wel spijzen als ik rondjes mag rijden te Zandvoort.
bassen zegt
Dit kan toch niet als een verrassing komen, even als de MRB voor oldtimers. Berekeningen worden gedaan met de meest gunstige gegevens en dan verbaast zijn dat de cijfers voor ogen niet gehaald worden.
http://www.youtube.com/watch?v=TwRy2deyDXk
Hupke zegt
Leuk dat ze een miljard mislopen, maar moet je je niet inbeelden hoe krankzinnig veel ze wel hebben binnengehaald op kap van zij die niet in de grensstreken wonen.
potver7 zegt
Ooit een half jaartje in Zuid-Limburg gewoond, en toen deed ik precies hetzelfde. Dat was 22 jaar geleden, en toentertijd was het prijsverschil echt nog wel wat groter dan tegenwoordig, procentueel gezien.
Kortom, niks nieuws onder de zon. Die omzetdaling van 18% in 2013 kan dan ook echt niet aan de grenstankers toegeschreven worden.
Wat zeker niet helpt is dat er van de 870 tankstations er nog steeds 560 bemand zijn. Je zou verwachten dat in streken waar je zodanige concurrentie hebt van goedkopere brandstof over de grens, de tankstations in rap tempo omgebouwd worden tot Tango’s of Tinq’s.
zanveld zegt
Ik denk dat de inkomsten aan deze kant van de grens nog wel groter zijn, Ik woon zelf 5 km van de Belgische grens en de supermarkten hier worden druk bezocht door Belgen. Niet alleen Nederbelgen maar ook de “echte” Belgen. Blijkbaar is een volle kar boodschappen hier goedkoper. En voor NL-ers die in Belgie gaan tanken, zijn over het algemeen van die auto’s met zo’n naaimachinemotortje er in bevolkt door de grijze massa die exact € 1,827156 per tank besparen. Ik tank eigenlijk nooit in België zoveel scheelt het echt niet. Ik betaal hier nu 1.72 voor 1ltr Euro 98
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@zanveld: precies, het is allemaal zo bar slecht niet. Gaat om lasten én lusten, en die zijn in NL prima in balans…
euro95 zegt
Eindelijk een artikel dat ook over mij gaat xD
ropbp zegt
Wat een onzin. Toen ik in Noord Limboland werkte, stikte het van de Duitsers die diesel kwamen tanken en omgekeerd gingen toen ook al Nederlanders in Duitsland benzine tanken. Dat was bijna 15 jaar geleden. En ook toen al waren drank en diverse andere goederen in Duitsland goedkoper.
Ik had een buurman die zijn hele zaterdagochtend opofferde om in Duitsland te tanken en boodschappen te doen. Moest daar wel even 60km voor rijden. Gevalletje niets beters te doen dus………
potver7 zegt
@ropbp: Dit gaat dan ook niet over wat de Nederlandse schatkist misloopt, dit gaat over de problemen van pomphouders in de grensstreek. En die hebben niks aan Duitsers die komen shoppen in de supermarkt. En diesel is in Duitsland inmiddels goedkoper dan in Nederland.
Dit gemopper van de Bovag en pomphouders hoor je al tientallen jaren, dus je zou kunnen verwachten dat ze inmiddels begrijpen dat de situatie is zoals die is. En volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Probeer eens in het Waals/Belgische Arlon/Aarlen (toch geen heel kleine stad met ruim 20000 inwoners) een tankstation te vinden – die is er niet, want 30-40 kilometer verderop kun je in Luxemburg veel goedkoper tanken dan normaal is in België. In de Nederlandse grensstreek zijn er blijkbaar nog steeds 870 tankstations. Op een totale grenslijn van 1027 kilometer heb je dus om de 1200 meter een tankstation staan.
slak zegt
Ik tank ook in Duitsland. Ik denk dat het me zelfs extra kost, maar beter als dit overmaken aan die Rukkers daar in Den Haag.
loekie125 zegt
Zal toch weer ergens anders vandaan moeten komen die 1 miljard. Heb liever dat ze eerst die puinhoop bij het ministerie van financien opruimen……hoeven we alvast minder te bezuinigen. Snap het wel hoor. Als ik dichtbij de grens zou wonen ging ik daar ook tanken. Ben alleen bang dat dat misgelopen geld toch ergens vandaan moet komen
406_v6 zegt
Tsja…. de VVD en de PVDA in 1 regering daar komt alleen maar ellende van; inflatie ook al torenhoog.
Beetje grensstreek bewoner doet er verstandig aan een ouderwetsche voorkamer diesel te kopen, die om te laten bouwen op biodiesel en dan tanken bij de Lidl en Aldi.. liters goeiekope zonnebloemolie :-) 1 keer in de zoveel tijd ff een keer bij een officiele biodieselpomp tanken, bonnetje in de auto et voila.
ruudw zegt
@406_v6: door verplicht biodiesel bijmengen is de prijs van zonnebloemolie ook flink gestegen
406_v6 zegt
Actuele prijzen bij onze oosterburen: (laagste prijzen vandaag in de grensregio)
Diesel: € 1,369
Super E5: € 1,569
Super Plus: € 1,609
LPG: € 0,709
Overigens kan je met een beetje rondkijken nog méér besparen bij onze oosterburen:
Laagste prijs op Benzinpreis Aktuell:
Diesel: € 1,269
Super E10: € 1,449
Super Plus: € 1,559
LPG: € 0,707
lemans96 zegt
@406_v6: En dan zijn er hier nog van die Jojo’s die durven te zeggen dat het wel mee valt met die verschillen…
Vooral de koppen dieper in het zand steken, zou ik zo zeggen…
G-Ammo zegt
Ok mensen!
Let op, he. Hier komt de oplossing…
Niet schrikken:
Maak het overal even goedkoop! :D
Dank u, dank u!
hopeloos zegt
De overheid moet begrijpen dat in economische barre tijden, naast de inkomsten van de burger, ook de inkomsten van de overheid achteruit gaan. Ze moeten niet alles op alles zetten om hun eigen inkomsten op peil houden…
hetvijfdewiel zegt
Leuk al die belangenorganisaties die voor eigen parochie preken. Waar ze even aan voorbijgaan is dat het geld linksom of rechtsom in de schatkist zal moeten belanden. Als je het probleem wilt aanpakken, doe het dan bij de bron. Minder overheidsuitgaven is automatisch lastenverlichting.
Nu lukt het de bovag misschien een lobby op te starten en deze accijnsverhoging tegen te gaan. Gevolg is dat een andere groep het bokje is en meer moet gaan bijdragen. En uiteindelijk klopt er over 4 jaar weer iemand op de deur met hetzelfde voorstel tot accijnsverhoging en begint het hele spelletje opnieuw.
Ik snap dat het lullig is voor de pomphouders aan de grens, maar he, we wilden toch zo graag een europese unie. Laat die het dan regelen.
jack_abarth zegt
In mijn geval:
gemiddeld aantal liters te tanken: 40
gemiddeld verbruik 1:10
extra afstand naar België: 5km
40L x € 0,16 = € 6,40
10km extra rijden = 1L = € -1,61
Totale opbrengst= € 6,40-1,61= € 4,79 per tankbeurt.
munchy zegt
@jack_abarth: Als je dan ook, in mijn geval, gelijk in België sigaretten en/of shag haalt wordt het wel interessant.
2800cc zegt
@jack_abarth: reken het dan ook nog even per jaar uit, dan zie je pas het grote verschil! :D
jack_abarth zegt
@2800cc:
ik rijd ca. 17.500km/j dus dat is ongeveer 44 tankbeurten.
44x € 4,79 = € 210,76
Werkelijk valt het natuurlijk iets lager uit, want ik tank niet altijd in Belgie.
2800cc zegt
@jack_abarth: Vind ik toch vrij veel, voor zoiets kleins als 5km verderop tanken..
Kun je toch even goed van uit eten gaan bijvoorbeeld..
Megakix zegt
Ook uit de ECB-studie komen de Nederlandse gezinnen weer als kampioen schulden maken naar voren. De gemiddelde schuld van een Nederlands gezin (€89.000) is zeven keer zo hoog als die bij onze oosterburen, zes keer zo hoog als die van Grieken en Italianen en drie keer zo hoog als die van Spanjaarden. Dit verklaart het hogere netto vermogen van gezinnen in de zuidelijke landen. Ze hebben wel onroerend goed, maar weinig schulden. Duitsers hebben ook weinig schulden, maar die hebben geen bezit opgebouwd. Nederlanders hebben huizen, maar daar staan hoge schulden tegenover.
De gezinnen in de Zuid-Europese landen zijn veel beter af dan we vaak denken. Niet qua inkomen – op dat punt staan Nederland en Duitsland bovenaan – maar wel qua vermogen. De schuldenlast van de zuidelijke landen is voornamelijk de schuldenlast van hun overheden, die onvoldoende belastinginkomsten uit eigen land weten te halen en daarom via de steunfondsen van ons lenen.
desjonnies zegt
Iederen loopt te klagen over onze huidige regerering, maar Balkenende en Bos hebben tig jaar niets gedaan behalve “ik stond erbij en keek er naar ”
Terwijl zij de maatregelen hadden kunnen nemen wat onze hypotheek aftrek betreft en had de staat een heleboel mensen tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen,
Maar, daar werd niets aan verdiend door de staat.
Want daar is de staat der nederlanden voor : om mensen tegen zichzelf te beschermen.
jayamg zegt
zooo dikke countach uit 1992.
babybenzer zegt
Tankpassie alleen in holland geldig