De autoverkopers zitten nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Veel dealers zijn al omgevallen en velen zitten nog in de gevarenzone. Op individueel niveau vind ik het oprecht spijtig voor de mensen die hun baan hebben verloren (of nog zullen verliezen), maar tegelijkertijd ben ik niet rouwig om de grote schoonmaak die nu gaande is.
Autoverkopers hebben een bijna clichématig imagoprobleem als het gaat om een stukje betrouwbaarheid, maar ze kunnen zich troosten met de gedachte dat het altijd erger kan. Autodealers moeten nu meer dan ooit alles op alles zetten om te overleven. Dan moet je ervoor zorgen dat je het beter doet dan je concurrenten. Er moet worden gevochten om de gunst van de koper, want alleen die kan je redden.
Speciaal voor dealers in nood organiseert de BOVAG nu praatgroepjes. Het Executive Help-programma moet dealers door de crisis slepen met praatsessies waarbij een dealer met wie het nog wel goed gaat tips-n-tricks deelt. Er wordt strategische kennis uitgewisseld om deze roerige tijden het hoofd te bieden. Een middagje chatten met conculega’s kost 500 euro en dat is inclusief de koffie.
Hans Bresser, manager BOVAG Autodealers:
In deze roerige tijden zijn bedrijven snel geneigd zich op interne zaken te richten zoals het reorganiseren van het personeelsbestand en het besparen van kosten. Het gevaar bestaat dat ze op andere fronten kansen laten liggen. Bovendien treedt binnen ieder bedrijf een keer een vorm van bedrijfsblindheid op. Dan is het goed om een buitenstaander met een frisse blik naar je organisatie te laten kijken. Ondernemers blijken het prettig te vinden om even te ‘sparren’ met een ingewijde in de automotive branche zonder dat daar allerlei verplichtingen aan vast zitten.
We hebben ook een fragmentje om je een idee te geven hoe het er op zo’n middag aan toe gaat.
matthis zegt
En nu hopen dat de eerlijke bedrijven blijven bestaan..
CrazyHenkie zegt
Toen ik het las, vroeg ik als eerste af ´Is dit nou serieus?´ Het klinkt als een lichtelijk ironisch voorstel, want ik vraag me af of veel bedrijven ´eventjes´ hun technieken, voordelen etc willen blootgeven?
Peushovel zegt
Dit kan alleen werken tussen bedrijven die geen directe concurrent van elkaar zijn, dus een dealer uit Limburg die tips geeft aan een dealer in Groningen.
Eric zegt
500 euro voor een middagje. Ben je helemaal belazert?
PigPen zegt
Aan die prijzen te zien is de Bovag ook bezig met het versterken van hun kapitaal. Die strategie moeten ze ook eens delen met andere noodlijdende brancheorganisaties. ;)
Mika zegt
Geniaal filmpje haha klopt precies..
Zonder dolle je moet gewoon geluk hebben dat je een betrouwbare auto koopt.. en ik zou altijd voor een stukje zekerheid gaan door bij een goeie dealer je auto te kopen..
Pedram zegt
“maar tegelijkertijd ben ik niet rouwig om de grote schoonmaak die nu gaande is”
Zo makkelijk om te zeggen blijkt maar weer.. Op basis van welke nare ervaringen met dealers die je in je leven hebt gehad, zou je zoiets zeggen?
Dennis zegt
@Pedram: Dat zeg ik niet op basis van een concrete nare ervaring met een dealer, maar ik ben van mening dat het voor iedere branche goed is wanneer er zo nu en dan krapte is. Het scheidt het kaf van het koren en de sterkste zullen doorgaans overleven. Net als in de natuur.
Een vergelijkbaar fenomeen speelt zich nu af in makelaarsland. Toen de bomen tot de hemel reikten kon bijna iedere boerenlul makelaartje spelen, maar nu de wind de andere kant op staat, zie je ook weer veel makelaars verdwijnen. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Ferdinand1 zegt
Dat fimpje blijft briljant!
En dat praatgroepje….dat gaat niet werken.
mashell zegt
“met praatsessies waarbij een dealer met wie het nog wel goed gaat tips-n-tricks deelt.”
Kan ik ook: ga 14% bijtelling hybriden of een nieuw en niet al te duur model verkopen.
Maar daar hebben de Saab, Alfa, Audi en BMW dealer natuurlijk helemaal niets aan.
jeroen zegt
500 euro om je bedrijf te redden, dat vind ik nog wel meevallen als ik eerlijk ben. Zeker zakelijk gezien is dit niet duur. Ik vraag me wel af hoe open de goedlopende dealers zijn. Haha, straks krijg je adviezen als:
“Geen reclame maken! Daarmee zal je mysterieus overkomen en zul je klanten aantrekken.”
Aangezien die autoverkopers bekend staan als minder betrouwbare personen…
Pedram zegt
@Ferdinand1
Uiteraard gaat het niet werken nee…is weer makkelijk geld verdiend voor de Bovag..
Ik weet niet of je zelf ook in de autobranche werkzaam bent, maar ik ga ervan uit dat dat niet zo is. Wat er nu gaande is, is iets erger dan een grote schoonmaak waarbij het kaf van het koren gescheiden wordt.. Ook bedrijven met gezonde bedrijfsvoeringen worden op dit moment keihard gedupeerd. Familiebedrijven die al tig jaar in de autobranche zitten, en dan heb ik het niet over kutbedrijven die zo doorgeroest zijn in hun eigen tradities, vallen nu gewoon om en dat is triest te noemen. Voor alle partijen.
Het is niet zo zwart wit als het lijkt.. ’t is onzin om te denken dat alleen ‘slechte’ dealers of bedrijven die structureel ongezonde bedrijfsvoeringen hebben gehad, nu weggevaagd worden en de goeden nu overblijven.
arjens zegt
@Bigpen en andere, dit zijn vrij normale prijzen. Zelf werk ik in een andere branche, die ook erg onder druk staat. Daar heb je een workshop bedrijfs startegie over een langere periode voor bedrijven die het zwaar hebben. Dat kost je zomaar 12 500 euro. Voor niks gaat de zon op….
arjens zegt
Nog een korte toevoeging, dit zijn zakelijke uitgaves dus belasting technisch interessant. Dus je kan het niet vergelijkenmet een thuis cursus Spaans van de LOI.
Dennis zegt
@Pedram: Ik ben met je eens dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Natuurlijk zijn er ook bedrijven de dupe die dat eigenlijk niet verdienen of die dat niet persoonlijk is aan te rekenen. Helaas is dat zelden geheel te voorkomen. Toch blijf ik onverminderd van mening dat het voor iedere branche goed is wanneer er zo nu en dan krapte is. Natuurlijke selectie zorgt voor evolutie.
Dan zegt
Ik vraag me af, of praten echt gaat helpen..? Nu wel hopen dat de betrouwbare autobedrijven blijven bestaan!
bmw zegt
@Dennis: teveel Darwin gelezen? Of boeken van sociobiologen? Wat je zegt is vergelijkbaar met uitspraken over het onderwijs in de aard van “de besten blijven over en de slechtsten vallen vanzelf af”. Een mooie Amerikaanse denkwijze. En zie hoe goed het ginder gaat.
Dennis zegt
@BMW: Soms moet je chargeren om een punt te maken. Natuurlijk moet je niet doorschieten in bepaalde opvattingen, maar ik kan niet vaak genoeg blijven herhalen dat ik van mening ben dat het goed is wanneer er af en toe gedwongen wat opschoning plaatsvindt. Dat daarmee soms meer verdwijnt dat je eigenlijk zou willen, neem ik voor lief, want tegelijkertijd verdwijnt er namelijk ook heel veel dat je niet zult missen.
Uiteindelijk zijn we op zoek naar de bedrijven die weten te overleven door zich ten gunste van de consument te onderscheiden van de concurrentie. In een markt waarin een verkopers zich een zekere arrogantie kunnen veroorloven van “als ik mijn product niet aan jou verkoop, verkoop ik het wel aan een ander”, staat de consument niet op de eerste plaats. Als consument sta ik liefst wel op de eerste plaats en in een markt waarin gevochten moet worden om de klant, is de kans daarop een heel stuk groter.
cardesigner@USA zegt
Ik ben … en ik ben alcoholist.
Ik ben een dealer en ik ben niet te vertrouwen.
BananaFlip zegt
Haha, lol @ video.
Klinkt overigens als een kleuterig idee.
Maar dat zal ook wel komen door de geheel objectieve kijk op de wereld van Autoblog ;) .
Citrofiel zegt
Dennis, wat fijn dat jij mijn standpunt deelt en het goed kunt verwoorden. Dan kan ik dit er nog eens op naslaan als ik ook in discussie raak met iemand hierover. ;)
Dennis zegt
@Citrofiel: Uiteindelijk zijn toch al mijn artikelen en reacties een stukje naslagwerk? 8)