
Bovag maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van onderhoud, nu monteurs meer loon willen.
Zoals je wellicht hebt meegekregen liggen de Bovag en de vakbonden met elkaar in de clinch. Dit is dusdanig hoog opgelopen dat er gestaakt wordt. De vakbonden vinden dat de lonen van monteurs niet hard genoeg gestegen zijn in verhouding tot de inflatie.
De Bovag brengt nu een persbericht uit waarin ze ingaan op de eisen van de vakbonden. Ze winden er geen doekjes om en spreken van “extreme en onrealistische eisen”. Als alle eisen van FNV ingewilligd worden zouden de totale loonkosten met wel 40% stijgen, aldus de branchevereniging.
De vakbonden eisen een loonsverhogingen van 6 tot 7,3 procent, maar geen haar op het hoofd van het Bovag-bestuur die daaraan denkt. Ze willen de lonen hooguit met 3,3 procent verhogen, om de inflatie te compenseren. Die bedraagt namelijk ook 3,3 procent.
Volgens de Bovag krijgen werknemers vaak al boven de cao betaald en is de inflatie het afgelopen jaar al deels gecompenseerd. En over de winst heeft directeur Peter Niesink het volgende te zeggen: “Het is me een raadsel waar vakbonden vandaan halen dat de winst 3 tot 5 keer harder gestegen zou zijn dan de lonen. Het is een beeld dat we niet herkennen.”
En de stakingen, is de Bovag daar een beetje van onder de indruk? Niet echt. Ze noemen in het persbericht dat er op “beperkte schaal actie wordt gevoerd” en constateren dat de “actiebereidheid onder monteurs” maar gering is. Terwijl het toch wel bijzonder is dat er überhaupt gestaakt wordt in deze branche.
Bovag behartigt de belangen van de autobedrijven, maar ze maken zich opeens ook zorgen over de consument. De veel hogere loonkosten moeten namelijk doorberekend worden aan de consument. En op die manier wordt onderhoud onbetaalbaar voor de mensen met een kleine portemonnee, aldus de Bovag.
Foto: Alfa 8C op de brug, gespot door @erwin11
“De Bovag (…) winden er geen doekjes om en spreken van “extreme en onrealistische eisen”. Als alle eisen van FNV ingewilligd worden zouden de totale loonkosten met wel 40% stijgen”
Misschien moeten ze bij de BOVAG eens kritisch gaan kijken naar zoiets als overheadkosten. Ik werk in de sector die valt onder de CAO Metaal en Techniek, en daar liggen de bruto salarissen (dat wat de klant/opdrachtgever dus gefactureerd krijgt) op ruwweg de helft(!) van dat in de garagebranche. Merkdealers die zonder blikken of blozen 120-140 euro ex.btw per uur in rekening brengen is tegenwoordig ‘het nieuwe normaal’.
Ter vergelijking: ik laat mijn auto onderhouden bij een Bosch Car Service garage, die rekent nog 82 euro per uur. En die doen precies hetzelfde werk, want een substantieel deel van hun activiteiten bestaat uit het uitvoeren van onderhoud van leaseauto’s, waar de merkdealers zelf geen tijd of mankracht voor hebben…
Dar klopt bij dealers zit een groot deel van de kosten in het pand en andere dingen die ze verplicht moeten hebben om dealer te mogen en kunnen zijn en desondanks mogen ze in hun handjes klappen als ze 2 of 3% rendement halen.
“…bij dealers zit een groot deel van de kosten in het pand en andere dingen die ze verplicht moeten hebben”.
En drogreden, meer niet. Het verklaart allemaal niet waarom het garagetarief een factor twee hoger ligt dan in vergelijkbare sectoren.
Ik heb 8 jaar gewerkt voor een bedrijf wat z’n monteurs op pad stuurden met een bus waarin voor een ton aan meetapparatuur aanwezig was. Plus een lasapparaat, een orbitaal-lasrobot, een shitload aan hand- en elektrisch gereedschap. Monteurs ook wiens lascertificering elke 6 maanden opnieuw moest worden vernieuwd; monteurs die daar bovenop zeker 10 dagen per jaar in de schoolbanken zaten, om de verplichte veiligheidscursussen en toolboxmeetings te volgen. En ja, ons bedrijfspand was geen glaspaleis op een A-locatie, maar zeker wel voorzien van mega magazijn, werkplaats en een cleanroom v.v. machinepark waar je ‘u’ tegen zegt. En ook nog eens een overhead op kantoor die zeker niet onder zal doen voor een doorsnee autodealer. En die monteurs stonden destijds voor 59 euro ex. per uur in de offerte. Laat dat nu inmiddels 75-80 euro zijn. Maar die verschillen zijn gewoon absurd en niet te onderbouwen. Nee echt, ik geloof de Bovag voor geen ene meter. Ze hebben jarenlang hun huid duur verkocht, maar vallen steeds meer door de mand.
De Bovag heeft daar natuurlijk niets over te zeggen. Maar dat is wel iets waar de importeurs en indirect de fabrikanten uitleg over moeten geven. Waerom moeten dealers zoveel afdragen en aan zoveel eisen voldoen.
Het feit dat mijn Ferrari specialist net aan 100 euro per uur incl btw rekent, geeft wel aan hoe overpriced een Stellantis/VAG/etc dealers zijn in hun uurlonen…
Dit wilde ik dus precies aankaarten.
In mijn branche, metalektro omgeving Eindhoven, wordt €130 gerekend naar de klant voor een engineer, die volgens mij ruim t dubbele verdient van n garagemonteur.
Wij hebben een ronduit enorm pand, met enorm dure apparatuur. En toch kan dat hier uit voor dat geld.
Waarom in de garage wereld niet?
Maar zoals gesteld, waarom Bovag en onafhankelijk wel?
Hier in Oisterwijk is zelfs het uur tarief van de fietsenmake op de Lind al ruim €80,- per uur. Prijzen gaan echt nergens meer over.
Lekker boeiend. Ik ga toch ook meer verdienen. Betaal ik lekker 70 euro per uur ipv 60. Voor die 2-3 uurtjes per jaar dat mijn auto onderhoud nodig heeft.
Maar Toos heeft een 1.2 puretech die ze alleen bij de merkgarage a 120 per uur laat fixen, en iedere 30k km moet het halve blok uit elkaar, ja kut voor Toos.
Leuk voor jou, maar minder voor Toos die wellicht geen of minder salarisverhogingen heeft gekregen (of misschien zelfs geen CAO heeft). Het gaat vooral om de scheefgroei, waarbij in sommige sectoren flinke salarisverhogingen plaatsvinden en niet in alle. Er is nou eenmaal nu een grote groep mensen die het steeds lastiger heeft om het hoofd boven water te houden.
Dit komt mede door een tekort aan technische mensen, maar vooral door de inflatie die gecreerd is door monetair beleid (post-covid).
Inflatie creëert niets, behalve prijsstijgingen. Onder de streep is inflatie altijd een gevolg, een uitvloeisel of reactie op economische bewegingen en veranderingen. Dat de werkgevers inflatie vaak uitleggen als aanjager, is om hun eigen verdienmodel in stand te houden, of zelfs te verbeteren. ‘Never waste a good crisis’.
Ik snap niet echt wat je bedoeld hiermee, maar zo ingewikkeld is het allemaal niet. De oorsprong van de absurde inflatie van afgelopen jaren bevind zich bij de centrale bank.
Daardoor is de vraag gexplodeerd, ontstonden er personeelstekorten en werkt zich dat steeds verder door en stapelt zich op.
Dat er ondernemers zijn die nu meer marge pakken dan voor deze explosie? Ja dat geloof ik zeker, maar er zijn er ook zat die nu geen knaak meer verdienen.
Bovendien, zo moeilijk is het niet. Een ondernemer die zijn producten goedkoper aanbied dan wat de consument bereid is te betalen, is geen ondernemer.
Moet je staken. Niet zo piepen handjes uit de mouwen. Kom op zeg, maak wat van jezelf. Mijn vriendin staat nu ook te staken voor een betere CAO.
En Bovag kan mij gestolen worden. Mijn merkloze garage is veel goedkoper en net zo goed, ik denk stiekem beter. Een goede garage zoeken is niet zo moeilijk hoor, even wat reviews kijken. Prijzen staan op websites.
Hoeveel % loonsverhoging krijgt het hoofd van het bovagbestuur zelf?
De Bovag gaat nu allemaal zielige berichten de wereld in helpen om maar te voorkomen dat de hardwerkende monteurs een fatsoenlijke loonsverhoging krijgen met een goede CAO. Dit rare clubje staat in dienst van de goed verdiende grote dealer eigenaren.
Toen de Audi dealer in Eindhoven met droge ogen €200 per uur durfde te rekenen voor het stellen van een diagnose waarbij ze letterlijk niks anders gedaan hebben dan naar de auto kijken, was ik wel voor goed genezen van merk dealers. Dan maar geen audi stempels in het onderhoudsboekje
Ik raad je VagTechniek aan. Ik zit daar nu op 100 incl btw.
Vergeet ook niet de marges op onderdelen… aftermarket kost een achterlicht als voorbeeld 200 Euro, een fabrikant koopt dit tijdens montage op de lijn in voor veel minder.
Misschien nog geen 40 a 50 euro.
Dat onderhoud onbetaalbaar word doen de dealers zelf.
Maar hoeveel verdient een monteur dan bij een merkgarage? Of bij een kleinere zelfstandige garage?? Ik moet, wil ik mijn 7 jaar garantie houden wel bij een Kia dealer het onderhoud doen. Dat is redelijk aan de prijs idd. Maarja er is onder garantie ook al ea “gratis” gemaakt dus onder de streep is het om het even denk ik dan.
Vind zelf de loonkosten van een monteur meevallen.
Wat het te duur maakt is de prijs van veel onderdelen, de uren die nodig zijn voor bepaald onderhoud.
Dat veel dingen niet los te krijgen zijn maar dat je alles er omheen ook moet kopen terwijl dit niet vervangen hoeft te worden.
Van het extreme bedrag dat ik aan uurtarief betaal bij de BMW-dealer mag van mij met liefde een tientje per uur extra naar de monteur. Maar mijn tegeneis is dat dat die monteurs wel met zoveel liefde, zorg en aandacht voor detail sleutelen als de specialisten waar ik uiteindelijk altijd terecht kom. Mijn ervaring zowel privé als zakelijk is dat er nog maar weinig jonge monteurs rond lopen die en enthousiast zijn en echt willen leren sleutelen en blijvend willen bij leren..
Het gaat niet om het hoge uurtarief wat aan de klant wordt doorberekend (wel of niet terecht) maar om wat de monteur met z’n harde werken en steeds hogere kennis mee naar huis neemt. Die mensen hebben ook een gezin en voor hun zijn de boodschappen ook duurder geworden. Door het tekort aan monteurs is dat de laatste tijd wel iets meer geworden maar voor dat geld komen heel veel mensen hun bed niet eens uit. Dus van mij mag er wel 6% bij voor de mensen die het land mobiel houden.
Nog een reden om voor EV te gaan. Amper onderhoudskosten.
De Nederlandse automarkt is gewoon kapot. Uurloon bij de dealer gaat nooit minder worden omdat de omzet zo hoog mogelijk moet zijn omdat de winst elk jaar minder wordt omdat er steeds minder nieuwe autos verkocht worden (met dank aan de belachelijke btw en bpm regeling).
Aan lease autos wordt ook nauwelijks meer iets verdiend dus heeft elke dealer keten maar zijn eigen lease toko om het geld daarmee maar te laten rondpompen in eigen huis.
Kwaliteit van personeel in de autowereld is sowieso bedroevend slecht, en de meeste schoolverlaters die ik afgelopen 10 jaar heb binnen zien komen waren te dom om te poepen.
Als de fabrikanten niet die waardeloze 1.0 EcoBoost, PureTech en TCe wet belt motoren die vol zitten met sludge en afzettingen hadden gebouwd, was onderhoud niet zo schreeuwend duur geweest.
BOVAG moet bij de producent zijn, niet het personeel of de consument.
Wat is nu precies het issue? Ik snap dat de hoge prijzen klote zijn en voor sommigen wellicht niet meer te betalen, maar dit is toch gewoon marktwerking? Zij vragen het omdat wij het betalen. Ik snap niet wat we hierin van de bovag of dealers moeten verwachten. Dit is gewoon de melkkoe om de algehele malaise te compenseren. We worden vrij waarschijnlijk genaaid ja, ik heb daar geen toelichting bij nodig. Maar zolang we en masse bij de dealer binnenlopen zal het zo blijven.
hoe komen de bovag heren er in godsnaam bij dat de loonsverhoging van het afgelopen jaar ‘in lijn ligt’ met de inflatie????
mijn lasten zijn de laatste jaren met 400/500,- gestegen(als ik het daarmee red) en heb er 80,- netto bijgekregen…..
hoe ligt dat ‘in lijn’???
stelletje geldgraaiers….nee zolang ze zelf maar 3x per jaar op vakantie kunnen,een vrijstand huis en een dikke wagen onder hun reet…..