Volgens de BOVAG gaan autodealers in de problemen komen door de coronacrisis. De maatregelen vanuit de overheid zijn welkom, maar gaan niet alles verhelpen.
“Er komen gelukkig nog wel mensen naar de showroom. Maar het is veel minder druk dan normaal en gewenst.” De woorden van Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers en directeur-grootaandeelhouder bij de Vallei Autogroep, zijn duidelijk. Tegenover Meindert en Wouter vertelt hij bij de BNR Nationale Autoshow over de gevolgen van de coronacrisis.
Vijftig procent
Qua autoverkopen zijn de dalingen fors. Bij gebruikte auto’s gaat het om een daling van maar liefst vijftig procent. Nieuwe auto’s verkopen nog iets beter. Daar is de daling ‘slechts’ veertig procent. Om duidelijkheid te krijgen in de precieze schade, is BOVAG begonnen met de Coronamonitor. Iedere week sturen ze een vragenlijst naar leden. Daarin geven de dealers een gemiddeld omzetverlies van 36 procent aan.
Wie denkt dat die 36 procent wel meevalt: de dealers zijn nu nog orders aan het afleveren van januari en februari. Die financiële cijfers tellen mee in de huidige omzet. De situatie is dus ‘zeer zorgwekkend’, aldus De Kroon. Hij zegt blij te zijn met de aangekondigde maatregelen van de overheid, al zijn de zorgen daar nog niet volledig mee weggenomen.
Voordelen
Toch zijn er ook voordelen. De dealers hebben nu namelijk nog veel voorraadmodellen staan, ‘een hele korte levertijd is dus mogelijk!’. Aan de andere kant zijn er wereldwijd veel fabrieken dicht. Wil je dus per se zelf een auto specificeren, dan zou je nog wel even kunnen wachten. Hij wil nog niet voorspellen wat de precieze impact is van het coronavirus, wel verwacht hij dat de omzetdaling boven de 21 procent zal uitkomen.
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: pomphouder en BETA-voorzitter Ewout Klok vertelt over de slechte positie waar pomphouders zich nu in bevinden. En Auto.nl-directeur Martijn Bovée spreekt over de zorgheldenauto-actie.
Foto: Ford Performance Center Weert van @LBSchreurs, via Autojunk.nl.
Dutchdriftking zegt
Dit gaat nog wel even doorwerken. Als de economie inkakt gaan mensen (terecht) meteen op hun geld zitten.
tstile zegt
Totaal geen medelijden met deze sector. Glazen paleizen, uurtarieven van 80,-. Voor een handjevol schroefjes aan de onderdelenbalie 20,- aftikken. Voor het opzoeken van een verloren radio pincode 25,- vragen etc.
Ik wens ze veel succes. Hopelijk vallen ze om zodat schappelijke ondernemers in het gat kunnen springen.
stationcar zegt
Er wordt al decennialang op enorme voet geleefd bij dealers, in hun glaspaleizen inderdaad. Volstrekt belachelijk natuurlijk, wat mij betreft gaan we 30-40 jaar terug in de tijd, met kleine garagebedrijven met anderhalve monteur en de eigenaar die de verkoop regelt. Stukken beter. Maar de importeurs moeten ook stoppen met het pushen van verbouwingen en met die flauwekul als niet meer willen leveren aan kleine zelfstandige garages. En weet ik veel wat ze nog meer allemaal afdwingen.
e38ossie zegt
@stationcar: volgens mij vergeten jullie de torenhoge kosten die de dealers opgelegd krijgen. Wat dacht je van cursussen. Benodigd speciaal gereedschap. Hoge verwachtingen van klanten. Uitstraling van het merk. Uiteraard wordt er geld verdiend maar dat moet (en mag) ook.
flutterby zegt
@e38ossie: Dealers zijn net als boeren een zeer slecht businessmodel. Hoge kosten, procentueel lage marges en je wordt uitknepen door de tussenpersoon (leasemaatschappij).
Tenzij je liefde hebt voor het vak kan je beter iets anders gaan doen. Finance en IT ondernemers zit juist aan de andere kant van het spectrum.
techniekmeneer zegt
@tstile: Wtf zeg. Niet alle dealers over 1 kam scheren aub.
wimof zegt
@Tstile
Je snapt er absoluut geen bal van.
Ik kan erover meepraten.
Begonnen in de jaren ’70 als leerjongen en in de loop der jaren opgeklommen.
In 1991 onze eigen (VW-Audi) agentschap.
In 2007 ook zo een glazen paleis (moeten) zetten.
In 2010 de boel moeten overlaten omdat ik op de rand van het bankroet stond.
Steeds, – steeds heb ik de klant op de eerste plaats gezet, uurlonen waren destijds bijlange nog niet zo hoog.
Ook vertikte ik het om klanten voor kleine dienstverleningen te laten betalen.
Ondertussen hadden managers de plaats van de uit de werkplaats doorgegroeide bedrijfslij(!)ders ingenomen.
Door hun opleiding hadden ze een totale kijk op de situatie.
Een situatie waar er geen bal meer aan een wagen overgehouden kon worden omgezet hebben naar een andere.
Vele hebben een groot aantal garage’s in hun groep, kortingen worden drastisch beperkt en elke onrendabele situatie afgestoten.
En net zoals in vele grote organisaties worden prestaties à la minute aangerekend.
Blijkbaar de enige mogelijkheid om de zaak rendabel te maken.
En laat het net daarom zijn dat u betaald voor de dienst dat u verleend geweest is.
Ook al doet dit mij veel verdriet.
mistermini zegt
@tstile: Denk je dat de eigenaren van een ‘paleis’ blij worden om zo een gebouw neer te zetten? Zij worden onder druk gezet door de verdeler en hoofdkantoor om zoiets neer te zetten, anders komt het hoofdkantoor het logo van je geven afhalen…
9000cse zegt
@tstile
Voor zover het over de prijzen van de door jou bedoelde schroefjes en het opzoeken van een verloren pincode voor je radio betreft, kan ik je nog begrijpen. Maar als je dat, tezamen met het genoemde uurtarief en de glazen paleizen een reden noemt waarom ze nu vanwege deze coronacrisis zouden mogen omvallen, vind ik ronduit absurd! En wel om de volgende redenen:
1) Die glazen paleizen zijn helemaal niet zo duur als jij denkt. Ze zijn in ieder geval qua constructie een stuk goedkoper dan de stenen gebouwen die ze vroeger bouwden. Bovendien zijn de percelen waarop ze gebouwd zijn/worden, op industriegebieden veel goedkoper dan in of bij het centrum. Die glazen paleizen zijn bovendien qua uitstraling de resultante van wat autokopers willen in een welvarend land als het onze. Of denk je, dat een omgebouwde boerenschuur een stimulans zou zijn voor het verkopen van nieuwe auto’s?
2) Dat uurloon is niet alleen zo hoog omdat dealers er hun zakken mee willen vullen! Goede monteurs zijn bijzonder schaars en mogen die mensen alsjeblieft ook een beetje meegaan in onze welvaart? Bovendien is het onderhoud van auto’s in de voorbije tijd ook teruggelopen vanwege het vergroten van de onderhoudscycli.
3) Een dealerbedrijf kent echt niet van die riante winstcijfers, die jij erachter vermoedt! Ik kan erover meepraten, omdat ik er in het verleden zelf genoeg mee van doen heb gehad. Ook niet als je de winst relateert aan het geïnvesteerde vermogen. Er hoeft echt geen enorme daling van de verkoop te zijn om een dealerbedrijf in de rode cijfers te laten belanden.
4) Door deze coronacrisis vallen er nu al meer dan genoeg bedrijven om! De gevolgen voor de werkgelegenheid zullen enorm zijn en niemand kan voorspellen welke gevolgen dat nog meer zal hebben voor ons allemaal. Maar neem maar van mij aan, dat we allemaal een gevoelige tik zullen krijgen. En daarom vind ik het absurd van je om de wens uit te spreken dat dealerbedrijven maar mogen omvallen.
corsapower zegt
@9000cse: super verwoord!!! Wordt kotsziek van die zeikerd die de dealers zwart maken. Met de huidige ontwikkelingen in de techniek zijn we straks hard afhankelijk van de dealers aangezien de kleine dorpsgarages onmogelijk de financiële middelen hebben om de ontwikkeling bij te houden.
flutterby zegt
@corsapower: Sono Sion, wat nou afhankelijk van dealers? Een gemiddelde thuiscomputer is ingewikkelder in goede staat te houden.
techniekmeneer zegt
@flutterby: Haha, gij ontwetende.
techniekmeneer zegt
@9000cse: Hulde.
slickrick zegt
@9000cse: sorry maar dealers hebben al lang geen monteurs in dienst, het zijn vervangers die volgens strikte procedures onderdelen vervangen.
Een monteur denkt na hoe hij iets kan repareren op een zo economisch mogelijke manier.
Dit is nou eenmaal niet het business model van een dealer. Een dealer moet zoveel mogelijk OEM onderdelen slijten.
Werkplaats software loodst de monteur stap voor stap door vrijwel elke situatie.
Er zullen best nog echte monteurs tussen zitten maar de strikte reparatie (lees vervangings procedures) maakt in de praktijk dat er niet nagedacht wordt of iets op een economische manier opgelost kan worden.
Daar moet je voor naar een specialist of een ervaren gepassioneerde zzper.
Ik loop met een grote boog om dealers heen…
techniekmeneer zegt
@slickrick: Blijf lekker in je eigen droom leven. Je snapt er geen ene k*t van.
dailydriver zegt
@tstile: echt top, dat je de hardwerkende medewerkers werkloos wenst. Prijzen worden door importeurs vastgesteld. Kan een monteur, service adviseur of magazijn medewerker helemaal niks aan doen. Voor de radiocode te kunnen verkrijgen kost meer dan €25,00 euro. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat in de auto levensjaar nieuwe radio is gemonteerd en vorige eigenaar de code is kwijt geraakt. Dus achter de schermen zijn er (veel) mensen erg druk en hard aan het werk om de beste en hoogstbare service te verlenen aan de klant. Klant wegbrengen kost dealer geld. Gratis even haal/breng service verlenen kost dealer geld. Maar dat wordt nooit gefactureerd aan klant. Maar er is wel een medewerker van zijn werkplek 20 a 40 min weg. Verder denken is misschien hierop wel op zijn plaats. Nu met coronavirus is erg veel aan de hand. Maar de klant ziet en hoort dat niet. Echter het zo U een rot zorg wezen toch… als U maar uw ond – serv beurt, reparatie uitgevoerd ziet aan uw voertuig.
wimof zegt
Rot verwent zijn we als klanten tegenwoordig, alles moet, maar het mag niets meer kosten.
Vroeger (heel veel vroeger) werd een wagen binnengebracht, uiteraard zonder afspraak, met als vraag te bellen wanneer hij klaar was Was dat een week, was het ok, waren het er meer was het ook goed.
En de balans van deze garages zag er heel wat beter uit dan tegenwoordig.
Ah nee , het was van voor de btw.
quinn zegt
@tstile: haha, wat je dacht je van de bankensector, financiering en verzekeringsmaatschappijen, allen met alleen maar verdienmodellen in de sfeer van we gaan over lijken, etc, etc. Die zitten pas in mega glazenpaleizen, etc, etc. Dan vallen autodealers nog wel mee hoor!!
peke zegt
@quinn: heel inhoudelijk. Wauw!!
quinn zegt
@peke: zeker flauw maar wel waar
peke zegt
@quinn: totaal niet waar. Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Zelf jaren bankier geweest. Ja prachtige panden en een gezond verdienmodel soms. Maar teveel?
De enorme vermogens-eisen welke worden opgesteld waar de bank niks aan kan doen, maar waardoor de klant de dupe is. 1 van de vele voorbeelden.
En over lijken…wij gingen over lijken, voor onze klant. Klantbelang probeerden we voor klantbelang te laten gaan (ik was overigens voor de ondernemers).
Nu actief in de Automotive.
Dealers en glazen paleizen: eveneens geeist door het moedermerk: de lokale dealer zit vaak helemaal niet te wachten op dat dure nieuwe pand. Verdienmodel op nieuwe auto’s is rampzalig laag.
Kortom: lees je eerst even in alvorens je dit soort lukrake kreten eruit gooit. Het is hier geen verjaardag waar iedereen graag zijn ongefundeerde ongenoegen uit.
quinn zegt
@peke: haha, je laat me lachen met je opmerking. Woekerpolissen is maar 1 van de vele “over lijken gaan” voorbeelden
grandmasterb zegt
Jij werkt zelf zeker gratis? Want dat verwacht je van autodealers blijkbaar ook.
RiKe zegt
De corona crisis zal voor velen inderdaad vervelend zijn. De reguliere belastingen zorgden er echter al voor dat de hele sector aardig onderuit is gegaan
moveyourmind zegt
Ik hoop van harte dat er niet teveel bedrijven gaan omvallen, dus hoop ook dat de meeste autobedrijven deze crisis gaan overleven. Het laatste wat we kunnen gebruiken is dat de economie als een kaartenhuis in elkaar klapt, de werkloosheid tot ongekende hoogtes stijgt en we nog vele jaren in een recessie komen te zitten.
slickrick zegt
@moveyourmind: ze gaan zo wie zo omvallen , Corona of geen Corona.
Langzamerhand gaan mensen over op elektrische auto’s die vrijwel geen onderhoud nodig hebben. Verkoop gaat meer en meer naar online . Je hebt straks een aantal experience centers waar je kan testen en je auto bestel je op je smartphone.
Dus garage bedrijven dat is een aflopende zaak. Er zullen heel veel omvallen, en door de vergrijzing zullen vele er mee stoppen zonder opvolging.
quinn zegt
@slickrick: ik denk dat zeer veel bedrijfstakken zullen gaan omvallen. Wellicht ook die waar jij in werkzaam bent.
550maranello zegt
@moveyourmind: autodealers zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Niet voor niets is er al jaren een enorme consolidatie aan de gang. Bert de Kroon zegt terecht dat er nog steeds teveel dealers zijn met teveel medewerker om een gezond rendement te draaien. Ook importeurs zoals Pon erkennen dit. Als tegenwoordig een dealer wordt overgenomen is alleen de lease portefeuille van waarde. Het pand en personeel kan je voor een habbekrats krijgen. Deze crisis zal er zeker voor zorgen dat er weer een groot aantal dealers helaas de deur moeten sluiten…
shellplc zegt
Waarom heeft Stern dan zijn hele leaseportefeuille verkocht een tijdje geleden?
Als dat het enige is waar waar nog wat mee te verdienen is houden ze niks meer over.
quinn zegt
@shellplc: klopt Stern staat inderdaad ook op het punt van omvallen. Ze proberen met man en macht liquiditeit te creëren maar de laatste kliekjes raken nu toch echt op. Heel erg voor al het hardwerkende personeel en de lachende zich zelf verreikende topmannen komen toch wel weer goed terecht.