Staatssecretaris Wiebes van Financiën kwam vanavond met cijfers waar uit moet blijken dat het kabinet wel degelijk miljoenen centjes verdient aan de alom gehate accijnsverhoging op brandstofprijzen. Maar die cijfers zijn totale stierenpoep, vindt Bovag.
Dachten we eerst nog dat er veel minder brandstof verkocht werd dan dezelfde periode vorig jaar. Niet dus, aldus staatssecretaris Wiebes. RTL wist hand te leggen op cijfers die de staatssecretaris vandaag richting Kamer stuurde.
Daarin zien we dat de totale inkomsten aan brandstofaccijnzen in 2012 op 579 miljoen euro lag. In 2013 was dat 608 miljoen en dit jaar zou februari de staatskas 769 miljoen eu aan naft-tax op hebben gebracht.
Brancheorganisatie Bovag vindt dit zeer onwaarschijnlijk. “Wij zijn benieuwd naar de uitsplitsing naar verkochte liters en eventueel vervuiling van afdrachten uit december,” aldus Bovag tegen RTL Nieuws.
Hoe veel last de tankstations in de grensstreek van de verhoging hebben, komt niet uit de getallenreeks van Wiebes naar voren. Terwijl juist die pompstations volgens de Bovag zwaar de sjaak zijn dankzij falend beleid uit Den Haag. En dat is niet oké. “Grenspompen mogen sowieso niet de dupe worden van een eventueel landelijk plusje in accijnsopbrengst.”
Hoe ver zijn we inmiddels met terugdraaien van die ellendige verhoging?
Fotocredit: Autojunk.nl.
toyotafortuner zegt
Wat een geile combo zeg op de topicfoto! Man man man!
thomcarspotter zegt
@toyotafortuner: true that, ik neem de Morgan mee naar huis!
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: d’aww :( Ach ja zo’n 360 is ook sexy.
cargeeksnl zegt
@toyotafortuner: Ja inderdaad doe mij die 360 maar, dan tank ik em wel bij de grens vol okay
TimoBac zegt
@cargeeksnl: NEE IK HOEFT NIET TE TANKEN SCHAT!
bmw1m zegt
@cargeeksnl: Prima, dan neem ik die groene polo wel, hoef ik in elk geval niet naar huis te lopen^^
Ontopic: Tanken moeten we toch dus betalen moeten we ook.
jaapiyo zegt
Niet ver…de roverheid blijft er lustig op los roven.
nickjdeg zegt
@jaapiyo: ja de grap is dus dat ze een keertje hun eigen zak met geld leeg roven door hun dommen plannen om de automobilist dwars te zitten mislukken.
faalhaas zegt
Daar is maar één oplossing voor, nog meer accijns! Dat zal ze leren!
parker zegt
@faalhaas: precies!! En: tanken over de grens gewoon verbieden!! Daar vervolgens hoge boetes op zetten levert ook weer wat extra’s op, ideaal
peugeot205 zegt
Het maakt allemaal niet zoveel uit. De overheid schiet met losse flodders en raakt op die manier altijd wel wat. Is het niet de accijns dan gaat de houderschapsbelasting of de BPM weer omhoog, of meerdere autobezitters extra belasten. Niet linksom? Prima, dan rechtsom!
norge zegt
Tankstations in de grensstreek ?
Moet je toch een steekje los hebben wanneer je zoiets begint in NL?
Vincegail zegt
@norge: Nu wel ja. Maar ik neem aan dat die mensen met hun zaak begonnen zijn toen het nog redelijk normaal was qua accijnzen.
norge zegt
@Vincegail: Is altijd al een groot veschil geweest in accijns tussen NL en zijn buren, in ieder gevaL de laatste 40 jaar.
tupperware zegt
@Vincegail:
De prijsverschillen tussen NL en B en D zijn altijd groot geweest, wat het nu aantrekkelijker maakt om over de grens te tanken is niet alleen de extra accijnsverhoging.
De BTW verhoging en het feit dat rookwaren tegenwoordig duurder zijn dan over de grens geeft mensen meer redenen om daar te tanken en gelijk hun boodschappen te doen. dan wordt het dus win-win.
Ik woon zelf te ver van de grens maar stel, je bespaard op je boodschappen, een slof peuken is minimaal 5 euro goedkoper en je bespaard een tientje op je tankbeurt. Dat tikt op jaarbasis toch flink door.
retetikker zegt
We hebben er bij de laatste twee/drie tweede-kamerverkiezingen voor gekozen dat overal
10-baans snelwegen moeten komen, en dat moet toch ergens van betaald worden…
Dev zegt
@retetikker: Ja dat moet betaald worden van een niet-recessie bevorderend belastingbeleid. De infrastructuur is er voor de (gebrekkige) economische groei, en die is er voor de keiharde eurotjes.
shicomm zegt
en net zoals altijd ; als het verhaaltje op papier maar verteld hoe wij het willen hebben in Den Haag dan zetten we gewoon lekker door.
Iedereen kan de #beep# krijgen ; eerst vertellen we het sprookje en als we dan teveel gezeur krijgen zetten we eenzelfde sprookje op schrift.
Hoe was het ook alweer … al is het verhaaltje nog zo goed , de feiten vertellen zoals het wezen moet… toch ?
Morgen maar eens wat extra jerrycans scoren voor de volgende trip naar Belgica…
mistere zegt
Politiek is niets meer dan je eigen toekomstige Pvda, portemonee van de ander, baan zekerstellen. Ook daar hoeft men weinig tot niets te kunnen en vooral te doen. Wij betalen toch wel, ondanks onze azijnberichten op de fora…
mistere zegt
Tuurlijk goed om demonstratief naar Belgie te gaan, maar we vergeten dat dat Den Haag niet raakt, en de lokale pompen des te meer. Maar das niet erg, want wij zijn Nederlanders, geen Medelanders. Azijnmode off…
TDI-goeroe zegt
ze weten de cijfers zo te manipuleren, dat het lijkt, alsof de maatregel goed uitpakt (voor de roverheid dan…)
Gewoon te koppig om hun eigen fouten toe te geven, bang voor gezichtsverlies etc.
desjonnies zegt
We hebben regenten.
Ingekakte figuren zonder enig zakelijk besef.
Me zou geheel anders denken :
Vooral de Diesel goedkoop en aantrekkelijk houden, zodat iedere uitgevlagde vrachtwagen die in het Rotterdamse, Aalsmeerse of Westlandse komt laden er gelijk maar 1000 liter in plempt, omdat het goedkoop is.
Op die manier verdienen we nog iets aan de uitgevlagde vrachtrijder en pakken we de accijnsverhoging dubbel en dwars terug op de massa brandstof die we verkopen.
Het schijnt dat Luxemburg daarvan leeft.
En dat het daar de gewoonste zaak van de wereld is, om er met je vrachtwagen een half uur in de rij te staan, eer je aan de beurt ben om je Diesel tank vol te gooien.
Maar goed, wie ben ik ?