Ziedend. Zo kunnen we de reactie van de Bovag het beste omschrijven.
Nadat de Nederlandse automobilist vanmiddag de regelwijzigende klap van Wiebes voor overgangsjaar 2016 om de oren kreeg, stromen de reacties van de brancheorganisaties binnen. Ze zijn het er allemaal over eens: het voorgestelde plan zorgt voor té veel marktverstoring. En dat terwijl Wiebes (VVD) juist met iets op de proppen zou komen dat voor mínder marktverstoring zou zorgen.
Bovag-chef Bertho Eckhardt over de regelwijziging van Wiebes:
“Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér, in plaats van minder marktverstoring. Immers, de 14 procent categorie voor “gewone” auto’s verdwijnt en de 20 procent bijtellingscategorie wordt beperkt tot een handjevol relatief onzuinige plug-ins – denk aan grote SUV’s en sportauto’s – plus wellicht nog enkele superzuinige kleine dieseluitvoeringen in het A- en B-segment. Voor het gros van de markt zal echter gelden: óf je gaat de volle mep bijtelling betalen (25 procent), óf je neemt de plug-in hybride variant met 14 procent bijtelling. Dat verschil in bijtelling is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu. Een zakelijk rijder kan nu kiezen tussen een plugin met 7 procent bijtelling of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met 14 procent bijtelling. Door de polarisatie tussen 14 procent en 25 procent bijtelling zal de scheidslijn tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in de markt alleen maar groter worden.”
Als respons stuurt Bovag daarom in samenwerking met de RAI Vereniging een eigen alternatief naar de Tweede Kamer. Opmerkelijk genoeg pleiten ook zij niet voor minder bijtellingscategorieën, maar opperen ze categorieën van 7, 14, 17, 20 en 25 procent. In ieder geval met kleinere verschillen. De RAI vereniging zegt hierover:
“Het alternatieve voorstel zorgt ervoor dat er meer keus is voor de zakelijke rijder, de onderlinge stapjes kleiner zijn in de bijtelling en de marktverstoring dus wordt beperkt.”
VVD uit kritiek op Wiebes
VVD-Kamerlid Helma Neppérus uit op BNR kritiek op de plannen van partijgenoot Wiebes. Volgens haar wordt het er met de maatregelen van Wiebes niet eenvoudiger op, zo laat ze aan BNR weten. “Als ik dit zo lees wordt het een hele fiscale kerstboom.” Ja, dat is het al, Neppérus. De PvdA is overigens wel te spreken over de plannen van Wiebes.
Recapitulerend: in de brief die staatssecretaris Wiebes vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, staat dat per 1 januari 2016 het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s – Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model S en de Volkswagen e-Golf – van 4 naar 7 procent gaat. Ze blijven wel vrijgesteld van provinciale opcenten (MRB). Plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer gaan 14 procent bijtelling betalen. Bij een uitstoot tussen de 51 en 79 gram wordt de bijtelling 20 procent, terwijl de bijtelling voor auto’s met een uitstoot boven de 79 gram CO2 25 procent zal bedragen. Hierbij blijft gelden dat leasecontracten die voor 2016 zijn afgesloten, gewoon onder de bijtellingsregels van destijds blijven vallen.
CO2 uitstoot (gram/km) | 2014 | CO2 uitstoot (gram/km) | 2016 |
---|---|---|---|
Elektrisch | Elektrisch | ||
0 | 4% bijtelling | 0 | 7% bijtelling |
Benzine/aardgas/LPG | Benzine/aardgas/LPG | ||
<51 | 7% bijtelling | <51 | 14% bijtelling |
51-88 | 14% bijtelling | 51-79 | 20% bijtelling |
89-117 | 20% bijtelling | >79 | 25% bijtelling |
>117 | 25% bijtelling | ||
Diesel | Diesel | ||
<51 | 7% bijtelling | <51 | 14% bijtelling |
51-85 | 14% bijtelling | 51-79 | 20% bijtelling |
86-111 | 20% bijtelling | >79 | 25% bijtelling |
>111 | 25% bijtelling |
Foto: Autojunk.nl
367pk zegt
Gewoon iedere auto 25% (of een ander percentage): geen enkele marktverstoring meer, BOVAG blij, en het blijft voor de leaserijder goedkoper dan zelf een auto exploiteren.
kouwi zegt
@367pk: Helemaal mee eens, al die leaserijders met zelfmedelijden. Ben blij met wat je krijgt, regelmatig een nieuwe auto, gratis brandstof e.d.
En alles gelijk dan geen marktverstoring.
mashell zegt
@kouwi: een paar 100 euro minder salaris, een baas die je streng aankijkt als je zegt dat met 50.000km best wel veel tijd verloren gaat en dan nog de bijtelling die het privegebruik moet belasten maar in werkelijkheid de cataloguswaarde van de auto (voor de zoveelste keer) belast.
potver7 zegt
@mashell: Een aantal dingen die je noemt hebben niks met bijtellingstarieven of wat dan ook te maken – een kantoorbaan heeft ook zo z’n nadelen. En als je vind dat die leasewagen te duur wordt kun je ervoor kiezen om het ding gewoon voor puur zakelijk te houden en privé een andere auto aan te schaffen. Zul je wel een kleinere of oudere auto moeten kopen (en/of er langer in moeten blijven rijden) anders is het niet of nauwelijks goedkoper dan het 25% bijtellingstarief van je leasewagen.
stijnn zegt
Ik vind het allemaal wel meevallen en niet iets om ziedend om te zijn. Beetje volwassen reactie mag wel. Deze trend is al tijdje ingezet en we gaan take it or leave it langzaam maar zeker naar alleen maar elektrische auto’s. En dus dan minder verschil in bijdragen en geen subsidies meer. Wellicht kunnen we dan wel naar een meer pay per use model maar dat is stap 2.
potver7 zegt
@stijnn: Pay per use of niet is eigenlijk niet zo relevant. De bijtelling is bedoeld als compensatie voor privégebruik van een auto die op naam van de zaak staat, wat door de Belastingdienst wordt gezien als loon in natura en als zodanig belast moet worden. Tenzij je bij pay per use een controleerbare constructie kunt bedenken waarbij je per rit kunt selecteren of die privé of zakelijk is, lijkt met dat er ook dan nog een bijtellingsconstructie gehanteerd moet worden.
diederikwillemsen zegt
@stijnn: Inderdaad. De BOVAG probeert constant (veel te dure) Nederlandse handelaren te spekken.
De bestuurder van de BOVAG, Marco van Beek is er ook niet vies van om zijn eigen bedrijf allerlei bovag prijzen te geven zie: http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/bovag-directeur-autobedrijf-van-het-jaar
Heb je echter problemen met een BOVAG autohandelaar, zoals een teruggedraaide kilometerstand, dan kan de BOVAG niks voor je doen.
faalhaas zegt
Lekker boeiend, want; BELASTINGGELD! WHOOOHOOO!!
-Nederland BV.
audirs3 zegt
Ik ben het oneens met de BOVAG, wat mij betreft mag het al in 2015 ingevoerd worden. En ze mogen die 7% en 14% vervangen voor 10% en 15%, maakt het allemaal wat duidelijker.
gwnfinn zegt
*Verhuist naar België*
azenomei zegt
De BOVAG en de PvdA zijn tegen. Pas op iedereen, dit gaat er niet doorkomen. De BOVAG en de PvdA gaan voor ons in de bres springen -_- Stelletje rode rakkers.
eddythedriver zegt
@azenomei: de PvdA tegen?, de PvdA is toch een anti-auto partij? Oh wacht, het is zeker nog niet genoeg!
sydney zegt
Voor zover ik het nu kan beoordelen lijkt mij het plan van Wiebes het nu best haalbare.Wat mij betreft mogen we gewoon naar een algemeen bijtellingstarief van 25% en de BPM nog sneller naar de nul.Dan heeft de particulier er ook nog wat aan.Het is vaker gezegd maar daardoor niet minder waar; veel leaserijders/mensen met een auto van de zaak die nu in een (relatief) lage bijtellingstarief betalen en staan te stuiteren vergeten nog wel eens dat je voor dat geld niet elke 4 jaar een nieuwe auto kan rijden.Mijzelf incluis.
Stijnson zegt
@sydney: de BPM is toch al weg? Vervangen door de CO2 Tax. Opzich het zelfde alleen andere naam :(
sacha zegt
@Stijnson: poteto/potato… Maar wat gaat er eigenlijk met die ‘BPM’ gebeuren? Dat zal ook weinig goeds zijn…
m550d zegt
Wederom een typische “oplossing” of “verbetering” van de hand der overheid. Het tabelletje ziet er gelikt uit, de inhoud is achterlijke rotzooi.
paginl zegt
Ach ja. Ik heb ook recht op een lease auto maar rij door al het gezeik gewoon lekker in een oude benizneslurpende vervuilende bak. DOEI!
kroon zegt
Wat een gezeur van Bovag weer.
Heb het baasje van Bovag op de radio ook al eens een warrig verhaal horen vertellen over bijtelling en hoe het de markt verstoort.
Omdat de tweedehands autohandelaartjes het wat moeilijk hebben is het marktverstorend?
Wat is de markt? De markt is vraag en aanbod. Dit is de nieuwe markt. Wen er aan en doe er iets mee i.p.v. altijd maar zeuren.
De overheid stimuleert heel terecht schone auto types. En dat werkt goed. Zo goed dat de overheid wat geld mis loopt. Let op: het kost ze niks, ze ontvangen alleen minder belasting.
Neemt niet weg dat de stimulering door de overheid hard nodig is om in dit volle kleine land een beetje schone lucht in te kunnen ademen. Stel je eens voor als iedereen Tesla reed: geen smog, geen fijnstof. Dat zou een hoop ziekten en kwalen voorkomen in de overvolle steden.
slickrick zegt
@kroon: Hoe bedoel je geen smog en fijnstof ? In een perfecte theoretische wereld ja… werkelijkheid is echt anders
Om je elektrische auto op te laden hebben ze een nieuwe steenkolencentrale gebouwd op de maasvlakte ( een techniek van 100 jaar oud) waarbij het plan was om de uitstoot op te slaan onder de grond (lege gasvelden in de noord zee) echter dit was te duur, dus nu staat er gewoon een mooie schoorsteen.
Fijn die fijnstof…… incompetente kortzichtige kleuters daar in Den Haag
adgoudsmit zegt
@slickrick: Als je het dan zo gaat bekijken, wat denk je dan wat al die raffinaderijen aan uitstoot en milieubelasting met zich mee brengen? En hoe komt die brandstrof bij de tankstations? Idd via de weg dmv vrachtwagens. Dit zijn dan toch ook allemaal extra uitstoten die voor het gebruik van fossiele brandstof nodig zijn. Dit valt allemaal weg bij het gebruik maken van elektrisiteit. Dat is maar 1 keer schadelijk voor het milieu ipv 3 keer bij fossiele brandstof.
bakkenmetvis zegt
@kroon:
Tuurlijk, slechts 10% van alle uitstoot komt van verkeer, en alles wat je in jouw Prius laadt wordt door een kolencentrale 100km verderop de atmosfeer in geblazen :D
http://www.febiac.be/images_febiac/co2/emissions_anthropogeniques_de_co2_NL.jpg
johnsmith zegt
@bakkenmetvis: Hoe geconcentreerde de energie opwekking is hoe makkelijker het is om het schoon te maken. Als je 10000 auto’s in de stad hebt die de motor aan hebben is slechter voor de lucht dan 1 kolencentrale.
367pk zegt
@johnsmith: Fact check: (cijfers 2011/2012) CO2 uitstoot wegvervoer (inclusief alle sterk vervuilende vrachtauto’s) 33 miljoen ton; uitstoot energiecentrales 50 miljoen ton, waarvan alleen het misdadige ding op de Maasvlakte 6 1/2 miljoen ton voor z’n rekening neemt, dus gelijk aan 20% van de totale uitstoot van het wegverkeer. Droom maar lekker verder over je perfecte kolengestookte wereld….
luuktb zegt
Heeft iemand een idee hoe dit in Duitsland en in de US geregeld is ?
gezondverstand zegt
Tuurlijk wordt de markt verstoord. Daar heeft meneer Bovag toch gelijk in. Het ene jaar iedereen in een Prius, dan weer in een muesli diesel dan weer in een PHEV. Allemaal auto’s die geen hond zou rijden als er geen onderscheid in bijtellingstarieven zou zijn. Het ene jaar moet een dealer een paar man extra personeel aannemen omdat de verkoop niet bij te benen is en het jaar er op gaat ie bijna failliet omdat ie niks meer verkoopt. Dat is toch niks. Alles 25% en je bent van dat gezever af. En dan wordt het wegbeeld ook weer eens gemelleerder en hopelijk mooier.
bimmerfanatic97 zegt
Trapsgewijs voor elke % was beter geweest, zoals BOVAG het eerder dit jaar voorstelde. Een leaserijder zal niet voor 1% verschil een auto kiezen, wel voor 11%
freezzr zegt
Mooi om altijd weer die lease-haters te zien opduiken… Op een of andere manier blijven die altijd bestaan… Het lijkt wel als het ze van vader op zoon wordt doorgegeven… Gij zult leaserijders ALTIJD afzeiken…
parker zegt
@freezzr: afgunst zit de hollander in het bloed..
stamp zegt
Waarom toch allemaal die leasebak ook privé rijden? Doe gewoon lekker een weekend bak en een werkleaseslet. Nix bijtelling. Een lekkere bak voor ’t werk (met vermogen ipv een koffiemolen) en in t weekend idem. Boodschappen doe je met je leaseslet onderweg naar huis. Zakelijk :-)