“Even het kaf van het koren scheiden”, aldus de Bovag. Het resulteerde in het uitdunnen van het rijscholenbestand met bijna 150 leden.
‘Er zijn teveel cowboys en avonturiers in de rijscholenbranche’. Deze uitspraak deed de PvdA al jaren geleden, en Bovag onderschrijft deze. Tel hierbij op dat er eind vorig jaar rijschoolhouders en examinatoren gearresteerd zijn wegens fraude en je kunt op je vingers natellen dat de organisatie – voor zijn eigen imago en geloofwaardigheid – zijn stoepje graag schoon veegt/houdt.
Het verscherpte zijn lidmaatschapseisen, wat er toe leidde dat sinds 1 januari niet 943, maar 798 rijscholen het Bovag-logo mogen voeren, zo vogelde nu.nl uit. Een daling van 145 stuks.
Ook op financieel vlak heeft de Bovag baat bij een goed doorgelicht ledenbestand, want aangesloten rijscholen die op de fles gaan kunnen op steun uit een garantiefonds rekenen. Is deze aanscherping een 100% garantie dat er geen rotte appels meer tussen zitten? Nee, dat niet. Maar het is wel een signaal.
mike0709 zegt
De bedrijven die te weinig betalen of willen betalen worden eruit geschopt. Top idee. Niet dus. Betalen om te laten zien dat je bij de bovag hoort en een stikker krijgt van ze.
mrcarfreak zegt
Misschien leren ze de nederlanders nu wel dat ze in België niet op de linkerrijstrook moeten rijden met hun caravan aan 110 per uur. Ik hoop het allesinds.
E34M5Touring zegt
@mrcarfreak: Jullie doen dat in NL zonder caravan. Dat vind ik nog veel erger.
mrcarfreak zegt
@E34M5Touring: maar wij gaan tenminste naar rechts als er iemand sneller achter ons zit ( al gebeurt dat niet al te vaak :p )
godofracing zegt
@mrcarfreak: zo’n Belg ben ik nog nooit tegen gekomen
mrcarfreak zegt
@godofracing: Dan moet je misschien eens met de auto rijden
Donstil zegt
@godofracing: Die bestaan niet idd.
xiran zegt
@E34M5Touring: Als nederlander ben ik het daar mee eens, ook die fucking caravans……
tomr zegt
@mrcarfreak: Het lijkt mij een goed idee dat er in België sowieso een keer rijscholen komen.
mrcarfreak zegt
@tomr: dat lijkt mij ook een goed idee, want wat voor idioten er hier rondrijden is niet normaal
rnej zegt
@mrcarfreak: als we generaliseren denk ik dat de Belgen er een stuk slechter vanaf komen….
overigens kunnen we met z’n allen nog een boel bijleren.. en dan kijk ik vooral naar het weekendverkeer…
Aquios zegt
@rnej: Weekendverkeer? Eerder het verkeer dat tussen 10:00 en 14:00 op elke willekeurige dag de weg op gaat. Lijkt wel alsof dat de uren zijn waarbij iedereen zonder verkeerskennis de weg op schiet.
rnej zegt
@Aquios: naja, die ook dus! maar in ’t weekend is ’t net zo erg als je ’t mij vraagt. mensen die de hele week op hun fiets naar ’t werk gaan en dan naar opa en oma gaan ofzo…
rolov zegt
@Aquios: ik dacht dat het aan mij lag. Idd al die bejaarden die overdag rondrijden, het Is verschrikkelijk. Overdag rijden de grootste kneuzen.
lekkaah zegt
@mrcarfreak: Des te zuidelijker ik kom, des te triester het rijgedrag.
drugsrunner zegt
@mrcarfreak: @xiran: @godofracing:
Wat nou als we vrouwen verbieden te rijden? Zou dat helpen denken jullie?
mrrallycross zegt
Als je soms mensen ziet rijden denk je inderdaad hoe komen die aan hun rijbewijs en wat heeft die rijschool ze geleerd
Tonnie zegt
@mrrallycross: zaken als loterijen en pakjes boter…
motoragent zegt
“Interessant, maar wist je dat we binnenkort weer een driftcursus aanbieden?”
Is dat met of zonder Bovag-stickertje?
sir_smokalot zegt
Zonder. Maar als je 10 euro extra lapt neem ik er graag een voor je mee :)
granlusso zegt
Ik vind die fraude waar examinatoren bij betrokken zijn wel een stukje zorgwekkender…
Tonnie zegt
Uiteraard goed dat hierop gelet wordt, zeker door bovag voordat zij hun merk willen verbinden met rijscholen, maar is het niet de taak van de overheid de rotte appels/fraudeurs ertussenuit te vissen?
Overigens zal het de jeugd een rotzorg zijn bij wie ze lessen, als ze het pasje maar halen, en het liefst zo goedkoop mogelijk.
620henk zegt
@Thijsj: 1e gedeelte mee eens.
2e gedeelte niet. bij mijn vriendenkring is iedereen naar de zelfde (dure) 43€ per uur rijschool maar uitstekende geweest, en daar mocht je fouten maken waarbij de auto kan beschadigen. stoepranden enz. het maakte hem niks uit. ( wel nette auto’s) daar les ik liever bij als bij een goedkope waar alles wordt voor gezegd of meteen wordt ingegrepen, daar leer je niks van.
Tonnie zegt
@620henk: die zijn er ook voldoende, ik koos ook een duurdere waar het slagingspercentage hoog was. Moest er wel met de brommer heen, maar wel in 1x gehaald en naar de meningen van iedereen die bij mij in de auto heeft gezeten heb ik daar wel serieus goed leren rijden. Kostte wel serieus knaken, maar het is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk.
toemaar zegt
De Bovag is in een kroeg in Den Haag opgericht door een stel autoboeren, puur en alleen vanuit eigen belang. De slager die zijn eigen vlees keurt.
bimmerfanatic97 zegt
@toemaar: tuurlijk, maar we worden toch niet verplicht om ze als autoriteit te beschouwen?
toemaar zegt
@bimmerfanatic97: Nee, maar zo profileren ze zich wel, en dat maakt het kwalijk. De Bovag is gewoon een commercieel bedrijf met allerlei vertakkingen zoals bv de Bovemij. Hun bestaansrecht is het valse vertrouwen van de consument, denk niet dat ze objectief zijn.
sydney zegt
@toemaar: U is handelaar die het bordje niet op de gevel mag voeren? ;-)
toemaar zegt
@sydney: Nee, gelukkig niet;) Maar als ik actief zou zijn binnen deze sector, dan zou ik zeker geen Bovag lid worden…
sydney zegt
@toemaar: Als je officieel dealer wilt zijn, zal het wel moeten..verkoop je occasions hoeft dat inderdaad niet.
toemaar zegt
@sydney: Wie wil er tegenwoordig nog officieel dealer zijn? Uit elk dealeronderzoek, uitgevoerd door diezelfde Bovag, komt zo’n beetje elk jaar naar voren dat geen enkele dealer tevreden is over zijn eigen importeur… behalve bij Mercedes, maar dat is gemanipuleerd…
Tonnie zegt
@toemaar: volgens mij wil je nu helemaal geen officieel dealer meer worden, omdat de nieuwverkopen zo laag zijn. Kun je beter occassionboer zijn, met import en exporthandel.
toemaar zegt
@Thijsj: Niet alleen de verkopen, maar wat te denken van minus marges, en importeurs die alle macht in handen hebben… De problemen in de rijscholensector kunnen uitsluitend door de overheid worden opgelost, niet door de Bovag. De instructeursopleidingen zijn in particuliere handen, waardoor het niveau dramatisch laag is. Net zo’n drama als het CBR, maar dan erger. Gewoon alles in handen van de overheid, en veel hogere eisen stellen, waardoor het niveau misschien een keertje boven LBO uitstijgt, wat overigens voor de gehele automotive sector zou moeten gelden…
bimmerfanatic97 zegt
@toemaar: nee ze zijn ook niet objectief. Het is een soort van oud gilde. Je zou hen daarom als een soort keurmerk kunnen beschouwen, maar als je geen vertrouwen in ze hebt hoef je daar zeker niet op af te gaan.
sydney zegt
Als je echt niets anders kan wordt je dus rijschoolhouder.
Of autoverkoper natuurlijk.
knipperlichtje zegt
Wat boeit een bovag-logo, je kunt aan de kwaliteit van auto en bestickering zo zien welke rijschool goed is en welke je beter kan vermijden.
Michiel1 zegt
@knipperlichtje: dus dat mannetje met zeer dubieuze inkomsten maar wel met die dikke Mercedes AMG met die mooie bestickering erop is volgens jou goed??
rhellema zegt
@knipperlichtje:
Dan ben jij een wel heel makkelijk slachtoffer voor oplichters, als de buitenkant netjes is dan is het dus goed!!!
toemaar zegt
Wie wil er tegenwoordig nog officieel dealer zijn? Uit elk dealeronderzoek, uitgevoerd door diezelfde Bovag, komt zo’n beetje elk jaar naar voren dat geen enkele dealer tevreden is over zijn eigen importeur… behalve bij Mercedes, maar dat is gemanipuleerd…
sydney zegt
@toemaar: Wat een onzin.
azenomei zegt
Grappig, in een ander artikel las ik dat de BOVAG officieel heeft toegegeven dat de rijscholen zelf zijn opgestapt omdat ze geen interesse hebben in de nieuwe eis “kredietwaardigheids controle” oftewel de BOVAG die lekker in de boeken snuffelt voor……. weet ik eigenlijk niet.
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2015/01/16/150-bovag-rijscholen-zeggen-lidmaatschap-op-na-nieuwe-eisen/