De BOVAG en RAI Vereniging weten wel hoe die auto-economie aan de praat moet, namelijk met een sloopregeling en een verlaging van de BPM.
We gaan het nog een keer zeggen: 15.373 auto’s. Zo weinig zijn er in april op kenteken gezet. Een dramatisch gevolg van het coronavirus, waarbij het nog maar de vraag is hoe de autosector er weer bovenop komt. Vandaag waren Han ten Broeke (de nieuwe voorzitter van BOVAG) en Steven van Eijck (voorzitter van de RAI Vereniging) te gast bij de BNR Nationale Autoshow, om die vraag te beantwoorden.
Maar we beginnen bij de oorzaak. Want waarom is die autoverkoop zo ingestort? Bij een land als Italië is het nog te begrijpen waarom daar 98 procent minder auto’s zijn verkocht. Je mag daar immers niet zomaar je deur uit, een middagje bij de dealer wordt zelfs daar niet gezien als ‘essentieel’. Waar het aan ligt? Van Eijck denkt dat het aan het consumentenvertrouwen ligt. Mensen zouden bang zijn, zouden zich afvragen of ze straks nog wel een baan hebben. Dan ga je natuurlijk niet zomaar een nieuwe auto kopen.
Ten Broeke heeft een soortgelijk verhaal. Al is dat van hem wel ietsjes positiever. BOVAG heeft namelijk onderzoek gedaan onder 1100 consumenten; zestig procent zou hebben aangegeven niet permanent af te zien van de aanschaf van een nieuwe (of gebruikte) auto. Maar: die hebben zekerheid nodig. Kan ik die uitgave wel doen?
En hoe geef je die consumenten zekerheid en vertrouwen? Door steun vanuit de overheid, zo pleiten beide voorzitters. Waar ze allebei veel voor voelen, is het afschaffen van de BPM. Of deze op z’n minst te verlagen. Natuurlijk doet de Algemene Rekenkamer nu onderzoek naar die BPM, al is het maar de vraag wanneer we daar iets van gaan horen…
De RAI Vereniging-voorzitter zegt dat als we van die ‘vermaledijde’ BPM af zijn, we qua prijzen beter vergelijkbaar zijn met het buitenland én de automarkt een groter impuls krijgt. Dat zou wat Van Eijck betreft niet van de een op de andere dag moeten: ‘dan schrikken leasebedrijven en bedrijven met veel auto’s in het bezit zich rot’. Maar daar moet wel aan worden gewerkt, zo zegt de voorzitter.
Beide partijen zien ook iets in een sloopregeling. Volkswagen pleitte daar al eerder voor, nu komt de oproep ook uit eigen land. Volgens het voorstel van Ten Broeke moet die sloopregeling daarnaast beschikbaar komen voor private-lease. Dus dat je een oudere auto inruilt en daar een lagere maandprijs voor terugkrijgt. ‘Net die paar tientjes kunnen het verschil uitmaken’, zo claimt Ten Broeke. Vergroen en verjong je ook nog eens je wagenpark. Van Eijck ziet liever dat specifiek oude diesels een sloopregeling krijgen. Volgens de RAI Vereniging wordt daar nu binnen de politiek over ‘nagedacht’.
Of het nou een sloopregeling is of een afname van de BPM, de RAI Vereniging en BOVAG zijn het er sowieso over eens dat er iets moet gebeuren. De cijfers zijn ‘dramatisch’ en voor Van Eijck om van te schrikken. Want ook al wordt die autoproductie straks weer opgestart: als er geen vraag is, dan schiet je er nog niks mee op…
Verder in deze aflevering van de BNR Autoshow: Meindert en Wouter praten met Jan Lammers, de sportief directeur van het Circuit Zandvoort. En Wouter rijdt in de nieuwe Opel Corsa-e.
Foto: Ferrari 250 GT Berlinetta SWB vs. Ferrari 250 GT Berlinetta ‘TDF’ van @GwnFinn, via Autojunk.nl.
kminne zegt
Ik begrijp hier helemaal niets van. Vervelend voor die (meestal strontvervelende) autoverkopers, maar waarom moet de Nederlandse belastingbetaler bloeden voor het overeind houden van de verkoop van nieuwe auto’s? Laat de markt gewoon zijn werk doen. Nederland heeft geen auto-industrie van betekenis, dus wat hier wordt voorgesteld is vooral het spekken van buitenlandse economieën. Afschaffing van de BPM is overigens wel een prima idee, maar dat was het ook al vóór de corona-ellende. Je kunt dat overigens prima van de een op de andere dag doen. Gewoon elke Nederlandse autobezitter het op die dag geldende bedrag rest-BPM terugstorten. Daarmee is de reële waardedaling van elk bestaand voertuig keurig gecompenseerd. Behalve wellicht bij sukkels die zich voor een veel te hoog bedrag een geïmporteerde schadebak met te lage BPM hebben laten aansmeren, maar die zouden uiteindelijk bij inruil toch wel aan de beurt zijn gekomen.
wimbers zegt
Ik kan het er niet meer mee eens zijn. De overheid moet geen enkele branche subsidiëren, noch extra belasten, de markt moet zijn werk doen.
Als mensen graag in hun oude bakkie blijven rijden, of zoals nu, er achter komen dat je prima je ding kunt doen en desondanks nauwelijks te rijden. dan is dat zo.
Als mensen nu ineens bedenken dat ze hun kont net zo goed kunnen wassen en nooit meer WC papier gaan kopen ga je die industrie toch ook niet omhoog houden en promoten.
ik koop geen nieuwe auto, ik rijdt als die crisis doorgaat niet meer dan 5K kilometers per jaar en heb nu 1 lease, 1 eigen en 1 oldtimer.. die lease mag gisteren weg van mij, die eigen auto kan nog 5 jaar zonder problemen mee. zo zijn er nog honderduizenden in Nederland.
het hele idee dat auto’s elke 2 tot 4 jaar vervangen moeten worden en dat we daarmee het milieu helpen is nogal vergezocht. we steunen er ook geen binnenlandse economie mee.
crashingduke zegt
@wimbers: Sterker, een auto elke vier jaar vervangen is slecht voor het milieu. Als ik nu mijn Daimler Six vervang voor een Mondeo met de kleinste motor, zal ik pas na 100.000 km milieuvriendelijker worden. Als je een jongere auto inruilt op een nieuwe, zul je de milieuschade van de productie waarschijnlijk nooit compenseren.
flutterby zegt
@crashingduke: Er zijn er maar weinig die na 4 jaar naar de sloop gaan. De eerste eigenaar koopt iets nieuws zodat omdat de tweede eigenaar niet kan of wil betalen.
De gemiddelde levensduur ligt ruim boven de 10 jaar en de laatste kan waarschijnlijk echt geen nieuwe betalen.
Robert zegt
@flutterby: de gemiddelde leeftijd waarop een auto richting de sloop gaat, is inmiddels bijna 18 jaar.
En íets zegt me dat al die turbotorretjes, hybrides en elektrische auto’s dat gemiddelde in de komende jaren flink zullen laten dalen. Omdat onze wetgever mede dankzij de intensieve lobby van de bovengenoemde BOVAG, RAI en andere belanghebbenden ‘duurzaam rijden’ slechts willen promoten in de vorm van dikke aanschafsubsidies (gedeeltelijke of zelfs volledige vrijstelling van BPM), gesubsidieerd rijden (lagere bijtelling voor zakelijke rijders) en een financieel klimaat creëren waarin het voordeliger is om 70-80%(!!!) van de ‘groene’ ex-lease auto’s te exporteren (terugvordering rest-BPM, kortere doorlooptijden, geen gezeur en soms zelfs betere prijzen voor de handel) i.p.v. ook onze occasionmarkt te vergroenen.
Het resultaat:
– er is al enige jaren een tekort aan goed verhandelbare occasions in Nederland
– mede daardoor worden er steeds meer ‘vuile’ auto’s vanuit het buitenland naar ons land gehaald
– en stijgen de prijzen van occasions elk jaar weer door
– …dus een occasionkoper die wél ‘groen’ wil rijden moet óf de portemonnee trekken óf zoekt zich het schompes naar een enigszins te betalen occasion
En dat alles heeft de belastingbetaler in de afgelopen 10, 15 jaar inmiddels al vele miljarden aan overheidsgelden gekost; tot 2016 (jaar waarin de oude subsidieregelgeving op de schop ging) al zes miljard met ‘nul’ rendement. Of, zoals Michael Moore het al zei: het is één grote oplichting.
maotje zegt
@crashingduke: om de stelling aan te nemen dat het vervangen van
De auto binnen zo’n tijd slechter is voor het milieu, moeten we eerst weten wat “het milieu” is. Daarom aan jou dan ook de vraag. Wat is “het milieu”?
crashingduke zegt
In dit geval onze leefomgeving. De hoeveelheid stoffen die voor de mens schadelijk zijn in de lucht, die we inademen. De schadelijke stoffen, die we in de grond achterlaten en via de voedselketen in ons lichaam terecht komen. Water dat vervuild wordt. De productie van auto’s kost veel energie en veel grondstoffen met al deze negatieve gevolgen. Ik ben niet tegen auto’s of het kopen van nieuwe auto’s, maar om te stellen dat we allemaal aan de nieuwe auto moeten, om het milieu te sparen, is denk ik erg kortzichtig.
maotje zegt
@crashingduke: uiteindelijk gaat het alleen om onze leefomgeving en niet die van elders. Als je dan een auto met minder uitstoot ervoor terug zet is het altijjd beter voor onze leefomgeving.
wimof zegt
Binnenkort gaan die nieuwe niet veel langer dan 4 jaar mee en dat is minder dan de tijd die de oude het nog uit zou kunnen houden.
911targa zegt
@wimbers: zit in nagenoeg dezelfde situatie en denk er ook zo over.
Heb alleen geen oldtimer, maar sportwagen die bijna nooit regen heeft ervaren en nooit minder dan 10 km per ritje heeft gelopen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@kminne: https://youtu.be/x4D9plSro6U
tvr1974 zegt
@kminne: buiten dat.. er worden op dit moment vrijwel alleen electrische of plugin auto’s verkocht die al geen of laag in de BPM zitten..
jometdebanjo zegt
@kminne: afschaffig BPM….ik ben voor!! Maar die 2 miljard aan BPM inkomsten hebben we wel nodig in de schatkist en zeker nu. Maar als je niks verkoopt dan komt er ook geen bpm binnen. Maar ze kunnen dat hele bpm verhaal wel afschaffen…er zal hoe dan ook wel een of andere milieu tax voor terugkomen.
petrolcarsfirst zegt
Dit lijkt leuk, MAAR de RAI en Bovag vertegenwoordigen hierin vooral de dealers!
Deze hebben het nu het lastigst en dit plan creert bij dealer meer omzet!
Maar dan verdwijnt de import en verkoop bij onafhankelijke bedrijven!
Aangezien dit doorn in het oog van dealers is, omdat zij veel goedkoper import kunnen leveren dan dealers!
Dus slecht plan voor import en consument, want dealers creeren nog meer monopoly!!!
jelmer zegt
Het is een uitstekend idee dat de overheid de economie aan de praat houdt, maar veel belastinggeld besteden (ok, niet ophalen) aan een product wat in Nederland maar beperkte werkgelegenheid oplevert en beperkt effect heeft (er ontstaat niet meer vertrouwen bij de vraag of je over een halfjaar nog een baan hebt) lijkt me niet doelmatig en doeltreffend.
mashell zegt
Het is juist een onwenselijk idee dat de overheid de economie aan de praat houdt, de overheid houdt de samenleving aan de praat, dat wil zeggen van chirurg tot vuilnisman en van buschauffeur tot rechter. Maar de economie aan de praat houden is juist bij uitstek de taak van het bedrijfsleven. Dat bedrijfsleven heeft een absurd lage belastingdruk (in vergelijking met de burgers) en moet nu ook niet jammeren en de hand ophouden maar gewoon creatief zijn en doorpakken. Een horecazaak die op last van de overheid gesloten is vind ik van een andere orde dan autodealers die open mogen zijn en nu gewoon merken dat de consument even geen zin in auto’s kopen heeft. Die auto komt later wel een keer, maar de horeca bestedingen van vorige maand haal ik nooit meer in. Die horecazaak mag steun krijgen, de autodealers teren maar in op de reserves en vullen die later maar weer aan wanneer het weer drukker wordt.
jelmer zegt
Dat de belasting voor bedrijven vaak te laag is en voor burgers vaak te hoog ben ik met je eens, maar waarom is een unieke economische schok iets waar de overheid niet iets tegen kan doen?
Tegelijk ben ik er ook voor dat hij grote steun er aandelen terug gevraagd mogen worden, er een Corona- winstbelasting nodig is en andere voorwaarden gesteld moeten worden.
mashell zegt
Fijn zo’n bericht, we zitten in onzekere en spannende tijden maar de RAI en Bovag berijden nog gewoon hun oude stokpaardjes, dat geeft toch een geruststellend gevoel.
flutterby zegt
Waarom de verkoop van vervuilende auto’s stimuleren er inmiddels zoveel keus is voor elektrisch? Voor wie nog niet toe is aan volledig elektrisch is er nóg meer keus in PHEV’s, stimuleer die door openbaar laden te subsideer die! Plus een mét tarief per minuut na 24 uur aangesloten. Drie vliegen in één klap!
flutterby zegt
@flutterby: lekker zin weer.. openbaar laden goedkoper maken met subsidie en “boete” tarief per minuut na 24 uur.
RiKe zegt
@flutterby: Zoveel keus aan elektrisch rijden? Heb je die prijzen gezien? De elektrische 208 is bijna 2x zo duur als een benzine variant. Ik ben niet debiel genoeg om 40k Meer te leggen voor een kleine hatchback met aanzienlijk beperkt bereik en langere laadtijden dan een brandstof variant
retetikker zegt
Kan je dan niet beter alle sectoren stimuleren door de BTW te verlagen?
(behalve de luchtvaart dan in dit geval, maar misschien is het continue stimuleren wel één van de redenen van de harde val…)
v60germany zegt
@retetikker: volgens mij is Nederland al totaal vergeten dat 19% btw nog niet zo ver achter ons ligt. Zou tijd worden, sluiten we weer makkelijker aan bij onze Oosterburen.
ericd zegt
Ik hoop dat Den Haag beseft dat de autobranche moet leren met veranderende omstandigheden om te gaan. We hebben al teveel auto’s. De meeste worden nog geen 5 procent van de tijd gebruikt. 95% van de tijd staat ie buiten gewoon plaats in beslag te nemen. Als ze gebruikt worden, doen we dat in veel gevallen met teveel mensen op dezelfde tijdstippen, met als gevolg files… overigens in auto’s die breder zijn dan de gemiddelde bestuurder lang is. Lekker efficient: denken vooruit te kunnen door dwars over de rijbaan te liggen. Automobiliteit zal toch echt anders moeten. Mensen en belastinggeld zijn er niet om deze branche overeind te houden.
RiKe zegt
@ericd: wat stel jij dan voor? Auto deling? Lekker in de smerige zooi zitten van de vorige persoon die hem niet netjes achtergelaten heeft? Iedereen op de fiets? Lekker als je 40km moet rijden voor werk. Openbaar vervoer? Doe er lekker 2x zo lang over om op plaats van bestemming te komen (als je al in de buurt kan komen).
raoufff zegt
Een sloopregeling voor alle Volkswagens dat zou wel interessant kunnen zijn.
spidermann zegt
Ben ik op het OV blog per ongeluk terecht gekomen?
spyderweb zegt
In Duitsland worden nieuwe auto’s straks verkocht met 50% korting, ik weet wel waar een groot deel naartoe gaat.
wimof zegt
Als ik dat nu bekijk stel ik dat wij als dealer (Audi) jarenlang be..ken zijn. Ik moet echter bekennen dat ik het wel doorhad toen een klant van mij zijn S5 volle 50% goedkoper in US kocht. Waar is al dat geld toch blijven plakken?
Ook al is dat ook een open deur intrappen.
kareljansen zegt
Prettig om te zien dat veel lezers hier met gezond verstand naar kijken. Erg vervelend voor de auto(verkoop)industrie, maar daar in deze tijd belastinggeld in pompen lijkt inderdaad niet de beste keuze voor ons land.
flutterby zegt
@kareljansen: wel verfrissend inderdaad, helaas is er altijd een uitzondering ;)
schuimbekje3 zegt
Waar waren deze clubjes (prutsers) toen de BPM ingevoerd werd? Oja aan de andere kant van het hek… En ook nog kilometerheffing willen invoeren… en daarna 22% bijtelling invoeren… nu zijn auto’s zo duur geworden dat niemand meer een nieuwe koopt…
En nu gaan ze huilie huilie doen.. trieste bedoeling die hele bovag en rai clubjes…
Waar waren ze toen een WRX dankzij bpm duurder werd dan een lamborghini in italie? Waar waren ze toen invoeren van een V8 kitkar meer kostte dan een bentley in Nederland?
kareljansen zegt
@schuimbekje3: Ik neem mijn woorden terug..
cabriohater zegt
In vergelijking met 10 jaar teurg is de markt voor goedkopen auto’s echt achteruit gegaan wat mij betreft. Dus ja laten we een sloop regeling doen zo dat veel goede auto’s op de sloop terecht komen, want dat is natuurlijk bijzonder goed voor het milieu
flutterby zegt
@cabriohater: je bedoelt die goedkope auto’s die betrouwbaarder, luxer en veiliger geworden zijn? In India zijn nog veel goedkopere auto’s te krijgen hoor..
wimof zegt
Minder kinderen, laat ons daar beginnen, dat is pas goed voor het milieu.
flutterby zegt
@wimof: het probleem zit niet bij de kinderen maar bij de ouderen. Het aantal kinderen op de wereld is al 20 jaar stabiel. De oplossing ligt in aanpassing van de westerse levensstijl, maar het is makkelijk om te wijzen dan te wijzigen.
wimof zegt
In België zijn er op zijn er op een paar generaties 2.000.000 miljoen mensen bijgekomen, de cijfers voor Nederland liggen misschien anders. Maar die 2.000.000 miljoen ga je niet elimineren door alle 80 plussers te elimineren.Mocht de wereldbevolking niet gedreven door de dwang van de economie terug naar zijn bevolking van 40-50 jaar geleden gaan konden veel problemen voorkomen worden. Ik alvast heb ervoor gekozen om kinderloos te blijven.
Mijn excuses voor dit totaal offtopic bijdrage.
maotje zegt
@flutterby: ook in landen waar geen westerselevensstijl is wordt t milieu naar de knoppen gehoplen hoor. Dus wat je zegt is niet waar.
sonnybonds zegt
Geen idee waar het artikel over gaat maar wat een mooie auto!!!
shellplc zegt
Dit is wel heel makkelijk van meneer Ten Broeke van de VVD dan moet hij wel even vertellen waar hij dat geld weg wil halen, want ik vrees dat de autobranche niet de enige branche is waar de crisis gevolgen heeft.
In tijden van crisis is de auto nou eenmaal het eerste waar op bezuinigd wordt, en er is toch al een subsidie voor elektrische auto’s van 4000 euro.
Diesel zegt
Dealers zijn overbodig, gewoon online auto bestellen bij de fabriek. BPM vervangen door km heffing, hoewel de brandstofprijzen al een km heffing zijn.