Klein of groot, de BPM knalt straks door het plafond.
Het is inmiddels alweer twee weken geleden dat staatssecretaris Menno Snel verkondigde dat er niets ging gebeuren met de BPM-tabellen. Normaal gesproken zou dit geen enorm probleem zijn, maar in het licht van de recentelijke geïmplementeerde WLTP-cyclus kan dit voor volgend jaar enorme gevolgen hebben. Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging weten het zeker en presenteren ter bewijs zelfs een reeks angstaanjagende cijfers.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijven zij vandaag dat de beide partijen vandaag dat zij groot voorstander zijn van de nieuwe WLTP-regeling, maar dat de BPM-tarieven naar verhouding aangepast moeten worden. Dit in een poging de hoge belastingkosten, die als gevolg van de nieuwe regeling tot stand zullen komen, tegen te houden. De voorbeelden die Bovag en RAI Vereniging aanhalen, zijn stuk voor stuk ongewijzigd. Oftewel, ze zijn niet groter of zwaarder dan dat ze in eerste instantie waren. “Het zijn dus appels met appels, identiek in gewicht, motorvermogen, technische specificaties, etc. Het enige verschil is de Europese meetmethode voor het vaststellen van de emissies“, zo schrijven ze.
Daarnaast hebben Bovag en RAI Vereniging een lijst van in totaal 50 modellen opgesteld, waarop de veranderingen n.a.v. de introductie van de WLTP-cyclus nog nader wordt bekeken. Hoewel de BPM in 11 gevallen met minder dan 10 procent stijgt, zien we bij de andere 39 modellen een aanzienlijke stijging in belastingkosten. Dit terwijl voormalig staatssecretaris in 2016 nog beloofde dat de auto’s die aangekocht worden onder de WLTP-regeling, niet duurder zullen worden. In sommige gevallen, zoals bij de Opel Karl en Astra (Sports Tourer), Renault Clio (Estate), de Hyundai i10 en i20, evenals de Kia Rio verdubbelt het BPM-bedrag.
Beide partijen wezen er overigens ook nog op dat de gemiddelde BPM in Nederland sinds 2015 met de helft is gestegen. Daarmee wijzen ze de Tweede Kamer wederom op een voornemen dat niet is verwezenlijkt, want de BPM moest tot en met 2020 juist geleidelijk afgebouwd worden.
Houdt het hiermee dan op? Welnee. Dit zijn namelijk de cijfers waarbij de verkopen van volledig elektrische auto’s nog zijn inbegrepen. Vissen we deze niet-betalers er even uit, dan komen we uit op een nog hoger gemiddelde.
Edge zegt
Hier krijgt minister Hoekstra vast een harde plasser van
Erik zegt
@Edge: vraag mij af wanneer Hoekstra belasting gaat heffen op de CO2 uitstoot van mensen.
henk_he zegt
And zero fucks where given that day…
E34M5Touring zegt
Gemiddelde BPM is 5k…. Dan weet je meteen hoe het met het wagenpark gesteld is…
turbotoll zegt
@e34m5touring: Kijk maar rond.
Slome kale shitboxen.
joejojo2012 zegt
@e34m5touring: Koop je gewoon een Logan, Renault zonder opsmuk. Laat Den Haag maar de t*ring krijgen. (okay, het is een saai hok, maar het doet wat het moet doen)
trolle zegt
Wtf, bijna €2500 bom voor een kia picanto 1.0 alhoewel het een kutland is ben ik blij dat ik op dat vlak in belgie woon.
trolle zegt
@trolle: *bpm. Klote autocorrect
w0o0dy zegt
@trolle: BPM bom is niet zover naast de waarheid. Veel succes met verkopen van zo’n auto als die nog eens 1200/1300 euro duurder wordt dan nu (en dat is al een hoge prijs want we moesten zo nodig op alle auto’s allerlei veiligheidssystemen verplicht stellen.
Jochen zegt
@w0o0dy: denk dat het alleen maar beter is voor de restwaarde van het huidige wagenpark, dus dat het links wat oplevert en rechts wat kost
djohnson zegt
@jochen: zou logisch klinken, kan je wel vertellen, dat ik bij lease calculaties welke ik mag maken de volledige meerprijs af moet schrijven over de looptijd… ze houden de restwaarde dus gelijk en de afschrijving hoger…
mashell zegt
@djohnson: opties betaal je bij lease inderdaad vaak gewoon zelf. Particulier overigens ook, extra uitrusting doet gewoon amper wat voor de restwaarde.
gerjanm zegt
Dus, maar lekker op zoek naar een oude diesel
tvr1974 zegt
@gerjanm: idd. Net met een groep vrienden voor een “rally met oude auto’s van 8500km” een dikke 6.5v8 diesel aangeschaft.
Uitstoot geen idee.. loopt gemiddeld 1:6/7 dus lekker dikke middel vinger naar de regering.
w0o0dy zegt
Maar stem met z’n allen volgende keer vooral weer VVD en D66 want dan komt het allemaal wel goed. Lmao.
lekkerlinksrijden zegt
@w0o0dy: maakt niet uit wat je stemt, ze liegen, draaien en bedriegen allemaal. Oppersmurf Rutte het hardst van allemaal
kobus1967 zegt
@lekkerlinksrijden: er is geen links of rechts alleen nog slinks en slechts.
hollandbest zegt
@w0o0dy: is goed zal volgende keer wel GroenLinks stemmen
wimof zegt
Lang leve VW, zij hebben deze cijfers jaar en dag laag gehouden en als men klaagt over de lagere verkoopprijzen deze zijn reeds jaar en dag gecompenseerd.
Niet echt ethisch correct maar dat waren mijn klanten ook niet want die wilden “en masse” de DPF en Kat eruit.
En liefst nog een Chip Tuning zodat de staat de inschrijvingstaks misliep.
Huichelaars, maar nee joh!
appeltaartislekker zegt
@wimof: Ome Adolf zag dat het goed was.
wimof zegt
@appeltaartislekker: Die was toen hij uitkwam lang dood.
Robert zegt
De ‘R’ is weer in de maand (want de files groeien weer de pan uit), dus men wil het rekeningrijden weer op de agenda. Ik zal er vast een voorspelling achteraan zetten: die gaat de gemiddelde automobilist straks het dubbele kosten van wat deze nú kwijt is aan motorrijtuigenbelasting…
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: zeker weten, kunnen ze gelijk het elektrische wagenpark “terug verdienen”. Want dat kost ons nu al aardig wat, maar ieder jaar ook steeds meer aan het mislopen van accijnzen op benzine en diesel.
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: zucht. De overheid is slimmer, slinkser en doortrapter dan jou. Omdat we in de toekomst, of we willen of niet, allemaal elektrisch rijden zijn de belastingen op stroom nu al hoger:
https://www.groen7.nl/we-betalen-meer-belasting-over-stroom-dan-over-brandstoffen/
moveyourmind zegt
Goooeeeeeeeeedeavond dames en heren!
Welkom bij weer een nieuwe aflevering van het “Sla je slag met prrrrrrijzenslag! Kijk gezellig mee hoe de deelnemerrrrs bukken voorrrrr de Europese Vlag!”
En hierrrr is die dan! Graag een daverend applaus dames en heren voorrrrr uw enige échte quizzzzmasterrrr, Maaarrrrrrkk Rutte!!!
Vrienden, beste lieve belastingbetalende vriendjes… hartelijk, hartelijk welkom bij mijn show. De show waarin niets is wat het lijkt, de show van list en bedrog… De show, waarin de winnaars verliezen en de looser, ik zelf haha, wiiiiiiiinnnt! Dames en heren, kijkt u met me mee, de jackpot is bom-bom vol!!! De BPM- verdubbelaar zit weeeerrrr in het spel!!!!
Hooggeëerd publiek, houdt uw ogen open! En houdt uw hand goed op de knip!! We gaan begiiiiinnen!!!! Gaston, laat ze maar komen in het rovershol! Dames en heren, Gr aag een stáánde ovatie voor de kandidaten van vandaag!!
dawwg zegt
Was ons niet belooft dat de BPM ‘gemiddeld’ hetzelfde zou blijven ? Keihard genaaid weer dus … zijn we mooi klaar mee in Nederland; allemaal onbetaalbare muesli-auto’s die de 130km/u amper halen :(
lekkerlinksrijden zegt
@dawwg: binnen 3 jaar wordt de 130 ook weer teruggedraaid naar 100. MILIEU.
bennyyy zegt
@lekkerlinksrijden: en de aannemer weer lachend alle borden omhangen, katsjing.
geecee zegt
@dawwg: Een aantal jaar geleden was er zelfs sprake van afschaffing van de BPM, dat lijkt nu verder weg dan ooit…
shibby zegt
Toch maar weer een leuke youngtimer uitzoeken als volgende auto… Wil best ‘groener’ rijden, maar niet op deze manier.
dawwg zegt
@shibby: Ja, ik ga ook m’n tweede dikke Diesel uit Duitsland importeren; lekkere V6 met leer, xenon, full-navi en alles erop met nog geen 100KM op de teller voor de prijs van een nieuwe Polo 1.0 in Nederland. Denk niet dat ik ooit nog een nieuwe auto in NL ga kopen of leasen …
healey zegt
3 jaar geleden 463 euro BPM op 62.500 nieuwprijs betaald. Wil niet weten wat dat nu zou moeten zijn.
jupke zegt
Gij zult niet stelen! De overheid dult geen concurrentie!
janmetdelangeachternaam zegt
Ik heb een hekel aan mensen die dan weer lopen te zeiken op de Nederlandse (r)overheid maar ik begin het wel steeds meer met hun eens te zijn.
joostie zegt
Pssst, ik heb een goede tip: koop massaal een 2e hands auto of importeer een nieuwe. Ben je gelijk van het gezeik af. Voor de volledigheid: ik rij een Fiat Panda uit ’91, met verwarming, verstelbare stoel en een radio. Wat heb je nog meer nodig dan?
vincente30 zegt
@joostie: climat control, cruise control, fatsoenlijk onderstel, fatsoenlijke verlichting, fatsoenlijke remmen, airbags, abs, esp/tc, genoeg vermogen, comfort, niet al teveel herrie als ik boven de 80 zit, goede audio installatie, Bluetooth verbinding en goede stoelen. Kan zijn dat ik wat vergeten ben :)
epimetheus zegt
@vincente30: Alfa Gt, diesel of benzine maakt weinig uit! Zo is er meer leuk spul te vinden voor betaalbare prijzen met een leuke uitrusting.. alleen wel ff over de grens kijken.. of import ?
mashell zegt
@epimetheus: komt “over de grens kijken” en “import”niet op hetzelfde neer?
epimetheus zegt
@mashell: je hebt natuurlijk import auto’s die al in Nederland staan, noem ik import. Je kunt ook zelf op zoek naar wen auto die nog geïmporteerd moet worden, over de grens kijken ? maar snap dat dit verwarrend is, je doet natuurlijk je best??
joostie zegt
@vincente30: Allemaal overrated…
joostie zegt
@vincente30: Oja, ik kan natuurlijk ook altijd nog 1 van mijn andere auto’s pakken… Heb nog een Merc W210 E420 voor het comfort en alle door jou genoemde luxe-artikelen.
vincente30 zegt
@joostie: haha kijk dat is een andere kant :). Moet ook zeggen dat m’n 15 jaar oude mini niet aan alle zoek criteria van mijzelf voldoet hoor. Meeste heeft ie wel en omdat sommige punten meer dan voldoende waren was ik bereid om iets in te leveren op comfort :).
probono zegt
@joostie: Voor ieder wat wils, maar een panda uit ‘91 :). Moest er wel even om lachen.
joostie zegt
@probono: Ik lach er elke dag mee! Fantastische wagen!
werf76 zegt
Geen last van. Ik koop lekker 2e hands en vooral eentje met een fatsoenlijke motor..
chrism zegt
De hele import markt zal hierop floreren, maar las laatst een artikel dat er bij import auto’s veel was geknoeid met km stand. Wat mij dus weer afschrikt.
kevindb zegt
@chrism: Veel merken hebben tegenwoordig digitaal geregistreerde onderhoudshistorie. Bij VAG, MAZDA worden onderhoudsbeurten die door de dealer gedaan worden gewoon geregistreerd en zijn altijd na te kijken. Dus als je een dealeronderhouden auto aankoopt in het buitenland heb je geen gezeik met km standen etc.
chrism zegt
@kevindb: Dan niet, maar de meesten onder ons kopen een auto bij een Nederlandse garage/handelaar. En als particulier kun je niet achterhalen in de software of km stand klopt. Ik doelde op dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/20/kilometerfraude-met-tienduizenden-duitse-importautos-a1610670
hollandbest zegt
@chrism: RDW geef een logische of onlogische km stand door. Dus je kan altijd zelf kijken.
chrism zegt
@hollandbest: Bij import geeft de RDW “Geen Oordeel”
hollandbest zegt
@chrism: dat is niet helemaal waar. Als je kan bewijzen dat de kilometerstand klopt door een jaarlijksonderhouds register krijg je geeoon als oordeel logisch.
hollandbest zegt
@hollandbest: gewoon*
intimrasiert zegt
In en in triest wat onze volksvertegenwoordiging doet met de autoliefhebber. En we kunnen op geen enkele partij stemmen die wel een autohart heeft – want die bestaat simpelweg niet.
ikleesookoverautos zegt
@intimrasiert: er zijn ook niet zoveel autoliefhebbers
hollandbest zegt
Ach gewoon auto’s van 10 jaar of ouder kopen BPM is daar voor 97% afgeschreven lekker goedkoop! Alleen je mist de nieuwe opties, maar een Multimedia Unit inbouwen met Android erop compenseert genoeg lekker met spotify en maps of flitsmeister rijden en gaaaaan
tokio zegt
Heerrrrlijkkkk deze belasting. Kan niet wachten tot ze de diesels gaan verbieden. Dan alleen nog de snelheid van benzine auto’s limiteren tot 90.