“Verhogen bijtelling EV rijdt klimaatambitie in de wielen”, aldus BOVAG als reactie op de plannen voor bijtelling die vandaag gepresenteerd werden.
Het is weer Prinsjesdag en dus mogen we genieten van hoe ons land er financieel uit gaat zien. Ook voor de automobilist, daarom vroegen we jullie vanmorgen al hoe de automobilist geholpen kan worden. Het was geen prijsvraag, maar als dat wel zo was dan ging niemand voor de hoofdprijs. Het antwoord ‘de bijtelling gaat nog verder omhoog’ is namelijk nergens gegeven.
Bijtelling omhoog
Want dat is wel wat er gaat gebeuren. Nou hebben we dit net uitgebreid uitgelegd aan de hand van wat er is gepresenteerd en het is erg simpel: het percentage gaat omhoog (van 12 procent naar 16 procent) en het maximumbedrag gaat omlaag (van 40.000 euro naar 35.000 euro). Lekker dan: doet elke fabrikant hun best om een goed pakket aan te bieden voor precies 44.995 euro, is het allemaal voor niks geweest. Daar gaat je IONIQ 5.
BOVAG: verhoging bijtelling is slechte zaak
We hebben ook al een reactie van BOVAG: die vinden dit niet een stap in de goede richting. Als de overheid wil dat de autosector bijdraagt aan de klimaatakkoorden, moet het tegenovergestelde gebeuren van wat er nu gebeurt. Dan moet een elektrische auto interessanter worden, en niet moeilijker te verkrijgen. BOVAG stelt dan ook op aan de overheid om dit ongedaan te maken, zodat een elektrische auto sneller interessant wordt.
Beter subsidiëren
Ook herhaalt BOVAG naast het pleidooi voor betere bijtelling, dat het subsidiepotje verbeterd moet worden. Dat potje krijgt iets meer geld, maar wordt niet meer gebruikt voor particulieren. Ook wordt er nu gewerkt met ‘jaarschotten’, waar er een totaalbedrag is wat in stukjes van steeds een jaar wordt verdeeld tot en met 2025. BOVAG opperde eerder al samen met andere belangengroepen om dit geld al beschikbaar te stellen wanneer het kan: des te eerder er meer EV’s worden verkocht, des te beter.
Niet louter positief dus vanuit BOVAG als het gaat om bijtelling.
waterisnat zegt
“Rijdt klimaat ambitie in de wielen” :-)
Zullen ze bij de Bovag echt geloven dat er een klimaatcrisis en klimaatambitie is? LOL
banderas zegt
@waterisnat: uh, ze moeten wel he?
MrHyde zegt
De BOVAG: die partij die het alleen te doen is om consument en overheid zoveel mogelijk geld uit hun zakken te kloppen. Ze hebben nog nooit goede evenwichtige plannen gepresenteerd, en roeptoeteren maar wat zonder inhoud om hun achterban tevreden te houden.
Het enige wat er met die EV subsidie gebeurt, is dat de BOVAG dealers hun prijzen met datzelfde bedrag kunnen verhogen.
Hetzelfde met de bijtellingsgrens: die willen ze alleen maar hoger, omdat ze zo meer kunnen vragen aan de leaserts.
frank2b zegt
Volgens mij zijn ze ook de organisatie achter die 30cm hoge paaltjes en stoepranden in wegbermen die zogenaamd het parkeren moeten tegengaan maar vooral de werkgelegenheid bij hun clan -uhm- achterban veilig stelt.
mashell zegt
Hier wordt ik toch wat ongemakkelijk van, ik moet de Bovag gelijk geven.
MarcoM zegt
Zie je wel, echt r*tten zijn het, gewoon harken om maar zoveel geld binnen te krijgen, niks EV stimuleren, ja met de mond, ja hoe dan. Ik schreef het al eerder, net als de Opel Ampera en Mitsubishi Outlander, ook de gebruikte EV verdwijnt na gebruik de grens over. Kom op dames en heren politici, maak het nou eens gunstiger, op deze manier kopen bedrijven weer zuinige diesels. Tjonge jonge, ik maak mij er nog druk om ook. Hup nieuwe verkiezingen en Pieter Omtzigt aan het roer.
SimonMc zegt
Rotten?
v60germany zegt
@marcomanta: Omtzigt is de aanstichter van dit bijtellingscategorie drama.
In ‘18 en eerder pleitte hij al voor een versobering en de export blokkade. Dat eerste is hem gelukt, dat tweede verre van. Beter gezegd; 2x gefaald.
Dat iemand goed presteert op zijn onderzoeksvaardigheid zoals de kinderopvangtoeslag is mooi. Maar met vader-bijtelling bleek het een halfbakken werk!
Dankjewel Pieter is het vandaag…
RiKe zegt
Wat maakt het uit? Al die gesubsidieerde EV’s gaan toch naar het buitenland omdat ze hier tweedehands nog steeds veel te duur zijn.
flutterby zegt
@rike: waar gaan ze heen dan..? Nederlanders besteden vrij veel aan auto’s.
frank2b zegt
@flutterby: Ja, dat vraag ik me ook af. In Roemenië, Polen en Albanië zitten ze vooralsnog niet op EV’s te wachten.
flutterby zegt
@frank2b: nee en daar zitten ze vast niet te wachten op onze EVs die wij te duur vinden. Overigens vind ik de Zoë, eGolf, i3 en Kona’s helemaal niet duur gebruikt. Ampera-e kost ook niet veel, maar vind het duur voor wat je krijgt. Een EV is meer dan een batterij.
retsok zegt
Laten we miljarden in nutteloze EV’s pompen. Een miljardje voor de overhitte woningmarkt is eerst wel weer even genoeg…
Jesko zegt
Ik moet wel lachen om de massale verontwaardiging, hoor. We weten toch allang dat de Heilige Koe belangrijk is voor de staatskas? Dat is altijd zo geweest.
We hebben jaren mogen profiteren van een voordeeltje en dat wordt nu afgebouwd. En terecht. We kunnen niet zonder de inkomsten van duizenden EV’s.
Ik vind dat iedereen uit zichzelf een elektrische auto moet willen rijden, ook zonder financieel voordeel. Het is namelijk beter voor de planeet of in ieder geval voor de uitstoot ter plaatse. Wij hebben de daad bij het woord gevoegd door privé nu een elektrische auto de leasen. Zodra mijn Passat eruit gaat, zal ik zakelijk ook elektrisch gaan rijden, ongeacht de bijtelling.
frank2b zegt
Precies dat dus.
geen1234 zegt
Inderdaad. Trump zou je een ‘loser’ noemen als je een EV rijdt voor de bijtelling.
bischero zegt
@jesko: hoe wordt electriciteit opgewekt? Gezien dat we massaal weer kolen stoken in de centrales?
Als je echt gaat rekenen is EV echt niet schoon, zeker niet emissievrij.
Jesko zegt
@bischero: het is in ieder geval schoner dan brandstof verrijzen. En ik wek mijn stroom wel schoon op, met mijn eigen zonnepanelen.
We zitten in een transitie, althans we moeten behoorlijk aan de bak met de transitie. Het blijven roepen dat elektrisch rijden ook niet schoon is “want opwekken vergt ook emissie” komt op mij over als een laatste stuiptrekking van een stervend hert.
Een betere en schone wereld begint bij jezelf.
potjak zegt
Diegenen die een electrische leaseauto mogen uitzoeken hebben nog steeds voordeel in vergelijk met benzine of diesel. Dus Bovag, maak je niet zo druk!
mashell zegt
Is dat wel zo? Een EV heeft een hogere aanschafprijs waarover de bijtelling berekend gaat worden. Als die bijtelling te hoog wordt dan kan een ID.3 netto duurder worden dan een Golf. Als de mensen dan voor de Golf gaan kiezen dan werkt het stimuleringsbeleid dus niet meer.
potjak zegt
@mashell: daar heb je gelijk, ligt er aan voor welk budget je kan leasen. Op de 35K zit je inderdaad zo.
Robert zegt
Laten ze zich in vredesnaam liever druk maken over de uitstroom van schone occasions naar het buitenland. Dat is van veel grotere invloed om het al dan niet haalbaar maken van klimaatdoelen.
Vanochtend stond er een ontluisterend stuk over in de Volkskrant:
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volkskrant/1365/article/1449453/10/1/render/?token=96df338460176435c7bbed3c0001b7d5&vl_app_id=be.persgroep.red.mobile.android.vkn&vl_app_version=5.0.3&vl_platform=android
jpoers zegt
-edit: check!-
Maar laat de bovag inderdaad lekker herrie maken :) En laat de mia-regelaanpassing dan wel staan :)
roadster zegt
Mensen leasen (volgens eigen zeggen) een elektrische auto om de volgende redenen:
1. Het rijdt veel fijner dan een ouderwetse ICE (vergelijkbaar met de overstap van paard en wagen naar een auto destijds);
2.Voor het milieu, anders verdrinken onze kinderen en kleinkinderen later door de opwarming van de aarde;
3. Omdat hun werkgever dit voorschrijft;
Bijtelling heeft er helemaal niets mee te maken. Ik ben nog niemand met een EV tegen komen die vertelde het daarom te doen. Bovendien zijn, volgens de experts, EV’s binnenkort goedkoper dan een vergelijkbare ICE.
Dus, niets aan de hand, paniek om niets.
vpowert zegt
Laten we de BOVAG gewoon weer ‘BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders’ noemen. Dan is meteen weer even helder welke belangen ze behartigen. Van de belangenclub van de autobranche verwacht je niet anders dan dat ze tegen maatregelen zijn die auto’s duurder maken en dat ze juist pleiten voor aankoopsubsidies – whatever helps de verkoop! Zo kun je ook de uitspraken in dit artikel dan lezen: ‘Verhogen bijtelling is een slechte zaak’ …voor de verkoop. ‘Niet een stap in de goede richting’ …voor de verkoop.
bitd zegt
De hele opzet van de huidige bijtelling is oneerlijk en is daardoor niet geschikt voor stimulering die duurzaam is:
1. Het voordeel is slechts van relatief korte duur, max 5 jaar. Dit geldt bij stimuleringsmaatregelen, zoals elektrische auto’s.
2. De waarde van de bijtelling is niet op basis van de dagwaarde. Dit zorgt voor export van oa elektrische auto’s.
3. Er zijn geen manieren om prive gebruik af te kopen naar werkelijk gebruik, er zou bijvoorbeeld makkelijk 1 factuur naar de zaak kunnen en 1 naar prive indien je het werkelijke gebruik meet, zie het als een deelauto waarbij je iedere maand naar rato betaald.
Al het bovenstaande zorgt ervoor dat het heel aantrekkelijk is om een youngtimer te rijden, zeker als je niet veel zakelijk rijdt.
jpoers zegt
Daarom is men de regeling des Nederlands stapgewijs aan het afbouwen.
De Investeringsaftrek loopt daarentegen wel op. (subsidie op aanschaf neemt toe)
Of te wel klassieke korte termijnvisie door de aankoop aan te moedigen en het gebruik te bestraffen, Zodat wanner de fiscale regels helemaal afgenomen zijn de auto’s vrolijk naar het buitenland kunnen vertrekken.
nijhofp zegt
De reactie van de BOVAG is niet geheel sluitend. Het alternatief, de verbrandingsmotor, heeft over het hele bedrag 22% bijtelling en dus nog steeds minder interessant.
Daarnaast weet de BOVAG natuurlijk ook dat er steeds meer ev verkocht worden en dat scheelt jaarlijks veel geld aan bijtelling voor de staatskas. Die gelden zijn gewoon nodig om financieel sluitend te zijn.
Daarnaast is het natuurlijk ook een oneerlijke regel. Een auto van de zaak is nog steeds loon in natura en mijn inziens zou iedereen daar dezelfde bijtelling over moeten betalen. De compensatie (minder bijtelling) zou bij bedrijven moeten liggen en niet bij personeel zoals dat nu ligt. Alleen al omdat niet iedere werknemer binnen dezelfde organisatie de kans krijgt (budget) om nu al een ev te rijden.
Abdelaziz zegt
Nooit mee gemaakt dat we elk jaar hard worden gepoept