Enkele dagen voordat we de tweede helft van 2013 in gaan, steekt de BOVAG zijn leden een hart onder de riem, met de verwachting dat de autoverkopen in de laatste 6 maanden (wat) zullen opveren.
Het plaatje van de autoverkopen tot nu toe hoeven we niet te schilderen, dat is bekend. ‘Veel slechter kan het niet’, zal je denken, en zo redeneren de BOVAG en de RAI vereniging kennelijk ook. Hun argumentatie ligt in het feit dat de belastingregels en bijtellingsgrenzen per 2014 iets verder aangescherpt gaan worden, waardoor er wellicht op het laatste moment massaal gekocht gaat worden, iets dat we in juni 2012 ook al zagen gebeuren.
Het is echter eveneens een gegeven dat autofabrikanten erg goed zijn in het opnieuw homologeren van hun modellen, waardoor deze in een gunstige categorie blijven vallen. Dit is iets waar de consument inmiddels ongetwijfeld ook van op de hoogte is.
Bovenstaande is overigens voornamelijk van toepassing op dieselmodellen. De grenzen voor de benzinewagens gaan per 2014 veel forser omlaag, met 7 gram per kilometer welteverstaan.
Ik ben zelf dus wat kritisch over de stelling van de autobranche. Ook al roepen vrienden voor het leven Mark en Didi ons herhaaldelijk op vooral juist nu veel te gaan consumeren, is dit tegen dovemansoren gericht, en houdt de consument de hand op de knip.
Uiteraard hopen we voor de branche dat het inderdaad crescendo zal gaan, en dan vooral voor merken als Nissan (-48,3%), Opel (-52,2%), Alfa Romeo (-57,4%) en Lexus (-73,4%, au…), die dit jaar nog slechter verkopen dan het gemiddelde van de branche.
willemseles zegt
Nissan -48,3%
De wereld is groter dan Nederland.
Lees elders dat Nissan vorig jaar 5 miljoen auto’s heeft verkocht en Renault 2,5 milj. op deze aardbol.
Welke fabrikant kan NL wat schelen?
kaasboerin zegt
@willemseles: Onderschat NL niet, het is een rijk land met veel mensen die elk paar jaar een nieuwe kopen, veel gebakjes. Al is het alleen maar om je concurrent te dwarsbomen.
nickjacker14 zegt
@kaasboerin: als je eenmaal de bodem hebt aangeraakt is er nog maar 1 weg terug en dat is omhoog. Dus Erg onwaarschijnlijk is deze voorspelling niet.
lincoln zegt
@nickjacker14:
“voorspelling” ??
er wordt gvd ELK 2de halfjaar meer auto,s verkocht als het 1ste ..
da,s al een miljard jaar zo ..
dat is toch geen “voorspelling” ..
nickjacker14 zegt
@lincoln: sorry hoor….. Kwist niet dat het zo gevoelig lag…….
lincoln zegt
@nickjacker14:
ach joh ..
ik brul toch ook maar wat ..
50% kans dat ik het bij het rechte eind heb ..
ototaal zegt
Fout gegokt. Al jaren worden er in de eerste 5 maanden net zoveel auto’s verkocht als in de 7 maanden erna. Vanaf 15 november zijn er namelijk geen lease-registraties meer, die worden dan allemaal uitgesteld tot januari. @lincoln:
pand zegt
Zelfs de voorspellingen dat de wereld vergaat zijn nog nauwkeuriger en geloofwaardiger…
E34M5Touring zegt
Lexus -73% holy crap. Eenzame dagen in de showroom daar. Gelukkig zitten de modellen vol lijntjes,frutseltjes en ledjes. Heb je nog wat te kijken…
bempi zegt
BOVAG: moet toch iets roepen omdat ze BOVAG zijn.
Punt blijft: zolang we kapot bezuinigd worden terwijl we in de top tien rijkste landen van de wereld staan komen we nergens. Het consumenten vertrouwen is weg en dit kabinet zoekt middelen via de wet om ons te dwingen ons geld op te maken sterker nog gewoon aan de staat te geven, om vervolgens extra geld uit te keren & te kunnen blijven uitbetalen aan ambtenaren, euro parlementariërs en bestuurders die uit hun neus vreten.
Dat noemt men hier in Nederland bezuinigen ten koste van de Nederlanders. Die gezien worden als moderne slaven. :)
lemans96 zegt
@bempi: Een waarheid als n’ne koe, mijn beste.
Kijken we vervolgens naar de UK, dan zien we een autobranche die het prima doet en een regering die wel heel heftig bezuinigd(o.a. door flink in eigen vet te snijden) maar haar volk voor zich wint door NIET de belastingen omhoog te gooien.
Politiek Nederland is HET schoolvoorbeeld van hoe je de sterke economie van één van s’werelds beste handelsnaties de grond in boort. Ondertussen vreten ze er zelf dik van, laten ze zich stuk voor stuk in premium auto’s rondchauffeuren en zijn ze vooral bezig om hun nog dikker betaalde banen in de EU(SSR) en VN veilig te stellen.
Werkelijk om van te kotsen…
lincoln zegt
in de 2de helft van het jaar gaat het herfst worden ..
dat zag ik in mijn kristallen bol ..
desjonnies zegt
@lincoln:
sneeuw?
lincoln zegt
@desjonnies:
50% kans ..
dus ongeveer precies om de nabij exact hetzelfde percentage als de verhoging van auto verkopen ..
(maar dat is dan zonder wishful thinking van tante Mark en haar dochter Didi) ..
alcantara zegt
Ben van plan om pas over 1-2 jaar een andere auto te kopen, dus laat die crisis nog maar even doorzetten zodat de prijzen nog dalen.
bempi zegt
@alcantara:
Dat is juist het probleem. De prijzen dalen niet maar stijgen juist. Onder het mom van dure grondstofprijzen. Iedereen wilt namelijk graaien, omdat sinds 2008 bekend is geworden dat er een graaicultuur is ontstaan door voornamelijk banken en overige bobo’s.
Nu denkt iedereen dat te kunnen doen. Consumenten weten dat nu ook en wachten zoals jij dat nu ook doet. Waardoor alles op slot gaat. Maar geen zorgen deze crisis gaat nog wel heel erg lang duren zolang er niet wordt geïnvesteerd in onze economie maar wel in buitenlandse.
midasracer zegt
Ongelooflijke dalingen. Welke merken doen het dan nog goed? De totale autoverkoop is een stuk minder hard gedaald, dus er zijn merken die plussen. Kia en Hyundai? Renault en Ford lijken het me ook niet slecht te doen met vele nieuwe modellen.
sir_smokalot zegt
Feast on this: http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/Personenautoverkopen%20mei%202013.pdf