En ja, elektrocutie wordt door de politie onderzocht als mogelijke doodsoorzaak.
Vanochtend vond er een tragisch ongeval plaats in Norfolk, gelegen in de Amerikaanse staat Virginia. Tijdens installatie van een aantal Superchargers bij een supermarkt is een van de installateurs komen te overlijden. Hulpdiensten rukten uit, maar het mocht niet baten. De man bleek ter plekke overleden, aldus een lokaal nieuwsstation. Tesla zegt er bij monde van een woordvoerder het volgende over:
During the installation process at our new Supercharger station in Norfolk, there was an accident involving an electrical contractor. The Norfolk Police Department is on the scene and investigating.
De politie doet momenteel nog onderzoek naar het incident, maar elektrocutie wordt daarbij niet uitgesloten. Nader onderzoek door een lijkschouwer moet de exacte doodsoorzaak aanwijzen. Onder welke voltages de Superchargers, waarvan er zes in Nederland staan, werken is niet bekend, maar ze leveren circa 120 kW aan vermogen. Genoeg om in een half uur genoeg elektriciteit te kunnen leveren om zo’n 275 kilometer mee te kunnen rijden. Dat is ongeveer dertien keer zo veel als een gewoon stopcontact aan vermogen levert, om een beetje een idee te geven hoeveel elektriciteit er door de kabels van zo’n Supercharger loopt. En waarom je Tesla direct aan het lichtnet hangen zo’n onwijs slecht idee is.
Screenshot: WAVY
Dutchdriftking zegt
Phoe, dat is toch wel een heel lullige manier om aan je einde te komen.
nord zegt
gha.. dus tesla ontwikkeld speciale thuisaccu’s voor elk huishouden omdat het normale stroomnet niet voldoet voor het opladen van de auto’s.
Toch maar geen aandelen tesla nemen..
stfu zegt
@nord: volgens mij snap je helemaal niet waar die thuisbatterijen voor bedoeld zijn. Ga naar de site van Tesla en klik op Powerwall.
sanderm3 zegt
Daar gaan mn aandelen…
jaspervdwinden zegt
UHM… Installatie?
:)
ettie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henrie zegt
“Onder welke voltages de Superchargers, waarvan er zes in Nederland staan, werken is niet bekend, maar ze leveren circa 120 kW aan vermogen. (…) Dat is ongeveer dertien keer zo veel als een gewoon stopcontact aan vermogen levert, om een beetje een idee te geven hoeveel elektriciteit er door de kabels van zo’n Supercharger loopt..”
@dizono: Nou, dat is nog tamelijk conservatief ingeschat hoor. Een stopcontact in huis is doorgaans afgezekerd met 16A (zekering of installatieautomaat). Bij 230VAC komt dat neer op 230 x 16 = 3680W = 3,68kW. Dan is het vermogen van een Supercharger dus maar liefst 30x zo veel, i.p.v. 13x zo veel…
De spanning die een Supercharger levert is overigens niet heel relevant. Weliswaar zijn lage spanningen (<90VDC of <50VAC) niet gevaarlijk om aan te raken (wel pijnlijk), maar als er een niet metallische kortsluiting plaatsvindt, dan ontstaat er een vlamboog. Die is bij elke spanning gevaarlijk. Niet vanwege elektrocutiegevaar, maar vanwege de hitte van zo'n vlamboog. Als je in de buurt van zo'n vlamboog bent, dan verbrand je gewoon levend…
O plaat zegt
@henrie:
In Belgie moeten stopcontacten afgezekerd worden met 20A
Dan moet je wel ook nog eens rekening houden dat je nooit 230 x 20 zal uitkomen, enkel door het verlies van je koperdraad alleen.
SimonMc zegt
@shiva: Eigenlijk is het maximum 20 Ampere in België. Lager afzekeren kan geen kwaad, hoger daarentegen…
henrie zegt
@shiva: Je kunt wel degelijk 16A (of 20A in Belgie kennelijk) uit een stopcontact trekken hoor. Of dat stopcontact en de stekkerverbinding dat prettig vinden, is een ander verhaal. Maar de verliezen in de bedrading resulteren niet in een lagere stroom (bij bepaalde soorten belastingen kan het zelfs resulteren in een hogere stroom, maar dat terzijde), maar in een lagere spanning bij de verbruiker. Verliezen ontstaan immers door stroom die door de bedrading loopt (waardoor er een spanningsval over de bedrading ontstaat), niet door de spanning die er op de bedrading staat…
Bij een kortsluiting gaat er nog veel meer stroom lopen dan 20A. Dat moet ook wel, anders zou de zekering/installatieautomaat immers nooit de stroom onderbreken bij een kortsluiting. Er kan dan makkelijk een paar honderd ampere gaan lopen. In industriele laagspanningsinstallaties kan het zelfs om duizenden of tienduizenden ampères gaan. Uiteraard moeten dergelijke stromen snel afgeschakeld worden, omdat anders de bedrading het begeeft (of eigenlijk; omdat anders de isolatie overal smelt). Daarvoor zitten er zekeringen/installatieautomaten in je meterkast…
rnej zegt
@henrie: als het “maar” 50V gelijkstroom is, is het wel degelijk gevaarlijk…. dan blijf je met wat pech vastplakken en word je lekker geroosterd…
maar ik ben met je eens dat spanning minder relevant is.
henrie zegt
@rnej: De stroom is doorgaans niet hoog genoeg om dood te gaan aan <50VDC. Een stroom is dodelijk vanaf ongeveer 25mA. Bij 50V betekent dat een belasting van 50 / 0,025 = 2000 Ohm. Een lichaam heeft doorgaans wel een hogere weerstand dan dat. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de omstandigheden (met droge kleding en schoenen met dikke zolen is het minder gevaarlijk dan wanneer je met je blote voeten in de regen staat of zo) en waar de stroom door je lichaam loopt (alleen door een arm, of bijvoorbeeld ook door je hart). Pijnlijk is het sowieso wel en met DC kun je inderdaad wel blijven plakken, met mogelijk blijvende schade tot gevolg…
Captain zegt
@henrie: 50V? nee hoor, dan heb je 2400A nodig om aan 120kW te kunnen laden, wat resulteert in grote verliezen en érg dikke kabels (zowel in de auto en in de chargers). De spanning van de accu in de tesla ligt rond 400V, en dat is speciaal gedaan tegen die hoge stroom.
henrie zegt
@Captain: Ik zeg toch ook nergens dat die Supercharger op 50V werkt? Ik zei alleen dat de spanning niet zo relevant is voor het gevaar van zo’n Supercharger. Lage spanningen zijn weliswaar niet gevaarlijk om aan te raken (de grens van wat nog gevaarlijk is en wat niet is overigens niet hard), maar kunnen bij een kortsluiting wel gevaar opleveren in de vorm van een vlamboog.
De accu in je auto bijvoorbeeld werkt op 12VDC en dat is een ongevaarlijke spanning om aan te raken (voel je niet eens). Maar als je de klemmen kortsluit, dan gaat er wel een heel grote stroom lopen (zomaar 3000A of zo), waarbij de boel heet wordt en er een vlamboog kan ontstaan.
Ps. Niet uitproberen dus!
stfu zegt
@henrie: ik had de info zo gevonden: die machines kunnen tot 400V en 400A leveren.
Benz65 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
twiggaa zegt
@Benz65: scherp!
norge zegt
Is een electricien een bouwvakker? Sterke aan de familie.
norge zegt
@norge: een t…
SCscreamGT2 zegt
@norge: zonder suiker met een vleugje melk graag.
norge zegt
@SCscreamGT2: koekje ?
nasty zegt
Doodsoorzaak zijn ze nog steeds aan het onderzoeken. Licht dat niet wat voor de hand? Lijkt me niet dat hij verdronken is ofzo.
kwakmare zegt
@nasty: ze geven het wat tijd om te zien of er geen homevideos van boze politieagenten naar buiten komen……
mashell zegt
@nasty: er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden dan electrocutie. Hartstilstand, vergiftiging, neergeschoten, etc. Eigenlijk is electrocutie de minst waarschijnlijke oorzaak dus daarom is onderzoek noodzakelijk.
nasty zegt
@nasty: ligt* lieve help wat een fout :-/
ikweethet zegt
Wat een schok!
ter zegt
RIP
ricksmits zegt
Altijd een beetje dubbel gevoel met dit soort artikelen, een installatiemonteur is tijdens het installeren van een product overleden door waarschijnlijk een fout. Toevallig is dit bij een tesla supercharger, buiten het feit dat hier natuurlijk gewerkt wordt met hoge voltages/amperes maakt dit geen verschil met het installeren van een bushokje of lantaarnpaal.. echter zie je overal tesla dit tesla dat.. alsof er 3 autos in de straat in Brand zijn gezet maar de tesla brandde toch wel ietsje harder, en dat dus overal in het nieuws staat.. sensatiezucht
erwh zegt
@ricksmits: helemaal met je eens. Ik krijg bij dit artikel ook het nare gevoel dat men over de rug van een overleden man meteen even lekker Tesla wil bashen.
ecrent zegt
@ricksmits: Ik ben ook bang dat het om sensatiezucht gaat… Een bouwvakker? Die was dus nooit bezig met het elektrische gedeelte van die Supercharger… en ik kan me dus ook niet voorstellen dat er überhaupt stroom op stond… Wie werkt er nou aan een Supercharger terwijl er stroom op staat? Niemand toch?
lekbak zegt
@ecrent: Voor iemand die niet thuis is in de bouw is alles wat op een bouwplaats rondloopt een bouwvakker. Ook een elektricien.
bassx zegt
@ecrent: Een je sluit nooit direct een net voeding aan op een auto. Er zullen circuits tussen zitten de en perfecte gebalanseerde stroom naar de auto aflevert. Uiteraard zijn hier gevaarlijke condensatoren voor nodig die pieken en dalen in de netstroom moeten opvangen. Als deze condensatoren geladen waren, kun je wel de stroom eraf hebben, maar dan is het systeem nog steeds dodelijk.
pomoek zegt
Tragisch maar dit soort zaken zijn onvermijdelijk in de wereld van de bouw en techniek. Sprak ooit een gediplomeerd elektricien die aangaf regelmatig een tikje te krijgen. Risico’s zijn nooit volledig uit te sluiten.
w0o0dy zegt
Goh er overlijdt een monteur die elektrische installaties op moet leveren en laat het nou ook nog zijn in een staat die Tesla dwarsboomt met een verbod op directe verkoop… Hoeveel mensen met belangen in de conventionele autoindustrie zouden hier bij het promoten van dit “nieuws” actief zijn geweest?
Gaan we nu ook iedere Ford, Gm, Chrysler medewerker die op het werk overlijdt wereldnieuws maken?
jpoers zegt
Is het heel slecht als ik nu denk aan die reclame van de McDonalds, (goh waar was ik ook al weer mee bezig?)
OT: sterkte voor de familie, waarschijnlijk een hard werkende vader ofzoiets die een hoop achterlaat.
bevano zegt
Welke pipo gaat nou onder stroom werken aan deze installatie. Ja het is veel “spannender” om met alles derop te werken natuurlijk maar kom op zeg je wordt niet zomaar onder stroom gezet…. RIP
Gulli zegt
Was het niet zo dat voltage voornamelijk pijnlijk is, maar het ampèrage de uiteindelijke boosdoener is bij dit soort ongelukken?
Stroomstootwapens geven tientallen duizenden volts af onder een zeer laag ampèrage dacht ik.
lekbak zegt
Belachelijk dat dit bericht net zoveel over Tesla gaat als over het feit dat er iemand overleden is tijdens het uitvoeren van zijn werk. Tesla kan hier helemaal niks aan doen, het heeft niks met het ontwerp of de veiligheid van de lader te maken maar ondertussen is het wel Tesla die grote reputatieschade lijdt. Een hoop mensen die er geen verstand van hebben zullen nu dus denken dat deze laadpalen onveilig zijn.
Sterkte voor de nabestaanden.
Pallas zegt
Reputatieschade is onzin. Er zijn meer mensen overleden tijdens het installeren van zonnepanelen dan er zijn gesneuveld in kerncentrales.
lekbak zegt
@Pallas: de reputatieschade wordt dan ook niet veroorzaakt door het feit dat er iemand is omgekomen maar door de toon van de nieuwsberichten. Tesla, die er dus niks aan kan doen, wordt veelvuldig genoemd. Dergelijke berichtgeving kan op termijn een bedrijf slopen.
vulvo zegt
Om voor eens en altijd vast te stellen wat dodelijker is: http://youtu.be/XDf2nhfxVzg