Kwaliteit van auto’s is geen statisch gegeven en continue in beweging, maar Porsche begeeft zich kwalitatief steevast in de hoogste regionen. Vorig jaar bleek zelfs dat je kwalitatief het beste af was met een Porsche, gevolgd door Lexus, Hyundai en Toyota. Porsche meldt trots dat 60 procent van alle Porsches die ooit zijn gebouwd nog altijd rondrijden, iets dat geen enkele andere autobouwer kan roepen.
Bruce Nussbaum van BusinessWeek vraagt zich dan ook af of Porsche wellicht de meest duurzame auto’s ter wereld bouwt. De uitspraak van Porsche proeft een beetje als marketing bla bla, maar stel dat we toch even aannemen dat dit waar is, zou je dan enkel op basis van dit gegeven de conclusie mogen trekken dat Porsche dus de meest duurzame auto’s ter wereld bouwt?
Michael zegt
Wacht ff…. het percentage wordt kleiner. Ik denk dat je weer even je reken machine erbij moet halen. Immers de verhoudingen veranderen. Er zijn meer “levende porsches” tov “overleden porsches”. Dus jet percentage gaat omhoog.
-edit: Ja, je hebt gelijk (ben weer wakker)-
Appeltje zegt
juist! het zijn ook top auto’s
Beaten zegt
Een beetje rare vergelijking.. maar in theorie klopt het wel..
Ik denk dat Porsche overigens wel de beste sportwagenproducent is als het gaat om duurzaamheid/betrouwbaarheid..
SeanD zegt
Hebben ze er ook rekening meegehouden dat porsche al sinds 1832 uber-kevers bouwt en de rest daarbij jonkies zijn….??
StevenI zegt
Vreemd dat een wagen, gemaakt om snel te rijden, zo lang blijft rondrijden. Je zou toch denken dat die wagens regelmatig rond een boom worden geplooid.
En zeggen dat alle Porsche-eigenaren steengoede chauffeurs zijn… beetje overdreven mss.
Maar het zullen allicht wel stevige wagens zijn. Top Gear heeft er trouwens ooit eens een topic aan gewijd:
http://www.youtube.com/watch?v=DExG0qNsIM4
En Hyundai op 3? Ik wist niet dat die zo sterk verbeterd zijn de laatste jaren
bartholomeo zegt
benieuwd of de cayenne ook 40 jaar zal meedraaien :)
StevenI zegt
@ SeanD: Ik veronderstel dat je 1932 bedoelt :)
Sjon zegt
Oude auto’s laat men slopen, klassiekers zoals een Porsche niet. Tel daarbij dat Porsche elk jaar meer auto’s produceert (als een stijgende lijn), wat er dus voor zorgt dat de meeste geproduceerde auto’s nog relatief jong zijn.
Stylez zegt
Ik denk ook inderdaad dat Porsche de duurzaanste sportauto’s bouwt, maar bij de duurzaamste auto’s in het algemeen dacht ik direct aan Toyota en Mercedes.
Michael zegt
Autoblog, het klopt trouwens wel dat de huidige autos zoals de cayenne en de cayman minder gewaardeerd zullen worden en dus idd niet over 30 jaar nog rondrijden. Dus dan zal het wel ineens keihard dalen.
Dus als de mensen zijn uitgekeken op deze autos dan zal het percentage hard vallen.
Pieter-Jan zegt
Die 40% dat zijn de 924, 928, 944, en 968 modellen, vast. :p
sjaak zegt
Houd er wel rekening mee dat dit nogal een vertekent beeld geeft, kijk voor de lol eens naar de kilometerstand van de gemiddelde porsche en vergelijk die met de gemiddelde stand van bv een toyota. Dat ga je met je Porsche echt niet winnen tenzij iedere eigenaar zijn porsche al 3x een complete revisie heeft laten ondergaan.
joep zegt
Volgens mij lag bij de land rover defender dit percentage nog hoger…
Enne Hyunidai FTW!! :) Maaatrix whoooeee ;)
ik de dinges zegt
Ook kwa storingsgevoeligheid en betrouwbaarheid no.1
ik de dinges zegt
bron: groot duits autoblad waar ik de naam van vergeten ben
Michiel Blom zegt
Daarnaast zijn het exclusieve auto’s. Voor iedere eigenaar is het toch bijzonder er een te hebben of te krijgen. Veel bijna afgeschreven Porsches worden daarom gerestaureert, en nog rijdende Porsches worden beter onderhouden. Verder hebben ze niet veel verschillende modellen gemaakt, waardoor er nooit 1 bijzonder uit de smaak kon vallen. De 924 en 928 zullen dit percentage waarschijnlijk niet halen.
sebastian zegt
ik denk dat de percentage bij ferrari hoger ligt. ferrari heeft een exclusief programma voor het onderhouden en restaureren van alle ferrari’s ook de minder bijzondere uitvoeringen. je kunt dus je oude ferrari laten restaureren bij bovengenoemde waarbij de auto een speciale certificaat meekrijgt als zijnde gerestaureerd bij het bedrijf dat de meeste ervaring heeft op het gebied. het programma loopt ook al een tijdje.
carsofcoolhaven.nl zegt
Te trekken les voor Porsche dus: laat de Cayenne varen…. Maar dat zal de winst niet ten goede komen :-) Oh well. Hoe een merk van ultieme klassieke schoonheid van een sportauto naar een bak waar soccermoms in rondrijden terwijl ze geen idee hebben dat de auto ontwikkeld is om off-road te rijden (nou ja, een beetje;-) ) en met enig gemak cruised op 250 km/h…
vond de kinderzitjes er zo goed in passen. en de buuv’ heeft er ook eentje, en zij was erg tevreden
;-)
bob zegt
Volgens mij lag het percentage van Land Rover op 70%
pipil zegt
“Porsche meldt trots dat 60 procent van alle Porsches die ooit zijn gebouwd nog altijd rondrijden, iets dat geen enkele andere autobouwer kan roepen.”
75% van alle landrovers ooit gebouwd rijdt nog rond.
aan de andere kant weet ik dat de cayenne bijna overengineering is motorisch. het enige zwakke punt is de versnellingsbak en sommige electronica
de v8 motor (n/a of turbo) zijn bulletproof. ik ken er genoeg die 300.000 hebben opzitte
Marten zegt
Porsches rijden nooit, staan alleen maar in het hok en zo nu en dan als het een keer mooi weer is op een zondag wordt er een rondje in gereden.
mats89 zegt
Dit is echt een scheve vergelijking. als je een porsche zo’n 200.000 km laat lopen net als een toyota of een hyundai denk ik dat die verhouding daalt tot 30 tot 40 %
Nick zegt
@Marten: Je zal scheef staan kijken maar iemand uit het pittorekse dorpje waar ik in woon staat een 911 (ik geloof een Carrera 2.7) die al ruim 4 ton weg heeft.
En hij draait nog zonder problemen, start nog steeds alsof het een nieuwe auto is…
Pannekoek zegt
jaaa.. huhu.. Deze dingen worden om de haverklap gerestuareerd, en dat wordt niet bij toyota’s gedaan.
Roderik zegt
Mijn oom rijdt een 911 – 993 (1996) met 510.000 km op de klok. Is er niet bepaald lief mee. Geen motor rivisie, geen nieuwe versnellingsbak(tiptronic), geen nieuwe ophanging.
Alles werkt alsof hij vers uit de fabriek komt. Er moet zo nu en dan een klein beetje olie bij.
Het is dus wel degelijk waar wat Porsche beweerd!
peter zegt
Lutsers, 60% van de Rolls Royces rijdt ook nog, en die bestaan zo’n 50 jaar langer…..
Roderik zegt
@peter: Dit is geenstijl.nl niet, lutser. Wat een domme vergelijking na mijn post. Een Rolls Royce rijdt 500.000 km in 10 jaar? En Rolls Royce is geen High Performance Race Car. Dat is de hele point. Een race auto. Niet een bruidswagen.
martijn zegt
Bob, klopt 70% van de Defenders rijden nog rond! en die hebben ongetwijfeld wat zwaardere kilometers achter de rug dan die “luxe” paardjes…
peter zegt
Wat bewijst jouw post dan?
Er is 1 Porsche die een half miljoen km heeft gereden, woohoo! Lang leve de statistiek!
Dat Rolls Royce 50jaar langer bestaat en hetzelfde percentage haalt lijkt me veelzeggender.
lebastille zegt
Ik heb het idee dat Porches ook niet zoveel worden gebruikt als andere auto’s. Daardoor slijten ze ook minder snel en dan zou je kunnen zeggen dat ze duurzamer zijn. Ofdat dit dan een eerlijke vergelijking is vraag ik mezelf af.
peter zegt
@roderick
Hoeveel % van de mensen die ooit leefden, leven nu nog?
Om het verschil even te verduidelijken, welk percentage Koeningseggs zou er nog rondrijden?
Of “nieuwe” Spykers?
Ook lijkt me dat de productie aantallen van belang zijn, de 16 RR 10HP, uit 1904 verbleken natuurlijk bij de 800 RR Phantoms die nu per jaar gemaakt worden.
Als je een goede statistiek zou willen maken, moet je dus niet kijken naar het totaal aantal dat nog rijdt, maar naar het percentage per bouwjaar.
smokin zegt
Ik denk dat Porsche (en veel vergelijkbare fabrikanten zoals Ferrari en Lamborghini) hier een heel erg sterk punt heeft. Natuurlijk verbruiken ze veel energie in de vorm van brandstof per kilometer, maar heel veel energie gaat ook in het maken en slopen van de auto. Daarnaast wordt er vaak weinig kilometers per jaar mee gereden.
Dus ik denk dat als je alle energie die zo’n auto verbruikt deelt door de totale levensduur, dat daar geen Prius tegenop kan.
Milieuvriendelijk, milieuonvriendelijk, het is maar net welke rekenmethode je er op los laat, niewaar?
Roderik zegt
@peter. Prima, mijn punt was gebaseerd op een bijzonder geval. Wat ik probeerde aan te geven is het feit dat de meeste super sport auto’s (want daar hebben we het over, al het andere is n.v.t.) over het algemeen niet meer dan 10.000 tot 15.000 km per jaar rijden. Dus zijn er maar weinig met zoveel op de klok. Toevallig ken ik een 911 die 50.000 km per jaar rijdt, en een dagje Zandvoort niet overslaat. Een hyundai of toyota met een porsche vergelijken is appels en peren. We hebben het over racewagens. En voor een auto die gebouwd is om vooral HARD te gaan vindt ik het een behoorlijke prestatie. Dus zeggen dat het onzin is omdat een Porsche geen kilometers maakt moet nog bewezen worden. Mijn geval is een aanleiding die het tegendeel bewijst.
Jan C. zegt
De in 1886 gebouwde Hammel rijdt nog immer. dat is 100% en de oudste nog rijdende auto. Discussie is daarmee voorbij.
Alwood zegt
nou dan zou ik dit moment graag naar voren schuiven om porsche korting te geven op die lelijke emissie norm! aangezien porsche de wereld een hoop extra vervuiling bespaard door de auto’s zo duurzaam te maken.
dus… zet die co2 uitstoot voor porsche dan maar op 200 ofzo… :)
Esprit_de_Flandre zegt
Het klopt TOTAAL NIET.
Ten eerste is de productie bij Porsche de laatste jaren steeds verhoogd, dus een hele boel van die ‘levende’ Porsche zijn nieuw. Moest de productie steeds gelijk blijven dan zou het kloppen.
En, idd, zoals al eerder sommigen hebben gezegd, een Porsche 356 restaureer je, een Toyota Starlet – om maar iets te noemen – van de eerste generatie, daar maak je oud ijzer van, want dat brengt meer op.
Deze cijfers houden helemaal geen steek.
CasperH zegt
Een goede bekende van me heeft ook een Porsche 911. Een ex-KLPD auto, zo’n witte targa, ik geloof uit 1976. Weet niet precies wat die aan kilometers heeft gedraaid, maar dat ding loopt altijd.
Maar het is natuurlijk een vreselijk krom vergelijk. Laat Porsche er trots op zijn dat ze de meest duurzame sportwagen maken. De rest doet er niet toe en is ook niet vergelijkbaar.
august zegt
Misschien ontlopen Toyota en Porsche elkaar gewoon niet veel.. grappig om te weten is dat Porsche de expertise van Toyota heeft aangewend om hun eigen kwaliteit op te schroeven, productielijnen te verbeteren, etc.
august zegt
..of niet grappig. Of oninteressant. Of juist interessant.
Marten zegt
Oke, discussie gesloten. Het valt zonder meer gegevens niet te bewijzen :-) Leuke discussie trouwens!
august zegt
Heeft Marten de rechten om deze discussie te sluiten? En is dat logisch om te doen, daar het een leuke discussie zou zijn?
hap hap.
Marten zegt
Er kijkt toch niemand meer naar de oude posts :-b
august zegt
jongens jongens, vlug, haast je, kijk rap hier en reageer met nuttige dingen!
Zoals ik reeds een aantal maal heb gedaan.
Bartdep zegt
**Porsche meldt trots dat 60 procent van alle Porsches die ooit zijn gebouwd nog altijd rondrijden, iets dat geen enkele andere autobouwer kan roepen.**
Volgens mij rijdt er nog iets van 80% van alle ooit geproduceerde Bentley’s rond….
august zegt
hoi, een reactie! Marten, eat your heart out!
august zegt
ok, sorry, nu staak ik het:)
hupke zegt
ik geloof wel dat porsche duurzame autos bouwt maar de duurzaamste? Ik denk toch dat rolls royce of maybach of tvr of een ander merk dat dure autos bouwt in kleine oplages. Want porsche is zeker niet beter dan bwm of mercedes maar de wagens zijn exlusiver en zijn dus ook leukere oldtimers daarom blijven de mensen er langer mee rijden. En hyundai die verkopen nog niet lang genoeg een wagen van 5-10 jaar kan nog mee gereden worden.
RMC zegt
Meen ooit gelezen te hebben dat tot 85% van de Aston Martins nog bestaat.
Marten zegt
:-)
Chrizzzie zegt
van de 87.000 gebouwede lotussen zijn er maar 15.000 ten ziele gegaan. Dat is dus 83% duurzaamheid wat toch een stuk beter is!!!
merc R driver zegt
nog iets erbij ik geloof(weet uit ervaring, vader heeft porsche turbo)
dat het een weekend auto is… daarom slijten ze minder hard dus logisch dat de toyota prius die iedere dag gebruikt wordt sneller slijt,
of zeg ik raare dingen?
Tombnolz zegt
Ik dacht dat 70 % van alle ooit gebouwde Land Rovers ook nog rondreed op aarde…
Toontje zegt
Porsche rijders vinden dit niet interessant.
Die genieten elke dag, ook al zitten ze niet in hun porsche.