
Jawohl! Als we onze Oosterburen op hun woord kunnen geloven tenminste.
Auto Motor und Sport meldt namelijk dat de autofabrikant en de techgigant gesprekken voeren over een verregaande samenwerking. Apple zou zwaar onder de indruk zijn van de weg die BMW is ingeslagen met de i3 en de i8. De Amerikanen zouden volgens het Duitse blad willen dat de i3 wordt doorontwikkeld en uiteindelijk op de markt gebracht komt als Apple Car.
BMW ontkende de geruchten direct, maar zou intussen niet onwelwillend tegenover de plannen staan en hoopt met de samenwerking een nieuwe doelgroep aan te boren. Het zou namelijk de bedoeling zijn om de auto’s te verkopen in de Apple Store, terwijl de lokale BMW-dealer het onderhoud verzorgt.
Apple wil dus het idee van bmw kopiëren verbeteren en dan met alle eer gaan lopen. Well played apple. Well played
@cadrez: net zoals bij de tablets, de smartphone en zelfs de desktops… Nothing new, they only execute it beter (most of the time).
Wel jammer dat de i3 van Apple dan natuurlijk ook weer 25% te duur wordt en je met incompatible stekkers, lader en andere optie blijft zitten.
@w0o0dy: LOL als ie crasht (analoog of digitaal) dan gebruik je m verkeerd.
@sacha: Hij bedoelt natuurlijk dat Apple copy-paste doet, en vervolgens de scherpe randjes van de concurrentie er af vijlt. (meestal zijn die er niet, en voegen ze er zelf maar een paar toe).
Maar om je even met beide benen op de grond te zetten: Apple wordt ontwikkelt door mensen, en mensen maken fouten. Apple apparatuur crasht ook wel eens, heb het zelf bij mensen gezien en je zal het zelf ook wel eens meegemaakt hebben. En nee ik vergelijk niks, en ik haat Apple ook niet.
@frietjemet: ik haat Apple ook niet. De iPhone 6 is een prima toestel, en de iPad is een geinig ding, maar het is inderdaad niet iets omnheilig te verklaren. iPhone, iPads en MacBooks lopen best vaak vast. Niet wereldschokkend allemaal, aan en uit zetten en het is verholpen, maar het gebeurt wel degelijk. Wat dat betreft heb ik Sony hoger zitten (Tablet S doet het nog steeds briljant, de Xperia telefoon werkt 5 jaar na aanschaf nog prima en de Vaio laptop (allemaal privé) doet het na een windows update het ook weer.
Het enige wat ik écht knap vind van Apple, is hoe ze ambassadeurs kweken.
De iPhone 5 kwam uit, hoer werd een nieuwsbericht op het 20:00 journaal gewijd, met mensen in slaapzakken voor de Apple store en dansende Apple medewerkers, omdat er een minimaal gewijzigd toestel t.o.v. het vorige minimaal gewijzigde toestel voor €700 te koop was… Dat is echt knap.
@w0o0dy: mwah das wel erg kort door de bocht. De interface die je nu gebruikt op je pc, met een muis waarmee je op icoontjes klikt, is ontworpen door een bedrijf van steve jobs. Pocket pc’s bestonden al, maar de iphone was de eerste smartphone die echt functioneel was voor consumenten, de telefoon die ervoor heeft gezorgd dat iedereen nu een smartphone heeft. In die zin zou je zelfs kunnen spreken over een revolutionair product. Voor de ipad eigenlijk hetzelfde verhaal, er waren wel tablets, maar ze waren nauwelijks bruikbaar. Apple heeft tablets bruikbaar gemaakt, hierdoor kan je al bijna spreken van een nieuw product, iig van een nieuwe doelgroep. Ik zeg niet dat apple de beste producten maakt, maar door het enkel over ‘verbeteringen’ te hebben doe je het bedrijf mijn inziens te kort.
Tesla klopte aan bij lotus voor de basis. Apple klopt aan bij bmw, lijkt mij een best goede basis. Ik ben dan ook benieuwd wat ze ervan gaan maken! En als het niks is, dan kopen we het toch niet?
@yupyup: sorry maar wat je schrijft is op een aantal punten gewoon niet juist.
Muis hadden we al ook voor de pc en het concept (en patent) stammen uit 1964!! Grafische interface is trouwens van dezelfde uitvinder.. Ik had in 2004 of zo al een smartphone met Simbian erop van Ericcson. De eerste smartphone met touchscreen en apps en icoontjes was Simon en die was al in 1995 op de markt. In de jaren 80 waren er al commercieel verkrijgbare tablets…
Je ziet…. Geen enkele uitvinding komt van Apple.
@w0o0dy: @w0o0dy: de eerste pc die goed gebruik maakte van een gui en een muis was de xerox alto in 1974. Als je gaat kijken wie daaraan heeft gewerkt weet je genoeg. Dat resulteerde in o.a. De apple lisa in de jaren 80. In die tijden was microsoft nog bezig met het ms dos systeem, dat was gekocht van een aantal studenten. Verder geef ik in mijn verhaal aan dat er eerder pocketpc’s waren, maar apple de markt zodanig heeft gerevolutioneerd dat we nu allemaal met zo’n ding rondlopen. Die symbians en palmtops waren leuk, maar zijn nooit echt aangeslagen. Hetzelfde geld voor apparaten als de mio 168, leuk, maar het werkte niet fantastisch. Apple heeft het product zodanig verbeterd dat het ipv ‘leuk’ bruikbaar werd. Je kan daar op zijn minst spreken van product vernieuwing. Zelfde geldt ook voor de ipad.
Dit gezegd hebbende blijf ik bij mijn standpunt dat je met het woord ‘verbeteringen’ het bedrijf apple te kort doet. Dat zou in jou ogen dus ook beteken dat er na de eerste auto enkel ‘verbeteringen’ zijn gedaan. Terwijl er ook modellen zijn die zodanig revolutionair waren dat je op z’n minst kan spreken van productvernieuwing. Denk bijvoorbeeld aan de t-ford.
@yupyup: En de almachtige heer heeft het heelal, en alles wat op aarde leeft, geschapen enzovoorts… Zo komt het op mij over wat je zegt, dat jij een gelovig persoon bent. En dan bedoel ik in deze context niet god, maar Apple.
Meer ga ik er niet over zeggen, dat is net zo zinloos als een discussie aangaan met zo’n onverklaarbaar vrolijke jehova-getuige. En dan niet op een normale manier vrolijk, maar op zo’n ‘romige’ manier. Er zijn gewoon geen woorden voor hoe het overkomt als mensen praten over een merk als Apple alsof het de terugkeer van Jezus is, maar dan tot minimaal de tiende macht. Dan kan je nog beter gewoon christelijk zijn, of zelfs een Jehova getuige. Religie is toch wat realistischer om op een voetstuk te plaatsen dan een technologiebedrijf.
Je, en jullie, moeten me geloven als ik zeg dat ik niks tegen Apple heb. Maar dit soort reacties, waar Apple op een ander level dan al het andere wordt geplaatst, zetten me nog altijd aan het denken. Hoe kunnen mensen op zo’n manier praten over een technologiebedrijf dat alledaagse gebruiksvoorwerpen op de markt brengt?
En je kan hoog en laag springen, beter dan andere grotere spelers als microsoft en google is het niet… Je zal je nog verbazen als je er achter komt hoeveel al die apparatuur wel niet overeenkomstig met elkaar heeft…
@frietjemet: tja, wat verwacht je hier voor reactie op? Als je niet inhoudelijk op een discussie reageert kan je soms beter je mond houden.
Wat jij eigenlijk zegt: ‘ik vind het niet leuk dat een ander wat positiefs over apple zegt’. Verder leg jij woorden in mijn mond, ik heb nooit gezegd dat apple het ‘beste’ zou zijn, en zeker niet dat het beter zou zijn als google, microsoft of ibm enzovoort. Als je beter had gelezen zie je zelfs een zin staan waarin ik zeg dat apple niet perse het beste is. Het enigste punt dat ik maak, is dat apple wel wat meer heeft gedaan als enkel ‘verbeteringen’ waar wooody het over had. Dat dit ook geldt voor andere bedrijven is, in dit geval, onder dit artikel, irrelevant.
@frietjemet: oh, en de zin; ‘jullie moeten me geloven als ik zeg dat ik apple niet haat’ zet je niet echt kracht bij als je drie keer een reactie post waarin je het negatief hebt over apple en zijn gebruikers.
@yupyup:
Zeg yuppie, voor dit soort appel fanboy gejank hebben ze Apparata in de markt gezet, hoeven de autoliefhebbers dit soort gejank niet te lezen.
@tupperware: daar ben ik het mee eens, dus ik zal het hierbij laten. Overigens ben ik niet in bezit van apple producten en hoef ik dat ook niet te zijn. Maar goed als je apple niet haat ben je tegenwoordig al een fanboy blijkbaar.
Kunnen ze meteen de Apple i8 Plus ontwikkelen, introductie samen met de iPhone 8…
En dan maar wachten op de autodiefstallen via cydia
Leuk wanneer je Apple car een program update krijgt, weken lang garage bezoek…..Plotseling zie ik de financiele voordelen voor BMW……Smart erug smart…
Osx-drive. Meest stabiele besturingssysteem, ga je snaarstrak de bocht mee door :)
@potjak: maar alleen op de door de fabrikant goedgekeurde wegen….
@w0o0dy:
En als de i3.1 uitkomt kom je met de jouwe ineens maar half zo ver en een kwart zo snel..?
@w0o0dy: Uiteraard! Anders werkt het niet. En dan ben ik ook nog het type persoon die bereidt is om daar extra wegenbelasting voor te betalen…
Lijkt me best een goede deal voor BMW. Geld verdienen en knowhow opdoen.
@berlinetta: Jij denkt dat dat dergelijke deals niet uitgebalanceerd zijn?
Winnen er allebei precies evenveel mee..
@lekkaah: Ja, maar aangezien dit Autoblog is intereseert het me verder niet veel wat het voor Apple oplevert.
Die foto lijkt wel genomen in Hoofddorp.
@ater: Calatravabrug niet?
@purepet9000: ja idd
@ater: Denk het niet hoor… die Calatrava-bruggen in Hoofddorp zijn recht, en er staan niet van die lelijke jaren-’70 galerij-flats naast.
@potver7: toevallig staat er bij de eerste brug in Hoofddorp wel degelijk een appartementencomplex naast (Hoofdweg Westzijde). En de ‘snaren’ lopen vanaf die kant ook schuin. Zelfs de wegmarkering lijkt Nederlands. Dus het zou heel goed kunnen dat dit wel in Hoofddorp is ;-)
@potver7: die flat staat wel bij de eerste brug waar auto’s overheen gaan. Dichtbij het gebouw van kawaski.
@ater: Op bedrijventerrein ‘Het President’.
Hmmm okay, dan hoeft Tesla iig nergens bang voor te zijn. BMW komt niet in de buurt van iets wat Tesla maakt. Ook is het verhaal dat Apple volledig zelfstandig een nieuwe auto op de markt brengt, zoals Tesla, dan dus niet waar.
@SDM:
Eppol aai-kar moet zelfrijdend worden (te bedienen via aai tjoens uiteraard) dus heel anders dan tesla
@SDM: BMW komt voorlopig nog niet in de buurt van Tesla op het gebied van elektrisch rijden, maar er komt meer om de hoek kijken dan dat. Daar heeft BMW een voorsprong.
@berlinetta: Dat soort opmerkingen maakte de Amerikaanse auto industrie ook toen Tesla net begon. Die hebben niet de kennis en ervaring die wij hebben, dus dat wordt nooit wat. Dus… Een auto met alleen elektro motoren is gewoon iets heel anders dan die achterhaalde ontploffings meuk. Denk bijvoorbeeld maar aan ESP welke binnen milliseconden de motor kan aansturen. Dat lukt je in een ouderwetse auto niet. Dit soort ervaring en kennis heeft BWM niet en Tesla wel. En ze lopen iedere dag uit want ze blijven de software maar verbeteren, ook weer heel anders dan bijv. BMW.
Ik hoop dat hij zo makkelijk te stelen is dat ze zo snel mogelijk richting polen gaan, wat een verschrikkelijke dingen zijn dit.
Wat zullen ze BMW veel gaan aanklagen
Hopelijk maakt apple hem dan wel een stuk mooier. ik begrijp nog steeds niet waarom sommige fabrikanten hybrides zo lelijk maken. Naar mijn bescheiden mening natuurlijk;)
@yupyup: Simpel: als je wilt laten zien hoe populair je elektrieke auto’s zijn, zul je ze moeten laten opvallen. Mensen kopen/leasen ze toch wel, want belastingvoordelen.
En bij BMW speelt dan nog mee dat men de ’traditionele’ modellen qua sportiviteit en rijbeleving niet moet verwarren met die elektrische modellen, want dat is dus ook niet best voor de reputatie en dus de verkoopaantallen…
@potver7: in het geval van de i8 oke, dat is enkel een image booster. Maar een i3 verkoopt alleen in landen met subsidies, in andere landen is het alleen interessant voor mensen die graag ‘groen’ willen doen of willen uitstralen. Ik denk dat een 3 serie met hybride/elektronische aandrijving minstens net zo goed al dan niet beter verkoopt. Een hybride kan natuurlijk ook behoorlijk sportief zijn, dat bewijst Honda met de crz.
@yupyup: BMW is bezig met de ontwikkeling van hybrides. BMW verkoopt op dit moment een 7 en 5 serie active hybrid. En sorry dat ik het moet zeggen maar de CRZ is niet van de markt gehaald omdatbdezevzo geweldig goed reed en fantastische verkoop cijfers had.
@citroen4life: dat klopt. Ik bedoelde met de crz aan te geven dat een sportieve hybride niet onmogelijk is, maar ik had net zo goed een laferarri kunnen noemen. Overigens waren de reviews van de crz redelijk lovend, probleem daar was een te kort aan vermogen, en eerlijk gezegd denk ik dat het uiterlijk van dat model ook niet heeft geholpen.
Toch denk ik, want ik heb geen marktonderzoek gedaan, dat zowel de gemiddelde particulier als leaser liever in een 3 serie hybride stapt dan een i3. Kijk maar naar Volvo en de outlander, die auto’s verkopen ook in andere landen redelijk, en veel mensen weten ook dat het hybrides zijn. Een ‘lelijke’ auto is dus niet nodig.
Straks kan je niet meer eens een normaal gesprek over auto’s voeren… Als er een Apple-eigenaar bijzit is meteen de hele discussie vern**kt:
A) “Mijn Focus RS heeft een revo-knuckle ophanging, dat hoekt!” B) “Nou, mijn Golf R heeft AWD, daar kan niks tegenop!” C) “Mijn Apple is het beste”
Waarom dat wel zo is weet niemand, zelfs persoon C niet, maar hij gelooft er wel 200% in..
@frietjemet: Haha precies zo is het. Altijd opscheppen hoe goed apple wel niet is terwijl ze niks kunnen wat andere bedrijven niet ook kunnen.
@mercedesbenze350cdi:
Yep, eigenlijk zou het logisch zijn als Apple met Audi zou samenwerken, de marketingstrategie en doelgroep is gelijk..
@mercedesbenze350cdi: de meeste bedrijven zijn anders stikjaloers op de marges die Apple weet te maken. Wat dat betreft passen Apple en BMW perfect, beide hebben een share fanatieke aanhangers die geloven dat het allemaal heel bijzonder en fantastisch is en hebben er bakken geld voor over.
Dit is denk ik ook meteen de enige manier om als Apple een auto te ontwikkelen. Gewoon kopiëren.
Moet je de auto ook aansluiten op iTunes?
@oceanview:
Als je muziek wilt wel, niet vergeten om 6 keer in de week te upđaten, anders loopt hij niet en zit je tegen dat icoon aan te gluren….