We gaan het steeds vaker tegenkomen. Auto’s die worden omgebouwd en een opmerkelijke engine-swap ondergaan. De verbrandingsmotor moest ook hier plaatsmaken voor een elektromotor. Oftewel, zoem in plaats van vroem.
Software programmeur Raul Atkinson heeft er in totaal 2000 uur aan gewerkt, maar het resultaat mag er zijn. Zelf noemt hij de omgebouwde 1965 Shelby Cobra Daytona Coupe ‘de Raptor’. De prestaties zijn niet spectaculair te noemen maar in het huidige verkeer kom je ongetwijfeld goed mee. De nul/honderd-tijd zit rond de 8 seconden en volledig opgeladen kan de Raptor een afstand afleggen van 130 kilometer. Drie uur aan het stopcontact en de accu’s zitten weer vol.
Zelf denkt Raul Atkinson dat zijn creatie geschikt is voor massaproductie: “I don’t want to compete with Tesla. I just want to create something that is affordable and will make a difference.” Nou Raul, laat maar komen dan. Hier krijgen we ‘m misschien wel zonder BPM. (via Jalopnik.com)
papageno zegt
Maar wel die benzinedop er op laten zitten!
Fova zegt
Daar moet de stekker in!
Lustigson zegt
@ papageno
Daar zit de stekker. ;)
tom zegt
http://evalbum.com/
daar staan 2500 electrische conversies op dus dan kunnen jullie er elke dag een uitzoeken.
yanktank zegt
een bereik van 130 kilometer en een oplaad tijd van drie uur :?:
dan sta je op een vakantie vaker stil dan je beweegt [typischs amerikaans]
Race_Kees zegt
Nu nog even de koplamp-units gestroomlijnd maken en je kan 145km op een volle accu
Merry zegt
Zoem Zoem!
Ohhnee dat is van die jappen met Ford Motoren.
Wel een leuk project alleen waarom geen supermodern uiterlijk?
Als ik een electrobak wil moet hij er wel uitzien als iets wat uit startrek ofzo komt.
Zoiets als die Lexus uit minority report met electro motor, dat lijkt me wel ok.
yanktank zegt
@race kees
kapen over de koplampen zoals de eerste e-type’s zijn daar verboden.
cheetacars zegt
een actieradius van 130km, dus bij een vakantierit van 1300km doe ong. 12 uur over (zeg maar), maar 10 keer opladen is dus 10 x 3 uur is nog een 30 uur erbij :| Lijkt me echt iets amerikaans, dit lijkt me niet best voor een massaproductie… Vet ziet hij er wel uit
vascof1 zegt
@ Merry:
De auto heeft waarschijnlijk geen supermodern uiterlijk omdat het model is gebaseerd op een daytona replica uit ’65..
Blitz zegt
Hij heeft wel een mooi model uitgekozen om te verbouwen tot electro-waggie…
Jef zegt
De milieuvriendelijkheid hangt natuurlijk ook nog af van het soort stroom dat je gebruikt om je wagen op te laden!
T16 zegt
http://www.groenopweg.nl/artikel.php?id=247&cat=150
In Lochem verbouwt Electric Cars Europe (ECE) van Lotus-importeur Willem van der Kooi en mededirecteur Hjalmar Engel Golfs Variant en Lotus Elises op bestelling om tot elektrische auto’s. De aandrijflijnen zijn ontwikkeld door het Delftse bedrijf Innosys van eco-ondernemer Tim de Lange, één van de grote mannen achter de Luna Solar Car. Later zal het modellenaanbod worden uitgebreid met de Savvy van ECE-partner Detroit Electric, het Amerikaanse bedrijf dat al meer dan een eeuw geleden elektrische auto’s bouwde en inmiddels samenwerkt met de Maleisische fabrikant Proton – maker van de Savvy.
Voorlopers zijn nog erg duur!
Hanico zegt
In zo’n replica hoort eigenlijk een zwaar grommende Amerikaanse V8 te zitten.
Merry zegt
vascof1, die link had ik ook wel gemaakt…
jens&cars zegt
is volgens mij een replica (of origineel een Marcos Mantula)
jaja zegt
-edit: check-
OT. Maar hij ziet er wel mooi uit inderdaad!:)
KoFFiE zegt
Heiligschennis :-/ in die wagen hoort geen electrische rommel thuis :( Hou dat maar voor Toyota, Honda, BMW & co…
Citrofiel zegt
Het uiterlijk van zo’n ouderwetse brulaap, en dan geen geluid… :(
AM zegt
Hij lijkt er niet eens op?