Ineens met een Tesla Model X met 175 kWh aan batterijcapaciteit op pad? Het kan met de Boulder EV Camper.
Kijkend naar wat voor rijbereik zelfs aardig basale EV’s heden ten dage halen, lijkt het ons dat range-anxiety een ding van het verleden is. Toch zitten er nog wat haken en ogen aan, helemaal omdat de WLTP-range lang niet altijd perfect bij de werkelijkheid zit. En alles wat al rijbereik kost is in ideale omstandigheden: goed weer, rustige wegen en alleen de auto, geen trailer erachter.
Boulder EV Camper
Een zwaar apparaat achter je auto hangen vreet namelijk rijbereik. En een paar kilometer bijladen met een soort powerbank voor auto’s is ook niet perse eenvoudig. Wellicht dat het product van vandaag daar verandering in kan brengen. Dit is de Boulder EV Caravan van Colorado Teardrops en voor EV-rijders die willen caravannen kan dit uitkomst bieden.
75 kWh accu
De Boulder EV Caravan heeft namelijk net als de trekauto een accu onder de vloer. En niet zo’n kleine ook: 75 kWh! Om even een beeld te schetsen: de Tesla Model X die als trekauto gebruikt wordt heeft een 100 kWh grote accu en dus kun je driekwart daarvan zo erbij krijgen uit je trailer. Dat klinkt als een fijne boost voor als je net even wat verder moet komen in onherbergzame gebieden.
Gebruik
Dat leverde nog een paar vragen op, maar de meeste daarvan worden op de website van Colorado Teardrops beantwoord. Het accupakket zit net als bij EV’s tussen een soort sandwich-bodem onder het passagiersgedeelte. Net als bij de betere moderne EV’s wordt de temperatuur beheerd middels koelen en verwarmen om de batterijen optimaal te laten presteren. Je kunt snelladen in beide richtingen: de batterij van de caravan kan middels snelladen opgeladen worden en je kunt de EV-trekauto snelladen vanuit de trailer. De trekauto opladen kan niet tijdens het rijden, maar volgens Colorado Teardrops is dat grotendeels dankzij beperkingen van Tesla. Mocht dit idee aanslaan, dan zal Musk vast niet de minste zijn om een ‘laden tijdens het rijden’ modus te ontwikkelen voor Tesla’s.
Compenseren
Om de verwachtingen van de 75 kWh accu van de Boulder EV Camper niet door het dak te laten gaan, zegt Colorado Teardrops dat je geen verbluffende rijbereiken moet verwachten. Ze willen op zijn minst het verloren rijbereik door het trekken van een trailer compenseren en misschien overtreffen. Het is dus niet zo dat je dankzij 175 procent van de accucapaciteit van een Model X ook ineens 1,75 keer zo veel range hebt. Maar een soort powerbank bij je hebben is geen slecht idee.
Caravan
Het hele EV-aspect van de Boulder EV Camper is een nobel streven, of het werkt moet uit de praktijk blijken. Verder is het wel een knusse caravan. Voor Amerikaanse standaarden is het een klein ding, maar Europeanen zijn wel wat gewend met onze Kips en Eriba’s. Dankzij de merknaam is het logisch dat de caravan een druppelvorm (teardrop) heeft. In het middengedeelte heb je ruimte voor ofwel een zitgedeelte ofwel een bed, achterin heb je genoeg ruimte voor opslag, een soort keukenblad en een kooktoestel. Ook handig van een 75 kWh groot accupakket: je kan eventueel wat stroom aftappen van het accupakket. Voor als je ergens wil wildkamperen zonder stroom toch wel fijn.
De Boulder EV Camper is nog een prototype, maar een product in de vorm zoals je hem vandaag ziet is dichtbij. Je kunt hem al bestellen, dat gaat je 67.000 dollar (63.300 euro) kosten. Grotere modellen staan op de planning en er zijn een paar opties, zoals airco, verwarming en een watertank. Het idee is leuk en handig, de uitvoering klinkt nog wel een beetje als ‘eerst zien dan geloven’. Maar we zien het graag!
Habanero zegt
Het zijn allemaal wel echt wel weggevertjes, hoor, al deze vindingrijkheid om zgn. het klimaat te redden. Met het budget voor dit blikken ding én de Tesla kan je in Spanje een volledig vakantiehuis kopen dat toch nét iets groter is;-).
lebeaunl zegt
Mooi he, die keuzevrijheid!
Rudy zegt
Stop je een accu met zeldzame materialen in een caravan die 3x per jaar gebruikt gaat worden. Dit is wel de top van de klimaatgekte lijkt mij.
fanboy zegt
@Rudy: Ja behalve dat deze vermoedelijk is opgebouwd van gesloopte Model 3 gok ik, dus niet zoveel nieuwe accu’s.
potver7 zegt
Yep, maar ook die kunnen een stuk nuttiger gebruikt worden.
vbarchetta zegt
Als je nou een carport of garage thuis hebt, dan hoef je geen powerwall meer te kopen, dan heb je namelijk gelijk een hele grote opslagaccu voor thuis, ideaal lijkt me…
weekert zegt
Opzich heb je gelijk natuurlijk, bij een caravan die je een aantal keer per jaar gebruikt is het waanzin. Tenzij je die caravan thuis op je zonnepanelen aansluit en gebruikt als thuisbatterij. Op den duur zal ook een zzp’er zijn v8 RAM inruilen voor een elektrische RAM, als deze techniek dan al wat ontwikkelt is kan zijn minigraver mooi op een oprijwagen met 75kwh accupakket. Ik denk dat de ontwikkeling nog zo gek niet is en een hoop mogelijkheden biedt.
fanboy zegt
Paar dingen zijn vreemd:
– wie wil voor dit geld nou traanplaat?
– waarom in hemelsnaam nog koken op een gasstelletje als je 75kWh bij je hebt?
– is hij niet gewoon gebaseerd op een model 3 accu en eventueel as?
reactief zegt
Het idee is wel vet.
Een thuisaccu als je niet op vakantie bent en extra range voor als je op vakantie gaat. Een vouwwagen versie had dan wel praktischer geweest, zeker als je die dan ook nog op z’n kant zou kunnen zetten.
Erg jammer dat je er tijdens het rijden geen gebruik van kan maken, daarmee is je range op doorgaande wegen dus eigenlijk niet groter, want dan kun je net zo goed (en waarschijnlijk sneller) direct te Tesla aan de laadpaal zetten. Maar tijdens een route door afgelegen gebieden zonder infrastructuur wel handig.
En toch wel een gemiste kans dat je nog kookt op gas en gewoon een koelbox hebt. Waarom niet het accupakket gebruiken!? En daarnaast had het ook wel mooi geweest als hij helemaal vol gelegd had geweest met zonnepanelen voor net die extra paar kilometers (of het koken/koelen).
potver7 zegt
Oké, dus je koopt een idioot dure powerbank waarmee je niet rijdend kunt laden maar door het hoge gewicht wel extra stroom kost tijdens het rijden. Wat is dan het voordeel van deze oplossing tov een (snel-)laadsessie onderweg?
pimmie zegt
Als ik mij niet vergis heeft Kip al een prototype waarbij de caravan zelf ook aangedreven wordt. Dan win je echt bereik. Nu moet je alsnog stil gaan staan om de auto vanuit de caravan bij te laden. En de volgende stop sta je twee keer zo lang omdat je zowel caravan als auto moet opladen.
CYBRTRK zegt
@Loek je collega heeft er vorig jaar ook al over geschreven ;)
https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-een-goede-caravan-voor-je-elektrische-auto-3394542
theghost zegt
Het prijskaartje is al wel aan de tijd aangepast zo te zien… was 55k nu 63k…..
Het idee is wel goed, maat er moet duidelijk nog aan gesleuteld worden, koken op gas als je 75KW beschikbaar hebt, das een vreemde. En dan geen zonnepanelen op het dak, ook een gemiste kans.
Al zal dat ding dan geen 63 maar zomaar 80k kunnen gaan kosten natuurlijk.
harrie zegt
Inderdaad, ik dacht al waar ken ik dat beunhaas ding van.
jeroenm83 zegt
Doen! En lekker automatisch op de rechterbaan blijven met je AutoPilot functie en je jas aan achter LKW Walter. Superidee!