Bougies en bobines vervangen op een Bugatti Veyron. Een prijzig klusje!
Een supercar of hypercar kopen is één. Onderhouden is twee. Bij een redelijk verse auto kun je bijvoorbeeld onderhoud combineren met garantie om niet voor verrassingen te staan. Op nieuwe Ferrari’s zit onderhoud zelfs voor enkele jaren inbegrepen. Maar dat soort zaken zijn niet van belang op een meer dan 10 jaar oude Bugatti Veyron.
De hypercar die 407 km/u wist te behalen behoort tot één van de meest spraakmakende auto’s van de 21ste eeuw. Er zit dan ook ontzettend complexe techniek onder de motorkap. Onderhoud is niet voordelig aan deze auto met een W16 en vier turbo’s. Dat is geen geheim. In 2019 kwam al eens naar voren dat een bandenset je vele duizenden euro’s kost. Daar blijft het niet bij.
Probleem
Reddit-gebruiker Fixitsteven werkt aan bijzondere auto’s en kreeg recent de kans om aan de slag te gaan met een Bugatti Veyron. Het was geen regulier onderhoud, maar een reparatie. De W16 had misfires op de cilinders 13 en 16 wanneer de eigenaar volgas gaf met een snelheid van meer dan 225 km/u. Een specifieke zaak, het moest echter wel opgelost worden.
Onderdeel van het onderhoud/reparatie is het vervangen van de bobines en bougies. Deze gebruikelijke onderdelen op een normale auto leveren geen factuur op die je mond doen openvallen. Dat is wel anders met een hypercar.
Factuur
De factuur komt uit op 20.000 dollar voor het vervangen van de bougies en bobines van de Bugatti Veyron. Tja, met zestien cilinders ontkom je er nu eenmaal niet aan. De monteur zegt dat de bougies grappig genoeg een goedkoop Volkswagen-product betreft: de kosten waren 18 dollar per stuk. De bobines zijn met 730 dollar per stuk een ander verhaal.
De onderdelen kwamen na een maand wachten binnen. Vervolgens had de automonteur twee dagen werk aan de klus. Vier weken en 20.000 dollar later kan de eigenaar weer genieten van zijn Bugatti Veyron met verse bougies en bobines.
berlinetta zegt
Ik ben nog meer verbaasd over dat ding waar die monteur op ligt. Daar moet je niet op maandagochtend op liggen na een zwaar weekend.
Computer Freak zegt
Te koop voor €144,95 bij Vevor.
Goedkoop dingetje, ik had wat meer verwacht voor onderhoud aan een Veyron.
tortuga zegt
Kun je geloven dat ik terug moest scrollen om te zien dat er een persoon op 1 van de foto’s stond. Ligt eigenlijk 😁
John-Lammers zegt
Als ik dan snel terugreken, kosten de bougies $288,- en de bobines $11.680,-. Dan blijft er nog $8.032,- over voor twee dagen werken, oftewel ongeveer $500,- per uur. Prima uurloon 👍
mattr zegt
Komt nog wel wat kleinmareriaal bij kijken zoals een pakking van 1000 dollar en m8 ringetjes van 300 dollar per stuk
FiXeR zegt
En brughuur waar dat ding een maand op heeft staan wachten waarschijnlijk.
Robert zegt
Tja, ff een tutorial opzoeken op YouTube zit er bij dit soort auto’s niet in, denk ik.
Overigens vermoed ik ook dat er nog wel wat meer is vervangen. Als je na tien jaar de bobines en bougies vervangt, pak je als eerste ook de kabels mee, want ook die hebben niet het eeuwige leven. En het lijkt me dat je bij dit soort beurtjes toch tenminste ook alle vloeistoffen en filters vervangt; ook daar hangt een ‘Bugati-waardig’ prijskaartje aan.
De vraag die nu ook bij mij opkomt: was met het vervangen van de bobines en bougies het probleem van de misfires opgelost?
Dr.Dre zegt
@Robert, geen bougiekabels meer aanwezig (op de meeste auto’s al jaren niet meer) elke bougie heeft zijn eigen bobine direct op gemonteerd, dus ook geen verdeler meer.
Richmond zegt
Hii komt niet voor een beurt, alleen voor een misfire probleem. maar het artikel vertelt niks over de diagnose alleen wat het kost om de bougies en bobines te vervangen en hoeveel werk het was.
tortuga zegt
Hij heeft 2 dagen nodig gehad om alles terug in elkaar te zetten
petroldrinker zegt
Veel geld ja, maar eerlijk, valt het mij nog mee als je de vele verhalen rondom onderhoud en reparatie prijzen bij Bugatti. Ik kan het helaas niet neertellen voor onderhoud
Computer Freak zegt
Vroeger was er wat voor te zeggen, dat je speciale banden nodig had voor 1000pk en dat al het dure onderhoud daar ook aan verbonden zat. Tegenwoordig koop je 1000pk zo uit de showroom bij je lokale Dodge of Tesla dealer voor nog geen $110.000 en betaal je een paar honderd dollar voor een jaarbeurt.
jeroenm83 zegt
W16.
schuimbekje3 zegt
De bougies vervangen van mijn 6 cylinder boxer is ook niet goedkoop, maar gelukkig niet ZO duur..
mashell zegt
Gezien de Aston Martin op de achtergrond en de Ferrari en Lamborghini stickers op de gereedschapswagen zijn dit niet eens prijzen van een merkdealer maar van een universele garage!
MarcoM zegt
Als je een Bugatti kunt betalen, dan is 20k een lachtertje.
flyerbunch zegt
Het betrof hier de ex auto van Manny Koshbin die er al vele kilometers mee had gedaan. De nieuwe eigenaar spaarde wat uit om het via een niet officiële garage te laten doen. De bougies waren normaal 170USD/stuk terwijl ze bij VW idd 18USD zijn. Er werd zo’n 35u aan gewerkt. De Reddit user heeft nadien bij Carscoops z’n verhaal gedaan. Sorry, link plakken mag niet meer blijkbaar.