Ja, doe dat dan ook gozer.
De race in Singapore was er ook weer eentje die de onderlinge verhoudingen binnen de topteams blootlegde. Vooraan het veld ging het ‘mis’ met Vettel en Leclerc, omdat polesitter Leclerc duidelijk vond dat Ferrari Vettel een betere strategie gaf waardoor de Duitser de race kon winnen. Meermaals liet de jonge Monegask zijn onvrede daarover blijken over de boordradio. Het komt niet heel sympathiek over, maar het maakt wel duidelijk dat je je niet laat piepelen door de pitmuur. Vettel was in Monza na de kwalificatie en de mislukte tow die hij zou krijgen van Lec minstens net zo zuur tegenover de media. Dat kan dus nog wat worden tussen die twee.
Red Bull en Mercedes daarentegen hebben deze problemen niet of nauwelijks, om uiteenlopende redenen. Bij Red Bull Racing is Verstappen gewoon een klap sneller dan zijn teammaat, dus daar speelt het hele issue niet. Voor Mercedes geldt dat Bottas bij vlagen zijn kopman wel kan bedreigen. Het punt is alleen: als het team hem vraagt een beetje te dimmen dan doet hij dat gewoon.
Zo ook vandaag. Mercedes liet Hamilton achteraf gezien te lang doorrijden op zijn eerste set banden. Het nam daarmee een admirabel gokje dat de Ferrari’s opgehouden zouden worden door een stel coureurs die op de mediums gestart waren en daarom voor de neus van team rood op de baan reed. Je kan het maar proberen, want als je het niet doet en achter Leclerc de pits inrijdt win je sowieso niet.
Het snode plannetje droeg echter geen vrucht, want Hamilton had de snelheid niet meer op zijn oude zachte rubber. Hij was zelfs zo traag, dat hij normaal gesproken achter Bottas en Albon weer terug de baan op was gekomen, op een virtuele zesde plaats. Het team, wetende dat als dit zou gebeuren ze een Leclercesque tirade te wachten stond van hun lichtgevoelige stercoureur, opteerde er daarom voor om Bottas weer eens te gebruiken als buffer. En zo geschiedde.
Na de race kon Bottas het echter niet laten om dan toch te laten optekenen dat hij ‘makkelijk voor Hamilton had kunnen finishen’. Het is de mosterd na de maaltijd die we kennen van tweede coureurs. Bottas houdt zich nog steeds voor dat als de situatie ‘andersom’ was geweest, Hamilton hetzelfde gedaan had voor hem:
Als ik voor hem had willen rijden was dat makkelijk gelukt. Maar we hebben nou eenmaal bepaalde regels binnen het team die andersom ook opgaan. Als ik volgende keer in zijn situatie zit moet hij mij er ook langs laten, dus het is allemaal prima.
Zoals wij allen weten, zou Hamilton echter ‘never nooit’ meewerken aan een dergelijke move. Tenzij hij misschien de titel al binnenheeft en het gaat om een plek buiten de punten ofzo. Zelfs dan is het nog geen zekerheid. HAM is namelijk een Leclerc, of een Vettel, een beetje een klootviool als het hem uitkomt dus. Of dat écht de reden is dat deze coureurs winnen is moeilijk te zeggen. Ik zou graag willen zeggen van niet, maar als je kijkt naar het lijstje van meervoudig wereldkampioenen, staan daar weinig hele toffe peren tussen. Misschien met uitzondering van Fangio. Is er iemand die nog ooit een biertje gedronken heeft met de Argentijn onder de reaguurders die hier wat over kan zeggen?
rob5nismo zegt
Waarom kan ik niks posten
raoufff zegt
@rob5nismo: heb je wel verzendkosten betaald??
rob5nismo zegt
@raoufff: schijnbaar nu weer wel
porker zegt
@rob5nismo: geen idee. Niemand die dit leest ook.
rob5nismo zegt
@porker: mijn berichten kwamen een paar dagen niet door dus ik dacht dat deze het ook niet zou halen
baardmijt zegt
@rob5nismo: Heb het probleem hier ook een tijdje gehad. Nadat ik de app opnieuw installeerde werkte het weer, maar ik heb geen zekerheid dat het anders niet spontaan weer zou zijn gaan werken natuurlijk.
jules713 zegt
@baardmijt: heb het ook gehad vorige week ja
rob5nismo zegt
@baardmijt: thnx voor de tip
str8six zegt
“Valtteri it’s James” ?
karaya zegt
Fangio kreeg één van z’n titels door z’n teamgenoot in de schoot geworpen. En hij zei geen nee.
viezefreddyw zegt
“Als ik de volgend keer in zijn situatie zit moet hij mij er ook langs laten gaan.”
Maat, dat zit je nooit. Simpelweg omdat je het onderspit steeds moet delven. En je komt steeds achter hem omdat je de ballen niet hebt om een keer NO!!! te roepen als James je komt vertellen wat je moet doen. Een kereltje van 17 deed dat ooit eens in Singapore.
wif1 zegt
@viezefreddyw: Het zal bij Bottas ook wat meer expliciet in zijn contract omschreven staan, de tweede viool clausule :)
Maar hij had wel gelijk, hij begon 1.45,50te rijden en moest van James ineens 1.48,50 rijden vanwege de banden.
stfu zegt
De reacties onder het uitslag-artikel zijn wel echt om te janken zeg. LeClerc wordt gewoon genaaid op dat moment en mag daar gewoon over klagen. Maar nee, iedereen wil dat hij de sympathieke jongen blijft in plaats van een hardcore racer. En de ‘doe dat dan ook gozer’ slaat ook nergens op. Iedereen weet dat hij moet luisteren naar zijn WERKgever.
harrie zegt
@stfu:
Kan me niet voorstellen dat het een vooropgezet plan was van Ferrari om ze van plek te wisselen, was geen enkele reden toe. En alsof Leclerc zo goed naar zijn werkgever luisterde in de quali Monza.
Ja mooi dat het een vechter is, vandaag was het gewoon een verschrikkelijk oud wijf.
rhellema zegt
@stfu: ach…Leclerc kreeg van Vettel een tow echter verzuimde hijzelf om dat terug te doen bij Vettel. Dit was gewoon de ultieme fuck You! van Vettel aan het adres van Leclerc die daarmee direct laat zien hoe hij echt in elkaar zit. Een bijzonder treurig verwend ventje. Daarbij komt ook nog dat Ferrari vanaf het begin van dit seizoen heel duidelijk is geweest dat Leclerc geofferd zou worden ten gunste van Vettel indien dit nodig zou blijken. Wat denkt Leclerc dan? Dat hij na twee overwinningen alle seizoenen van Vettel ineens ontstegen is? Leclerc is gewoon tweede rijder en dat heeft Ferrari hier gewoon laten zien. Uithuilen voor leclerc en de volgende race weer nieuwe kansen.
vaakbenjetebang zegt
Tja. Formule 1 is alleen een teamsport voor de tweede rijder. Je zou zeggen dat Bottas dat onderhand wel snapt.
Aan de andere kant: ondanks dat hij zeker niet de meest getalenteerde (maar ook bij lange na niet de slechtste) coureur in het veld is zit hij toch maar mooi in de beste auto, wordt hij niet onverdienstelijk betaald en zal er binnen het team vooral tevredenheid zijn over zijn functioneren. Je kunt het slechter doen.
VeniVidiVici zegt
Ik vraag me werkelijk af of Bottas de droom heeft om ooit WK F1 te worden…
mennok zegt
Is dit ook met wielrennen ook niet zo? Daar heb je toch ook allemaal knechten die ervoor zorgen dat er iemand kan knallen op het einde? Als je weet dat je eigenlijk net te kort komt om wereldkampioen te worden? Dan is het toch fantastisch om deel uit te kunnen maken van een wk-winnend team? Iedereen liep de afgelopen tijd te zeuren dat Verstappen een goede tweede man nodig heeft. En nu loopt iedereen af te geven op iemand die die rol uitstekend vervuld voor iemand die (wellicht mede daardoor) hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen wordt.
toniominestrone zegt
Barichello, Massa,Bottas,Irvine allemaal dienende coureurs welke alleen een kans krijgen om kampioen te worden wanneer de eerste man langere tijd uit de roulatie is zoals in het verleden met Schumacher, alleen sneu dat ze in de media bij hoog en laag blijven volhouden dat zij gelijke kansen hebben binnen het team.
Erik zegt
@toniominestrone: Ze hebben gelijke kansen, alleen dan moeten ze ook leveren wat Hamilton levert en dat doet Bottas nu net niet…… Als Bottas in het kampioenschap had voor gestaan en Hamilton op twee, dan had Hamilton dit ook gedaan. Zo ook in 2018 te Hongarije waar eerst Bottas het mocht proberen bij Vettel om er langs te komen, daarna Hamilton en laatst genoemde weer netjes zijn plek terug gaf aan Bottas toen Hamilton het ook niet lukte om Vettel te passeren.
porker zegt
Luister naar podcast beyond the grid. Het is van alle tijden. En als je die ouwe helden van weleer hoort dan kijk je ook met andere ogen naar de huidige coureurs. Leuk!
peterv zegt
@ redactie
Ik heb geen biertje met Fangio gedronken. Dus ik kan het ook niet zeggen. ( weer een stukje onzekerheid minder).
shibby zegt
Ik denk dat bottas IBM ’s nachts wakker schrikt met de woorden “Valtteri, its James”.
shibby zegt
@shibby: en dat zonder IBM, gekke autocorrect
wildbeest zegt
In en in triest, racet niet mee om de pegels
kevin1400 zegt
Ik had hem er gewoon een keer voorgezet als Bottas zijnde, neem aan dat hij ook wel een keer van Hamilton wil winnen
ericd zegt
Alsof Hamilton nog kans loopt niet kampioen te worden. Tsss. Iedere keer denken we: okee, next year voor Max. Maar ik krijg er een hard hoofd in. Wordt de Honda motor eindelijk een beetje competitief, betekent dit nog niet dat de andere merken stilzitten… Hij moet naar een echt topteam.
Dutchdriftking zegt
Hij krijgt dik betaald om tweede coureur te zijn, natuurlijk zullen veel coureurs dat niet doen, maar hij is blij met de zak geld. Het blijft overigens knap dat hij direct exact 1.48 gaat rijden wanneer dat opgedragen wordt, toch knap dat hij zo exact de aangegeven tijden kan rijden.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Bottas is gewoon de ideale 2e rijder. Af en toe mist hij wat snelheid, maar dat maakt hij ruimschoots goed met zijn gehoorzaamheid. Mercedes mag blij zijn met zo’n coureur.