Waar conventionele auto’s door de jaren heen meer verzetten kregen, is bij elektrische auto’s doorgaans één enkele versnelling aan de elektromotor gekoppeld. Als het aan Bosch ligt gaat dat veranderen.
De powerband van een EV is wezenlijk anders dan die van een auto op benzine of diesel: het maximale koppel is direct beschikbaar, de elektromotor draait probleemloos snelheden van 20.000 tpm. Hierdoor is de noodzaak van wisselende bakverhoudingen veel minder groot. Bijna elke EV doet het dan ook met 1 verzet, een uitzondering is de Exagon eGT.
Bosch wil hier verandering in brengen, omdat het denkt voordelen in de fijnafstelling te kunnen behalen:
“High-precision automatic transmissions are essential in hybrid vehicles to ensure that the combustion engine and electric motor are synchronised with each another, but such transmissions could also find their way into pure electric vehicles.”
Het kan dus zomaar zijn dat we over een paar jaar een Nissan Leaf of Tesla Model 3 met een 8-traps automaat en flippers achter het stuur krijgen. En als het een paar extra kilometers uit de accu’s perst, waarom niet? Ook Antonov gaf in het verleden aan aan iets dergelijks te werken, maar we hebben qua concrete resultaten wat meer vertrouwen in Bosch.
rnej zegt
de Tesla roadster heeft toch ook gewoon een handbak? of was dat een andere elise-achtige met E-motor?
JamesBond007 zegt
@rnej: De Roadster heeft er maar 1, maar ik kan me herinneren dat er een concept o.i.d. is geweest van een soortgelijke auto die er 2 had. Maar weet dat dus niet met zekerheid te zeggen.
tupperware zegt
@JamesBond007:
Klopt, de concept had 2 versnellingen, de productieversie heeft er 1.
tupperware zegt
@rnej:
Ik heb het even nagezocht, ik had het niet meer paraat.
De Elise ECE heeft 3 versnellingen, dat is wel een naderhand omgebouwde auto.
rnej zegt
ik dacht op top gear iets gezien te hebben over een aangepaste elise (misschien opel roadster) waarbij ze de normale bak hadden laten zitten en de motor vervangen hadden met accupak en elektromotor.. waardoor je dus kon schakelen :)
norge zegt
Pff, bang dat ze straks geen centjes meer verdienen in de electrische autowereld, extra gewicht en wrijving lijkt me haast onoverkomelijk.
glashelder zegt
Waarom in godsnaam?
Waarom schakelpauzes inlassen wanneer het traploos kan?
Bartholomeo zegt
En toen ik een jaar geleden vroeg waarom ze geen slimme automaat in een EV monteren werd ik uitgelachen met zo’n “dom” idee…
Het zou leuk zijn als een model S aan 120 km/h zijn toerental kan verlagen en zo minder energie te gebruiken. ( lager toerental met dezelfde belasting, )
JagID3Merc zegt
De Honda CR-Z heeft als hybride toch ook een handbak?
frederik zegt
BMW i3 heeft toch ook twee versnellingen op de electrische motor?
reistje zegt
Er staat “om de verbrandingsmotor met de elektromotor(en) te synchroniseren” En daarna maar dit kan ook nuttig zijn bij vol elektrisch?
Waarmee wil je die syncen dan?
slowland zegt
Ik dacht altijd dat e-cars een soort VarioMatic hadden??
Dan heb je toch altijd maximaal vermogen bij maximaal koppel?
knipperlichtje zegt
Een cvt achter een elektromotor lijkt me een geslaagde combinatie, een traditionele automaat lijkt me echt verschrikkelijk. Eigenlijk precies het tegenovergestelde als bij een verbrandingsmotor.
oxymoron zegt
Moet Bosch toch eens uitleggen waarom dat nodig is. Een electromotor is voor zijn vermogen niet afhankelijk van toerental en het “gaspedaal” heeft het omgekeerde effect van een dimmer (ik vermoed dat het wel anders werkt!). Een versnellingsbak maakt dan de werking alleen maar ingewikkelder. Stoomauto’s hadden ook geen versnellingsbakken; als je sneller wilde liet je meer stoom op de zuigers los. Electromotoren werken net zo. De enige reden waarom je aan meer verzetten zou kunnen denken is dat er dan minder e-motoren van verschillend vermogen nodig zouden kunnen zijn – ik zeg het heel voorzichtig.
tstile zegt
@oxymoron: Bosch maakt vanalles voor de auto industrie.
Dus als de hele conventionele aandrijflijn, inspuittechniek etc etc gaat verdwijnen daar zijn ze niet blij mee. Dus zijn ze naarstig op zoek om mee te doen in de toekomst
Jantje_555 zegt
is het gewoon niet omdat er nu zo weinig stuk kan aan een elektrowagen dat ze dingen zoeken om de mensen toch op kosten te jagen
toeter11 zegt
In Amerika rijdt een 914 rond met een elektro motor aan de handbak gekoppeld.
Maar eigenlijk een beetje DAF idee met zijn variomatic
fijnkonijn zegt
Ja super. Maak een eenvoudig concept als een eMotor met een simpele 1:X overbrenging maar weer lekker complex. Kan er weer meer stuk gaan ook.
Nee echt een brilliant idee. Een Model S etc. heeft dat ook echt nodig hmmm….
widodh zegt
Ik zie het hele nut er van niet. Mijn Model S rijd prima zondet tot snelheden van 200km/h.
Dit lijkt me enkel meer weerstand, dus meer verbruik op te leveren.
erwinh zegt
Een versnellingsbak geeft alleen maar meer wrijving en dus verlies. Meer kilometers op een batterijlading zou me dan ook verbazen… Een versnellingsbak geeft ook weer extra onderhoud en weinig onderhoud is nou juist een van de voordelen van de electrische auto zoals die tot nu toe gepresenteerd wordt…
robinvand zegt
Misschien is het een soort energieterugwin systeem, dat mechanisch een vliegwiel aandrijft wanneer je remt. Dan zou je wellicht versnellingen kunnen gebruiken in mijn ondeskundige optiek.