Niet alleen de fabrikanten doen hun uiterste best de laatste extra meters uit een litertje brandstof te trekken, ook de grote toeleveranciers zitten niet stil. Na ZF met zijn GenShock-vering eerder deze week, is het nu de beurt aan Bosch om met nieuwtjes te komen.
Op de IAA, volgende week, presenteert Bosch zijn Boost Recuperation-systeem (BRS), die het gat tussen start-stop systemen (ook wel eens soft-hybride genoemd) en hybride aandrijvingen moet dichten. Met behulp van 4 functies bespaart BRS tot 15 procent brandstof en CO2. Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je op Groen7, kijkvoer staat HIER en DAAR:
Naast BRS wordt de iBooster aan het publiek voorgesteld, een remkrachtversterker die het terugwinnen van energie bij geëlectrificeerde auto’s versterkt. Verdieping bij de buurman!
ruudw zegt
‘Dat lees je op groen7″ nee gewoon niet, waarom een half artikel plaatsen op autoblog als het hele artikel al geschreven is?
w0o0dy zegt
@ruudw: twee sites, twee keer reclame twee keer cashen… Nog vragen?
autoblogger zegt
@w0o0dy & @ruudw: nope, de artikelen op groen7 zijn gewoon niet des autoblogs, het is veel droger en feitelijker. Die gaan we niet op 1-op-1 kopiëren. Als je het wilt lezen dan kun je dus daarheen. Verder is het offtopic.
ezrider zegt
@ruudw: Een vorm van kruisbestuiving van blogs die onder één dak wonen. Als er een gemeenschappelijk interesse is gebruik je het artikel van het blog dat het meeste verstand van zaken heeft over het onderwerp. Het is dan ook geen kwestie van twee keer cashen, maar meer van het format maximaal benutten om nieuwsfeiten correct en begrijpelijk weer te geven.
kogando zegt
@ruudw: Ja, met kopiëren van andere nieuwtjes hebben ze doorgaans minder moeite.
Robert zegt
…bespaart BRS tot 15 procent brandstof en CO2. Als dit het meetresultaat is die op gelijke voet staat met de verbruikswaarden die een gemiddelde hybride in de fabriekstesten scoort, dan hoeven we hier in de praktijk dus niet heel erg veel van te verwachten.
rovalo zegt
“Bosch maakt efficiencyslag”…… En ik maar denken dat Bosch een auto met ingebouwde vaatwasser zou presenteren.
Emile_Benz zegt
@rovalo: of klopboor…
mashell zegt
@rovalo: Bosch haalt meer dan de helft van haar omzet uit automotive. De rest is eigenlijk bijzaak.
406_v6 zegt
@mashell: 61,9% van 52,3 milliard euro omzet (2012) is veel, maar om dan te zeggen dat de overige 19,9 milliard bijzaak te noemen….
406_v6 zegt
@406_v6: miljard… AB waar blijft de editknop?
gop1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mout zegt
Als ik het goed lees, is het systeem op de volgende punten anders dan huidige start-stop:
1) 48V, wat lekker is voor een vlotte, onopvallende herstart van de motor
2) 48V accu, die ook het 12V systeem kan opladen. Als dat een 12V dynamo overbodig maakt is het een forse stap. Zo niet, dan verwacht ik niet veel rendement, tenzij de 12V dynamo een echte vrijloop krijgt. (Die moet er sowieso komen: 95% van de tijd is je dynamo bezig je volle accu te ‘overladen’. De nr.1 slijtage van je accu.)
3) Blijkbaar ziet ie kans een boost te geven bij optrekken. ‘de motor met koppel te ondersteunen’. Hoe dat zit wordt niet uitgelegd, geloof ik. Het zal wel betekenen dat de startmotor / 48V dynamo mee kan draaien. Ongeveer als ‘starten terwijl de auto in een versnelling staat’. Maar dan niet schokkerig. Ik zou graag meer willen weten over wat die elektromotor in de melk te brokken heeft.
Ik verwacht geen spectaculaire winst. 1) geeft souplesse, maar is niet per se zuiniger. 2) Het verlies van een overbodig draaiende dynamo wordt zelfs bij start-stop auto’s vaak voor lief genomen, en is dus vast niet erg groot. 3) kan niet zo erg veel zijn, omdat de 48V accu niet erg groot is, en dus ook niet erg veel energie kan bevatten.
spellingscontrole zegt
Klinkt heel interessant. Ben benieuwd!
hans75 zegt
Wat een slecht filmpje… het zou verboden moeten worden dat duitsers engels proberen te praten… of misschien duitsers maar helemaal verbieden..
de informatie is fragmentarisch… hoe het nou werkt wordt niet duidelijk… maar het lijkt mij meer een soort van hybride systeem waarbij de electromotor in de 1 en 2 de rol van aandrijving en startmotor overneemt.. (en misschien ook wel tegelijkertijd dynamo?).. kan me voorstellen dat dat bij veel stadsverkeer wel goed kan werken…
prop zegt
@hans75:
Dit is als je het mij vraagt is het een volwaardig 100% Amerikaan.
Ps. het systeem is mij ook volledig onduidelijk. Iemand hierboven weet het alsnog beter te omschrijven dan het filmpje.
De grote vraag voor mij is aan wel stuk appendage dat extra koppel wordt gegeven .. de dynamo? Zo ja dan inderdaad arme multiriem en rollers.
dotternetta zegt
Arme multiriem! En lagers, poullies en drukrollen… als dat maar goed gaat! Ze kunnen beter een ketting gebruiken! Oh nee, VAG en kettingen…
melkkoe zegt
@dotternetta: je kunt inderdaad beter met paard en wagen blijven rijden, gaat nooit iets aan kapot
dotternetta zegt
@melkkoe: of een oude Toyota
melkkoe zegt
@dotternetta: daar doelde ik op
melkkoe zegt
Zulke systemen van Bosch, ZF ect. zorgen allemaal voor een gewichtstoename.
Met wat creatief rekenwerk zul je uitkomen op een besparing van 15%. Echter in realiteit waarschijnlijk niet. Verder krijg je nog meer slijtagedelen en een hogere aanschafprijs