Roep de naam “Bosch” en menigeen zal meteen denken aan (accu)schroef-/boormachines en een enkeling zal denken aan een gebied met heel veel bomen. Toch is Bosch niet alleen in de wereld van Nico de klusjesman een belangrijke speler, maar ook vooral voor de automotive industrie levert Bosch de meest uiteenlopende technologie.
De hybride ontwikkelingen zijn Bosch natuurlijk niet ontgaan. Men heeft zijn huiswerk gedaan en zich verdiept in de materie en Bosch zal vanaf 2008 hybride technologie gaan leveren aan Volkswagen, Audi en Porsche en loert daarbij ook op de enorme Amerikaanse markt. Daar zullen in 2012 meer diesels rijden dan hybrides en Bosch verwacht dat de diesels in 2015 een aandeel hebben van 15 procent van alle verkochte auto’s. Met hybride benzine en diesel varianten verwacht Bosch een graantje mee te pikken.
Wellicht kunnen we straks de verwisselbare accu’s uit onze schroef-/boormachines inpluggen in het dashboardkastje om weer net een paar extra kilometers aan de actieradius toe te voegen. Superhandig! (via: automobilwoche)
ANYMOUS zegt
wat is hier het voordeel van……
Kevski Style zegt
Stikeum hoopte ik bij dit plaatje een stukje over lichtgewicht accu’s tegen te komen die ik nog zoek, maar helaas….
Overigens is Bosch een hele grote speler in de autoindustrie: Bougies, ECU’s, enz. Allemaal van bosch. kan je er stroom op zetten dan maken ze het wel….
Julian zegt
nu ken ik bosch ook van de ABS systemen die ze leverden :D wel maf dat bosch het zelf ontwikkeld heeft, het zou me niets verbazen als ze gevraagd zijn dit te ontwikkelen voor MB/VAG/Porsche. toch vraag ik me nu af wat mercedes in de Joint-Venture met BMW aan hybride doet?
dekster zegt
Ik ken bosch van de injectoren die ze leverden voor de oude audi S8, in ronin wordt dat ergens vermed :P
Jan zegt
Bosch maakt van alles. Maar niet alleen electronica, zo heb ik ruitenwissers en filters van Bosch in de handen gehad. Ook accu’s, dus dit verbaast me niet heel erg.
g zegt
bosch,dus ook siemens wat het moederbedrijf is,is misschien de grootste speler voor de europe merken op gebied van,koplampen,injectiepomen,abs,esp,ruitenwissers etc etc noem het op en als het kwalitiet is en van de dealer af staat er bosch op,dus dit is geen nieuws
speedlimit zegt
Bosch staat tegenwoordig bij mij beter bekend als de betere cv-ketel…iig beter dan die troep van vaillant ;)
chrizzzie zegt
Bosch is de grootste automotive leverancier maar heeft lang de opkomst van de hybride onderschat. (Net als zijn andere Europese college´s). Twee jaar geleden deden ze nog helemaal niks op dit vlak dus de betreffende kennis hebben ze moeten aankopen. Zover ik weet is deze kennis niet voorhanden binnen Europa dus ik ben benieuwd hoe ze het voor elkaar hebben gekregen en of ze hun uitspraken ook echt nakomen.
Remco zegt
@g: Siemens is niet het moederbedrijf van bosch hoor…
Lampredi zegt
Tja, ik ken Bosch toch vooral van de zeer geavanceerde injectie en ontstekingssystemen die ze al heel lang maken. En die zijn echt heel goed, dus als zij zich met hybride techniek gaan bemoeien…
Tomek zegt
Bosch is niets meer dan rotzooi !!!
Mijn broer is ingenieur geweest bij Bosch en zegt zelf dat de kwaliteit te wensen overlaat. En wie van ons heeft daar geen ervaring mee. Mijn 2 vorige wagens hebben alletwee problemen gehad doordat de zogezegde goede onderdelen van Bosch naar de kloten gingen.
Allereerst mijn passat TDI met natuurlijk de luchtmassameter (van Bosch) die om de 5 scheten de geest geeft. nu das nog niet zo erg, want niet zo heel erg duur. (Veel voorkomend probleem)
MAAR
Mijn BMW 525 tds start niet meer en hoe komt dat om die klootzakken van Bosch niet weten hoe ze een fantsoenlijke dieselpomp moeten bouwen. Om de een of de andere reden slaat de elektronica van deze pomp tilt en daardoor geraak je niet meer van de plaats (heel veel voorkomend probleem bij 525 tds). Dit is wel erg want prijskaartje is namelijk 2000 EUR geplaatst.
Ruitenwissers juist hetzelfde verhaal, niks waard.
Dus kom hier nou niet meer af komen melken dat Bosch een goed merk is want ik doe je iets …
Roy zegt
@Tomek
Bosch is wel een goed merk, maar niet alle onderdelen zijn volgens mij even goed getest. Vraag me ook af hoeveel tijd ze hebben om onderdelen te testen aangezien ze echt miljoenen verschillende onderdelen maken.
de sjonnies zegt
Tomek – heb alternatieven voor jou gevonden !
Kia, Daewoo (chevrolet) Hyundai !
of probeer een Chinees !
Robert Bosch AG is sinds mensenheugenis een van de meest toonaangevende en innoverende bedrijven op het gebied van componenten voor o.a. de auto industire, erg vreemd dat ik zelf meer dan 350000 kilometer met een Passat TDI heb gereden zonder 1 electronica probleem. En BMW, ja wie wil er nou in een 5 serie gezien worden ?
Tomek zegt
@ Roy
Ja dat is het nu juist. zoals ik al zei mijn broer heeft er gewerkt en gewoon de manier van managen bij Bosch zorgt ervoor dat producten niet naar behoren worden getest ofwel worden er gebreken vastgesteld en moeten ze hoe dan ook nog geproduceerd worden. Het is gewoon een te ver doorgevoerde managerscultuur die resulteert in producten van slechte kwaliteit. Neemt niet weg dat die duitse kaderleden allemaal met dikke auto’s rondrijden en hun geld niet meer weten te tellen
Tomek zegt
@ de Sjonnies
Wat loop je toch te zagen met die spleetoogmerken. Wat heeft dat er nu weer mee te maken? En wat de rest van je reactie betreft dat bewijst enkel dat jij beschikt over het intellect van een walnoot.
Het ging hier over Bosch en niet over wat voor auto dat ik rij of wat voor auto van mijn voorkeur geniet. Als je het dan toch niet kan laten om persoonlijk te gaan worden maak dan even een afspraak dan kunnen we het daar ergens anders over hebben.
Misselijke zeikstraal dat je bent … Je zegt wel “wie wilt er nu in een 5 serie gezien worden”. Je hebt er waarschijnlijk nog nooit mee gereden !! En ik vind het jammer voor jou dat je zo’n oppervlakkige nozem bent want welke normale mens kan het nou in godsnaam iets schelen wat andere mensen van je denken als je in een bepaald type auto rijdt. Die 5 serie is er om het “freude am fahren” is. en zolang je er niet mee hebt gereden houd dan die lelijke smoel van je dicht.
Blijft voortaan bij de les he meisje, het ging hier over BOSCH !!
PS: Wat voor auto heb jij dan? en niet liegen he meisje …
JLJ zegt
@Tomek
Ik werk ook in de autoindustrie (heb gewerkt/werk in USA, GB, D, S, I), en je kunt van mij aan dat ik nooit een auto zal kopen waaraan ik meegewerkt heb. Dan ken je namelijk alle problemen die onder het tapijt worden geschoven, en weet je waar te kort door de bocht is gegaan vanwege tijd/geld/kennisgebrek. Dit is dus een algemeen gegeven, en niet alleen gerelateerd aan Bosch.
de sjonnies zegt
Tomek – Foei wat een taalgebruik zeg !
Voor dit soort dingen leen ik mij niet !
Murcielago zegt
@de sjonnies:
Een probleem met een 5-serie? Jouw naam doet mij zo vanalles vermoeden, dus denk ik dat ik heel gerust kan zijn in een 5-serie.
Tomek zegt
@ Murcielago
Dankuwel, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn …
In ieder geval, “de Sjonnies” is toch maar weer mooi de mond gesnoerd …
freek zegt
Snap niet waarom er over “diesel” en “benzine + hybride ” gepraat wordt…
waarom niet “diesel + hybride”? Dat is beide voordelen!
dekster zegt
@Freek
Benzine motoren reageren scherper dan diesels en starten makkelijker e.d.
daarom zijn benzine motoren makkelijker te combineren met electromotoren.
George zegt
Het verhaal dat benzinemotoren sneller reageren is NOG wel waar maar moeilijker starten is al 10 jaar niet meer het geval, de huidige diezelmotoren zijn daar sterk in verbeterd.
Technisch wel uit te leggen maar daar is niet voldoende ruimte voor.
Wat bosch betreft , ik ben zeevarend en mede daardoor op veel vlakken met Bosch in aanraking geweest en uiterst tevreden over de materialen en de aftersale’s van dat bedrijf.
Alles heeft zijn kinderziektes en nu zal dat niet anders zijn maar herstellen dat is iets waar je Bosch in kan vertrouwen.
Ik wens Bosch Volkswagen en de rest veel succes met dit product, en die man met zijn boschprobleem in zijn vw Passat stuur eens een mailtje naar Bosch nederland met je probleem, wedden dat ze je helpen.