Bij de naam Bosch denk je vaak eerst aan een accu-schroefboormachine of een elektrische zaag, kortom gereedschap en denk je niet direct aan auto’s. Echter, stel dat autofabrikanten op een dag per direct geen technologie afkomstig van Bosch meer mogen gebruiken, dan kunnen heel veel autobouwers op datzelfde moment de deuren sluiten. De meeste van ons weten waarschijnlijk niet precies hoeveel autotechniek uit de koker van het Duitse Bosch afkomstig is, maar het feit dat Bosch ’s werelds grootste leverancier van auto-onderdelen is, zegt genoeg.
Nu hybride en volledig elektrische auto’s met een stevige opmars bezig zijn, is Bosch natuurlijk van de partij. Ondanks dat Bosch enorme speler is, beseft men dat het soms beter is om de handen ineen te slaan met een strategische partner. Voor de ontwikkeling van accu’s heeft Bosch die partner gevonden in Samsung.
De Duitse overheid heeft inmiddels groen licht gegeven voor de samenwerking die onder de naam SB LiMotive Co. Ltd. door het leven gaat. Vanaf volgende maand gaan de twee samen aan de slag. Het doel is de ontwikkeling van zeer efficiënte lithium-ion accu’s die nog beter afgestemd zijn op de behoefte van de auto-industrie.
Ondertussen werkt bij Bosch een team van 400 knappe koppen aan hybride technologie. Dat team telde vier jaar geleden nog maar 100 personen. Toch merkt Bosch dat autobouwers in Azië de voorkeur geven om technologie van leveranciers op eigen continent in te kopen. Mede om die reden is de samenwerking met het Koreaanse Samsung voor Bosch erg interessant. In 2011 moeten de eerste vruchten van de samenwerking kunnen worden geplukt.
Authorities approve Bosch and Samsung joint venture for lithium-ion batteries
*Operations will start in September 2008
* Start of production of lithium-ion batteries planned for 2011Stuttgart – In June 2008, Robert Bosch GmbH and Samsung SDI Co. Ltd. signed an agreement to form a fifty-fifty joint venture to develop, manufacture, and sell lithium-ion batteries for automotive applications. All the relevant authorities have now given their approval for the joint venture, the precondition to company closing. The company will be known as “SB LiMotive Co. Ltd.”. Operations expected to start in September 2008. The objective is to series-manufacture highly efficient lithium-ion batteries customized to automotive requirements and to market them worldwide from 2011.
CasperH zegt
Ik wil geen spelbreker zijn, maar Samsung gaf altijd twee batterijen bij je mobiel, omdat die krengen zo snel leegraakten…
Captain REALLY Slow zegt
Ik heb een schroefmachine van Bosch, en vind daarvan dat de accus ook redelijk snel naar zijn schrootje zijn.
Dennis zegt
@Casper: And that’s where Bosch comes in… Mijn Bosch accuboor houdt het immers lekker lang uit. ;)
lincoln zegt
heb persoonlijk slechte ervaringen met bosch accu,s ..
lijkt me wel verstandig om met samsung samen te werken voor standaard batery-packs ..
ook al liggen de Chinezen batterij-boeren mijlen ver voor op het moment ..
RDS zegt
@bovenstaande.
Ik gebruik alleen Bosch proffessional, die accu’s gaan mega lang mee.
Kawouter zegt
Vermoedelijk gaan Bosch en Samsung de taken netjes verdelen bij het ontwikkelen van die accu’s:
Bosch gaat zich dan bezighouden met de integratie in de voertuig-elektronika en het motormanagement (daar zijn ze immers goed in), en Samsung zal zich vermoedelijk meer bezighouden met de chemische/fysische eigenschappen ervan.
Senor Ignis zegt
nou mijn samsung accu doet het al 3 jaar en bosch is ook een supermerk!
karlo zegt
@senor ignis, logisch dat die samsung accu al 3 jaar meegaat want daar staan ze immers voor bekend. De accus’s moeten enkel vlug herladen worden, wat vb. bij nokia niet het geval is, maar dit wil niet zeggen dat ze na een paar jaar stuk zijn.