Het retrofit-roetfilter, wie kent ‘em inmiddels niet? Dit kleine holle stukje metaal is al veelvuldig in het nieuws geweest. Waarom? Het retrofit-roetfilter wordt nogal door onze centen betaald gesubsidieerd door de overheid. En dat terwijl het allerminst zeker is óf en hoeveel voordeel zo’n filter nu levert. Uiteindelijk was het woord daar: roetfilters zijn in ieder geval NIET schadelijker. Maar over de effectiviteit van het retrofit-roetfilter is nog steeds weinig duidelijk.
Zo was er al een rel ontstaan omtrent het Gat-Eurokat roetfilter. GAT maakte toen bekend dat het voorlopig stopte met de levering om de filters opnieuw te testen. Vandaag is bekend geworden dat ook roetfilterproducent Bosal (tijdelijk) stopt met de levering. “Volgens het Kraftfahrt Bundesamt zouden onze roetfilters bij de laatste test niet aan de norm hebben voldaan”, zei groepsdirecteur Dick Monté van Bosal. “We willen niet dat er discussie is rond onze producten. Daarom halen we ons product van de markt totdat er duidelijkheid is over de te voeren testprocedure.”
In Duitsland houden testinstituten TüV en Fakt zich bezig met de gewraakte retrofit-roetfilters. Bij een aantal test zouden de roetfilters van GAT-Eurokat en Bosal niet de vereiste norm van 30% roetreductie gehaald hebben (bron: Automotive-online).
Zullen we eens stoppen met het subsidiëren van nauwelijks werkende producten? Op deze manier is al zo’n 65 miljoen door de plee gespoeld en ik denk dat de overheid dit geld heel wat beter had kunnen gebruiken. Iets dat we dan aan de pomp niet hoeven te merken of iets dergelijks…
cossy zegt
Waarom gaan ze ook achteraf roetfilters monteren?
Als je milieubewust wil doen koop toch je een milieuvriendelijke wagen
ipv wat pepmiddeltjes erop te vijzen.
Als je een milieuvriendlijke wagen koop krijg je toch ook een deel terugbetaald van de overheid.
Dus voor de korting moet je het niet doen.
En als ze korting geven vanwege de overheid op milieuvriendelijke wagens
dan wordt het geld wel nuttig besteed me dunkt.
volvo :D zegt
welk merk plaats volvo, ik heb onder mijn v70 d5 een hele poos geleden al een retrofit filter laten plaatsen.
Het koste niets aan onderbouw, en ik denk dat het me in de toekomst gaat besparen op wegenbelasting (al is het maar een klein beetje)
FireFox zegt
Regeringen staan boven de feiten. Ze hebben vaak geen idee waar het over gaat en handelen als pure technocraten. Wat hun vetbetaalde audits ook zeggen. Dit is wetenschap en de beslissingen die we nemen zijn de gevolgen van morgen.
Pannekoek zegt
Tsjaaa, een gat in de markt.. ;)
wimbers zegt
hieridem, ik heb op mijn ford gratis een retrofit laten plaatsen, puur omdat het zou kunnen gaan schelen in de lasten in de toekomst.
of het ook helpt is dan bijzaak. helaas is dit de realiteit bij dergelijk ondoordachte overheidsacties.
kadett rijdt beter zegt
Hoe zit het eigenlijk met de stikstofuitstoot van de meeste diesels?
(Die schijnt ook best hoog te zijn en stikstof is ook en broeikasgas….)
Ik geloof dat Toyota daar met hun ‘D4D’ diesel al wat aan gedaan heeft, maar verder? Anyone?
Het roetfilter pakt toch alleen het roet aan, dus niet meer…. of toch wel?
Mark zegt
Tsja, alle beetjes helpen, het is iig wel goed dat die Duitsers weer eens wat onderzocht hebben en dat aankaarten. Want ja zou me ook niets verbazen als niet elk filter echt doet wat het belooft. (effectiviteit, druk te hoog, etc.) Overigens rijden we hier ook al ff op een retrofit-VAG-TDI, no problemo.
JesperF zegt
Ze moeten niet zo zeike, die socialisten, dat ze dan op andere dingen als auto’s gaan zeveren, als de auto’s maar 5% van de problemen zijn..
Juppe zegt
@Kadett rijdt voor geen meter,
Stikstofuitstoot is niet zo ernstig, van nature bestaat de lucht al voor 70% uit stikstof. Je bedoelt stikstofoxiden (NOx), die is bij een diesel idd een stuk hoger (ook bij lean burn benzine motoren). Gelukkig zijn daar goede katalysatoren voor dus dat wordt wel sterk beperkt. Maar een diesel stoot die idd meer uit dan een benzine/lpg.
Blijkt weer een mooi verhaal die retrofilters. Leuk als je die nou gratis hebt laten plaatsen, straks is ie stuk/vol/beschadigd en kun je ‘m met eigen geld vervangen. Lekker is dat. En ze blijken niet (goed) te werken dus de belasting zal ook wel niet naar beneden gaan. O ja, je verbruik schijnt ook omhoog te gaan (enkele procentjes). Maar dan verwijder ik ‘m toch? Ja, kan ook.. moet je wel de subsidie terug betalen.
appel zegt
Kijk eens hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_V#Emission_standards_for_passenger_cars
De momenteel verplichte norm is Euro IV.
Maximum waarden in g/km:
CO (dat is GEEN CO2): diesel 0.50, benzine 1.0
HC: diesel (niet bepaald), benzine 0.10
NOx: diesel 0.25, benzine 0.08
HC+NOx: diesel 0.30, benzine niet opgegeven, maar 0.10 + 0.08 = 0.18
PM (fijn stof): diesel 0.025, benzine niet opgegeven
Behalve voor CO is de norm voor benzine een stuk strenger dan voor diesel. Pas bij Euro VI zal dat ongeveer gelijk zijn.
Puur roetfilter pakt alleen roet aan, naam zegt het zelf. Toyota D-CAT is meer dan dat alleen, buiten Toyota weet ik ook niet welke andere fabrikanten zich al ingespannen hebben om de andere vervuiling terug te dringen.
Avensis D-4D D-CAT: NOx 0.11, HC+NOx 0.15, PM 0.002
Avensis 2.4 VVT-i benzine: NOx 0.03, HC 0.06
Dat is dus één van de schoonste dieselmotoren, en nog stoot ie meer giftige stoffen uit dan een benzine.
De benzine stoot wat meer CO2 uit, maar dat is niet kankerverwekkend.
appel zegt
en dat over Toyota was dus reactie op wat die persoon met “kadett” in de nickname schreef
appel zegt
Graag ook verplicht stankfilter voor diesels. En vooral voor die VAG TDI’s extra sterke exemplaren. Het wordt dan iets minder onaangenaam voor wie erachter staat in de file.
Benjamin zegt
@iedereen met een achteraf gemonteerde roetfilter:
Een grote vergissing gemaakt! Weten jullie wel dat een roetfilter op de duur ook vervangen moet worden en dat dat niet gesubsidieerd wordt. Komt ook nog bij dat er een apart vloeistofresevoir gemonteerd wordt die elke keer een beetje vloeistof inspuit om het roetfilter schoon moet houden. Deze vloeistof gaat dus op en kost de consument +/- € 100 voor 3 liter. Dus diegene die denken dat ze mooi goedkoop aan hun roetfiltertje gekomen zijn, merken dat ze in de toekomst in het geheel geen voordeel zullen hebben. Ook al zou het schelen op je wegenbelasting.
Huiswerk doen loont dus wel…
Mark zegt
Over huiswerk gesproken. Retrofit filters doen niet aan ‘een beetje vloeistof’ dat strevensduur is. (PSA!)
De duurzaamheid moet wel blijken. Er wordt iig een onderhoudsvrije garantie gegeven en minimaal 80k levensduur. De ANWB rijdt ook met die krengen rond en doen er onderzoek naar. Volgens mij waren ze tevreden tot nu toe. We zullen het zien.
Golfke zegt
M’n Golf is ook voorzien van een Retrofit Roetfilter en hij rijdt er niet slechter door. Ook al helpt het maar de helft van wat er wordt beloofd, het is beter voor het Milieu en dat vindt ik belangrijk.
Overigens, mocht mijn Golf stinken……dan zal ik daar niet slechter van slapen..