De sterren lijken weer mooi op te lijnen voor de driepuntige ster.
Pirelli, Ferrari, het zijn allebei grote namen uit de Italiaanse auto industrie. Je zou dus wellicht verwachten dat de twee elkaar wel even de hand zouden toesteken om samen tot puike resultaten te komen in de F1. Maar het lijkt erop dat het enigszins schort aan deze Forza Italia mentaliteit. Pirelli heeft namelijk de knoop doorgehakt over de banden die ze volgend jaar gaan gebruiken in de hoogste klasse van de autosport. Het verdict lijkt op het eerste gezicht geen goed nieuws te zijn voor team rood.
Pirelli gaat namelijk banden gebruiken met een wat dunner loopvlak. Het rubber van 2019 lijkt daarmee op de bandjes die dit jaar gebruikt werden tijdens de Grote Prijzen van Spanje, Engeland en Frankrijk. Dit ging gepaard met de nodige controverse, want in de paddock deed het gerucht de rondte dat de ‘dunnere’ banden gebruikt werden op aandringen van Mercedes. Algemeen wordt aangenomen dat Mercedes een auto heeft die de banden wat zwaarder belast dan de andere auto’s. Daardoor komen ze op harder rubber juist vaak beter uit de voeten, daar ze dit makkelijker op de juiste temperatuur krijgen. Met name op zachter rubber vormt de Merc echter regelmatig blaren op de banden.
Voor wat het waard is: in Spanje was Mercedes opeens oppermachtig terwijl het tot dat moment dominante Ferrari zelfs tot achter Red Bull terugzakte. Ook in Frankrijk won Hamilton. In Engeland trok Vettel weliswaar aan het langste eind, maar dat had vooral te maken met het feit dat HAM in de eerste ronde werd aangereden door Raikkonen. De Brit vocht zich daarna op overtuigende wijze terug naar de tweede plaats in de race (met een beetje dank aan Bottas).
Het idee van de banden met dunner loopvlak is dat de blaarvorming wordt tegengegaan. Dit komt vooral doordat het net wat (0,4 mm) dunner laagje zwart goud zijn hitte beter kwijt kan. Pirelli denkt dat een bijkomend ‘voordeel’ van het feit dat de banden net wat minder vlees op de botten hebben is dat coureurs eerder moeten stoppen en geen enorm lange bandensparende stints kunnen doen. De ‘normale’ slijtage van de banden in combinatie met het feit dat er simpelweg wat minder rubber voorhanden is, betekent namelijk dat de banden eerder ‘op’ zijn. Ook dit lijkt in eerste instantie vooral in het nadeel te zijn van Ferrari en misschien ook Red Bull, die dit jaar door lang door te rijden op banden zichzelf vaak een strategisch voordeel konden verschaffen.
Image-Credit: Pirelli kalender 2010 via autojunk (nsfw-ish)
jupke zegt
Tja Italianen. Jammer dat er niet meer bandenfabrikanten in de F 1 zijn!
Breinstein zegt
@jupke: is dat echt jammer? Dan krijg je van die seizoenen dat 1 topteam dominant is doordat de ander dat seizoen op de slechtere fabrikant rijdt.
mikje90 zegt
@jupke: inderdaad, en v12 motoren, en pitspoezen, en geen Max Verstappen.
racerx zegt
@mikje90: je kunt een hekel aan ‘m hebben, maar die knaap zorgt voor enorm veel F1 publiciteit voor Liberty Media. Zonder Max zou ik het denk ik ook maar saai vinden.
olivierc zegt
@racerx: Jullie denken echt dat Max de man is he, zonder max draait het circus lekker door hoor. En was Vettel misschien wel de kampioen dit jaar.
tvklarenbosch zegt
@jupke: die tijd dat er twee fabrikanten waren was het helemaal kut. Wat mij betreft blijft er 1 bandenleverancier, maar worden alle regels omtrent banden geschrapt. Dan hebben teams meer tactische mogelijkheden.
skinnybmw zegt
@tvklarenbosch: Ik vond die seizoenen juist een stuk leuker?
tvklarenbosch zegt
@skinnybmw: want?
skinnybmw zegt
@tvklarenbosch: Op sommige circuits kwam het ene bandenmerk beter tot z’n recht als de andere waardoor ‘mindere’ teams ook een kans hadden. Zo was de intermediate van de één beter dan de ander. En los van de bandenmerken vond ik die seizoenen mij meer aanspreken doordat er toen ook minder ‘regels’ en gekunstelde ingrepen (DRS, vonkende vloeren, niet meer tanken etc.) waren voor mijn gevoel. Ja, TC en groeven in de banden maar die vond ik minder erg. Het liefst nu ook geen DRS meer en dan begint het weer ergens op te lijken.
tvklarenbosch zegt
@skinnybmw: ik ben het helemaal met je eens wat betreft de kunstgrepen als DRS. Volgens mij moeten we terug naar de jaren ‘80, dus weinig downforce en heel erg veel vermogen. Met de hedendaagse veiligheidssystemen moet dat kunnen. Banden waarmee coureurs kunnen blijven pushen en geen ingewikkeld managen van de auto. De coureurs moeten het verschil maken.
skinnybmw zegt
@tvklarenbosch: coureurs moeten zeker het verschil ook kunnen maken alleen is alleen die factor ondenkbaar in de F1. Gelukkig heb je genoeg andere race-klasses waar de fabrikanten minder invloed hebben of zelfs iedereen met dezelfde auto’s en banden rijdt. Persoonlijk heb ik er echt geen problemen mee hoe de F1 (al sinds het ontstaan er van) bestaat uit fabrikanten (banden en constructeurs) en s’werelds beste coureurs. Een goede combo hier van en je wordt wereldkampioen. Maar geen gekunstelde ingrepen meer.
rufctr01 zegt
@tvklarenbosch: meerder fabrikanten is beter. Kunnen de fabrikanten zelf bepalen welke band beter bij hun auto past. Nu heb je 1 band die het heel erg goed doet op 1 auto, dat is ook niet eerlijk!
tvklarenbosch zegt
@rufctr01: die keuze was er niet vroeger. Als de hele keuze vrij is kan het inderdaad wel wat zijn. Echter mag het dan natuurlijk niet zo zijn dat bandenleveranciers speciaal voor een bepaald team banden gaat maken, zoals vroeger bij met Bridgestone en Ferrari.
Robert zegt
@jupke: het schijnt dat Hankook (nu al bandenleverancier van de DTM) vanaf 2020 wil gaan meedoen in de Formule 1…
pindakoning zegt
Op de homepage lijkt het net alsof iemand onder een rokje van een schone dame zit. Later zag ik pas dat het een autoband was
OT: ehm..
ikleesookoverautos zegt
@pindakoning: duidelijke analyse
Edge zegt
Het is Pirelli, dus ik geloof het pas als ik het zie. Ze hebben de banden dit jaar ook al veel twee compounds zachter gemaakt om het banden sparen moeilijker te maken, en nog zie je de coureurs telkens banden sparen en 1-stoppers doen
mashell zegt
Als je de F1 meer maatschappelijk verantwoord wil maken moet je juist minder slijtende banden hebben waar je zelfs desnoods een hele race mee uit kunt rijden. Wordt het ook spannender van want banden sparen is iets dat de coureur helemaal zelf moet doen.