Een bos is het natuurlijke habitat van een Defender, maar er zijn mensen die daar anders over denken.
Een reclame met een Land Rover Defender in een bos, dat lijkt vrij onschuldig. Maar tegenwoordig is niets meer onschuldig. Land Rover kreeg namelijk kritiek vanwege een advertentie waarop een Defender te zien was in een bos.
Het ging om een paginagrote advertentie in The Guardian. Daarop was een Land Rover Defender in een bos te zien, met de tekst “Life is so much better without restrictions.” Dit klinkt als verkapte kritiek op het overheidsbeleid, maar dat was niet het probleem. Mensen namen vooral aanstoot aan het feit dat de auto midden in een bos stond.
Het regende namelijk klachten bij de ASA (Advertising Standars Authority), de Britse versie van de Reclame Code Comissie. In totaal kregen ze naar aanleiding van de advertentie 96 klachten binnen. Diverse milieubewegingen uitten hun onvrede over deze reclame.
Volgens de klagers zou de advertentie mensen aanmoedigen om de auto in “ecologisch gevoelige omgevingen” te gebruiken. Ook de tekst “life is so much better without restrictions” zou daar aan bijdragen. Kortom: deze reclame roept op tot onverantwoord gedrag.
Gelukkig ging de ASA niet mee in deze kritiek. Hun oordeel luidde dat er met deze advertentie geen reclameregels werden overtreden. Ook snapten ze bij de ASA dat de tekst een knipoog was naar de coronamaatregelen en niets met het milieu te maken had. Ze voegden er zelfs aan toe dat 4×4’s in sommige gebieden juist noodzakelijk zijn. Niks onverantwoord dus.
Ook nog even belangrijk om te vermelden: op de desbetreffende foto staat de Defender gewoon op een pad. Weliswaar een onverhard pad, maar het is niet alsof de auto allerlei beschermde flora en fauna aan het platwalsen is.
Bekijk hieronder de rijtest met de Land Rover Defender, waarbij Wouter – heel verantwoord – niet in een bos rijdt.
Via: The Guardian
awesome zegt
Maak nog eens een advertentie bij een kampvuur. Houden ze ook zo van…
harrie zegt
Grote kans dat het een render/cgi is.
quincy zegt
Zo vervelend al die mensen van wie niets meer mag en dat graag iedereen laten weten en zelfs opleggen.
moveyourmind zegt
Ik ben het geheel met de klagers eens, dit kan echt niet…
Tenzij die Defender het bos aan het platwalsen is zodat de grond gebruikt kan worden voor de productie van soja waarmee ecologisch verantwoorde melk en vleesvervangers van gemaakt kunnen worden. Dan is het wel goed.
Niels zegt
@moveyourmind: Haha:)
V300amg zegt
Ja, want een Land Rover hoort tegenwoordig alleen op de pc hooftstraat natuurlijk en niet in een offroad gebied. Wat stom toch!
schreute01 zegt
Dat was ‘t hem nou juist. Hij stond op een pad!
ty5500 zegt
Waarschijnlijk waren ze zo pissig omdat een land rover nergens kan staan zonder olie te lekken..
mp014 zegt
Mooi zo! Nu opschieten met levering man man!!
mashell zegt
Landrover heeft wel bijgeleerd, als je de indruk wilt maken dat je offroad kunt rijden met de auto moet deze niet brandschoon zijn midden in een bos.
sprankel zegt
De mensen die echt offroaden en op Dacar rijden gaven destijds aan dat ze niet meer door (diep) water willen rijden, enerzijds omdat het en ik quote “8 uur werk voor 15 minuten plezier is” maar ook omdat je sowiezo olie achterlaat in het water waarbij simpelweg 1 druppel olie 600 liter drinkwater omzeep helpt. Het 8 uur werk is vanwege het feit dat je een volledig onderhoud moet doen elke keer je door diep water bent gegaan.
Echter die mensen gaan niet snel een Defender kopen, het is een luxe wagen die doet alsof hij kan offroaden maar een echte offroader rijd alles behalve comfortabel op gewone wegen, het is A of B waarbij de nieuwe Defender dan wel beter offroad is dan een Corsa, op daadwerkelijk ongecontroleerd ruw terrein kan je deze maar beter in het glazen paleis van de dealer laten staan waar hij zich thuis voelt.
ty5500 zegt
@sprankel: Met je tweede alinea doe je Land Rover wel tekort IMO. Als er 1 merk is dat ervoor zorgt dat al zijn SUV’s terreinvaardig zijn, van een defender waarvan toch een aanzienlijk deel offroad gebruikt zal worden tot een range rover waarvan quasi geen enkele offroad zal komen dan is het toch Land Rover. Het siert ze wel vind ik, in tegenstelling tot al die andere fake suv’s die bij het minste zich vastrijden. Met het verliezen van het ladderchassis zal de defender mss iets minder hardcore terreinauto zijn en tuurlijk, als je echter zwaar wilt offroaden zullen minstens andere banden + eventueel een verhoging nodig zijn, maar dat wilt niet zeggen dat hij zo niets meer te zoeken heeft in het terrein.
sprankel zegt
Een Land Rover fan, ik hoor het al. Om te beginnen is het volledige onderstel fout, boeien dat het luchtvering heeft, als de wielen niet kunnen bewegen tov het chassis en tov elkaar rijd het ding zich heel snel vast. Maar een dergelijke ophanging rijd als een onstabiele natte dweil op asfalt.
Mooi hoor, die metallic lak met die mooie grote elektrische spiegels met verwarming en memory, tot je over een dicht gegroeide weg rijd. De takken duw je weg met de neus en slagen als zwepen langs de zijkanten, zeg maar dag tegen je fancy spiegels en die mooie lak staat meteen vol krassen.
Door zware modder rijden? Dan krijg je die modder op je vooruit en moeten de ruitenwissers aan het werk. Als je het principe van middelpuntvliedende kracht kent dan wil je geen brede ruitenwissers want je trekt heel de boel kapot.
Het lijstje gaat verder hoor, wat denk je wat er gebeurd als je diesel van slechte kwaliteit tankt met een moderne diesel? In het midden van Afrika kan dat nogal tegenvallen. En hoe wilde je hem herstellen en onderhouden als er met moeite elektriciteit te vinden is, dat ding is net zoals elke andere doorsnee auto enkel te herstellen in een high tech garage. Of als je in panne staat in het midden van de jungle, hoe ga je hem ter plaatse fixen want ANWB gaat je niet komen halen hoor.
De oude Defender is een ander verhaal maar de nieuwe Defender is exact wat de klanten in het Westen willen, heel groot, veel luxe, heel comfortabel en vol met fancy offroad computers welke de klant van zijn leven nooit gaat gebruiken. Maar je hebt een punt, een echte offroader kan je in het Westen niet kopen maar eerlijk is eerlijk, je hebt ze hier ook niet nodig.