Een boomhut bouwen deden we vroeger allemaal. Deze mensen doen het om de uitbreiding van autofabriek VDL Nedcar tegen te gaan.
De politie in Born heeft het er maar druk mee. In en rondom het gebied van VDL Nedcar zijn mensen in bomen geklommen. Ze protesteren tegen de uitbreiding van de Nederlandse autofabriek. De actievoerders zijn er bang voor dat beestjes als vleermuizen, dassen en ook reeën moeten wijken voor de uitbreiding. Met de uitbreiding verdwijnt zo’n 7 hectare van het naastgelegen Sterrebos. En dat vinden de actievoerders niet tof.
Nedcar uitbreiding
Actievoerders zijn de in de bomen geklommen en hebben zich vastgeketend. De politie is ter plaatse om de mensen te sommeren uit de boom te komen. Sinds gisteren was er al vanuit de gemeente een noodverordening ingesteld. Met het noodbevel hebben de agenten de bevoegdheid om een gebied te ruimen. De politie was op de hoogte dat er iets zou gaan gebeuren en was daardoor al met extra man paraat in de gemeente Sittard-Geleen.
In het verleden heeft VDL Nedcar toestemming gevraagd aan de provincie Limburg om te mogen uitbreiden. Volgens het bedrijf is uitbreiding cruciaal om nieuwe klanten aan te trekken. Die nieuwe klanten zijn broodnodig, want de fabriek verliest volgend jaar BMW en MINI na jaren van trouwe dienst.
Video via RedHetSterrebos op Twitter
florisje zegt
Tja voor beide kanten wel wat te zeggen natuurlijk. Ik ben blij dat ik niet in de politiek zit
wimof zegt
In Genk staat er nog een hele grote zo goed als leeg.
koeberg zegt
“Volgens het bedrijf is uitbreiding cruciaal om nieuwe klanten aan te trekken. Die nieuwe klanten zijn broodnodig, want de fabriek verliest volgend jaar BMW en MINI na jaren van trouwe dienst.”
Beide zinnen zijn op zichzelf logisch. Maar in combinatie klopt het niet. Als je klanten kwijt raakt komt er immers capaciteit vrij?
3246cm252kw zegt
@koeberg: ja ze zullen BMW en MINI zijn kwijt geraakt omdat de capaciteit niet meer groot genoeg was….
adyton zegt
@koeberg: ja. Werkt soms tegendraads he. Je kan de vraag inderdaad stellen hoe plausibel het is om auto’s te blijven bouwen in de lage landen. Zeker voor een bedrijf als NedCar waar ze afhankelijk zijn van klanten. Ik vind de toekomst van dat bedrijf toch ook onzeker om over groei te spreken, maar om degelijke klanten aan te trekken moet de productiefaciliteit misschien veel groter zijn. Met een kleine speler als Canoo en Rivian is het mss ook niet meer rendabel. Zou natuurlijk wel zonde zijn als dan blijkt dat alles opgedoekt wordt en er daarvoor onnodig bos geruimd wordt, dus ik vind het ook wat dubbel.
rwdftw zegt
De andere kant is dat NedCar niet kan/mag doorgaan met hun toekomstplannen en dat NedCar stopt met bestaan. Enkele 1000en Limburgers zullen door die actie hun baan verliezen.
En dat in een regio die niet bol staat van de werkgelegenheid.
bartteeuwen zegt
@rwdftw: precies. Dat deze “boomklimmers” zelf een baan gaan zoeken.
jarnobakker zegt
@bartteeuwen: die groenlinks bomenknuffelaars houden liever hun hand op bij de staat , terwijl ze weer een stikkie opsteken.
kniesoor zegt
Kennelijk denken de actievoerders, dat ze geen juridische poot hebben om op te staan. Anders waren ze wel naar een rechtbank gegaan.
toniominestrone zegt
Over een paar jaar staat die fabriek ook leeg en is dat stuk bos voor Jan lul gekapt.
nore zegt
Want een grote fabriek die leeg staat is minder goed dan een hele grote fabriek die leegstaat.
hondafiel zegt
Houdt eens wat productie in dit land. Er is al zoveel aan industrie verdwenen.
Laat die actiegroepen zich ook maar eens druk maken over de verdwijnende natuur door woningbouw.
jarnobakker zegt
Als straks alle industrie weg is uit Nederland , zijn we volledig afhankelijk van andere landen. Krijg je hetzelfde gezeik als we nu al met gas hebben.