Een crossover die daadwerkelijk kan crossen? Ja, het bestaat echt.
Een crossover moet tegenwoordig heel veel tegelijkertijd zijn. Ruimtewonder, hoog op de poten, zuinig, stijlvol en nog wel meer. En tegelijkertijd is een crossover een compromis tussen al die zaken. Iets wat je echt totaal niet meer hoeft te verwachten is dat een crossover het SUV-gedeelte ook overneemt in hoe capabel hij is op onverhard terrein.
Hyundai Kona Mauna Loa
Neem de Hyundai Kona, de B-segment crossover van Hyundai. Voorwielaangedreven, 18 inch velgen, straatbanden, maar nauwelijks extra grondspeling: nee, het is niet echt een offroader. Maar dat kan hij wel zijn. Zo bewijst de Hyundai Kona Mauna Loa.
Om die naam gelijk even uit te leggen: Kona is een district op Hawaii en Mauna Loa is een vier kilometer hoge vulkaan op het grootste eiland uit de eilandengroep Hawaii. Dat past dus bij elkaar. Een naam als Mauna Loa vraagt natuurlijk wel om een soort avontuurlijk karakter. Dus dat gaf Hyundai de Kona.
En hoe is dat bereikt? Door de voorbumper niet mee te verven. Nee, echt, Hyundai heeft een Kona Electric gepakt die je normaliter met meegespoten bumpers en wielkasten krijgt, en geeft je minder meegespoten onderdelen. De delen die wél gespoten zijn, zijn ‘Sage Green’. Verder voegde Hyundai All Terrain-banden en velgen, dakdragers en wat accessoires toe aan de Kona. Het gaat dus om de Electric 64 kWh, waarmee je dus uitstootloos kan crossen. Het interieur is onveranderd gebleven.
Japan
Laf of leuk? Dat hoef je alleen te bepalen als je in Japan woont. Hyundai neemt de Kona Mauna Loa namelijk alleen mee naar Japan en in oplage van 30 stuks. En dat alles voor 4.950.000 yen, wat net geen 30.000 euro is. Koopje!
rwdftw zegt
Ik moest aan de Pontiac Aztec van Walter White denken. Japanners, ik hoop dat jullie er blij mee zijn. Hyundai, niet meer doen!
Fernando zegt
Met je eens! De Kona is sowiezo al een wansmakelijke auto maar de Mauna Loa doet er nog een schepje bovenop.
Gelukkig enkell voor Japan en bij Hyundai begrijpen ze blijkbaar dat er 30 van verkopen al een hele uitdaging gaat zijn.
flow82 zegt
Is wel mooi voor een re-make van Breaking Bad, dat dan wel weer.
Johanneke zegt
Ik moest laatst een stukkie over een grasveld. Het ultieme off-road avontuur. Ik kan vermelden dat een sedan met voorwielaandrijving gewoon geschikt was, was even bang dat ik een crossover nodig had gehad.
DeWitteCondor zegt
Ik herinner me nog een aflevering van TG toen de BMW X5 mk1 net uit was en niet een vochtig glooiend grasveldje in de UK over kwam. Hi-la-risch.
pietertje123 zegt
Een oom met een loonbedrijf ragde het hele seizoen naar z’n personeel over de wegen, paden, en geen paden, akkers en weilanden. Alleen natte klei hield ‘m tegen. En dat laatste ging ook niet met allerlei 4×4’s die na de mercedes sedan (zo’n jaren 80 Duitse gele taxi model) kwamen……
Met de Citroën Ami ging dat eigenlijk nog veel beter, met die dunne bandjes, lange veerwegen en weinig gewicht.
Als je van zo’n modern ding de middenconsole overgiet met diverse dranken, in weer en wind met een open raam buiten zet naast wat landbouwgrond, en wekelijks tot aan z’n assen in de modder/zand (naar gelang jaargetijde) gaat rijden. Daarna afspuiten, stofzuiger en doekie erdoor. Als ie dan nog verkoopbaar is, dan zit je zo ongeveer op het niveau van toen ze nog auto’s maakten om te gebruiken ipv om mee te pronken.