Bondskanselier Scholz vindt dat Volkswagen geen fabrieken moet sluiten. Maar wat er dan wel moet gebeuren…?
De auto-industrie is de trots van Duitsland. Dat het slecht gaat met de grootste autofabrikant van het land – Volkswagen – gaat daarom heel Duitsland aan. Nu heeft ook bondskanselier Olaf Scholz zich uitgesproken over de situatie bij Volkswagen.
Volkswagen is van plan rigoureuze maatregelen te nemen, door ten minste drie fabrieken te sluiten in Duitsland. Daarmee zouden er ook tienduizenden mensen op straat gezet worden. Verder willen ze de lonen met 10% verlagen.
In een interview zegt Olaf Scholz nu dat het sluiten van fabrieken “niet de juiste weg” is. Dat is makkelijk gezegd, maar Volkswagen doet dit natuurlijk niet uit luxe. Ergens moeten er harde maatregelen worden genomen.
Verkeerde beslissingen van het management hebben geleid tot de huidige situatie, aldus Scholz. Maar juist daarom is het niet óke om fabrieken te sluiten, volgens de bondskanselier. Hoe Volkswagen dan wél uit de penarie moet komen is niet duidelijk.
Naast de fabrieken in Duitsland wil Volkswagen overigens ook nog een fabriek in China sluiten. Deze sluiting is een stuk minder omstreden. Het aanhouden van de fabriek was juist controversieel, omdat deze in verband werd gebracht met dwangarbeid van Oeigoeren.
Bron: SPD
giulia64 zegt
Wat er wel moet gebeuren is de laadpaleninfrastructuur in Duitsland te verbeteren en juist wel vol inzetten op EV.
mattr zegt
Meer laadpalen, meer kerncentrales en (helaas ook) de maximum snelheid omlaag naar 100-130
Richmond zegt
Waarom moet de snelheid omhoog? Hoe gaat dat Volkswagen helpen?
mashell zegt
Kerncentrales… Als er nu ergens een windmolen geplaatst moet worden dan schieten de stichtingen tegenwind uit grond en wordt er geprotesteerd alsof ze Don Quichot zelf zijn. Kun je voorstellen hoe sterk de protesten tegen kerncentrales gaan zijn. Zo’n lelijk gevaarlijk ding wil niemand in een straal van 200km rond zijn huis.
Fernando zegt
Neen we willen hier in Duitsland niet struikelen over laadpalen. Kerncentrales gaan wel terug open gaan al plegen alle Grünen zelfmoord (wel de oplossing) en nee je blijft van de snelheid op de Autobahn af.
Aon zegt
Nie sluiten van die fabrieken. Heb ik ook al gezegd. Maak een mega facture met allemaal pareltjes. Hoezee von de Mien!
bmw1cabrio zegt
Mooie vent die Scholz. VW vol laten inzetten op EV en dan plots alle subsidie eraf. Verkiezingen komen eraan, dus nog even een sneer naar het management om vervolgens geen oplossing te bieden.
audirs3 zegt
@bmw1cabrio Die subsidie eraf was een gerechtelijke beslissing, niet vanuit de politiek. De aanvankelijke subsidie werd bekostigd met geld wat nog stond gereserveerd voor maatregelen rond de pandemie. De rechter besloot echter dat dat niet juist was, en ze mochten ook geen groter begrotingstekort hebben. Dus verviel die subsidie opeens.
jensoffbutton zegt
Tjah, de miserie is net er gekomen door slecht beleid vanuit de overheid en de EU…
Duitsland is al lang geen gidland meer, als je ziet hoeveel steenkoolcentrales nog open zijn..
schuimbekje3 zegt
dat komt omdat hun vriendjes uit de VS, Polen, Frankrijk en Engeland de duitsers verkocht hebben.. dat komt natuurlijk omdat sinds Merkel de duitsers vriendjes waren met rusland, wat betekent goedkoop gas, dus goedkope stroom en goede economie..
en dat vinden de andere landen niet tof…
dat oekraine ineens pro eu was, dat was natuurlijk al verdacht, heeft ook heel wat geld en tijd gekost van de CIA en de EU, maar in het land wat altijd in de top3 van meest corrupte lamden ter wereld stond is dat niet erg moeilijk, zelfs de zoon van Biden ging daar ‘werken’ voor een HEM achtige club… alsof de zoon van de president van amerika verstand heeft van energie maatschappijen… als je dat gelooft heb ik nog wat moerasland in florida te koop..
de sukkels uit rusland hadden dat natuurlijk moeten zien aankomen… alsof Den Helder ineens bij Cuba gaat willen horen… dat probleem lostten ze op door gewoonweg de krim te annexeren… beetje lomp maar wel effectief, want ze hadden hun marinebasis weer terug..
maar zonder echte oorlog kun je geen duur LNG verkopen aan nederland en duitsland.. frankrijk wist dit en had op kernenergie ingezet, die wonderlijk buiten de EU sancties valt.. want franse kerncentrales draaien wel op russisch nucleaire verreiking, maar duitse en nederlandse gasturbines mogen niet op russisch gas.. hhhmm…
dus blaas je met wat polen en oekrainers de nordstreams op…
dus als duutsland’s volkswagen weg komt met opdoeken fabrieken is duutsland straks failliet en moet het aan het VS infuus.. en we hebben gezien wat dat geeft..
klaasjevaak zegt
Je doet je naam in iedergeval wel eer aan. Verder zou ik je adviseren eens met een psycholoog te gaan praten.
mashell zegt
“het VS infuus.. en we hebben gezien wat dat geeft..”
Je bedoelt het Marshallplan en het Wirtschaftswunder dat er uit voortkwam?
schuimbekje3 zegt
volkswagen is gewoon aan het changeren.. ze willen meer winst voor de aandeelhouders en minder geld naar werknemers is dan erg gemakkelijk…
alleen heb je dan van die iritante regels…
dus als je moord en brand roept, en er zijn wat politici gevoelig voor ‘not on my watch’, dsn kun je een eind komen met etteren…
viespeuken zijn het
mark997gt3 zegt
Verkeerde keuze management?
De wereld is gewoon veranderd. China produceert nu gewoon zelf. De vraag in Europa loopt ook terug ivm inflatie. Allemaal zaken die je het management niet kwalijk kan nemen. Die reageren nu juist adequaat. Er wordt nog steeds winst gemaakt maar maken nu keuzes voor het te laat is.
mashell zegt
Er wordt nog veel winst gemaakt en ze kondigen willens en wetens overdreven harde ingrepen aan als onderhandelingsstrategie. Sommige van die fabrieken moeten nog 10 jaar draaien, dus als je aankondigt ze in 2025 te sluiten en het wordt 2035 dan voelt iedereen zich daar goed bij.
Aon zegt
Volkswagen is NIET dood.
Fernando zegt
Olivia Blume is gewoon even een DramaQueen aan het spelen om zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Ik noem dat de Joodse weg. 5.000 vragen als je 4.000 wil hebben. De Chinezen zijn hun eigen graf aan het graven want die blijven tegen 100 per uur produceren terwijl de vraag veel minder is. BYD (Buy Your Dildo) heeft al $73 miljard schulden en is stilletjes aan Evergrande aan het nadoen. NIO verbrandt sneller geld dan het kan drukken en het is met de andere 93 Chinese merken niet beter.
Een Duitser heeft 10 maanden moeten wachten tot dat zijn MG4 hersteld was https://www.youtube.com/watch?v=LgCRqvFEJOs