







Alleen verkrijgbaar in een tint oranje die enkel in de jaren ’70 is gebruikt, vrij van chroom, maar plastic dan je lief is, een enorme NACA-sleuf op de voorzijde en geen deuren maar een omhoog scharnierend dak. Maak kennis met de leukste driewieler ooit.
Er zijn van die auto’s die, wanneer je er voor de eerste keer een foto van ziet, je nooit meer vergeet. De Bond Bug is zo’n auto en bovenstaande foto is die foto, voor mij dan. Een echte auto is het niet, de Bug heeft slechts drie wielen en komt uiteraard uit het land waar driewielers fiks belastingvoordeel genoten en daarom razend populair waren: Groot-Britannië. We kennen allemaal de Reliant’s, al is het maar door het optreden van de door Mr. Bean zo gehate blauwe Reliant Regal Supervan of het veelvuldig omrollen van Robin’s door Clarkson&Co.
Net als Reliant, maar bijvoorbeeld ook AC (van de Cobra), bouwde ook Bond vanaf eind jaren ’40 veel driewielers. Ze zijn de belangrijkste concurrent van Reliant, maar zo populair als de Regal werden de Bond Minicar en later de Bond 875 nooit. In 1969 neemt Reliant het bedrijf over. De productie van het concurrerende model 875 wordt direct stop gezet, maar het merk Bond verdwijnt daarmee van de markt.
De geboorte van de Bond Bug
Tegelijker tijd wordt bij Reliant namelijk een prototype ontwikkeld van een driewielige sportwagen, de Rogue. Deze wordt ontworpen door industrieel ontwerper Tom Karen, die ook tekende voor de Scimitar GTE. Hoewel frame en motor geleend worden van de Regal, lijkt de Bond Bug in niks op andere Reliants of andere auto’s überhaupt.
Je kunt het ontwerp nog het beste omschrijven als een oranje (een ander kleur was er niet) driekhoek op drie wielen. Het kunststof wagentje had geen deuren, maar los te klikken canvas schermpjes. Niet dat je die steeds ging loshalen om in te stappen, makkelijker was het om gewoon heel het dak -inclusief voorruit- naar voren te kantelen.
Een badkuip zonder comfort
De twee kuipjes zijn niet meer dan dunne kussentjes die in de voorgevormde plastic ‘badkuip’ zijn geplakt. Het 700cc viercilindertje met 29 pk gaat schuil tussen de benen van de beide inzittende en wordt slechts door een kunststof kap aan het zicht onttrokken. Dat het motorgeluid niet gesimuleerd hoeft te worden over de speakers hoef ik je vast niet uit te leggen. Sterker nog, de Bug heeft niet eens een radio, want die zou je toch niet horen. Een dashboard heeft het kekke wagentje evenmin, de kilometerteller zit tegen de behuizing van de motor aangeplakt, de stuurkolom loopt een meter door en verdwijnt pas net boven je voeten in het schutbord. Ook de pedalen en bijbehorende mechanismen zitten allemaal in het zicht.
De Bond Bug werd in de markt werd gezet als een betaalbare en sportieve auto, maar daar moeten wel kanttekening bij worden geplaatst. Het was met een topsnelheid van 122 km/u de enige driewieler in die tijd die harder kon dan de Britse maximumsnelheid, maar de auto was niet veel sneller dan een Mini of Hillman Imp. Daarnaast was de auto ook fractioneel duurder dan een Mini en die had wel vier wielen en ook wat meer comfort. En betere rijeigenschappen, want even lekker hoeken is er niet bij. Ik kan me de enigszins zenuwachtige woorden van de eigenaar op de bijrijdersstoel nog goed herinneren: “niet te hard de bocht in, dan valt hij om”.
Geen succes
In 1973 komt Reliant nog met de iets krachtigere Bond Bug 750E/ES, die de 700E/ES opvolgt. Er zijn ook exemplaren met het 850cc blok uit de Mini, die vaak 850ES worden genoemd. Dit zijn echter geen originele exemplaren, maar conversies door handige harry’s. Net zoals er ook altijd wel iemand is die het een goed idee vind om er een Hayabusa-blok in te lepelen. In totaal worden er 2270 exemplaren gebouwd.
Te toevallig… Ik loop nog geen 20mins geleden langs zo’n hokje bij Amsterdam CS
Het lijkt me een bijzonder angsaanjagend idee hiermee de snelweg op te moeten
@epic001: ja maar ging laatst mee op pad met een maat en die had een smart bij hem!! Ook schijten hoor!!
Ik pas voor deze
Vind het een leuk ding. Deze hebben ze ook eens bij Wheeler Dealers gedaan.
Check ook de aflevering van Wheeler Dealers over deze ‘auto’!
Ik dacht altijd dat ie zo heette omdat ie in een Bond film zat….
@jasbelle:
Nee joh, dat was omdat je “bond” en blauw uitstapte als je een bocht te snel had genomen.
@jasbelle: my name is bond, bug bond.
Er zijn auto’s, of beter vehikels die je wilt vergeten.
Waarvan je zelfs het 1:32 model van Airfix nog niet voor niets wilde hebben !!!
http://www.vintage-airfix.com/images/PICT0120a.JPG
Een auto die op een bepaalde manier de symboliek van de gehele Britse auto industrie symboliseert : “Ow Annie ik wil wel, maar ik ken nie ”
De kleur knal seventies oranje hartstikke leuk, de striping Blitz, alleen de uitvoering : BRITS met één wiel te weinig.
Deejen die Franse stokbroodbakkers, nutteloze knoflooketers en dronkelappen het toch beter, voor hetzelfde geld, neen nog minder, had je deze en was je de bink :
https://c2.staticflickr.com/4/3118/3178166126_41f23f3c7d.jpg
Er is een Nederlander die 10 (!) jaar bezig is geweest zo’n ding te restaureren:
http://members.home.nl/robwessels/welkom_op_de_site_van_Rob_Wessels/Bond_Bug.html
https://www.youtube.com/watch?v=y_eMWZcBlYI
Fascinerend ding wel. Misschien wel de ultieme funcar. Ik kan zo 1-2-3 niks bedenken wat me leuker lijkt…..
@Rob: Carver? Is wel een heel stuk prijziger.
Handig, een zijspan voor mensen die geen motorfiets hebben…
Lijkt toch verdomd veel op een Kim Holland imitatie
@jrottine: Zo en hoe!
@dizono , bedankt, ik heb spontaan last van brandend maagzuur en kan gegarandeerd vannacht niet slapen !
@desjonnies: kijk hier maar even naar, dat helpt tegen slapeloosheid:
http://automobilio.info/auto/Nissan-Almera-I-Hatchback-N15.jpg
Pffff t wordt laat zit me nu gewoon serieus af te vragen wie/wat heeft beter de tand destijds doorstaan het meisje of de auto. Nu naar mn nest!
Stiekum vind ik em best cool…..Bond,,,,James Bond..
122 IN ZO’N DING?!
1 voorwiel erbij bodem vol batterijen en elektrisch maken met een actieradius van 300 tot 400 km ofzo. Interieur moderniseren incl. stoelen. Topsnelheid 150 en accelereren van 0 naar 100 in 5 seconden moet makkelijk kunnen. Twizzy 2.0
Dit was met 4 wielen leuk geweest. Nu is het net niks.
Waarom niemand tijdens het ontwerp ooit bedacht heeft dat het beter is de configuratie te wijzigen in 2 wielen voor en 1 achter (zoals de Morris) in plaats van deze levensgevaarlijke combinatie blijft een raadsel…
@pomoek:
Morris = Morgan hè ouwe !
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3f/d0/6b/3fd06bf6274dc1ae27d65114f3847caa.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Morris.marina.arp.750pix.jpg
@desjonnies: You’re right, zat pas aan mijn 3e kop koffie, dat zal het geweest zijn…
De bond bug is de plug-in hybride van 1960.. Ik dacht dat het “succes” van deze wagentjes dat keer gewoon met een motor rijbewijs in mag rond rijden en en het je niks extra’s kostte in belastingen in GB.
Het moet toch een heerlijk ding zijn om mee naar je werk te scheuren? Uiteraard alleen bij mooi zomer`s weer met de Canvas schermpjes er af. En uiteraard niet meer dan 10km.
Kon daar geen Mini-motor in?
In het kader van de looks èn de prestaties?
@pimk68: je hebt mijn ijverige tikwerk wel bestudeerd?
@Dizono: Blijkbaar niet voldoende, sorry…
Het is een machtig mooi stukje proza!
Oh ja, en IK WIL ‘M WEL!
Iwan van Burton car company (toen nog duck hunt) reed zo’n ding toen hij op de Heao zat in 1991/92 (of90/91). Maf apparaat maar ergens ook wel humor.
Toch ruim 47000 mile heel gehouden en nergens te zien hoe vaak hij op z’n kant heeft gelegen.Een hele prestatie,toch?Lijkt me doodeng om mee te rijden.Laten we het maar niet hebben over de autobaan.(hetzelfde heb ik met een Smartje).
Voor wie interesse heeft in de techniek; de ‘wheeler Dealers’ hebben er een aflevering over gemaakt…
Twee dingen:
– Wil ‘em! Kost da’?
– Waar zit in hemelsnaam de tank en hoe weinig kilometer kan je ermee vooruit
Waarom gebruiken ze een travestiet om zon ding aan te prijzen?