Je zou toch denken dat je met de Bollinger Deliver-e kwaliteitschampagne moet kunnen laten bezorgen!
Het mooie van deze gehele EV-transitie is dat het ook heel erg veel kansen biedt. Er zijn twee enorm belangrijke aspecten. Ten eerste kijken we sinds kort anders naar de automobiel. Niet alleen de aandrijving, werkelijk elk onderdeel van de auto wordt heroverwogen. Dat is gaaf.
Nieuwe trends
Denk aan autonome functies, belabberde interieur-kwaliteit, infotainment, over-the-air-updates, matige afwerking en minimale service. Ja, in alle gevallen heeft Tesla daarin een prominente rol gespeeld.
Nu zijn al die aspecten een zakelijke afweging. Omdat we anders over auto’s gaan denken, vinden we ook bepaalde dingen minder interessant of juist belangrijker.
Nieuwe merken
Een ander goede ontwikkeling is dat er nieuwe automerken bij komen. We hebben de afgelopen jaren een hoop automerken vaarwel moeten zeggen. De kans dat we dat blijven doen is erg groot. Sommige merken stappen gewoonweg veel te laat in. Aan de andere kant zien we een hoop nieuwe merken bij komen. Wederom, Tesla is het grote voorbeeld, maar er zijn meer kapers op de kust.
Bollinger Deliver-e
Vandaag gaan we het hebben over Bollinger. De rijkere alcoholisten onder ons zullen dat merk herkennen als leverancier van uitstekende champagne. Het zijn dermate chique bubbels dat beroepsvrouwenverslinder James Bond weinig anders dronk in de boeken van Ian Fleming. Bollinger is echter ook een fabrikant van elektrische bedrijfswagens.
Lage kosten Bollinger Deliver-e
Dit is hun laatste wapenfeit. Het idee was al (een beetje) bekend. De Bollinger Deliver-e (briljante naam!) is vanaf het ventiel ontwikkeld als EV. Het USP van deze bedrijfswagen is de zeer lage bodem, waardoor je eenvoudig dingen kunt laden. De auto is gebouwd voor een zo laag mogelijk TCO, ofwel de Total Cost of Ownership. De auto is dusdanig ontworpen dat deze 10 jaar probleemloos mee moet kunnen gaan.
Acupakketjes
Er zijn diverse accupakketjes leverbaar voor de Bollinger Deliver-e. Het begint met 70 kWh. Dan zijn er nog een paar grotere pakketten met 105, 140 en 175 kWh. Het topmodel heeft een batterij van 210 kWh! Vervolgens kan er gekozen worden uit allerlei formaten. Denk aan diverse lengtes en wielbases.
Misschien wel het meest bijzondere aspect: de besturing is hydraulisch! Elektrische stuurbekrachtiging is de grootste sfeerbederver voor leuk autorijden, dus het moet een genot zijn om met deze auto te mogen sturen. Althans, dat hopen we. Wanneer de auto op de markt komt, is nog niet bekend. Ook dat is een nieuwe trend.
harrie zegt
Gaat deze ook ruim 2x zo duur worden als beloofd?
Wat een domper was dat bij die toffe B1.
moveyourmind zegt
Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom ze voor hydraulische stuurbekrachtiging kiezen. Veel complexer, voegt extra gewicht toe en de pomp verbruikt veel meer energie dan electrische bekrachtiging. En voor dit type voertuig lijkt mij stuurgevoel van ondergeschikt belang.
Wat dan weer uiterst slim is zijn de lage laad- en cabinevloer. Daar wordt je als chauffeur wel heel blij van, gewoon naar binnen kunnen lopen en rechtop in de laadruimte kunnen staan.
steiger zegt
Met die overhang blijf je op elke drempel die je tegen komt hangen.
Robert zegt
@steiger: en niet alleen op de overhang. Ook op de wielbasis zie ik deze nog wel eens een keertje met de wieltjes los van de grond wiebelen.
Maar dit ziet er wel serieus tof uit, voor een bestelwagen.
zeevink zegt
@RRRobert: ik heb het vermoeden dat ze rondom luchtvering monteren. Dus laag op de snelweg en b wegen en hoger in de stad met drempels.
nielsnl1 zegt
Ideaal ook die afgeronde hoeken onderaan de laadruimte. Kun je perfect je laatste doosjes erin/eruit schuiven…
flutterby zegt
Gaaf ding, totdat je een drempel tegen komt en moet omrijden.
stekel zegt
deze zijn zeker niet ontworpen met het oog op drempelland nederland
mashell zegt
De designer die al die afgeronde hoeken bedacht was al naar huis toen de spiegels ontworpen werden?
Esprit_de_Flandre zegt
Smallere spoorbreedte voor dan achter. Nut?
Is nog maar een schetsje, hier zal vast nog veel aan veranderen…
joosstra zegt
Waarschijnlijk hetzelfde principe als bij de Citroën DS : de stuurbekrachtiging werkte op dezelfde pomp als de hydraulica voor de vering/hoogteverstelling. Dus dat scheelt weer een elktrisch apparaat voor de besturing.
cossiekiller zegt
Ben Hur zou jaloers worden van de wielen!