Duizenden boetes uitgeschreven bij spoorovergangen.
Bij een rood licht is het de bedoeling dat je keurig wacht. Niet alleen bij een verkeerslicht, maar ook bij een rood licht als je voor een spoorwegovergang staat. Dat laatste is niet voor niets: je wil geen trein koppen met je auto.
Boetes spoorovergangen
Toch zijn er legio automobilisten die het rode licht bij een spoorwegovergang aanzien voor optioneel stoppen. Want in de praktijk blijkt men vooral door te rijden. Nieuwe flitscamera’s bij spoorovergangen in Utrecht en Noord-Holland draaien overuren.
Sinds februari zijn er maar liefst 6.400 boetes uitgeschreven voor het negeren van een rood licht. Daarover bericht de NOS. Als automobilisten de rode lichten blijven negeren zullen de boetes alleen maar toenemen. Dat komt omdat ProRail bezig is het aantal flitscamera’s flink uit te breiden.
Het begon allemaal met een eerste flitscamera bij de spoorovergang in Bunnik in februari. Inmiddels zijn er al 12 flitscamera’s geplaatst. Dat moeten er uiteindelijk 40 worden. Het is niet zo dat elke spoorovergang een flitscamera krijgt. Alleen overgangen waarbij een groot risico van kracht is moet een flitser komen.
Zo werkt het
In tegenstelling tot een flitspaal op een weg werkt een flitscamera bij spoorovergangen net wat anders. De flitspaal brengt de overtreding naar het CJIB en vervolgens krijgt de overtreder een boete op de mat. Bij een flitscamera gaat het beeld van de overtreding na een handhaver van ProRail. Deze bekijkt de beelden en zal daarna oordelen of het rode licht is genegeerd of niet. Een soort videoscheidsrechter in het voetbal, maar dan met een flitscamera.
Doel van de flitscamera is de veiligheid verbeteren. Als het rode licht niet voldoende is moet zo’n camera extra motivatie geven voor automobilisten om te stoppen. Geen trein koppen én geld besparen. De duizenden boetes laten echter zien dat er nog werk aan de winkel is, al zegt ProRail dat het aantal overtredingen sinds de camera’s er staan wel gedaald zijn. Dat is een goede zaak.
Alleen verkeer met een kenteken kan een bon verwachten. Voetgangers en fietsers die het rode licht negeren gaan vrijuit. Tenzij er een boa ter plekke is, met een heterdaad kan alsnog een boete worden uitgeschreven.
schuimbekje3 zegt
vandaag toevallig in bunnik geweest voor opladen bij supercharger, als je ziet hoeveel mensen door (al/nog) rood lopen en rijden, is dat absurd…
ik ben oud en grumpy dus geloof sterk in darwin, maar kan me toen ik jong was ook al niet herinneren dat is zo narcistisch was dat ik dacht dat ik wel sneller zou zijn dan een trein met 160kmh…
misschien is narcistici de nieuwe doodsoorzaak binnenkort… gezien het gevoed wordt met antisocialmedia, 2de plaats is de eerste verliezer mentaliteit uit de VS, en iedereen is gelijk maar ik iets meer gelijk mentaliteit die ik overal in nederland zie is dat een kwestie van tijd..
narcisten denken dat zij wel kunnen vapen zonder verslaaft te raken, wel door rood kunnen rijden, wel met een fatbike met 70kmh door het winkelcentrum kunnen rijden, wel met 250kmh in een huurlambo of rs6 of slk een toetertrouwstoet kunnen inhalen enz enz.. en als het misgaat en helaas het overleven, is het altijd de schuld van iets of iemand anders behalve hun eigen stupiditeit…
mashell zegt
Hier kan ik me niks bij voorstellen. Gaan er echt zoveel mensen onder de bomen door? Zijn de camera’s wel goed afgesteld? Als je moet stoppen voor de trein is dat voor velen toch weer een een momentje om aan hun mobieltjes verslaving toe te geven, kun je mooi 10 posts op Insta bekijken!
Robert zegt
Op de site van RTL Nieuws is dit bericht gelardeerd met een compilatiefilmpje, en het is echt ‘zien om te geloven’ hoe stompzinnig sommige verkeersdeelnemers in de directe nabijheid van dalende of zelfs gesloten spoorbomen zich gedragen.
EnthousiaST220 zegt
Ik ben werkzaam bij de spoorwegen en kan je melden dat dit op elke overweg in NL aan de lopende band gebeurd. Helaas zijn het geen gekke cijfers.
Dutchdriftking zegt
Belangrijk detail in deze, een verkeerslicht heeft een ‘oranje moment’ dit heeft de spoorweg overgang niet. Ik ken iemand die zo’n beetje op het spoor zat toen de lampen aangingen, remmen gaat dan niet meer, alsnog een dikke prent. dat is natuurlijk onjuist. Een extra lamp of de eerste 2 seconden geen bekeuring uitdelen zou dit een stuk eerlijker maken.
GWBoes zegt
Lijkt mij dat ze daarom ook alle overtredingen beoordelen. Als hij echt zo vlakbij de overgang was dat hij niet meer kon remmen had hij genoeg grond om de bekeuring aan te vechten, tenzij de snelheid ook nog veel te hoog was.
Op de overgang die ik regelmatig neem (50 zone) zit sowieso een 2 seconden tussen de rode lampen en dat de spoorbomen in beweging komen, vanaf dat punt lijkt me een goed moment om een bekeuring te schrijven.
Dutchdriftking zegt
Ik heb aangedrongen op aanvechten, maar dat was te veel moeite…
mashell zegt
Bij ons staan bij de weinige overgangen die er nog zijn en die zijn allemaal buiten de bebouwde kom, een meter of 100 voor de overgang van die knipperlampen die een aantal seconden voordat de bomen bewegen rood knipperen zodat je kunt stoppen, eigenlijk duidelijker dan een oranje licht.
kennone zegt
Wij hebben er 3 in het dorp gekregen en bij een van de overgangen is er een kruispunt gelijk na het spoor waardoor er regelmatig auto’s op het spoor stilstaan omdat de gene voor hun af wilt slaan. Ben benieuwd hoe het dan met de boete zit als de lampen gaan branden.
sabrerator zegt
Dan denk je niet goed na, of je hebt weinig neiging tot zelfbehoud.
Wanneer ik zo’n situatie zou hebben, blijf ik voor de overgang wachten tot ik zeker weet dat ik na de overgang voldoende ruimte heb voor mijn auto.
Als je als een lemming botweg achter de volgende aansukkelt en op de overgang stil moet staan, mag je wat mij betreft je rijbewijs inleveren.
kennone zegt
Het ding is, de auto’s mogen daar niet naar links, dus ga je daar ook niet van uit als je de situatie niet kent. Maar toch word die afslag wel degelijk gebruikt en staan er regelmatig heel akelig mensen daardoor stil op het spoor.
baardmijt zegt
Het staat vast ergens in een theorieboek dat je een overweg te allen tijde vrij moet houden, dus als er geen ruimte is na de overgang, wacht je ervoor.
Gezond verstand zou ook tot die keuze kunnen leiden.
Als je niet zit te trollen, raad ik je serieus aan die theorie alsnog eens goed door te nemen en wellicht zelfs nog een paar rijlesjes te nemen.
theracingelf zegt
Zoals hierboven ook al aangegeven is er geen oranje bij een spoorwegovergang en ben je nu dus overgeleverd aan een VAR die van achter zijn computertje gaat bepalen of jij bewust of perongeluk nog net door de lichten bent gereden, lijkt mij geen goede zaak.
Mochten flitspalen bij spoorwegovergangen daadwerkelijk echt nodig zijn (ik heb hier mijn twijfels bij) dan zul je net als bij stoplichten een oranje lamp in moeten voeren om de willekeur van het wel of beboeten uit te sluiten.
auto62 zegt
Nu nog eerst een oranje waarschuwingssignaal geven voor dat het rood wordt. Schrik je tenminste niet als je op een 50 km/u weg rijdt en 10 meter voor de overweg plotseling het licht op rood gaat.