En op zich vinden we dat toch ook niet erg dat de boete voor niet-handsfree bellen zo hoog is.
Je telefoon gebruiken tijdens het autorijden is altijd al een no-go geweest. Sinds de opkomst van de mobiele telefoon is het een doorn in het oog geweest van politieagenten (die het constateren) en ambulancepersoneel die te maken hebben met de gevolgen van het niet handsfree bellen.
De boete voor niet-handsfree bellen is altijd al stevig geweest, maar vanaf vandaag is deze nóg hoger geworden. Tot gisteren kreeg je namelijk een prent ter waarde van 280 euro, exclusief de adminstratiekosten.
Vanaf vandaag gaat het je 100 euro méér kosten. Jazeker, je mag 350 euro overmaken naar het CJIB als je gepakt wordt met je smartphone in de hand. Dat meldt NU.nl.
Boete voor niet-handsfree bellen voor veiligheid
De reden is om de verkeersveiligheid te vergroten. In dit geval kunnen we er weinig tegenin brengen. Zeker sinds de maximumsnelheid is verlaagd naar 100 km/u op de snelwegen lijkt iedereen alvast eventjes zijn mail te checken, Wordfeud te spelen en z’n Tinder-profiel bij te werken.
Zeker moderne auto’s met automatische cruise control zie je nog wel eens vreemde manoeuvres maken met een bestuurder die in zijn schoot kijkt. Dit fenomeen is echt niet exclusief voor de route Amsterdam naar Emst.
Naast de verhoogde boete voor niet-handsfree bellen zijn er ook verlagingen. Jazeker! Het is met name de boete voor het niet handsfree bellen die indruk maakt. Maar er zijn er meer. Als je nu 3 km/u te hard rijdt waar je 130 km/u mag, krijg je helemaal geen boete meer!
Nog wat verhogingen
Dat is het geode nieuws. Verder zien we vooral verhogingen trouwens. Wel allemaal voor logische dingen. Zo is de boete voor het hinderen van hulpdiensten ook met 100 euro verhoogd naar 350 eckermen.
Het onnodig links plakken wordt ook strenger beboet, want dat is nu 220 euro in plaats van 150 euro. Tipje voor de minster van financiën: na corona en de dreigingen van Rusland, is de kans aannemelijk dat we straks 10 jaar lang moeite moeten doen om de financiële gaten te dichten.
Controleer geregeld op links plakken en je kunt eenvoudig de begroting sluitend krijgen. Waarschijnlijk houd je nog geld over om het personeel op bittergarnituur te trakteren. Wij houden wel van mini-kaassoufflé’s op de redactie.
Meer lezen? In deze 11 auto’s kon je vroeger al bellen!
bernoulli zegt
Ha, en de grap is dat bellen zoals Sonny Crockett daar doet gewoon mag. Een autotelefoon is geen mobiel.
Pascal zegt
Die autotelefoons moeten terug komen! Gewoon weer zo’n lekkere full-size telefoon in de armsteun van je dikke 7-serie, prachtig.
torsen zegt
Goed nieuws. De gekozen afbeeldingen bij het bericht zijn nog beter.
generaalalfa zegt
Maak er maar 1000,- van en bij een tweede overtreding een duim amputatie. Dat zal ze leren!
B4R7 zegt
@generaalalfa: ja zeker en als je door rood rijdt n nekschot. Alles lekker daar?
christian85 zegt
280 100 euro kom ik op 380 euro
petroldrinker zegt
Mag van mij nog veel hoger, als ik binnen mijn werk alleen al meerijd met collegas, steevast allemaal met telefoon in de hand rijden…
wessel04 zegt
Goede afsluiter! Ik zou ook graag zien dat de politie hier meer op zou controleren, er rijden mega veel mensen onnodig links (inclusief dus plakken op de middenbaan). Scheelt een hoop als ze allemaal netjes rechts gaan houden, hoef ik niet meer via die kant in te halen :p.
basman147 zegt
Aan de ene kant, de boete kan me niet hoog genoeg zijn, dus ik vind het prima. Maar ik vind het wel jammer dat we al jarenlang zinloze troep krijgen opgedrongen als standaarduitrusting zoals e-call, snelheids-limiters, lane departure warning en achteruitrijcamera’s om marginale problemen op te lossen, maar dat een handsfree carkit nog niet verplicht is. Ben ervan overtuigd dat dat veel meer zou opleveren aan verkeersveiligheid dan bovenstaande meuk bij elkaar.
kniesoor zegt
Hear hear !
mashell zegt
Vindt maar eens een auto met een achteruitrijcamera en lane departure warning zonder bluetooth. Ik denk dat het moeilijk wordt. Dus je kunt wel zo’n regel opstellen maar het wordt er niet echt veiliger van.
knoopa zegt
@basman147 hands free car kit Los je niets mee op. Het probleem is vooral de mensen die tijdens het rijden op whatsapp/Instagram/whatever zitten. De meeste mensen die onderweg bellen doen dat al hands free.
Wolflow zegt
Over het algemeen pakken ze helaas niet degene die links plakt maar degene die er niet langs kan
mashell zegt
Onnodig links rijden levert wat ongemak op. bumperkleven direct gevaar dus die keuze is wel logisch.
Pascal zegt
Onnodig linksrijden is op zichzelf inderdaad geen issue voor de verkeersveiligheid, maar puur vanwege het asociale aspect ben ik wel blij dat er alsnog een dikke boete voor staat.
gekkehenk zegt
@mashell: iets met oorzaak-gevolg wellicht?
Dutchdriftking zegt
En nu nog hanteren…..
mashell zegt
Het probleem is al lang niet meer het handheld bellen, dan blijven de ogen nog op de weg. Het echte probleem is het whatsappen, facebooken en pornhubben want dan gaan de ogen naar het mobieltje.
Pascal zegt
Wie wil pornhubben onderweg is wel echt koning multitasking
dawwg zegt
“De reden is om de verkeersveiligheid te vergroten. ”
Nee, dat is een ongegrond EXCUUS om de staatskas verder te spekken over de rug van de automobilist; het is namelijk allang aangetoond dat niet het ophogen van de boete de verkeersveiligheid (significant) positief beinvloedt; maar de pakkans … wat we nodig hebben in deze tijd van 6% inflatie per maand (de afgelopen 3 maanden) is niet nog meer hogere boetes, maar naleving afdwingen !
PS: Wat dacht je van ‘geen richting aangeven’ naleving afdwingen; dat zou m’n pensioen ook meteen veiligstellen :)
mashell zegt
Maar de tekorten in de staatskas ga je toch niet oplossen met iets wat de burger zelf zo gemakkelijk kan voorkomen? De staatskas is meer gebaat bij een BTW verhoging of een verhoging van inkomstenbelasting.
Pascal zegt
Of met een kritische blik op het eigen uitgavepatroon natuurlijk
melcon zegt
Correct, het is inderdaad al talloze malen onderzocht en aangetoond dat de hoogte van de boete niet relevant is maar de pakkans wel. Een boete van 20 EUR met een pakkans van 99% is vele malen effectievere als een boete van 280 EUR en een pakkans van 1% (ik denk dat de pakkans op niet handsfree bellen zelfs nog lager dan 1% is). Deze verhoging heeft dus – helaas – niets met het verhogen van de verkeersveiligheid te maken.
knoopa zegt
Ze kunnen die boete nog wel 5x zo hoog maken maar zolang de pakkans zo laag is heb je er niets aan.
Dieseltor zegt
Inderdaad. Houd de linkerbaan in de gaten.
nore zegt
Vanaf vandaag kost je dat in Noorwegen €750,-
Pascal zegt
Kijk, dat zijn tenminste bedragen waarbij menig overtreder zich eens echt achter de oren begint te krabben.
flyerbunch zegt
In België gaan ze van 116 naar 174eur op 3 maart.