Batterij van de elektrische auto vol? Verplaatsen maar! Ook in België gaan ze laadpaalkleven aanpakken.
Als je het zelf een keer ervaren hebt weet je hoe groot de ergernis kan zijn. Arriveren bij een laadplek voor een elektrische auto en zien dat er al iemand geparkeerd staat, terwijl die EV niet echt aan het laden is. De batterij is al vol, maar de eigenaar (m/v) heeft het voertuig niet verplaatst.
Verplicht opladen op laadplek
Het is het nieuwe asociaal. In Nederland kan het al gebeuren dat je een prent kunt krijgen voor laadpaalkleven. Nu zijn ook de Belgen overstag. Minister Georges Gilkinet van Mobiliteit heeft bekendgemaakt de wet te gaan aanpassen zodat lokale bestuurders boetes kunnen gaan uitdelen aan het onnodig bezet houden van een oplaadplek. Dat laatste is vergelijkbaar in Nederland. Ook hier bepalen gemeenten op lokaal niveau hoe ze laadpaalklevers aanpakken.
Vanaf september dit jaar is het verboden in België om met een EV op een oplaadplek te staan als deze niet aan het opladen is. Kortom, wanneer de accu is volgeladen dient de elektrische auto verplaatst te worden.
Wet aanpassing: stilstaan EV is parkeren
Een andere aanpassing in de wet zorgt ervoor parkeren op een voorbehouden laadplaats ook juridisch gezien wordt als een parkeeractie en niet als stilstaan. Met deze aanpassing kunnen EV-rijders niet langer claimen dat ze ‘stilstaan’ op een oplaadplek in een stad om betaald parkeren op een reguliere parkeerplek te voorkomen.
rutgerg zegt
Helemaal terecht! Over laadpalen bezet houden gesproken, zag laatst ergens waar de laadpalen door de eigenaar verboden waren voor PHEV’s, alleen 100% elektrische voertuigen stond er. Goede zaak! Nu er steeds meer EV’s komen is het ronduit asociaal om met een plugin met een dermate kleine accu en dito actieradius een laadpaal bezet te houden voor de mensen die hem wel echt nodig hebben.
petroldrinker zegt
Hahahahahahahahha, die is grappig, nu gaan we dus “racistisch” zijn naar hybrides zoals jij het omschrijft,
berlinetta zegt
Maar hebben mensen met een EV dan meer recht op een laadpaal dan mensen met een PHEV? Iedereen mag toch laden. Daar heb je immers ook zo’n auto voor.
rutgerg zegt
Deze organisatie waar ik het zag vond dus van wel… ene kant wel logisch, een phev eigenaar kan altijd thuis komen zonder te laden een ev eigenaar niet.
berlinetta zegt
Dat is dan toch het probleem van de EV-eigenaar? Wat een belachelijke gedachtengang heb jij zeg.
rutgerg zegt
Ho even, het zijn niet mijn laadpalen waar die bordjes staan he… dus om mijn gedachtengang belachelijk te noemen…. o.a. diergaarde Blijdorp Rotterdam even aanschrijven dan. En zoals ik hieronder schrijf, ik snap het enerzijds wel. Sommige phev’s halen net 20 of 30 km op een volle accu. Dan is het, zeker als er ergens te weinig laadpalen zijn, gewoon zonde om de schaarse laadpalen te gebruiken voor die paar elektrische km’s die de phev’s dan kunnen afleggen.
berlinetta zegt
Je zegt hierboven zelf dat je het een goede zaak vindt, dus blijkbaar denk je er hetzelfde over. En ik blijf van mening dat iemand met een PHEV net zoveel recht heeft om te laden als iemand met een EV. En het is ook beter voor het milieu als mensen met een PHEV hun kilometers zoveel mogelijk elektrisch afleggen en met deze hoge benzineprijzen zullen ze dat ook wel doen. Dat ze hun auto moeten weghalen zodra de accu vol is, lijkt me vanzelfsprekend. Maar dat geldt voor eigenaren van een EV ook. En als je als EV-eigenaar niet meer thuis komt omdat je accu leeg is en de laadpaal bezet is, dan is dat heel vervelend maar dan had je daarop moeten anticiperen. Je weet waar je aan begint met een EV. Iemand die op brandstof rijdt, moet ook gewoon op tijd tanken. Anders staat hij ook stil langs de kant van de weg.
Wolflow zegt
Van zelfde strekking: hebben mensen met een elektrisch hok meer recht op een parkeerplaats dan met een auto met verbrandingsmotor?
mvdbosch zegt
Het is dan ook geen parkeerplek. Al denken veel mensen met een fossiel hok (om de verhoudingen even gelijk te houden;) ) dat dit wel zo is.
poursuivant zegt
Kun je uitleggen waar het ronduit asociale aspect in zit als ik mijn PHEV laad (en weghaal wanneer accu vol)?
rutgerg zegt
Ronduit asociaal is wellicht wat overdreven inderdaad, maar een ev eigenaar komt wellicht niet meer thuis en moet weer langs fastned o.i.d. hij is van laadpalen afhankelijk namelijk, een phev rijder niet. Dat is meer de strekking.
En juist in dat weghalen zit het hem, als ik zie dat een Mitsubishi Outlander al 12 uur aan een openbare laadpaal hangt, en hij die dus bezet houdt voor mensen met een EV die ervan afhankelijk zijn…. die 20km die die outlander vervolgens elektrisch kan rijden vind ik het zonde van het bezet houden van de paal ja.
degrotemuis zegt
PHEVs weren, what’s next? Auto’s met een range van meer dan 400 km weren want die hadden ook al eerder kunnen laden? Auto’s met een laadsnelheid van 150 kW of meer weten want die kunnen onderweg snel genoeg range tappen?
Ja, balen als alle laadplekken bezet zijn en je echt MOET laden. Maar ik durf wel te stellen dat lang niet iedere EV die aan de laadzuil hangt bij winkels, dierentuinen etc ook echt de range nodig heeft om terug te komen. Wat is dan het verschil tussen een EV die laadt omdat het kan en een PHEV die laadt? Beide hoeven niet te laden om thuis te komen toch?
sprankel zegt
Wacht wacht, mensen die niet de luxe hebben van een privé oprit verkoop je een PHEV met de boodschap, als de laadpaal in de wijk bezet is heb je niet meteen een probleem om dan vervolgens te verbieden dat met hun PHEV aan een laadpaal gaan staan?
In in jou redenering, waarom moet de EV rijder dan aan een publieke laadpaal? Kan die niet thuis laden zoals de rest? En kan die niet aan een snellader gaan staan want aan die snelladers heeft een PHEV niets. Toch wel asociaal van die EV rijder om een PHEV laadpaal bezet te houden omdat die geen zin heeft om te betalen voor een EV lader.
Juist ja, je zit met een gigantisch probleem wat laadinfrastructuur betreft, iedereen zag het van ver aankomen, niemand komt met oplossingen behalve frustries, boetes en elkaar asociaal te noemen, leuke toekomst gaat dat worden zeg.
dare2think zegt
Vanuit het oogpunt van gemak is dit wel een fors nadeel. Je auto parkeren, stekker erin en de hele dag de stad in kan dan niet meer. Een zakelijke afspraak kan je echt niet onderbreken omdat ‘de auto verplaatst moet worden’, laat staan dat je dan überhaupt net een plekje weet te vinden. Ik voorzie ‘laadpaalstress’ en ‘paalschaamte’ als nieuwe termen.
Technisch gezien is het wel op te lossen: Een laadmodus programmeren met een ‘parking mode’ waardoor de auto zijn laadsnelheid aanpast aan het interval dat de eigenaar wil parkeren. :)
berlinetta zegt
Dat laatste begrijp ik dus niet. Blijkbaar is dat laadpaalkleven echt een probleem aan het worden en dan stel jij als oplossing voor dat iedereen kan instellen dat de laadsnelheid wordt aangepast aan hoe lang iemand er wil staan. Dat is toch geen oplossing voor het probleem? Dat is hoogstens een oplossing voor het ontwijken van een boete.
sprankel zegt
Ieder elektrisch voertuig kan zijn laadsnelheid omlaag trekken in het optie menu echter de meeste weten het (nog) niet. Dat is vooral bedoeld als je pakweg op een camping staat en je wilt bijladen, dan heb je die optie echt nodig want zelfs met een gewone stopcontact lader trek je 9 van 10 de camping plat tenzij je de auto zegt dat hij maximaal super traag mag laden.
Gezien je dat in de auto doet kan je diezelfde laadsnelheid (doorgaans heb je een optie of 3) forceren op een gewone laadpaal.
De klassieke oplossingen werken helemaal niet bij het digitaal laden van EV’s, triestig om te zien hoe gemeentes en overheden daar met stomme analoge bordjes allerhande regels proberen op te leggen.
Wil je niet dat auto’s blijven staan nadat ze geladen zijn? Laat de paal gewoon een surplus per minuut of uur rekenen.
Wil je een paal reserveren voor auto’s die echt stroom nodig hebben? Vraag geen geld voor stroom maar zet een extreem hoge minuut prijs.
Wil je dat de EV ook betalend parkeren doet? Reken het gewoon af via de paal.
chrism zegt
Precies. Ik zou graag dagje een stad bezoeken en de EV ergens willen parkeren en opladen zonder dat ik na een halve dag al mijn auto moet gaan verzetten.
Overigens, geldt dit ook als ik een betaald parkeer in een parkeergarage?
invictus66 zegt
Veel zal er van afhangen hoe ze dit precies willen implementeren. Het zou toch wel best vervelend zijn als er geen marge op zit en dat je effectief een boete kan krijgen vanaf minuut 1 dat je niet meer laad. Ik ben uiteraard geen voorstanderen van laadpaal kleven, maar er zijn van tal van situaties te bedenken die voor mij wel sociaal aanvaardbaar zijn, maar mogelijks niet passen in deze wet.
Wat als ik bv maar 1 uur moet laden, maar ik weet dat ik 2 uur weg zal zijn (en niet na een uur even terug kan komen)? Mag ik dan niet laden?
berlinetta zegt
Voor parkeren betaal je toch ook voor de tijd dat je er staat. Waarom zou dat voor laden niet kunnen?
invictus66 zegt
Ik zeg toch niet dat dat niet kan? Er is nog wel een substantieel verschil tussen betalen voor de tijd dat je er staat en een boete krijgen (tenzij die natuurlijk belachelijk laag is).
Eigenlijk lijkt het me vooral een oplossing van de overheid om hun eigen tekortkomingen op te lossen. Moesten er voldoende laadpalen zijn dan was dit waarschijnlijk veel minder een probleem.
Rudy zegt
Je kunt hier toch vrij eenvoudig omheen werken? Gewoon je maximale laadvermogen terugzetten naar 1 ampère.
berlinetta zegt
Dat zou je toch ook weer kunnen omzeilen door laadpaalfabrikanten te verplichten dat hun laadpalen altijd een minimaal laadvermogen moeten hanteren. Dat langzaam laden is niemand bij gebaat.
lekkerlinksrijden zegt
Dus ipv een beetje sociaal denken ga jij weer uitvluchten bedenken? Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken
tuutertuuter zegt
Waarom is het zo moeilijk om een laadpaal of distributiepaal te maken, waar meerdere auto’s aan kunnen hangen. Je geeft je gewenste laadtijd/eindtijd op en dat ding regelt de rest.
Bonus Premium-marketing feature: Meerprijs als je voorgetrokken wilt worden en wilt snelladen.
En gezeik over dat de kabels te kort zijn, pleur er een interne haspel in en klaar (natuurlijk dusdanig ontworpen dat het geen inductiespanning/warmte creëert)
xjs678qr zegt
@tuutertuuter lijkt mij een goed plan. Het kan ook simpeler: Voorzie een laadpaal met vaste kabel die bereikbaar is vanaf 2 parkeerplaatsen. Als je langer staat dan nodig om te laden, ben je verplicht automatisch ontgrendelen te activeren, dan kan iemand anders dezelfde kabel gebruiken wanneer de eerste wagen is volgeladen.
utregcity zegt
Jammer dat dit moet en dat ze in België net zo asociaal zijn als in NL.
Turbo S zegt
Grappig om te zien wat voor problemen het al oplevert nu slechts een heel klein gedeelte van het totale wagenpark elektrisch is. Wat moet dit wel niet geven als het aandeel elektrische voertuigen echt een substantieel onderdeel van het totaal gaat uitmaken.
aadzor zegt
In onze wijk is er een extreem tekort aan parkeerplaatsen. Zelf heb ik in het verleden wel een PHEV gereden maar nu niet meer.
Wat wil het geval, wij kwamen met de buurt over het algemeen net uit qua parkeren als de elektrische auto’s aan de kabel zaten. Nu is het het geval dat zij ook gebruik gaan maken van de normale plekke na het laden en heb je de situatie dat ’s avonds geen plek te vinden is maar er in de wijk 6 plekken met laadpalen leeg staan.
Ik vind voor beide situaties wat te zeggen.
w0ut zegt
Benieuwd hoe ze dat gaan afdwingen. Kan op mijn werk niet zomaar even naar buiten gaan om mijn wagen te verzetten.
Andere oplossing is natuurlijk mijn laadsnelheid beperken tot 16A/3.7kWh. Dan kan de wagen er wel >8h blijven staan. :)
berlinetta zegt
Dat is geen oplossing. Dat is van jouw probleem iemands anders probleem maken.
basman147 zegt
Ik zou de oplossin eerder zien in het beschikbaar stellen van een laadpaal voor meerdere parkeerplekken.
Accu vol, automstisch ontkoppelen, en de volgende kan laden.
flyerbunch zegt
In Antwerpen bestond er al langer een rotatietarief van 0,01 euro per minuut voor wie een openbare laadplaal bezet houdt terwijl de batterij al lang is opgeladen. In Brugge mocht men dan weer max 2-4u op een openbare laadplaats parkeren.
degrotemuis zegt
Gemengde gevoelens hierbij. Ja, enorm irritant als een veelgebruikte plek bezet blijft door een klever. Hier stond afgelopen weekend sinds vrijdagochtend een busje aan de laadzuil. Die is gisteren pas vertrokken. De laadplek ernaast stond een motor zaterdag en zondag te ‘laden’. Met maar 5 plekken in de wijk wordt het dan al snel krap.
Maar ook enorm irritant als de enige EV van een straat waar al parkeernood is op een andere plek moet parkeren omdat de auto vol is. Zo kost een enkele ev 2 tot 3 waardevolle parkeerplekken, afhankelijk van of de gemeente meteen 2 laadplaatsen reserveert.
werf76 zegt
Enige manier hoe je dit oplost is dat wanneer je accu vol zit, er dan vervolgens parkeergeld gerekend wordt door de paal. Dan kan je zelf bepalen of je de auto gelijk afkoppelt en weghaalt of dat je parkeerkosten voor lief neemt.
Voor de slimmerds die dan zeggen “dan haal ik mijn stekker los en laat ik hem staan”. Er kunnen ook lussen in de parkeerplaats geplaatst worden die meten of jij de auto weg haalt of neerzet om te laden.
mustang750supersnake zegt
het houdt niet op……
sportevo zegt
Ooit een verhaal gelezen (misschien wel hier) van een man die een echte EV rijder is.
Hij kwam een keer bij de Ikea en zag daar een auto aan een laadpaal staan maar die was niet aangemeld. Blijkbaar wilde de desbetreffende bestuurder niet ver lopen maar wilde hij ook het wellicht hogere tarief voor opladen betalen.
Die man die dit constateerde haalde zijn pasje langs de zuil en de auto werd opgeladen. Zo kon de eigenaar dus nooit we komen en kreeg hij een koekje van eigen deeg. Flauw? Geen idee, ik rijd geen EV dus kan niet zeggen hoe irritant het is als iemand een laadpaal bezet houdt. Ik vind het meer irritant dat de beste plekken op een parkeerplaats voor EV’s zijn en soms gewoon leeg zijn. Bij mij in de buurt heeft de gemeente ook 2 parkeerplekken opgegeven voor EV rijders. Van mijn buren rijdt er eentje een Kia hybride en die staat daar nooit. Gevolg, 2 continu lege plekken en bewoners die langs de kant van de weg staan.