Er is een kans dat je de boete niet hoeft te betalen.
Wanneer een wet nieuw is moet ook de overheid nog even wennen aan de situatie. Het kan zelfs zo zijn dat de nieuwe wet niet waterdicht is en met een beetje creativiteit kun je er omheen. Zo ook met de Nederlandse milieuzones.
Wie een boete heeft ontvangen voor het betreden van een milieuzone met een oude auto doet er goed aan deze aan te vechten. In de praktijk blijkt namelijk dat een deel van de boetes kwijtgescholden worden. Dat stelt De Telegraaf die cijfers hebben opgevraagd bij het Openbaar Ministerie.
Een kwart van alle bezwaren met betrekking tot milieuzone-boetes hebben in het voordeel van de aanklager uitgepakt. De boete is kwijtgescholden. Wanneer het OM stelt dat de boete toch rechtmatig is, dan kan het helpen naar de kantonrechter te stappen. In 15 procent van de gevallen stelt de kantonrechter de aanklager in het gelijk en hoeft men de boete niet te betalen. Dit komt omdat de huidige wet omtrent milieuzones vol met juridische haken en ogen zit.
Met name in Rotterdam zijn de afgelopen tijd veel boetes ongedaan gemaakt. Dit heeft te maken met de veranderende situaties. De milieuzone werd daar in 2016 ingevoerd. Een jaar later oordeelde een rechter dat de regels niet in de haak waren en moest alles weer op de schop. Waar voorheen oude benzineauto’s voor 1992 niet welkom waren, zijn die met de huidige regels wel toegestaan. Boetes met betrekking tot de eerste regel werden kwijtgescholden. In de Maasstad is het nu zo dat onder andere personen- en bestelauto’s op diesel van vóór 01-01-2001 niet de stad in mogen. Een klassieke benzineauto is wel toegestaan.
evdw zegt
En ter aanvulling, een klassieke dieselauto is ook gewoon toegestaan.
theblazerunner zegt
@evdw: wanneer voldoet een auto aan de term “klassieke dieselauto” ?
evdw zegt
@theblazerunner: Als hij 40 jaar of ouder is.
rammillius zegt
Was dit bericht ook niet gisteren geplaatst? ?
rammillius zegt
@rammillius: oh wacht. Was een andere site
Dutchdriftking zegt
He bah, niet m’n oude vervuiledende auto weg!
gove zegt
rotjeknor moet niet zo moeilijk doen, maak van de haven een milieu zone en je hebt de co2 doelstelling zo gehaald
pa045 zegt
@gove: tuurlijk. En 75% werkgelegenheid weg. Who needs a job?
plastichero zegt
@pa045: wat dacht je van de plaatselijke loodgieter in z’n Vito uit 2000.. die moet maar ergens anders gaan werken..
pa045 zegt
@plastichero: hoeveel Vito’s ouder dan 10 jaar zie je nog rijden?
Een Renault Kango of een Fiat Scudo van een paar jaar oud pik je voor een paar euro op. Heb je gelijk een betrouwbare besteller.
Beetje ver gezocht dit.
gove zegt
@pa045: die paar man in de haven… zit toch niemand mee
pielemuis zegt
Mensen, met een auto van voor 2001, zouden deze sowieso gewoon in moeten leveren. Oude knoemel
bottles zegt
@pielemuis: Ik snap dit soort polariserende reacties nooit. Je snapt ook dat het niet zo werkt, wat probeer je er nou mee te bereiken? ??♂️
PunicaOase zegt
@bottles: pielemuis is waarschijnlijk een aandachtsjunkie, dus schrijft ie domme dingen die een reactie uitlokken.. nu al twee ?
pielemuis zegt
@punicaoase: Correctemundo!
bottles zegt
@pielemuis: Credit where credit’s due, ik hapte wel ?
gwnbmw zegt
@pielemuis: jij betaald voor alle nederlanders hoor ik?
pielemuis zegt
@gwnbmw: 10 cent de kilo ja. Banden zelf verwijderen
Gulli zegt
Tijd voor een landelijk beleid ipv die onverklaarbare lappendeken die het nu al is. Ik snap dat je de luchtkwaliteit in de steden wilt verbeteren en dat helaas de auto’s (en gelukkig de stinkbrommers) daar meteen het slachtoffer van zijn, maar maak het dan op zijn minst duidelijk en uniform.
Rust. Reinheid. Regelmaat.
karhengst zegt
@gulli: inderdaad. Als we dan toch regels in willen voeren waarvan het nut twijfelachtig is, pak dan wellicht gewoon die Duitse regeling er bij. Als bijkomend voordeel hoef je als Nederlander niet nog een sticker te halen wanneer je een keer de grens over moet.
plastichero zegt
@karhengst: precies wat je zegt ‘waar het nut niet duidelijk van is’.. gewoon helemaal niet invoeren dus, helemaal niets. Met die belachelijke parkeertarieven kijken mensen toch wel beter uit wanneer ze de auto pakken.
robert110 zegt
@gulli: Landelijk beleid en gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot, dat gedonder met bouwjaren staat werkelijk nergens op.
autopetje zegt
Eerst lekker de BPM aanpakken en MRB om dan een aantal jaren later de regels te veranderen. Je auto mag gewoon de weg op en het centrum hoort ook bij de weg. Ze moeten zo stoer zijn om de wet in te laten gaan bij nieuwe auto’s. Maar nee, eerst de bpm aanpakken en later opleggen dat je je auto niet overal mag gebruiken.
571ay zegt
Doorrijden met je oudere auto is nog altijd milieubewuster dan een nieuwe laten produceren. Maar goed, leg dat maar eens uit aan politici en Tesla-Leaf-E-lovers.
robert110 zegt
@571ay: Alleen heeft een milieuzone niet zozeer effect op het algemene milieu maar wel op de luchtkwaliteit in de desbetreffende zone. En dan heeft het wel nut om de MB 190D te laten staan en voor een opgevoerd golfwagentje te gaan.
571ay zegt
@robert110: Want 200 meter verderop staat geen fabriek met een mega-uitstoot dat op volle toeren draait om onderdelen te leveren voor de o zo milieubewuste elektrische auto…?
robert110 zegt
@571ay: De locatie van de uitstoot heeft ook nog effect op de luchtkwaliteit. Een auto stoot uit tussen de mensen en gebouwen, een fabriek stoot boven de gebouwen uit waardoor het effect op straat niveau beperkt blijft. Daarnaast moet je ergens beginnen, je kan moeilijk alle uitstoot in een keer laten verdwijnen.