En dat kan uiteraard met maar één ding te maken hebben.
Zijn de airbags van een Cayenne niet goed? Heeft een zeurende Amerikaan zijn gelijk gekregen op basis van een langslepende rechtszaak? Nee, na het zien van de titel en het plaatje wist je al meteen waar dit mee te maken heeft: een nieuwe bladzijde in het hoofdstuk dieselschandaal.
Justitie in Duitsland heeft Porsche een boete opgelegd van 535 miljoen euro. Dit is naar aanleiding van het feit dat er een verband is gevonden tussen afwijkingen van wettelijke voorschriften voor bepaalde Porsche-voertuigen.
In een statement laat Porsche weten kennis te hebben genomen van de boete en zegt niet in beroep te gaan tegen de uitspraak. Dit betekent dat de autofabrikant de pittige boete gaat betalen en daarmee is voor de Duitsers de zaak afgedaan. Als laatste verdedigt Porsche zich door te stellen dat het merk zelf nooit diesels heeft ontwikkeld. Daarmee wijst de fabrikant naar Volkswagen, waar het dieselschandaal mee begon.
Porsche AG has never developed and produced diesel engines. Concluding the proceedings is another important step towards ending the diesel topic. In the fall of 2018, Porsche announced its complete withdrawal from diesel and is fully focused on the development of cutting-edge gasoline engines, high-performance hybrid powertrains and electric mobility.
dwfc zegt
Die boete verrekenen ze wel in de prijs van hun nieuwe EV onder de noemer research kosten. Iemand moet dit terugbetalen.
duckmefaddy zegt
@dwfc: Is dit vreemd? Al betaald Porsche dit en gaan ze niks verekenen, het geld waarmee ze betalen komt al van de verkoop af. Hoe kunnen ze anders ooit iets betalen?
dwfc zegt
@duckmefaddy: Beste Duck, de winstmarge van Porsche al eens bekeken, neen dus.
Je betaalt 5 % extra voor de brand, als een fabrikant dit kan afdingen is hij goed bezig.
Waarom kan Peugeot als voorbeeld niet dezelfde prijs vragen als bv. een vergelijkbare BMW …..
duckmefaddy zegt
@dwfc: beste dwfc. Als Porsche het geld heeft om ruim een half miljard af te tikken, dan is dat niet omdat ze de loterij gewonnen hebben. Een deel van hun winst gaat in een potje voor onverziene kosten. Dit dus. Dat ze het verrekenen is normaal en zeer logisch.
Ze hebben bij iedere wagen een paar euro meer gevraagd zodat ze nu niet in de problemen komen. Zo werkt een business nu eenmaal.
hiostu zegt
@dwfc: zo werkt het niet. Er is zoiets als concurrentie. En als ze het kunnen doen, omdat er geen concurrentie is of dat mensen de porsches toch wel kopen ongeacht de prijs, dan nog maakt het geen verschil, want ze kunnen vragen wat ze willen. Ze hoeven nergens verantwoordelijkheid af te leggen voor de prijs die ze vragen voor een auto.
isn1981 zegt
@hiostu: Ik denk dat de VAG daar anders over denkt.?
dwfc zegt
@hiostu: beste Hiostu, maar je bevestigt het zelf, ze kunnen vragen wat ze willen want de mensen willen betalen voor een Porsche logo ! Tja …dan heb je ook geen concurrentie hé !
cossiekiller zegt
Het is allemaal de schuld van Rabo… euh, Trum… euh VW!!!1!
rietdekker zegt
@cossiekiller: en de instanties ook
mikje90 zegt
@cossiekiller: maar ja, als ze die uitkeringen nu wat hoger maken dan kunnen we allemaal Porsche rijden.
911targa zegt
@cossiekiller: het is de schuld van de Finnen!
T16 zegt
@cossiekiller: Audi !
drdre1 zegt
@cossiekiller: Jack Plooij! (die overigens ontslagen mag worden)
wimof zegt
@cossiekiller: Vergeet het, de klanten hebben gekregen wat ze wilden hebben, en VW heeft het hun gegeven.
Laat ons voor een keer ergens een lijn onder trekken.
De lijn voor waar de klanten de constructeurs dwingden om performante en superzuinige dieselwagens te bouwen en daarna.
Waar Aruna De Wever de menshheid wakker schudde en sinds alleen super clean e wagen s mogen rijden.
Moraal van het verhaal: er was een een moment en daarna een ander.
En laten we nu erover ophouden.
We zijn tenslotte volwassen mensen met kennis van zaken.
(ook al twijfel ik dikwijls)
cpp1 zegt
Is wisselgeld voor Porsche
gove zegt
lijkt me toch een gevalletje doorbelasten aan audi toch? dan wel bosch
antoonniels zegt
@gove: En aan wie zouden zij het dan weer doorbelasten…..
gandini zegt
@gove: Dat dacht ik eerst ook, maar dat zou ook bijzonder nadelig uit kunnen pakken voor overeenkomsten in de toekomst. Keuzes… keuzes…
T16 zegt
@gove: De kosten voor de dieselfix software updates bij Porsche liep in de honderden miljoenen.
Deze rekening heeft Porsche keurig doorgezet naar Audi die prompt weigerden te betalen.
In dit licht moet je ook het besluit zien van Porsche om te stoppen met het leveren van modellen met een dieselmotor.
Porsche laat zich niet doorlopend belazeren door een hardleerse frauderende leverancier. Anderen zien geen weg terug, en blijven geloven in een sprookjes product, helaas.
toniominestrone zegt
Moet het personeel de ontvangen bonus nu weer inleveren?
mashell zegt
@toniominestrone: zal wel zijn dat de bonus over 2019 net iets lager uitvalt.
schreute01 zegt
Ik zag gisteren een Porsche rijden. T komt nu wel heel dichtbij!
kobus1967 zegt
1 jaar geen bonus voor het personeel en de schade is weer weggepoetst.
pomoek zegt
keihard de bal op je concerngenoot spelen. Zo werkt dat. Blijkbaar. Wat is het toch een nette club.
ghost zegt
Wie had dat gedacht?
Van sportauto’s met een dieselblok naar een boete van miljoenen op de klok…
cortinaracing zegt
Het leuke hiervan is dat dat geld nog steeds rondgaat in de Duitse interne economie als Porsche/VW deze boete heeft betaald aan de staat, dus zooooooo’n groot verlies voor de Duitse fabrikant is het ook weer niet.