Dat is even slikken voor de Nederlandse importeur, maar er is ook een klein lichtpuntje. Want de boete die het Europees Hof van Justitie vandaag heeft opgelegd is namelijk 5 miljoen lager dan de boete die in 2005 in eerste instantie werd opgelegd door Neeli Kroes. Maar waarom heeft Peugeot zo’n immens hoge boete bekregen?
Van januari 1997 tot september 2003 paste Peugeot Nederland een strategie toe om dealers ervan te weerhouden auto’s te verkopen aan consumenten buiten Nederland. Op die manier werd het Nederlandse Peugeot dealers onmogelijk gemaakt om auto’s te exporteren.
Peugeot Nederland probeerde dit tegen te houden door dealers minder bonus te geven op auto’s die niet aan Nederlandse klanten werden verkocht. En ook werd er tegen dealers gezegd dat ze minder auto’s geleverd zouden krijgen als ze exporteerden.
Doordat de ‘kale’ prijs (excl. BTW & BPM) relatief laag (was) in Nederland was het voor een heleboel andere Europese landen interessant om in Nederland auto’s te kopen. Zo gingen er eind jaren ’90, begin ’00 bijvoorbeeld een heleboel (linksgestuurde) auto’s naar Engeland.
Bij Peugeot Nederland beraadt men zich nog op een reactie. (via: automotive-online.nl)
Mercedes - Benz zegt
Dat is best een behoorlijk bedrag!!
Maar waar gaat het geld dan heen? Zeker niet naar de dealers (die door deze actie misschien behoorlijk wat hebben misgelopen…)
Ben benieuwd of Peugeot dit kan hebben in deze tijd…
lincoln zegt
tssssss .. ik moest het dubbele betalen aan lelijke smoelen-belasting ..
SuperB 2009 zegt
Volg de Skoda rijder
BananaFlip zegt
Vergeleken met Neelie is Rita maar een zacht eitje.
lincoln zegt
hoop dat Peugeot gaat aanklagen over de afpers-praktijken van Balkie en zijn maffia vriendjes ..
met hun BPM praktijken kan GEEN fabrikant hier iets verdienen in apenland ..
Dennis zegt
@ SuperB
Dacht het niet! Wil geen omgekatte VW.
Ben blij met mn 407 coupe en de service is erg goed en geen klachten. De Peugeot dealer zwolle regelt alles keurig.
knaller zegt
Je bedoelt rechtsgestuurde auto’s naar Engeland, dunkt mij Robbie (weet nl. uit ervaring dat vaderlandse dealers rechtsgestuurde auto’s in Engeland verkochten tegen netto Nedelandse prijzen, geen linksgestuurde)……….
lincoln zegt
@knaller ..
het zijn over het algemeen externe handelaren die dat doen ..
die gaan rechtstreeks naar Virgin cars om daar voor 70% van de nieuwprijs naar de consument te gaan ..
mogelijk gemaakt door het ongezonde graaikabinet dat niets anders wil dan roven en stelen ..
BaRa zegt
Dit is een vorm van concurrentievervalsing, en is de facto door de Europese Unie verboden. Het heeft niets met jullie graaikabinet te maken, ze voeren alleen maar de Europese wetgeving uit. Iets dat ze overigens verplicht zijn van te doen.
bozewolf zegt
WAT?! Lincoln met een inhoudelijke reactie?
Het is niet waar…zouden dan…de varkens eindelijk kunnen vliegen?
bozewolf zegt
Yup, ‘k kreeg net een telefoontje van Goebbels. Het is 4 graden onder nul op zijn locatie.
Dus toch…
lincoln zegt
@Bara ..
dus dan zou de europeese unie eisen/opleggen/afpersen dat de auto-industrie democratischer is dan europa ooit kan zijn ??
gaat niet/kan niet/mag niet ..
robbie zegt
@knaller, er gingen ook gewoon linksgestuurde auto;s op de boot naar Engeland hoor. Als Britten een paar duizend euro konden besparen vonden ze het helemaal niet erg om met het stuur aan de ‘verkeerde’ kant te rijden.
GOD zegt
@ lincoln
its time for you to get lade ;)
GOD zegt
laid bedoel ik
Timmie zegt
Ik denk dat er heel wat mensen miss Kroes aan de strop willen zien hangen…
Ruof A Idua zegt
Zelfs GOD maakt fouten………blijkbaar
Bob zegt
@ Timmie
Hoezo?
Weet dat een aantal Renault dealers dit ook veel hebben gedaan, je kon er leuk aan verdienen. Dat niet elke importeur dit leuk vond tsja…ga je vervolgens beperkingen aan dealers opleggen dan belemmer je de vrije handel tussen de Europese lidstaten en dan grijpt Neelie in.
knaller zegt
@Robbie, er zijn zeker genoeg linksgestuurde auto’s die kant op gegaan. Maar de grap was juist dat die Hollandse dealers ook rechtsgestuurde auto’s konden inslaan en verkopen tegen dezelfde netto-prijzen als linksgestuurde. Daar zat de winst beiden. Leuk te melden is dat die weg nu andersom gevaren wordt. Door de goedkope pond kunnen Engelse dealers (die in ponden afrekenen met de fabriek/importeur) linksgestuurde exemplaren in euro’s goedkoper aan den Hollanders slijten. Dus met zn allen aan de overkant onze nieuwe bak halen….!!!!
robbie zegt
@knaller, ik wist ook dat er rechtsgestuurde auto’s die kant op gingen. Zo gingen er bijvoorbeeld Jaguar’s en Land Rovers (rechtsgestuurd) van Engeland naar Nederland en vervolgens weer naar Engeland :D
Alleen maar omdat het hier duizenden euro’s/guldens goedkoper was.
knaller zegt
@Robbie, zat toetertijd inderdaad krom inelkaar dat die dubbele transportkosten het netto prijsverschil nieteens overstegen. Maar das war eimal! Je kan echt een leuk stukkie schrijven over de handel die nu gaande is van Engeland hier naartoe. Vooral de wat duurdere exclusieve sportauto’s zijn omgerekend in euro’s voor een prikkie op te halen in GB. En dat keurig linksgestuurd. Ander kilometertellertje erin en voilla, King for a penny…!!!
robbie zegt
@knaller, is een andere teller nodig? Kunnen die Britse dealers niet gewoon NL-spec auto’s bestellen? De auto’s die toen naar de UK verscheept werden waren ook gewoon UK spec.
knaller zegt
@Robbie, klopt helemaal helemaal hoor. Maar bij tweedehandsjes zit vaak in linksgestuurde exemplaren toch een mijlenteller. En die bedoelde ik eigenlijk in mijn vorige reactie. Kijk eens naar een Carrera GT, voor 230.000 pond een linksgestuurde met mijlen teller uit 2005. Voor Euro 330.000 incl BPM bij u op de stoep. Leuke handel……..
Dennis zegt
@ Knaller,
En de koplampen dan? Ik weet dat ze van mijn 407 coupe bijna 1500 euro per stuk kosten.
En de koplampen zijn niet naar links af te stellen.
Ben er zelf ook mee beziggeweest.
Dan komt er zo weer 3000 euro bij. Dus het is niet alleen de teller, en de teller hoeft niet want op een mijlenteller wordt ook KM/U aangegeven.
Dennis zegt
en ik kan zelfs mn boordcomputer en km stand switchen tussen mijlen of kilometers.
Daaniozo zegt
goed voor die kut franse hokken importeur
&zo zegt
@ Daaniozo
Wat een inhoudelijk sterk geformuleerde reactie, jouw bijdrage geeft werkelijk blijk van een buitengewoon inlevingsvermogen en een zeer hoog intelligentieniveau…
zesinlijn zegt
En terecht!
En nu PON en Louman en Parqui ook even met een bezoekje vereren!
ptr zegt
@Dennis
“En de koplampen dan?”
Je praat over minder dan 1% terwijl die wagens hier nog een keer overde de kop gaan voor die prijs..
BaRa zegt
@Lincoln: een distributeur voor land X kan niet weigeren te verkopen aan dealers in land Y (binnen de Unie). Als de dealers in land Y kunnen aantonen dat ze dezelfde service aan klanten kunnen verlenen als de distributeur voor zijn eigen land verlangt, dan MOET de distributeur leveren. Hij mag daarbij geen (overdreven) extra kosten aanrekenen, de meerkosten (voor bijvoorbeeld levering of administratie) moeten redelijk blijven. Hij mag ook niet de marge veranderen. Ik zit in softwaredistributie, en heb dit aan den lijve ondervonden.
Sorcerer zegt
@BaRa: met graaikabinet denk ik dat ze bedoelen dat er in NL BPM wordt geheven op auto’s. Om die reden houden importeurs de kale prijs bewust iets lager (en worden bijv. achteraf geinstalleerde accessoires wat duurder).
Door die ‘graai-BPM’ krijg je in feite een nieuw soort concurrentievervalsing van importeurs elders in Europa en dat is wat Peugeot Nederland wilde voorkomen.
Echter, wat Peugeot Nederland deed is *ook* concurrentievervalsing. Het is nooit goed uiteindelijk ;)
Mairsil zegt
@ Timmie:
Ik denk dat er heel wat mensen miss Kroes aan de strop willen zien hangen…
Och, die Kroes is wel de reden dat we niet meer met z’n allen met 100 km/u over de snelweg sukkelen. Maximum snelheden om hoog, wegenbouw, bezuinigingen op het OV, van mij mag Kroes zo weer terug op verkeer en waterstaat.
Merry zegt
Ze zouden de zelfde boete nog een keer moeten geven omdat ze van die lelijke gedrochten op de wegen laten rijden!
Turbo zegt
Het is een beetje dubbel. Wie beweert dat in autoland sprake is van een vrije markt, kent de 100.000’en overheidsregeltjes daarvoor niet. Aan de andere kant zitten we ook niet te wachten op marktpartijen die onoirbare praktijken voeren.
Oplossing: totaal vrijgeven de markt. Dan vindt de goedkoopste auto vanzelf de weg naar de klant. Linksom of rechtsom.
Dirk zegt
Beste Robbie, dit artikel trekt mijn aandacht.
Kan je me de bron van dit berichten?
–edit: doe gewoon eens het artikel lezen–
Multicar zegt
Lang leven de EU wetgeving ,vrij handels verkeer geeft de consument de mogelijkheid een auto te kopen waar de prijs laag is.Kan onderhand een boek schrijven of hoe dealers en importeurs de zaak afschermen.
VW Lover zegt
En gelijk heeft de rechter! Peugeot was niet de enige die dit flikte….!
Marvin zegt
Deze boete vind ik onterecht. Het is namelijk zo dat over het algemeen de fabrikanten hun auto’s goedkoper aan Nederland leveren, omdat wij hier belachelijk veel belasting over auto’s moeten betalen en anders niemand de auto’s zal kopen. Dus ik begrijp het dan best dat Peugeot niet wil dat de goedkopere, aan NL geleverde auto’s weer geëxporteerd worden.
Over een echt vrije markt kun je dus niet spreken met zulke grote belastingverschillen tussen de EU-lidstaten. Een boete aan de importeur slaat dus nergens op. Hier heeft de auto industrie en de consument niets aan. Er zullen minder auto’s worden verkocht en/of de auto’s worden duurder.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, die goeie ouwe tijd…
Toen het nadeel van de torenhoge BPM nog een voordeeltje had.
Maar zie: daar is de overheid weer om dit piepkleine maasje in het net dicht te spijkeren…
Headhunterz zegt
@ dennis
en dan te bedenken dat Skoda langer bestaat dan VW! oke ze behoren tot de vw groep maar dan nog..
de sjonnies zegt
Wat gaat Neelie doen tegen onze BPM, want dat is dan zeer zeker concurrentievervalsingen consumenten euh bedrog ? Nou Neelie, waar blijf je!
lincoln zegt
@Sorcerer .. thanks dude ..
@de sjonnies .. als Peugeot een boete van 44,5 miljoen krijgt ..
is het equivalent voor Balkie een hele hoge boom ..
Realhustler zegt
naar ik meen hebben Ford en VW veel hogere boetes gekregen. De fabriek zelf geloof ik, ik dacht dat volkswagen iets van 90 miljoen euro moest betalen.
Orichy zegt
@Marvin
De boete is juist wel terecht opgelegd.
Het hele verhaal is eigenlijk een beetje dom van de importeur, omdat de importeur meer auto’s had kunnen en mogen inkopen bij de fabrikant, als hij slim was geweest in die tijd. Hierdoor had de importeur een lagere prijs kunnen bedingen, tevens werd en wordt aan de nederlandse importeur al een lagere nettoprijs, voor BPM en BTW, gerekend, door de fabrikant, opdat de importeur niet met onverkoopbare dure auto’s blijft zitten, want als de importeur even dure auto’s had en zou moeten inkopen, als in de andere EU-landen, dan kwam en komt de nederlandse brutoprijs, na BPM en BTW, op een veel hoger niveau te liggen, dat wilde de fabrikant en de importeur voorkomen, dus was de afspraak gemaakt, om met een lagere nettoprijs, dus voor BPM en BTW, de auto’s aan de importeur te leveren, als “tegenprestatie” is waarschijnlijk geëist, dat de importeur niet aan andere landen zou leveren, dit is na onderzoek nooit bewezen, dus krijgt de importeur de rekening, voor wat hij de dealers heeft opgelegd, een maatregel die hij zelf ook opgelegd had gekregen van de fabrikant.
De boete is terecht, alleen had die voor de fabrikant moeten zijn.
De dealers en de importeur hadden de “tegenprestatie” naast zich neer moeten leggen, dan had het wel bewezen kunnen worden, dat de fabrikant de “tegenprestatie” zelf had bedacht en niet de importeur.
De fabrikant had dan duidelijk de importeur moeten achterstellen, door de cijfers van aanvraag en leveriing vanuit de fabrikant te overleggen, ten behoeve van het onderzoek, daarmee had de importeur zijn eigen straatje kunnen schoonvegen, dus eigen schuld, zou ik zeggen, alleen jammer dat het geld nu in de schatkist van de EU verdwijnt en niet naar de dealers gaat.
Neelie doet best goed der werk, maar wij hebben er verder weinig aan, die EU-regelgeving is ook niet alles. Voor mij geen één Europa, die Euro is best makkelijk, maar eigen regelgeving kunnen wij prima maken en uitvoeren, alleen niet met JP en Bos aan het hoofd.
@Realhustler
Yep, opdat daar na onderzoek bewezen is, dat de fabrikant de “tegenprestatie” heeft opgelegd.
Het “graaikabinet” heeft veel geld nodig, om in stand te blijven, BPM, accijnzen en BTW, zijn daar het bewijs van. Oké wij leven daardoor wel in een goed leefbaar en goed welzijn staatje, maar met een beter vooruit denkende en met meer inlevingsgevoelige regering, was het allemaal nog beter geregeld geweest.