Dat zijn geen kinderachtige bedragen. Een boete van maar liefst 121.000 euro!
Je hoogste verkeersboete ooit is misschien 1.000 euro (of Gulden) als je het echt heel bont hebt gemaakt. Maar deze Fin overtreffen gaat je denk ik niet lukken. In elk geval niet in Nederland, waar we met vaste bedragen voor verkeersboetes werken. Het kabinet verhoogt jaarlijks de bedragen, echter is dit van een heel andere orde.
In Finland zijn de bedragen van verkeersboetes gekoppeld aan je inkomen. Een principe waar ze in meerdere landen mee werken. Niet heel bijzonder. Wel bijzonder als een steenrijk persoon een overtreding begaat. Want dan loopt het meteen in de papieren.
Anders Wiklof, een zakenman uit Finland en één van de rijkste personen uit het land, werd gesnapt op het begaan van een snelheidsovertreding. De Fin was onderweg in zijn auto en de politie betrapte hem op het rijden van 82 km/u in een gebied waar 50 km/u is toegestaan. Een overschrijding van 32 km/u.
Omdat de boete inkomensafhankelijk is kreeg de Fin een bedrag om zijn oren waar je rode oortjes van krijgt. Hij moet een boete van 121.000 euro betalen. Daarnaast is hij zijn rijbewijs voor 10 dagen kwijt.
In dit geval stond de verkeersboete gelijk aan 14 dagen inkomen van de zakenman. De staatskas spekken door middel van boetes is Wiklof sowieso niet vreemd. Zo moest hij in 2013 een boete betalen van 95.000 euro voor een overtreding en in 2018 nog eens een boete van 63.680 euro. De boete van 121.000 euro is echter de meest prijzige tot nu toe. (via Nyan)
Johanneke zegt
14 dagen inkomen voor 32 te hard, poh ik zou heel voorzichtig zijn daar. Een half maandsalaris weg, dat is niet mals.
volvo480gtt zegt
Alhoewel hij zich met zijn salaris er wellicht wat minder druk om maakt. Ik kan me niet voorstellen dat, als 121000 14 dagen salaris is, het voor hem lastig rondkomen is dit kwartaal.
Johanneke zegt
Voor hem niet, maar voor mij zou het een veel groter gejank zijn. En de meesten hier. Ineens 1500 tot 2500 euro boete, niet best.
tortuga zegt
Denk dat er veel al blij zijn met 2500 per maand!
baardmijt zegt
Ik vroeg me al af of ik de enige was die een stuk minder dan € 3000,- per maand bijgeschreven kreeg. Helaas niet dus, dan heeft een indringend gesprek met mijn werkgever vast niet zoveel zin.
kennone zegt
Dat haal je hier voort ook bijna hoor
kniesoor zegt
Voor een prent van EUR 1000 hoef je het in NL tegenwoordig niet eens meer zo heel bont te maken, een kilometertje of wat sneller dan toegestaan rijden en je komt al aardig in de buurt.
Geen idee hoe de wetgeving in Finland in elkaar steekt, maar wellicht, dat het boetebedrag direct/indirect ten laste van de P+L van z’n bedrijf gebracht mag worden en/of anderszins belastingaftrekbaar is. Blijft het overigens nog steeds een fors bedrag.
petroldrinker zegt
Laten we blij zijn dit niet in NL te hebben kwa boetes.
Overigens 1000 eur boete, zit je tegenwoordig vrij snel aan met de bedragen van nu….
av_diver zegt
Zakenmand?
Dat kan korter: Mand ;-)
acavs zegt
Alhoewel het natuurlijk een enorm bedrag is, laat dit bericht toch zien dat een dergelijk inkomensafhankelijk boetesysteem ook niet ‘werkt’? Boven een bepaalde inkomensgrens raakt geld zijn intrinsieke aantrekkingskracht kwijt. Het draait dan enkel nog om de status die aan dat geld verbonden is. Het inkomen is al verdiend, dus dan is zo’n boete niets minder dan een ietwat extravagante uitgave. Tja, daarvan doen zulke lui er wel meer. Het maakt in ieder geval niet zoveel indruk.
flatsix010 zegt
Daarbij is het belachelijk om burgers verschillend te straffen voor dezelfde overtreding.
karhengst zegt
Dat is precies wat de inkomensafhankelijke boete probeert tegen te gaan. Iemand met een baantje bij de lokale school wordt nogal wat harder geraakt met een boete van 300€ dan iemand die dat als lunchgeld ziet.
Ben wel van mening dat de enige gelijkwaardige straf een rijontzegging is, zeker gezien hetgeen @acavs ook stelt.
acavs zegt
Deels met je eens. Het is alleen wel zo dat inkomen heel sterk varieert, zeker in de top van het bedrijfsleven. Dus je krijgt de situatie dat het boetebedrag voor eenzelfde overtreding door dezelfde persoon op twee momenten in de tijd enorm kan verschillen. Dat vind ik eerlijk gezegd onwenselijk.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe inkomen wordt gemeten. Als je à la Steve Jobs geen salaris ontvangt, maar puur op de waarde van koersstijgingen van aandelen teert, is het inkomen dan 0? Wat wordt dan het boetebedrag? Gaan we inkomen dan baseren op fluctuaties in vermogen? Dan wordt de hoogte van de boete afhankelijk van de grillen van investeerders en speculanten. Om nog maar niet te spreken over dalende aandelenprijzen of zoiets als een clawback… Interessante stof wel :)
invictus66 zegt
Interessante piste. Ik ken toch wel enkele zelfstandigen die zichzelf een laag loon uitkeren, maar financieel er wel zeer goed voor staan.
karhengst zegt
Zo diep wou ik er niet induiken, maar je raakt er wel de essentie. In die regionen gaat het niet om inkomen maar om kapitaal. Dat eerste probeert men sowieso natuurlijk boekhoudkundig te drukken omdat belastingen juist daarop gericht zijn, terwijl het vooral de middenklasse raakt.
Kapitaalafhankelijke boetes lijken me een in theorie een stuk eerlijker dan inkomensafhankelijke. Vang je meteen het probleem met gedaalde aandelenwaarde af. Stukje eerlijke ook voor een hardwerkend iemand die een hoog salaris door vele werkuren heeft, noodzakelijk om een starterswoning te kunnen kopen, tegenover de rentenier met een laag inkomen maar een miljoen aan kapitaal.
Interessante stof, inderdaad :)
berlinetta zegt
Je zou ook kunnen zeggen dat mensen verschillend worden gestraft door gelijke straffen te hanteren.
wimof zegt
Het reuzegom proces heeft bewezen dat het wel degelijk gebeurd, prix à la tête du client.
pomoek zegt
@acavs: dat is nog maar de vraag. Rijk wordt je door minder uit te geven dan er binnen komt. Ik baal er stevig van als ik op weg voor werk en dan door te hard rijden een flinke prent krijg. Dan had ik die dag beter thuis kunnen blijven en onbetaald verlof nemen.
acavs zegt
Dat begrijp ik helemaal. Ik heb precies hetzelfde. De afschrikkende werking van een boete staat of valt (grotendeels) met het maken van een soort kosten-batenberekening. En ik denk dat je juist zo’n berekening niet meer maakt als je qua inkomen boven een bepaalde grens komt. Dan werkt een boete ook niet meer.
none1234 zegt
Wat ben je nu aan het argumenteren eigenlijk? Dat de boete exponentieel moet stijgen met het inkomen?
Robert zegt
Inkomensafhankelijke boetes, ik ben vóór. Ik vrees alleen dat zolang wij met centrum-liberale kabinetten zitten opgescheept, dat een utopie zal blijven.
karhengst zegt
Deze kabinetten kennende zullen ze er vast wel een manier op vinden om het jou en mij nóg net wat onaangenamer te maken dan hoe het nu is, terwijl de betere kapitalist wel z’n manieren heeft de dans te ontspringen.
Net als met rekeningrijden zal de groep die er beter van wordt zich tot een absoluut minimum beperken.
superhans zegt
Kinderverkrachting = 6 maanden cel (voorwaardelijk natuurlijk), maar ietsjes te hard rijden kost een Godsvermogen. Ja natuurlijk, dat is rechtvaardig (wel foei, begrijp me niet verkeerd).
Als je verkeersovertredingen onafhankelijk van inkomen wil beboeten, voer je het puntenrijbewijs in, zoals vele intelligente overheden al hebben gedaan.
Richmond zegt
We hebben in nl ook een punten rijbewijs, maar dat is niet gedaan voor iedereen die al een rijbewijs had toen her werd ingevoerd