Ga niet zomaar akkoord met een boete die je hebt gekregen door een scanauto. Niet altijd is de boete terecht uitgedeeld.
De uitvinding van de scanauto is een geschenk uit de hemel voor gemeenten. Boa’s hoeven niet de straten af te struinen naar fout geparkeerde auto’s, maar scanners op het dak van een auto doen het werk tegenwoordig. Deze voertuigen zijn niet meer weg te denken in het dagelijkse straatbeeld van steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Boete door scanauto niet blind betalen!
Fijn voor de gemeenten, maar automatisering betekent niet automatisch een verbetering. Mocht je een boete door een scanauto hebben ontvangen, ga deze dan niet blind betalen. Kijk kritisch naar de boete en probeer te achterhalen hoe je de boete hebt kunnen krijgen. Misschien was het terecht en stond je inderdaad ergens geparkeerd zonder te betalen, maar het kan ook zijn dat de scanauto een foutje heeft gemaakt.
Dat uitzoeken helpt, want een boete kost al gauw enkele tientallen euro’s. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat het regelmatig voorkomt dat er fouten worden gemaakt. Met name in de steden Utrecht en Rotterdam helpt het om bezwaar aan te tekenen. In driekwart van de boetes die werden aangevochten was de uitkomst dat de parkeerboete werd verscheurt.
Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een scanauto een boete uitschrijft, terwijl jij net onderweg bent naar de betaalautomaat. In sommige steden, waaronder Rotterdam, staan de automaten bovendien ver uit elkaar. Het kan soms even zoeken zijn waar dat ding überhaupt staat. Ondertussen sta je zo vijf á 10 minuten geparkeerd zonder te betalen. Het makkelijkste is dan ook om je eigen auto te koppelen aan een parkeer app, maar dat gaat niet op als je in een geleende auto zit.
En niet alleen dit soort situaties zorgen voor onterechte boetes. Er kan ook iets mis zijn met de software van de scanauto waardoor je onterecht een boete krijgt. Zelfs als je een vergunning of een ontheffing hebt komt het voor dat de scanauto een prent uitdeelt, wat je natuurlijk terecht moet aanvechten. En dan zijn er nog de situaties dat je een lettertje of cijfer van het kenteken of de parkeerlocatie verkeerd hebt ingevoerd. Ergo, ga nooit zomaar akkoord met een parkeerboete.
potver7 zegt
Dat driekwart van de aangevochten boetes (of eigenlijk: naheffingsaanslagen) wordt kwijtgescholden in sommige steden, wil natuurlijk nog niet zeggen dat driekwart van het totaal onterecht is uitgeschreven. Er zal ongetwijfeld nog een relatief groot deel onterecht uitgeschreven zijn dat betaald wordt zonder bezwaar te maken (mensen die het niet door hebben, mensen die niet snappen hoe ze bezwaar moeten maken, mensen die het werkelijk geen *** interesseert), maar de meeste parkeerboetes worden natuurlijk gewoon terecht uitgeschreven.
SpeedGeek zegt
Toevallig twee maanden terug een soortgelijk incident gehad in Amsterdam. Op mijn parkeerkaart stond een afgifte tijd die 1 minuut eerder was dan de tijd waarop de overtreding was geconstateerd.
Aan iedereen dus de tip, bewaar je parkeerkaart als je in dergelijke steden parkeert. Ik haat het om die krengen in de auto te zien liggen maar gelukkig kwam het dit keer van pas.
Dutchdriftking zegt
@SpeedGeek: Tja, ik kom zelden met de auto in grote steden, en zoek dan vrijwel altijd een parkeergarage op. Mocht je er vaak moeten zijn is een parkeer app wellicht makkelijker? Ook met declaratie van bonnetjes en dergelijke.
SpeedGeek zegt
Die apps zijn ook makkelijker ja maar had kort daarvoor de overstap van iPhone naar Samsung gemaakt en had die app niet op mijn telefoon en het leek mij sneller om even een kaartje te scoren. Ik kom verder namelijk nooit in Amsterdam.
rrk147 zegt
Dat het een paar minuten lopen is naar de dichtstbijzijnde parkeermeter kan ik mij voorstellen, maar hoe kun je bewijzen dat je echt net bent aan komen rijden? Een opname van een camera van Rijkswaterstaat of gemeente overheid ergens langs de route?
mashell zegt
Het bewijs hoor jij niet te leveren maar de handhaver (onschuldig tot het tegendeel bewezen is). Die handhaver kan dat overigens heel simpel doen, een tweede rondje rijden met de scanauto. Sta je er bij de 2e ronde nog steeds zonder te betalen dan wordt je bekeurd en anders niet.
Wheels zegt
Ik heb ondertussen een 100% ‘succes rate’ met het aanvechten, 2 van de 2 boetes in 12 maanden waren ongeldig.
gregorius zegt
Uiteindelijk is dit artikel dus gewoon een reminder. Vrijwel elke Nederlander zal een (automatische) boete aanvechten op het moment ze denken dat ie onterecht is. Het lastigste is vaak op een printer te vinden en een postzegel. Of kan het tegenwoordig ook per email?
posthumus zegt
Er is een coulance-periode van 5 minuten. Dus parkeer je ergens heb je 5 minuten om in te loggen/een kaartje te halen. Ben je binnen die paar minuten gescand, kan je het aanvechten.
Dat driekwart van de boetes worden kwijtgescholden heeft vooral met het onvermogen van de gemeentes te maken, niet met het feit dat het onterechte boetes zijn.
Snap de nieuwswaarde van het artikel daarom niet zo goed. Betaal gewoon als je ergens parkeert en krijg je een onterechte boete, vecht je ‘m aan. Lijkt me de normale gang van zaken. Om nou op te roepen tot het “misbruiken” van het onvermogen van de gemeentes gaat er alleen maar toe leiden dat parkeren nóg duurder gaat worden, om het terugbetalen van al die (terechte) boetes terug te verdienen.
mashell zegt
“Ben je binnen die paar minuten gescand, kan je het aanvechten.” Dat is natuurlijk de wereld op z’n kop!
In die 5 minuten hoor je geen boete te krijgen. En het is de taak van de gemeente om dat te bewerkstelligen. En dat kan gemakkelijk door een 2e rondje te rijden en pas bij twee keer niet betaald met een grotere tussentijd dan 5 minuten een boete uit te schrijven. Als de gemeenten nalatig of inhalig zijn en dat niet doen dan verdienen de gemeenten en hun wethouders (die we beter “wetbuigers” zouden noemen) het ter schande gemaakt te worden in dit soort artikelen.
posthumus zegt
@mashell: De kans dat je gescand wordt, precies op het moment dat jij naar de meter loopt/inlogt is wel
zó klein, dat het niet opweegt tegen een extra rondje rijden (wat inhoudt 2x het aantal FTE, 2x het aantal scanauto’s, etc.) Dus die uitzondering lijkt me prima gerechtvaardigd om het dan aan te kunnen vechten.
occasiefapper zegt
De grootste farce met scanauto’s vind ik nog het automatisch uitschrijven zonder tussenkomen van een menselijke controle.
Ik kreeg laatst een parkeerboete in Rotterdam. Ben echter sinds 2019 niet meer in die stad geweest, dus het blijft me een raadsel hoe ik daar voor 12 Dec 2020 een naheffing kon krijgen…
Het ergste is nog dat je dan zelf tijd moet gaan stoppen in de bewijslast en dat jij als “overtreder” mag gaan bewijzen dat jouw voertuig daar niet aanwezig was.
posthumus zegt
@occasiefapper: Lijkt me eerder een gevalletje “duplicaatfraude”. Misschien rijdt er iemand met een kopie van jouw platen rond, anders kan jouw kenteken onmogelijk gescand zijn
cossiekiller zegt
Ik geef in de parkeerautomaat altijd een verkeerde nummerplaat in. Zo voorkom je boetes.
posthumus zegt
@cossiekiller: Ik rij altijd 140 op de verkeerde baan; kan ik ook niet geflitst worden (wel een boel
spookrijders daar)
sabrerator zegt
In de parkeerapp van de ANWB kun je gewoon een ander kenteken ingeven. Dus ook met een geleende auto kun je die gebruiken. Ik heb 2 auto’s, zou toch gek zijn als ik daar 2 apps voor zou moeten hebben of altijd een kaartje kopen als ik met de andere auto ben.
Wel even opletten dat je niet nog je andere kenteken erin hebt staan, da’s alles.
crashingduke zegt
@sabrerator: Bij Yellowbrick moet je voor die tweede auto extra betalen. En het kenteken aanpassen is een redelijke klus.
posthumus zegt
@Makkelijk Bezwaar: @autoblog, mag deze ajb in jullie spamfilter? Of is het een betalende adverteerder?