Ja, het is flauw. Maar ja, de boze Boer Blokkeer Beweging moet toch iets kunnen doen?
Het moge duidelijk zijn dat de boeren op dit moment totaal niet tevreden zijn met hoe het in Den Haag er aan toe gaat. Goh. Niemand schijnt er heel blij mee te zijn. Het probleem voor veel boeren is dat hun toekomst erg wankel is met de maatregelen om de stikstofuitstoot terug te dringen.
Jarenlang werden problemen uitgeschoven om maar te kunnen bouwen. Nu zitten we met een te hoge uitstoot, woningtekort en een overdaad aan boeren en automobilisten. Dus om te kunnen bouwen, moeten auto’s langzamer rijden (100 km/u, joepie!) en boeren geruimd worden. Eh, het veld ruimen.
Boer Blokkeer Beweging in actie
De boeren zijn terecht heel erg emotioneel hierover. Dat is heel begrijpelijk, als je jarenlang kapitalen moet investeren om in Nederland aan alle eisen te voldoen om je vak te kunnen uitoefenen, voel je je belazerd op het moment dat je ook nog eens moet stoppen met je onderneming.
Om hun onvrede te uiten, moeten andere mensen het uiteraard ontgelden. De Boer Blokkeer Beweging is vandaag ook zeer actief in Nederland om de hardwerkende vrachtwage chauffeur en alle middenmanagers in hun Tesla’s letterlijk een halt toe te roepen.
Afgesloten
Het gaat om de A2, A20, A67 en de A8. Op de A2 is het rond de plaats Best, richting Den Bosch. Inmiddels is de snelweg afgesloten. Dat is nu ook het geval met de A67 tussen Venlo en Eindhoven bij Liessel. Daar heeft men een hoop balen op de weg gegooid, om zo hun ongenoegen te uiten. Of omdat ze ervan balen, dat kan natuurlijk ook.
De politie is er overigens mee bezig om de gedupeerde boeren in de kraag te vatten. De lokale hermandad zal dan vriendelijk doch dringend verzoeken aan de boeren om hun trekkers van de snelweg te halen. Officieel mag je niet eens met een trekker de snelweg op. Als de boeren daar geen gehoor aan geven, sleept de politie ze af. We zijn benieuwd hoeveel B-Klasses ze daarvoor nodig hebben hebben.
Via: Nu.nl
melv zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaapiyo zegt
Volgens mij kan er gewoon gebouwd worden hoor. Het is niet dat bouwvakkers die nu een huis bouwen tegengehouden geworden door een bataljon stikstof moleculen…
berlinetta zegt
Ik begrijp wel dat boeren echt heel kwaad zijn. Dankzij falend overheidsbeleid van jarenlang wegkijken, boeren zelfs stimuleren om te groeien en overal maar Natura 2000-gebieden aan te wijzen, zitten we nu met een probleem en de boeren hebben daar nu de meeste last van. Aan de andere kant moet er wel iets gebeuren. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het belangrijk is dat we onze natuur in stand houden, voor nu en voor toekomstige generaties. Ik vind het dan ook logisch dat er als eerste wordt gekeken naar de sector die voor de meeste uitstoot zorgt en dat zijn nu eenmaal de boeren. Ik denk ook dat niemand echt blij wordt van megastallen waar runderen de hele dag staan te ruften en onze natuur vergallen. Dus minder veeteelt in NL vind ik wel een goeie. We hoeven ook niet de vleesproducent voor de wereld te zijn. Daar is ons landje veel te klein voor en we lopen nu al overal tegen de grenzen aan. Dus overheid, los je zelf veroorzaakte probleem maar op maar dan wel op zo’n manier dat het acceptabel is voor de boeren.
Edge zegt
Heb je suggesties? Want volgens mij zijn de meeste boeren principieel tegen alles wat hun huidige bedrijfsvoering beperkt. De boeren hebben jarenlang kunnen profiteren van het overheidsbeleid, nu mogen ze wat mij betreft ook hun steentje bijdragen aan het oplossen van andere problemen.
karhengst zegt
Als boeren niet zo van de overheidsbemoeienis zijn schrap je eerst toch gewoon subsidies.
Dan ga je kijken wat het land nodig heeft om zelfredzaam te zijn, dat mag immers wel wat kosten. Daar stem je je nieuwe potje op af. Jammer voor wat families, maar als Jos nog een paar zoons had was hadden ze zich er ook in moeten berusten dat de werkgelegenheid in de F1 wat krap is.
De banen liggen voor het oprapen op het moment, werkeloos zijn is een keuze. Zou alleen niet met de trekker op sollicitatiegesprek komen. Is zo lastig parkeren.
Jasp3r zegt
Goed verwoord, hulde!
Computer Freak zegt
Zonder subsidies worden Nederlandse boeren veel te duur. Met als gevolg dat supermarkten alles uit het buitenland gaan halen en de Nederlandse boer failliet gaat. Waardoor we meer natuur terug krijgen, meer kunnen bouwen en meer belastinggeld overhouden. Snelheidslimiet kan weer naar 130 24/7.
Zeg, dat is eigenlijk best wel een goed plan!
ryser zegt
Kijk wat die boeren op dit moment allemaal doen zorgt niet voor een open dialoog. Wel is het zo dat je moet kijken naar de investeringen die boeren hebben gedaan om maar aan het beleid van de overheid te voldoen. Boeren zijn ook door allerlei andere maatregelen niet bij financiële macht geweest dit zelf allemaal te bekostigen en hebben schulden gemaakt. Nu stond er een artikel op internet over de schuldvraag en draagkracht van dit probleem.
Linkje; https://milieudefensie.nl/actueel/rabobank-kan-de-stikstofcrisis-in-een-klap-oplossen
karhengst zegt
Wat de boeren op dit moment allemaal doen ondermijnt iedere vorm van een open dialoog. “Laat ons met rust, want anders weten we jou en je kinderen te vinden.”
Juist omdat de ene helft zich opstelt als Calimero en de andere als trekkerrijdende haatbaard, komt het punt wat in het gelinkte artikel wordt gemaakt helaas heel niet ter sprake. Met “ja maar Schiphol, ja maar Duitsland” kom je er niet.
ryser zegt
Ik ben ook zeker van mening dat de acties van de buren ontzettend achterlijk en buitenproportioneel gedrag is. Maar dit artikel opende mijn ogen iig wel wat betreft partijen die ondanks alles blijven absurd veel hieraan verdienen zonder dat ze maar enige vorm van verantwoordelijkheid pakken.
RiKe zegt
Ik begrijp en het er best sympathie voor dat de boeren hier (erg) boos over zijn. Echter voor het blokkeren van snelwegen en doelbewust mensen in gevaar brengen heb ik geen enkele sympathie voor. Voor deze boeren zou ik dan ook zeggen, oppakken, spullen in beslag nemen en niet meer teruggeven, en een hele dikke boete er overheen.
petroldrinker zegt
Tja, als ik van iemand die de stikstof berekeningen doet, hoor wat voor informatie die aangeleverd krijgen van de overheid, verbaasd het mij dat we nog geen mensen doden om de cijfers te halen, in de aangeleverde informatie staan nog boeren tussen die al lang geen boer meer zijn, met een veestapel in de info van zeg 600 koeien terwijl de beste man op zn hoogtepunt er 175 had… ja de overheid heeft zoals altijd zn informatie weer heel goed voor elkaar…NOT
mashell zegt
Of had die boer 600 koeien ingevuld om meer subsidies te ontvangen? Het zijn nou eenmaal geen lieverdjes.
CYBRTRK zegt
Heb je hier ook een goede bron voor die dit bevestigd i.p.v. ‘gehoord van iemand’?
reactief zegt
Ja, die ene boer met 600 koeien gaat het verschil maken in de berekening als er totaal zo’n 2,5 miljoen in Nederland rondlopen…. En daarnaast zullen er vast af-en-toe ook 600 te weinig koeien in de berekening staan.
bernoulli zegt
We zouden het met zijn 17-miljoenen in Nederland perfect voor elkaar kunnen hebben. Als we 10 x zoveel grondgebied hadden.
berlinetta zegt
Ik denk dat veel van de problemen zijn terug te voeren op het feit dat ons landje maar klein is en dat letterlijk elke vierkante meter grond in een bestemmingsplan vast ligt. Er is gewoon steeds minder ruimte beschikbaar om te kunnen groeien, want dat zorgt alleen maar voor meer spanningen. Ik denk dat we er serieus over moeten gaan nadenken hoe we ons land in de toekomst kunnen vormgeven op een manier die voor iedereen acceptabel is. Daarbij moeten we ook kijken naar bevolkingsgroei en het migratiebeleid. Een flinke beperking van het aantal migranten dat we opnemen zou ik dan ook wenselijk vinden. Niet omdat ik het die mensen niet gun om hier te wonen, maar het zorgt voor teveel problemen.
mashell zegt
Maar het aantal migranten is al erg laag. Gezien de personeelstekorten en de vergrijzing eigenlijk eerder te laag dan te hoog. Nederland is al jaren erg streng, veel strenger dan Duitsland. Het probleem wat we nu hebben is een huisvestingprobleem. De AZC’s zitten vol omdat de mensen niet doorschuiven omdat er geen woningen zijn, niet omdat er zoveel migranten zijn. Na de financiële crisis van 2008 is de capaciteit van de bouw afgenomen, de vermogens van woningcorporaties zijn afgeroomd met een verhuurderheffing, we hebben een stikstof crisis omdat er voor gekozen is jarenlang niets aan de veestapel te doen. Ironisch is dat de regering Rutte nu problemen op haar bordje krijgt die door eerdere regeringen Rutte zijn veroorzaakt.
berlinetta zegt
Ik begrijp dat er meer arbeidskrachten nodig zijn, maar laten we dan eerst eens kijken naar de 1 miljoen werklozen die we al in ons land hebben. Die zijn er toch al en willen wellicht wel werken, maar het lukt niet om een geschikte baan te vinden. Daarnaast is NL ook kampioen deeltijd werken. Schop al die deeltijders eens onder hun kont zodat ze meer uren gaan maken. Maak werken weer aantrekkelijk en schaf al die toeslagen af waar men niks voor hoeft te doen. Nog meer mensen het land binnen halen, is in mijn ogen niet de oplossing. Die mensen kunnen wel werken, maar hebben ook een huis en andere voorzieningen nodig, belasten de zorg nog meer etc. Daarvoor zijn dus nog meer arbeidskrachten nodig. Met migranten los je het probleem niet op, maar verleg je het probleem alleen maar. Tegelijkertijd zorgt het binnenhalen voor migranten wel voor spanningen in de samenleving en dat begrijp ik heel goed. Leg maar eens uit waarom Abdul uit Afghanistan eerder een woning zou mogen krijgen dan Henk uit NL. Ik heb niks tegen buitenlanders en ik gun ze ook een goed leven, maar ik denk dat we ons wel eens moeten afvragen of NL daar nog wel zo geschikt voor is. Niet voor niks heeft de Arbeidsinspectie al laten weten dat we de migrantenstroom misschien eens moeten gaan afbouwen.
raoufff zegt
Zonder bo
sportabgasanlage zegt
1. De overheid heeft boeren jarenlang laten investeren en groeien, zonder stikstofbeperkingen.
2. Er is echter een groot probleem dat opgelost moet worden en onze veestapel is veel te groot voor wat wij zelf nodig hebben, dus daar ligt een kans.
3. De oplossing is vrij simpel: als je wil dat de veestapel krimpt, dan moet je de boeren die een bedrijf hebben opgebouwd ruim compenseren. Begin met de oudere boeren die binnen 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken en geen opvolging hebben (die zijn er genoeg), en help de overgebleven jongere boeren om meer milieubewust/circulair vlees te produceren, of help ze, als ze willen, om hun bedrijf te verhuizen naar het buitenland waar ze wel welkom zijn.
Het kost geld, maar je kunt de boeren niet jarenlang laten investeren om ze vervolgens in de kou te laten staan. Je moet mensen perspectief en opties bieden: je stopt en we dekken je kosten, of we helpen je schoner te produceren, of we helpen je elders een nieuw bedrijf op te bouwen.
hondafiel zegt
Met stoppen verdien je geen centen als land. Wanneer de productie verdwijnt dan zal dat ergens anders wel gebeuren. Dat is ook zo met anderen industrieën gebeurd in de afgelopen decenia binnen dit land.
Je spreekt van een groot probleem maar onderbouwt dit niet. Dit grote probleem heeft de rest van de wereld blijkbaar niet.
In andere werelddelen is de economie “booming”, echt niet omdat ze minder vliegen, meer electrisch rijden of anderzins milleu bewust consumeren. Van opgelegde maatregelen zoals wij die kennen is daar geen sprake van. Leg mij als leek eens uit hoe dat kan?
mashell zegt
Het is natuurlijk ook precies de bedoeling dat de productie elders gaat gebeuren, in het dicht bevolkte Nederland kan dat niet dus moet het elders. Dat stikstof een groot probleem is dat is duidelijk, dat is wetenschap, dat is in Europese normen vastgelegd en de hoogste rechter heeft geoordeeld dat Nederland zich daar aan moet houden. Biologen tonen ook aan dat de flora en fauna in de natuurgebieden aan het veranderen is vanwege een stikstof overschot. Over het probleem is geen discussie. Het probleem is niet nieuw, ook in de jaren 80 was er een ammoniak probleem. We noemen dat nu stikstof maar is eigenlijk hetzelfde probleem. Toen is het aantal boeren verkleind maar het de veestapel is maar een klein beetje kleiner geworden omdat de boeren bedrijven die overbleven groeiden.
In andere delen van de wereld (bijvoorbeeld China) is de economie booming (als in hoge groeicijfers) en dat is inderdaad omdat er daar minder strenge regels zijn en de mensen minder welvarend zijn. Die lopen dus gewoon een aantal jaar achter op ons.
hondafiel zegt
Dus valt in bijv. In het Verre Oosten de grootste slagen voor het wereldwijde millieu te halen. De economische groei daar zal nog decenia lang aanhouden waar nauwelijks wordt omgekeken naar de effecten op het milleu. Complete natuurgebieden verdwijnen daar voor bebouwing of landbouw. Waar wij de verwarming terugdraaien wordt daar mede door de economische voorspoed in elke ruimte een airconditioning unit geplaatst.
Het gaat er bij mij niet in dat deze overheid dergelijke rigoureuze besluiten neemt voor een grotendeels kunstmatig gecreëerde natuur in dit land terwijl anderzijds complete groene gebieden/ weilanden in dit land verdwijnen voor de woningbouw.
Als leek kan ik alleen maar concluderen dat de EU normeringen aan het opleggen is waar ze zelf het meeste last van hebben en de rest van de wereld op een eigen manier of zelfs niet mee omgaat.
mashell zegt
Ten dele. Ja China groeit en dat levert daar milieuschade op. Aan de andere kant zie je wel dat China niet onze fouten allemaal wil overdoen. Ze stimuleren daar bijvoorbeeld flink elektrische auto’s.
En als ze aan de andere kant van de wereld verkeerd doen is dat natuurlijk geen reden om zelf niet het juiste te doen, we zijn verantwoordelijk voor onze eigen leefomgeving. Wat ik niet snap is dat zoveel mensen die in de coronacrisis, toen het OMT alles wat leuk is verbood, de natuurgebieden bezochten maar nu daar niet voor willen strijden. Die natuurgebieden zijn belangrijk voor ons als mens om te ontspannen. Dat is me veel meer waard dan die boeren waarvan de helft plat gezegd vooral druk bezig is kiloknallers voor Duitse supermarkten te produceren.
Het beleid is rigoureus omdat het in één klap jarenlang achterstallig beleid moet inhalen. Als we sinds 1990 elk jaar de veestapel met 2% zouden hebben ingekrompen dan was door natuurlijk verloop (veel boeren stoppen omdat het hard werk is dat weinig geld maar wel veel stress oplevert) de veestapel nu op een goed niveau geweest. Ik verbaas me dat nog steeds de ministers van stikstof en landbouw nog steeds niet gezegd hebben dat er geen stuk vee meer bij mag.
maotje zegt
Ik ben het volledig met je eens. En ja de overheid heeft ze inderdaad jarenlang hun gang laten gaan. Maar eerlijk is eerlijk 25 jr geleden hadden we ook geen flauw benul wat de invloed ervan zou zijn. Zie het als roken, 40 jr geleden wisten we ook nog niet de helft van hoeveel het de gezondheid kan schaden en wat allemaal de gevolgen ervan kunnen zijn. Luchtvervuiling idem.
Door de jaren heen zijn we er tegenaan gelopen dat al die onderwerpen problemen en schade opleveren. Door onderzoeken en monitoren is duidelijk geworden hoe en wat.
Dus ja we kunnen de schuld leggen bij de overheid. Maar die wisten toen ook niet beter en moest het ook doen met de kennis en kunde van toen.
mashell zegt
Jawel hoor. 25 jaar geleden wisten we precies wat de invloed van de grote veestapel was. Want toen speelde al precies hetzelfde probleem. Het echte probleem is dat regeringen liever voor economische groei gingen dan voor natuurbehoud en het probleem vooruit geschoven is.
maotje zegt
We wisten dat te veel mest niet goed was. Wat exact de gevolgen waren op de natuur wisten we toen nog niet.
Zelfde als roken un de jaren 80. We wisten dat het niet goed en ongezond was. Maar daar hield t ook wel een beetje mee op.
zdev zegt
Niet tegen elkaar uit laten spelen. Automobilisten en boeren zitten in hetzelfde schuitje. En ze rijden een dikke diesel V8. Hup boeren!
dailydriver zegt
Gewoon 5 ME sprinters is ook voldoende.
pomoek zegt
Er is nog geen m2 landbouw grond onteigend sinds de minister kenbaar maakte waar de stikstof reductie moet plaatsvinden. Er ligt een opdracht bij de provincies om vorm te geven. Het zou zomaar kunnen dat een provincie met een innovatieve oplossing komt. Nu ja, waarschijnlijk niet. Hoe dan ook ligt er 25 miljard klaar om boeren uit te kopen. En dat wordt gezien de sneeuwklokjes in het parlement waarschijnlijk nog meer. Die allemaal meevoelen met Banken boeren en luchtvaartmaatschappijen. Maar diezelfde empathie niet kunnen opbrengen voor jongeren die jeugdzorg nodig hebben. Kennelijk.
Dus beste boeren: jammer dat je niet kunt doen wat je wil op de plek waar je dat wil doen. Zo is het leven soms. Niet het einde van de wereld. Relax. We hebben allemaal wel eens naar een functie elders moeten zoeken.
mashell zegt
In de jeugdzorg, rechtspraak, gezondheidszorg, politie en onderwijs is het onderliggende probleem personeelstekort, al jaren. Als je in die sectoren meer geld gaat pompen dan gaan (naast extra managementlagen) de salarissen omhoog maar daar wordt de werkdruk niet lager van en dus trekt het geen nieuwe werknemers. Maar geld is daar niet de oplossing. De echte oplossing is daar gewoon nog niet gevonden.
Maar bij de boeren kan meer geld wel een oplossing zijn, dan kan er uitgekocht worden, met minder vee hebben we minder landbouw nodig en komt er grond vrij voor bufferzones voor de natuur, voor woningbouw, voor windmolens en zonneparken.
tgul zegt
De BBB (Boer Blokkeer Beweging) is weer goed bezig. Wat een criminele acties. In plaat te kijken hoe de belasting op het milieu kunnen verminderen maken ze het alleen maar erger en hinderen ze nu ook nog de burger. Jarenlang heeft het boerenbedrijf alles kunnen bepalen….nu moet daar een eind eraan komen. Overheid heeft goede scenario’s op touw gezet, sommigen boeren zijn hier al goed in mee gegaan…het blijt dus dat het kan. Maar het gros gooit de kont in de krib en wil gewoon lomp en boers zijn. Aanpakken die handel en desnood sonteigening. Het lijkt nu net of NL op de hand van de boeren is, maar dit is helemala niet zo. De meesten zijn bang voor een reatcie van de boeren of worden geïntimideerd om aan hun zijde te komen staan. Ik maak het echt mee in het dorp waar ik woon. Boeren: we hebben de aarde in bruikleen van onze kinderen!