De commissie en teams hebben gezamenlijk een nieuwe set zalige regels aangenomen.
De afgelopen weken ging het woord rond dat de F1 Commission samen met de tien verschillende teams zouden gaan stemmen over nieuwe regels om het inhalen te bevorderen. Op de laatste dag van april zou er over de toekomst van de Formule 1 besloten worden. Gisteren, dus, kregen de teams de kans hun stem uit te brengen om last-minute aanpassingen aan te brengen aan het format van de koningsklasse. Vandaag maakt de Formule 1 de uitkomst van de stemming bekend en de resultaten kunnen we eigenlijk alleen maar toejuichen.
De veranderingen luiden als volgt:
1. Minder complexe voorvleugels
2. Minder complexe brake ducts, zonder kleine vleugels en aerodynamische delen
3. Bredere, diepere achtervleugels
Craig Scarborough geeft ons vast een kijkje op hoe de auto’s er volgend jaar mogelijk uit gaan zien.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) May 1, 2018
Okay, om eerlijk te zijn staan alleen de eerste twee aanpassingen aan de regels mij aan. Simpelere aerodynamica aan de voorzijde van de auto betekent immers dat de Formule 1-wagens elkaar gemakkeljker kunnen volgen, omdat de dirty air hen minder dupeert. De coureurs zullen vooral de vruchten van deze veranderingen plukken op circuits waar er écht dicht op elkaar gereden moet worden om in te halen, zoals Melbourne. De huidige aerodynamische regels hebben minder invloed op de auto’s op circuits als Bahrein en Bakoe, zoals we in de races dit jaar wel zagen.
De bredere diepere achtervleugels zijn eveneens een poging om de auto’s elkaar beter te laten volgen, maar een neveneffect hiervan is dat de DRS tegelijkertijd ook krachtiger wordt. Dat is dus redelijk dubbelop, aangezien de auto’s elkaar door de simpelere aerodynamica in theorie beter zouden moeten kunnen volgen, en ze de openklappende achtervleugel dus minder nodig hebben. Teveel (en vooral te makkelijke) inhaalacties liggen dus in het verschiet.
De regels zijn echter niet helemaal zonder slag of stoot tot stand gekomen. De huidige ‘wetgeving’ binnen de Formule 1 dicteert namelijk dat slechts vier teams vóór het invoeren van het voorstel hoeven te zijn, mits de FIA, de F1, sponsoren en promotors achter het initiatief staan. Laat het nu net zo zijn dat dit precies de situatie was. Naar verluidt waren enkel Force India, Williams, Mercedes en, ironisch genoeg, Alfa Romeo Sauber voor het invoeren van de regels. Daarnaast worden de regels voor 2019 pas daadwerkelijk ingevoerd wanneer de World Motor Sport Council ermee akkoord gaat. Hoewel dit normaliter slechts een formaliteit is, zou Ferrari mogelijk hun vetorecht kunnen gebruiken om het initiatief te blokkeren. Uiteraard hopen wij dat dit niet het geval gaat zijn.
De nieuwe aerodynamische regels voor 2019 komen in navolging van eerdere aankondigen over brandstofverbruik en zijn een voorloper voor de meer ingrijpende veranderingen die we in 2021 kunnen verwachten.
griffendahl zegt
Nu die competitievervalsings optie genaamd DRS nog de laars geven…
racerx zegt
@griffendahl: afgelopen paar races gezien dat ouderwets slipstreamen ook prima lukt inderdaad…
pomoek zegt
@griffendahl: Voorlopig laten zitten wat mij betreft. Liever kunstmatig inhaalactie dan treintjes kijken.
mashell zegt
@pomoek: mee eens. In de tijd zonder DRS en met tankstops was de F1 zo verschrikkelijk saai, het ging om kwalificeren en heel houden maar met racen had het weinig meer van doen. Dat is al veel beter geworden.
griffendahl zegt
@mashell: ik ben geen fan van DRS, als inhaalpogingen zo kunstmatig tot stand gebracht moeten worden zie ik er liever minder… Degenen die je dan ziet laten dan pas echt de skills van de coureur zien en zullen echt de moeite waard zijn…
griffendahl zegt
@mashell: in de tijd met tankstops en zonder DRS was er ook geen brandstof limiet. Toen werden er gewoon soms 300km lang qualifiers gereden en zonder de motorenlimiet knapte zo’n ding nog wel eens op spectaculaire wijze… Ik vond de F1 halverwege de jaren 90 allesbehalve saai… Kwali Jerez 1997, 3 coureurs met 3 verschillende auto’s exact dezelfde tijd… Kom daar tegenwoordig maar eens om.
mashell zegt
@griffendahl: kwali is een ding. Maar als de race een saaie optocht i, wat is het dan waard. Dan liever kunstmatige inhaalmanoeuvres, zodat er iets gebeurd en de minder snelle deelnemers niet vooraan kunnen blijven rijden.
bastiaangt zegt
@griffendahl: Of DRS nog voor 50% open bijvoorbeeld. Dan wordt het inhalen in ieder geval niet té makkelijk.
VeniVidiVici zegt
@griffendahl: Ja, van de ene kant wel omdat het voorspelbaar is voor de kijker dat de ander easy ingehaald gaat worden (zeker als je in de remzone niet meer mag bewegen), maar van de andere kant kan een door DRS ingehaalde coureur als hij snel genoeg is ook weer terug aanvallen met DRS. Lukt dat niet dan was die auto toch te langzaam en hield de boel alleen maar op.
reneole zegt
@griffendahl: inderdaad ja
onnes zegt
Bredere achtervleugels is optisch ook een verbetering. Net als de minder complexe voorvleugels trouwens:-) laat maar komen!
str8six zegt
Nu nog die halo en DRS eraf slopen, atmosferische 8 of 10 cylinders erin en we hebben onze sport weer terug!
acizane80 zegt
@str8six: dromen is mooi, maar helaas denk ik dat die tijd voorbij is.
str8six zegt
@acizane80: wishful thinking ;-) Maar ik vrees het ook.
cloverleaf zegt
Ferrari met hun veto recht. Laat ze gewoon opdonderen als ze willen. Wedden dat ze blijven? Verdienen zo godsgruwelijk veel aan hun merchandise en qua marketing hebben ze F1 ook gewoon nodig. Gaan echt niet op eens een andere klasse opzetten…
Erik zegt
@cloverleaf: het wereldverband is al akkoord gegaan, dus geen veto!
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-regelaenderung-2019-aerodynamik/
viezefreddyw zegt
En nog steeds hebben ze een lange weg te gaan.
XO101 zegt
DRS is het gene wat afgelopen race op baku het heeft gemaakt tot wat het was. Alleen inhalen aan het einde van het rechte stuk. Het gevecht max-daniel was er alleen maar doordat Daniel DRS had op het rechte stuk.
Ik vind DRS zo’n onsportieve inhaalmogelijkheid, heeft niets met vakmanschap of ‘racecraft’ zoals de engelsen het noemen van doen. Had de regels doorgevoerd en de drs lekker laten vervallen. Of er een soort 15 voudige push to pass van maken, zit er tenminste nog strategie in het gebruik.
ikschrijfookoverautos zegt
@xo101: Push to Pass is zeker een goede! Werkt bij de IndyCar wel aardig, geloof ik.
griffendahl zegt
@ikschrijfookoverautos: heeft de F1 toch al? Heet KERS…
ikschrijfookoverautos zegt
@griffendahl: Soort van, maar bij de Amerikanen werkt het iets anders. Daar krijgen ze een bepaald aantal seconden voor een volledige race. In de F1 is het per ronde. Overigens is ERS niet hetzelfde als KERS.
https://www.formula1.com/en/championship/inside-f1/understanding-f1-racing/Energy_Recovery_Systems.html
Joost zegt
‘De huidige aerodynamische regels hebben minder invloed op de auto’s op circuits als Bahrein en Bakoe, zoals we in de races dit jaar wel zagen.’
Er was geloof ik iets op het rechte stuk tussen twee teamgenoten die redelijk dicht op elkaar reden…….
Edge zegt
Ik hoop dat Ferrari het vetorecht gaat gebruiken. Dit zijn namelijk geen regels waar ik vrolijk van word. De FIA en Liberty Media zouden moeten inzien dat wij als publiek niet zitten te wachten op een bredere achtervleugel waardoor het nog makkelijker wordt om iemand met DRS voorbij te blazen, wij willen échte actie zien! Mooie uitremacties, het rijden van andere lijnen om een betere exit te krijgen, dat soort dingen.
Ik ben er dan ook een groot voorstander van als de aerodynamica niet versimpeld wordt, maar het opwekken van downforce anders wordt gedaan. Men blijft veel te veel vasthouden aan het opwekken van downforce via de bovenzijde van de auto, met vuile lucht tot gevolg. Men zou de teams juist veel meer vrijheid moeten geven met het vloerpaneel, want dan kun je auto’s creëren met veel downforce en weinig vuile lucht. Op dit moment is de verdeling ongeveer 60% bovenzijde 40% onderzijde. Ik denk dat wanneer je naar 30% boven, 70% onder zou gaan je een heel groot deel van de huidige problemen hebt opgelost.
str8six zegt
@edge: ben altijd erg gecharmeerd van jouw comments mbt F1. Top!
Erik zegt
@Edge: Ferrari kan geen veto meer gebruiken cq heeft het niet gebruikt.
Doch am Dienstag (1.5.2018) verkündete die FIA, dass die neuen Aerodynamik-Regeln in einer Fax-Abstimmung verabschiedet und auch schon vom Weltrat bestätigt wurden.
Vrij vertaal, gepasseerd station.
Erik zegt
@erik2907: vertaal = vertaald, dank je wel Google toetsenbord!
#editknop
kenju zegt
@edge: Ok, probeer eens kritisch naar je eigen ideeën te kijken. Het is niet zo alsof de organisatie niet bekend is met deze mogelijkheden. Waarom denk je dat het niet gedaan wordt?
aapuitdemouw zegt
Draak van een Reductie Systeem. Meteen verbannen. Elke race zie je geen echte verdedigende acties meer als iemand met DRS achterop aan komt. Alleen Max durft dat en dat eindigt soms in tranen door dat te grote snelheidsverschil. Gewoon normaal inhalen. Max haalt toch ook gewoon in zonder DRS. Moet de rest ook gewoon kunnen (of leren)