I ain’t afraid of no ghost!
There’s a ghost down in the hall
There’s a ghoul upon the bed
There’s something in the walls
There’s blood up on the stairs…
Na twee jaar te hebben kunnen cruisen naar overwinningen, doemde er eind vorig jaar steeds vaker iets vreemds op in de nabijheid van de W07’s. Dat vreemds had doorgaans de vorm van Max Verstappen in een RB12. Wie bel je dan in zo’n geval?
Toto voorzag in Jos Verstappen de ideale ghostbuster en gaf hem een belletje met het verzoek Max te manen tot voorzichtigheid. Dit tot groot vermaak van velen in de paddock, die dankbaar de draak staken met het feit dat pa Jos werd aangesproken op het ‘ongewenste’ (lees: zeer gewenste) gedrag van belhamel Max.
Toto Wolff stelt echter nu dat de honcho’s van Red Bull beter even zelf een telefoontje naar gecertificeerde spokenverdelgers kunnen plegen. De Oostenrijker zegt in La Gazetta dello Sport namelijk dat ze spoken zien bij Red Bull. Een en ander heeft te maken met een ‘vraag’ die Red Bull onlangs gesteld heeft aan de FIA, over de legaliteit van de Mercedes-motor. Eerder stuurde Ferrari al een dergelijke beschuldiging vermomd als vraag naar de FIA over de legaliteit van de chassis van Mercedes en Red Bull.
De claim van Red Bull is nu dat de notoir efficiënte krachtbron stiekem deels olie verbrand als ‘extra’ brandstof. Mercedes zou dit trucje vooral toepassen in de kwalificaties en op die manier kortstondig extra power genereren. Het zou bijvoorbeeld verklaren waarom Mercedes op de zaterdagen relatief gezien een nóg groter voordeel had ten opzichte van de concurrenten dan in de races.
Toto wijst de beschuldigingen echter resoluut van de hand:
“They have seen ghosts. We have had a map that allows us to use more horsepower in qualifying for years. It’s nothing new. Perhaps in Australia there will be protests, but Mercedes feels safe.”
Een storm in een glas water, of een gevalletje waar (blauwe) rook is, is vuur?
Erik zegt
Je moet toch iets verzinnen om Mercedes te temmen.
misterdrogba zegt
Gebruiken ze daar bij Mercedes soms stiekem TFSI blokken van VAG? Vragen.. vragen..
87sandyd zegt
@misterdrogba: HAHAHAHAHA, eckte goeie grap…..
misterdrogba zegt
@87sandyd: HAHAHAHAHA, eckte goeie comment……
aarsgewei zegt
@misterdrogba: mclaren waarschijnlijk wel met die blokken die het nog geen race uithouden.
misterdrogba zegt
@aarsgewei: nee man gek! Die hebben al een supersnelle Vtec van Honda!
sjonnie82 zegt
Sjoemelsoftware
trustmeiamanengineer zegt
Die Mercedes blokken braken wel altijd verdacht veel roet uit bij wegrijden.
banaan7 zegt
My heart is a ghosttown
clarkson zegt
Ik zeg dat dit een slim zetje is van RB om nog eens goed naar die Mercedes motor te laten kijken. En wie weet zo er achter te komen waarom ze nou zo veel meer vermogen hebben.
harrie zegt
Nadat Lewis zijn blok de geest gaf in de race vanwege een opgeblazen (drooggelopen?) lager, werd het kwalificatie tijdverschil een stuk kleiner.
moveyourmind zegt
Vrijheid… is een volgetankte Mercedes.
Maar niet in de Formule 1 waar het steeds meer lijkt of Jesse Klaver in hoogst eigen persoon zich met het reglement zit te bemoeien.
Gulli zegt
Ach je kunt het altijd proberen toch? Als de FIA ook maar iets vindt bij Mercedes hebben RBR en Ferrari een makkelijker seizoen. Zo werkt dat nou eenmaal aan het begin, elk jaar weer toch?
lekkerlinksrijden zegt
Niet zeuren, gewoon harder werken en zorgen dat je auto sneller wordt. Het is de F1 en niet de kantklosclub van Tante Truus. Niet huilen maar werken
Dutchdriftking zegt
Hebben ze VAG ingenieurs ingehuurd? Sjoemelen met olie. Tjonge!
Edge zegt
Wellicht zie ik dan ook spoken, want ik heb hetzelfde vermoeden als Christian Horner. De Mercedessen zijn de enige auto’s die vlak voor een snelle ronde of vlak voor de start van de race rook uitstoten, en het zijn toevallig ook de enige auto’s die zaterdag op standje 11 kunnen rijden.
http://imgur.com/a/NyMMw
Erik zegt
@Edge: hé, dat lijken wel waterdampen. Rijdt Mercedes op waterstof?
Hupke zegt
@erik2907:
Aangezien de verbrandingsproducten van koolwaterstoffen zoals benzine gewoon CO2 en waterdamp zijn, ja in zekere zin.
Hupke zegt
Gewoon even een factcheck doen:
Wat verbruikt zo´n F1 per rondje, enkele KG fuel, is een paar 100gr olie daarop significant qua energie inhoud? -> ja Laat ons zeggen 10% verschil
Hoe voegen ze dat toe? Niet via de fuelsupply want daarop zit een massflowmeter.
Die 10% zal dus nog wel eens gehalveerd worden.
-> Storm in een glas water als het al waar zou zijn.
harrie zegt
@hupke: Los van of het waar is of niet, zelfs ‘maar’ 5% extra energie in je motor kunnen pompen via olie is een wereld van verschil in de F1.
dutchiehd zegt
Het viel mij altijd al op hoeveel (blauwe) rook ze uitkakten zodra ze de pits uit reden, of als ze wegreden voor de warm-up lap.. het zou mij dus niks verbazen.
mrrallycross zegt
Vroeg mij altijd al af waarom die dingen zo rookte