De meeste bezoekers zullen net als ik genoten hebben van de video met de GT3 RS, R8, Gallardo Superleggera, de DB9 en de Veyron. Prachtige omgeving om met een handvol erg snelle sportwagens te boenderen en dus beelden waar de meeste van ons alleen via de videootjes van kunnen genieten. Als je naar het aanbod van auto’s kijkt dan zul je zien dat de meeste auto’s tegenwoordig voorwielaandrijving hebben. Dat levert een probleempje op voor de mensen die graag wat meer de grenzen van het weggedrag van hun auto zouden willen opzoeken.
Driften met een voorwielaandrijver is niet eenvoudig, maar een beetje met je gas spelen bij het uitkomen van de bocht is best grappig. Er zijn genoeg mooie bochten te vinden in de verbindingen tussen snelwegen en als op- en afritten van snelwegen. Voordeel is dat je daar redelijk veilig met wat hogere snelheid de eigenschappen van je auto kunt ontdekken. Nou wil ik niet iedereen aanzetten tot levensgevaarlijke snelheden op klaverbladen. Maar ik kwam een video tegen van de mensen van Autocar over “left foot braking”. Dit is een leuke techniek die het rijden van een klaverblad wat interessanter kunnen maken. Voor de mensen die veel op de weg zitten en dat al jaren doen is het misschien wel leuk om hier eens wat aandacht aan te besteeden. Autorijden kan saai worden en als je het wat langer doet, door het voorzichtige (of verstandige) rijgedrag is de uitdaging er misschien een beetje vanaf. Voor die doelgroep lijkt me “left foot braking” wel een leuke optie.
Nou zullen de jongere Autoblog bezoekers misschien beginnen te stuiteren dat het ook voor hen leuk is… ja dat klopt alleen is dit echt een techniek die je met de nodige voorzichtigheid moet leren. En de jeugd wil nog wel eens enthousiast en zonder al teveel nadenken over de gevaren ergens in duiken. Neem mij deze vaderlijke toon niet te zeer kwalijk… ik spreek uit persoonlijke ervaring. Jarenlang, ook toen ik nog maar weinig rij-ervaring had heb ik vanalles uitgeprobeerd en dat ging ook wel eens bijna fout. Gelukkig heb ik geen brokken gemaakt met dat “spelen” en ik hoop dat iedereen die zichzelf left foot braking wil gaan aanleren voorzichtig is en niemand in gevaar brengt.
Er is verder nog een reden waarom je dit beter pas op latere leeftijd kunt gaan leren…Er is de eerste jaren, met verschillende auto’s heel veel te leren over hoe auto’s reageren onder verschillende condities. Je hebt genoeg leerstof die makkelijker is en die ik meer als basiskennis zou willen zien. Dit is eerder iets voor gevorderden en dan heb je in de toekomst ook nog leuke dingen over om te leren. Maar goed, zou er iemand dit advies opvolgen?…
Is die techniek dan gevaarlijk? Nee zeker niet, als je het eenmaal kunt dan is het zelfs veiliger te noemen. Waarom dan toch een waarschuwing? Omdat je gewend bent met je linkervoet op de koppeling te “stampen” en dat moet je met de rem zeker niet doen. Tenzij je graag een stuk uit je stuur wil bijten natuurlijk. Let dan alsjeblieft wel even op of er iemand dicht achter je rijdt en of je wat ruimte hebt op de plek waar je het oefent…
Anyway, over naar onze vriend van Autocar die één en ander demonstreert!
PS: de titel is dus eigenlijk “Bochtjes in een voorwielaangedreven auto, voor gevorderden” maar dat is wat lang…
Beaten zegt
die kerel kan wel een partijtje sturen zeg :)
Lampredi zegt
Mooi voetenwerk!
Michiel Dubos zegt
ojho die jump ;;
RScosworth zegt
Driften met een voorwielaandrijver moeilijk?????
Ik val nog onder de jeugdige rijders maar ik vind het een eitje, hoewel ik waarschijnlijk meer op de weg zit dan andere leeftijdgenoten. Ik doe dit overigens nooit op de openbare weg enkel op verlaten industrieterreinen.
Aardig filmpje overigens ben benieuwd of het scheelt. Die Focus is ook echt heerlijk in mijn ogen subliem in vergelijking met zijn jongere broer ST ondanks ik het interieur van de RS niet echt mooi vind.
Stef zegt
Geweldig stuk dit! :D
Zelfs de gemiddelde coureur op Zandvoort, mensen met een race-licentie, kent geen Left Foot Braking, en jij stimuleert mensen dit te gaan oefenen!
Left foot braking is leuk als je jaren race ervaring hebt, en je je eigen lichaam 100% onder controle hebt, om over de auto nog maar niet te beginnen.
Succes dus, en probeer je rem niet te hard in te trappen he ;)
Rimmert zegt
@W0o0dy
Ok ik zal het niet uitproberen vanavond op mijn weg terug naar huis :P
Ga binnenkort wel ff verlaten terreintje opzoeken om eens te kijken of ik dit onder de knie krijg. Maar wat ik er van begrijp is dat je gewoon meer controle krijgt in de bocht toch?
Verder demonstreert hij het driften niet. Maar dat zal wel aan bod komen bij de volgende cursus toch? :P
Roy zegt
Ik maakte wel eens met mijn vorige peugeot 306 een soort van scandinavian flick, zodat de neus van de auto naar de binnenkant van de bocht wees. En daarna haalde ik mijn voet van de rem en gaf volgas zodat ik hem weer recht trok, erg vermakelijk om met je auto dwars door de bocht te gaan. :)
Ralph zegt
Oja, de keer dat ik met links probeer te remmen hang ik in de riemen en flitsen m’n knipperlichten aan.
w0o0dy zegt
@de heren reageerders…. tuurlijk is dit niet iets dat je zomaar ff doet, maar aan de andere kant….. als je het een beetje voorzichtig oefent is het niet veel moeilijker dan driften met een voorwielaandrijver, maar wel veiliger. Bij de meeste voorwielaandrijvers komt de achterkant nauwelijks “om” bij gasliften en moet je dus redelijk wilde stuurbewegingen maken. In feite creëer je dan bewust onbalans…. en dat is best listig als je eigenlijk nog niet goed weet hoe het allemaal werkt.
Dit left foot braking is (mits je voorzichtig omspringt met je rem en je benen niet in een vlecht legt) in feite erg veilig… gaat het mis dan hoef je alleen maar je voeten van de rem af te halen en het gas wat terug te nemen. Verder ben ik voorstander van alles wat autorijden leuker maakt en tegelijkertijd mensen meer bewust maakt van de natuurkundige regels waar je auto zich naar gedraagt.. Meer voertuigbeheersing en een betere inschatting van de snelheden waarbij de auto gevaarlijke capriolen gaat uithalen leidt (in mijn ogen) tot betere/veilige/verantwoordelijke verkeersdeelnemers.
Bertuss zegt
Je ziet dit voetenwerk ook vaak in de racerij … vooral met 1 voet op gas en rem tegelijk vind ik erg apart. Vraag me af wat daar het nut van is. Om met je rem de auto stabiler te krijgen snap ik helemaal …. maar die handeling daarvoor dus. Snapt iemand dat ? Of komt het simpel omdat hij dan de koppeling moet gebruike en toch rem en gas tegelijk wil ?
RScosworth zegt
@ w0o0dy
Volkomen mee eens! Het geeft een enorme bijdrage aan je wagenbeheersing dit soort, oefeningen noem ik het maar. Hoewel ik het nooit op een op- of afrit zou doen omdat ik dat nogal asociaal vind. Ik zoek wel een plekje op waar ik alleen ben en niemand zich ergert cq last van mij heeft.
Stephan zegt
Ontregelt dit de (indien aanwezige) electronica niet ? En is het uberhaupt wel goed voor je remmen/diff om gas en rem tegelijkertijd te gebruiken ?
Dude zegt
@RScosworth: “Ik doe dit overigens nooit op de openbare weg enkel op verlaten industrieterreinen.” –> Een industrieterrein is openbare weg :S
On topic:
Vette techniek, ook maar s proberen :P
Roy zegt
@Bertuss
Ik leg het wel even uit, left foot braking wordt veel gebruikt in de rallysport. Rally auto’s hebben turbo motoren, en turbo’s moeten op gang gehouden worden anders valt je turbodruk weg en dat mag absoluut niet. Dus wat hebben de heren daarop gevonden: in de bocht je rem in blijven trappen met je linker voet zodat je je rechter voet kan gebruiken om gas te blijven geven en de turbo op gang te houden. Dit is de reden waarom LFB bestaat, en ook pro drifters gebruiken deze techniek om de auto dwars te krijgen.
MartijnGizmo zegt
Op moderne VAG auto’s kun je iig niet gas geven en remmen te gelijk.
Carrera R zegt
kunnen ze niet eventtjes ook een filmpje voor achterwielaangedreven auto’s?:p
Carrera R zegt
laten zien*
CSL zegt
Deze simpele techniek wordt al jaren gebruikt om goede tijden op circuit neer te zetten. Ik heb het zelf vaak met Type R honda’s gedaan en dat scheelt toch weer elke keer een beetje, mits je een goeie sperdifrentieel hebt. Nadeel is wel dat je wat eerder toe bent aan nieuwe remblokken.
RScosworth zegt
@ Dude
Nee dat is het niet, niet op alle momenten in ieder geval. Veel industrieterreinen beschikken over voor het openbaar verkeer openstaande wegen. Dat is HEEL iets anders dan openbare weg omdat hier ’s avonds beveiliging rondrijdt die jou wettelijk kan verbieden om gebruik van die wegen te maken. Voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn voor iedereen toegankelijk maar gebruik ervan kan door het bevoegd gezag op elk moment worden gehinderd wat bij openbare weg duidelijk niet het geval is.
Wel scherp opgemerkt trouwens ;)
w0o0dy zegt
@Bertuss: goed dat je het vraagt! Het eerste dat je ziet noemen ze “heel and toe” Je remt gewoon met je rechtervoet (ongeveer met de bal van de voet op de rem) maar met de achterkant (beetje de zijkant) druk je ook het gas een beetje in. Als je het goed onder de knie hebt dan kun je tussengas geven bij het schakelen en inderdaad de motor een beetje op toeren houden. Belangrijk is verder dat de auto, als de motor op toeren blijft beter in balans blijft, waardoor je bij het uitaccelereren (met behulp van left foot braking) eerder op het gas kan en veel meer controle hebt over de auto.
Misschien nog maar even voor de zekerheid: ik raad remmen voor de bocht met de linkervoet niet aan, dat is echt voor coureurs en kun je beter op het circuit doen. Het uitaccelerern met de linkervoet op de rem om de auto beter te controleren, dat is waar deze video in feite over gaat. Dat betekent wel dat je na het remmen en schakelen VOOR de bocht (met rechts op de rem) beide voeten één pedaal naar rechts moet “schuiven” tijdens het nemen van de bocht en VOOR de exit van de bocht begint…..
Nogmaals :Wees voorzichtig ten midden van overig verkeer, doe het liever ’s avonds op een bijna lege op- of afrit.
thomaz zegt
Is dit niet gewoon hetzelfde als je achterrem vasthouden met de motor als je een bocht uit acceleert? het zogenaamde “trekkend remmen”?
Carrera R zegt
Woody je weet er veel vanaf, leuk! GA dat heel and toe een keer proberen kende het al wel maar hoe of wat wist ik er niet over..
RA999 zegt
voor meer over heel and toe kan je ook hier kijken
http://www.edmunds.com/ownership/howto/articles/45792/article.html
w0o0dy zegt
@thomaz, “trekkend remmen” (of eigenlijk is “remmend trekken” dan nog acurater,) dat kende ik als rasechte automobilist nog niet maar dat klinkt inderdaad ongeveer als hetzelfde.
Nog een kleine opmerking. Heel and toe lukt bij sommige “doorsnee-auto’s” niet of maar moeilijk omdat het rempedaal veel te hoog zit ten opzichte van het gaspedaal. Waarom autofabrikanten zoiets stompzinnigs doen dat weet ik niet, maar het is wel echt *^%#$@# up!!! Als VAG idd remmen en gasgeven tegelijk onmogelijk hebben gemaakt dan zouden ze daarvoor een flink pak slaag moeten hebben. Willen ze nou echt dat hun auto’s alleen door slome duikelaars worden gekocht?
Arnold_GT zegt
ik wil niet zeuren hoor, maar zo moeilijk is “Left Foot Braking” niet… :S
hij laat het erg leuk zien int filmpje trouwens, met echt een super auto (naar mijn mening dan) maar de reacties hierboven dat je daar jaren ervaring voor nodig hebt… i don’t think so, rij maar eens een stukje met mij mee, laat je wel zien dat het niet moeilijk is…. ;-)
HolyCow zegt
Wat is dit de nieuwe “Top Gear”? Hij presenteert wel veel auto video’s! Mis ik iets?
OT: Leuk wagen en stuurkunsten.:P
w0o0dy zegt
@Arnold_GT: sommige mensen hebben meer talent dan anderen ;)
Bovendien zijn er enorme verschillen in hoe auto’s reageren op het aanraken van de rem. Sommige auto’s hebben een snelle response en remmen al bij een lichte aanraking van het pedaal flink af, andere auto’s vragen een stevige duw op het rempedaal voor er überhaupt enige reactie te merken is…..
Kevski Style zegt
Even alles goed voor de duidelijkheid: Heel en Toe wordt niet zozeer gedaan om de motor op toeren te houden (dit werd namelijk al lang voor turbomotoren gedaan), maar omdat het tijd scheelt met schakelen.
Normale situatie: Je rijdt op een bocht af met je rechtervoet op het gas. vervolgens rem je af met diezelfde rechtervoet op rem. Je blijft doorremmen en koppelt om terug te schakelen met je linkervoet. vervolgens schakel je en laat je koppeling weer opkomen en geeft weer wat gas bij met je rechtervoet.
Heel-and-Toe: Je rijdt met je rechtvoet op het gas op een bocht af. Je remt af door heel en toe te gebruiken (tijdswinst). Je blijft doorremmen met Heel-and-Toe en koppeld met links. Schakeld en haalt je voet van de koppeling af. tegelijkertijd haal je je tenen van de rem af en geeft weer gas (tijdswinst).
Het is dus gewoon een fractie van een seconde sneller. Meer is er niet aan.
Dat wat betreft Left-foot-Braking: je doet dit omdat je een differentieel hebt. Die zorgt ervoor dat de krachten van de aandrijving naar het slippende wiel gestuurd worden. Hiermee verlies je snelheid. Door je linkervoet op de rem te houden tijdens een bocht hou je je differentieel voor de gek, aangezien de krachten nagenoeg gelijk zijn op beide wielen. gevolg is dat allebei je wielen evenveel grip houden.
Het grote nadeel ervan is dat je remblokken erg hard slijten, en dat de aandrijflijn en motor het ook niet erg prettig vinden. Deze krijgen namelijk aardig op hun flikker.
Overigens is er wel een oplossing voor left foot braking: Koop een goede LSD (limited slip differential) en bouw die in in je auto. Heb je niet de nadelen maar wel de voordelen.
Nog 1 wijze raad: Probeer left foot braking nooit met regen! Grote kans dat de auto heel veel onderstuur krijgt bij een FWD of AWD en heel veel overstuur bij een MR of RWD. Jullie zijn dus bij deze gewaarschuwd….
w0o0dy zegt
@Kevski, goede (regen) tip!
Overigens denk ik dat het met de slijtage van remblokken wel meevalt omdat je het niet altijd doet en je de remmen maar licht vasthoudt bij het uitkomen van de bocht. Het is niet bedoeld als een vorm van tractioncontrol waarbij je dom op het gas stampt en met de rem erop de auto op de weg probeert te houden ;)
Oi! zegt
Offtopic: Kevski, het is niet alleen om tijd te winnen. Wat eigenlijk het doel van heel-and-toe is dat je de toeren matcht met het aantal toeren die de motor maakt in de versnelling waar je naar toe schakelt. Doe je dit niet zorgt de motor voor té veel remming waardoor je aangedreven wielen blokkeren.
RA999 zegt
@Kevski Style
Heel and toe is volgens mij juist wel om de motor op toeren te houden. Want als je de koppeling intrapt om omlaag te schakelen, daalt het toerental van de motor snel, omdat de motor wordt losgekoppeld van de aandrijfas. Als je dan weer de koppeling loslaat wordt de motor weer verbonden met de aandrijfas, en is het aantal toeren dat de motor draait lager dan het aantal toeren dat de aandrijfas draait, waardoor de motor zich heel snel moet aanpassen aan de aandrijfas, en dat geeft een schok. Om die schok te voorkomen moet je zorgen dat de motor en de aandrijfas ongeveer evenveel toeren maken door met je rechterhiel even tussengas te geven, waarna je de koppeling weer loslaat en je soepel schakelt.
Dat is ook wat auto’s met schakelflippers doen, die geven als je terugschakelt een dot tussengas, waardoor je geen schok krijgt.
w0o0dy zegt
@Oi!: daar mag je dan nog aan toevoegen dat het “matchen van het toerental” ook beter is voor je versnellingsbak/koppeling. Als de snelheid van de motor en de versnellingsbak te ver uit elkaar liggen dan moet de koppeling het verschil wegwerken en dat kan zorgen voor piekbelasting van de koppeling en de versnellingsbak.
bmwF zegt
@ kevski, gij rijdt ook veel op het circuit zeker:d dit is idd zo. dit wordt ook veel gebruikt bij sequentiële versnellings bak met (turbo) motoren, dan is dit natuurlijk veel makkelijker want als je powershift hebt moet je niet de koppeling induwen, en dus je voet niet verplaatsen:).gaat ook dat een stuk makkelijker je sper ook na te nabootsen als je er geen geld voor hebt. want goedkoop is het niet:-p
Oi! zegt
juistem! Zullen we een how-to-drive for dummies schrijven? ;)
w0o0dy zegt
@Oi!: Goed idee!
Eerste regel….. neem de bus ;) (als het echt dummies zijn, dan kunnen we ze op de weg best missen, lol.
Kevski Style zegt
@ oi & ra999:
Klopt ook wel voor een deel, maar dat is meer omdat ze vroeger met ongesynchroniseerde versnellingsbakken reden, en je dus het toerental goed moest matchen. Zo niet dan haalde je waarschijnlijk het einde van de race niet. het gaat dus niet zozeer om het op toerental houden, maar het toerental matchen.
@ Bmwf:
Op het moment niet (auto nog verder aan het aanpassen), maar hoop eind van het jaar nog even een rondje circuit mee te kunnen pakken als test. En wat betreft de sperren: Overal zijn oplossingen voor. Ik heb inmiddels een platensper gemaakt die in mijn bestaande diff-huis valt. Kwestie van andere veren erin voor en andere ratio….
Jan zegt
Ik had al een een paar keer heel&toe geprobeerd maar dit lukt me niet, oftewel heb ik te grote voeten (schoenmaat 45) of anders staat, zoals jullie zeggen de rem te veel naarvoor. Natuurlijk is mijn auto ( Een Freelander) niet geschikt voor sportief rijgedrag maar men moet roeien met de riemen die men heeft.
die left foot braking wil ik wel eens proberen maar ik denk dat dit toch ook wel even duur voor je het echt goed onder de knie hebt.
Knorrit zegt
Tip: automaat rijden kan bij dit idee helpen, je kan dan met je linker voet leren remmen en rechter gas geven, en je hoeft je nog even geen zorgen te maken over het koppelingspedaal.
Olle zegt
Grappig. Ik heb mezelf auto leren rijden en ik remde dus altijd al met m’n linkervoet, wist niet dat het fout was. Pas toen ik mijn rijbewijs ben gaan halen ging ik het anders doen. Deze techniek zou voor mij weer redelijk makkelijk aan te leren zijn. :D
Coldzero zegt
*Vraagt zich nu af of dit ook kan in zijn moeder haar Fiat panda*
Ik denk dat ik dit ook maar een eens ga proberen op een zonnige droge rustige avond in een rondje over kleine dorpjes en weggetjes.
Sounds like fun :)
Stef zegt
@Woody,
dit draagt niks bij aan verkeersveiligheid. dit is 1 van de allermoeilijkste technieken, en voor je dit geleerd hebt ben je vele honderden uren oefenen verder. maargoed, succes aan de heren die dit ‘even denken te leren’!
w0o0dy zegt
@Stef: heb je de video bekeken? Ik ben van mening dat betere voertuigbeheersing en het kennen van de grens, zorgt voor alerte en voorzichtige bestuurders die op de juiste manier kunnen reageren als het nodig is….. De techniek op zich is eigenlijk van ondergeschikt belang, maar maakt het leren over de dynamiek van een auto leuker. In die zin denk ik dat ook dit bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Stef zegt
Sorry woody, maar wat een slap geklets :)
Als je mensen wat wil leren, dan vertel ze over dubbel-clutchen, of gewichtsverplaatsen, of onder en overstuur creëren met je FWD auto, maar niet Left Foot Braking, want dan gaan mensen iets op een openbare weg proberen wat catastrofaal kan aflopen, want ze raken in de war met hun eigen voeten.
Heb je het zelf al geprobeert?
w0o0dy zegt
Ja, en zo moeilijk is het nou ook weer niet. Heel and toe is met mijn leasebak niet echt goed mogelijk maar met de mx-5 is het al bijna tweede natuur. Met de leasebak is het lastigste dat die erg gevoelig reageert op remmen. Dat vraagt wat oefening.
Maar ik vraag me nog steeds af of je de video hebt gekeken of dat je schrijft op basis van wat jij verstaat onder left foot braking.
Stukjes over gewichtverplaatsen, onder en overstuur zijn zeker interessant.
w0o0dy zegt
oops de eerste brokkenmakers zijn erachter gekomen dat het toch niet zo heel eenvoudig was. Sorry! ;)
http://www.nu.nl: “Verwarde automobilist vernielt korenveld”
De man reageeerde een tikkeltje in de war met: “Welke voet moest nou ook alweer op het gas?” (geintje!)
Rick dos zegt
Heel and toe techniek………doet me altijd aan het kinderliedje denken: “Hooooooooooooofd, schouder , knie en teen. Knie en teen…….”
En nu met z´n alle mensen! En wel het genoemde lichaamsdeel aanraken! ;) :D
Maar uh, als je nou een automaat hebt…….. :)
w0o0dy zegt
en je kunt het altijd nog zo gaan oefenen…..
http://www.youtube.com/watch?v=V-aYaMciQyg
Stef zegt
Ik heb het filmpje gezien, en het verbaast me hoe eenvoudig erover gesproken word.
En ik versta er echt onder je rechtervoet op het gas houden, en je linkervoet op de rem. Heel and toe is vele malen eenvoudiger, en dan ook sneller geleerd. Maar dat is dan ook een compleet andere techniek als Left Foot Braking. Maar nogmaals, succes met leren! Ik verwacht dat 9 van de 10 hier het nooit onder de knie zullen krijgen omdat het teveel moeite is.
Ruud zegt
w0o0dy: de MX5 is RWD hoor?
Anyway, slijtage veroorzaakt het wel lijkt me, maar is afhankelijk van de hoeveelheid vermogen die de remmen moeten afremmen. Rem je maar een klein beetje bij, dan zal het wel meevallen. De versnellingsbak slijt hooguit een heel klein beetje sneller: zelfde effect als wanneer je een caravan trekt, niet boeiend dus, zeker omdat je het niet de hele dag doet.
Tenslotten: zal het als ik hier in Nederland nog eens een lege weg tegenkom en niet te moe ben omdat het al zo laat is, eens uitproberen :P Zoiets als dit wil je niet doen met een suffe kop lijkt me namelijk :)
Barry330cd zegt
@Kevski: Ik kan je verzekeren dat remmen en gas geven tegelijk een bittere noodzaak is in het nat met een Porsche 911. Als ik de toeren niet hoog houdt bij het terugschakelen voor de bocht, dan sta ik achterstevoren omdat de motor dan teveel afremt. Dus het heeft in dit geval niks te maken met tijdswinst!
Rimmert zegt
@w0o0dy
VAG auto’s kunnen niet tegelijk remmen en gas geven. Op het moment dat je dat doet, zegt het motormanagement bekijk het maar ik geef geen vermogen meer, en remt de auto alleen nog maar.
SugarFree zegt
@ wOoOdy
“Nou wil ik niet iedereen aanzetten tot levensgevaarlijke snelheden op klaverbladen”
Haha, die is mooi :)
Heb het remmen met de linkervoet nooit uitgeprobeerd, maar lijkt me een spannende bezigheid.
Toch vond ik het driften met m’n classic mini op klaverbaden al spannend genoeg. Meestal ging het goed, of nee, eigenlijk ging het altijd goed, maar die keer dat ik (in de regen, expres) iets teveel overstuur genereerde, kon ik nog wel de eerste twee uitbreekpogingen verijdelen, maar door de zware besturing, het gebrek aan ruimte om het stuur flink om te gooien én door de snelheid waarmee het ging, veroorzaakte het wel een 180 graden slip met ong. 80/u. Op 1 meter van de vangrail kwam ik achterstevoren tot stilstand… :)
Met de Camry van m’n vader hetzelfde meegemaakt trouwens. Daarna een paar slipcursussen gedaan en nu met de Audi maar wat rustiger aan. Je wordt ook een dagje ouder he?! :)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Mijn persoonlijke ervaring met lfb. is dat je de eerste paar keer idd. veel te hard remt, maar daarna wordt dit al snel minder.
Zelf gebruik ik de techniek niet heel regelmatig, maar vooral op het circuit in lange doordraaiers, en op knooppunt Everdingen (a27-a2 ri den bosch) merk je dat de auto veel stabieler is in het midden van de bocht en ook veilig hogere snelheden kan halen.
w0o0dy zegt
@ruud: dat was een selectiecriterium….
@Stef: Bochten aanremmen met de linkervoet zou ik niet aanraden voor op de openbare weg. Omdat het moeilijk is en omdat je toch moet schakelen voor de bocht….. Iets meer controle bij het uitaccellereren is soms wel prettig en is zelfs met mijn leasebak (die nogal fors reageert op het aanraken van de rem) (nu al, na twee keer rijden en oefenen) goed te doen. Ik geef toe dat het nog wel iets vloeiender kan allemaal, maar voor twee keer proberen lukt het aardig.
Stef zegt
Dit heeft wederom niks te maken met vloeiender, iedereen kan die linkervoet op de rem zetten. Het gaat erom dat het ook bruikbaar word, en je écht voelt en snapt waarom je zoiets doet.
En zonder LSD kom je daar in 9 van de 10 gevallen toch niet achter.
En het heeft ook niks met schakelen voor de bocht te maken, want juist daarna moet je LFB toepassen, om je toeren hoog te houden, en…ach, laat ook maar, ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer in deze discussie :)
Kevski Style zegt
@ Barry:
Waarom rem je daarvoor: Enige wat je daarvoor hoeft te doen is je toerental goed matchen, meer niet. En ja, terugschakelen en het niet matchen zorgt voor een kort gripverlies, wat met een 911 met de motor op meest verkeerde plek aller tijde zorgt voor fors overstuur als je het in een bocht doet. Maar ik snap je punt hier niet helemaal geloof ik, want wie gaat er nou in een bocht schakelen????