Lotus houdt zich niet alleen maar bezig met special editions en wietauto’s – ook bobsleeën zijn niet veilig voor de Engelsen.
De Royal Air Force heeft een eigen bobsleeteam en die hadden de afgelopen jaren iets te intensief gebruik gemaakt van hun voertuig. Vanwege hun ruime ervaring met composietmaterialen werd Lotus erbij geroepen om de gescheurde slee in zijn oude glorie te herstellen.
De CEO van de Lotus Group, Mike Kimberley, wilde maar wat graag zijn kunsten buiten de autoindustrie demonstreren en nam de opdracht meteen aan. Lotus repareerde de slee in zo’n 70 uur met de beste lichtgewicht materialen. Omdat ze toch bezig waren maakten ze de boel maar meteen af met de Lotus-kleuren, groen en goud.
De RAF nam de bobslee in gebruik bij de Inter-Services Ice Championship 2008 in Oostenrijk en behaalde de derde plaats algemeen. En ze kunnen zeggen dat ze met een Lotus van een berg af zijn gedonderd – da’s ook bijzonder. (via worldcarfans)
laurensvd zegt
Weet iemand misschien waarom hierbij met lichtgewicht materialen gewerkt wordt? Het zal zijn redenen natuurlijk wel hebben. Naar wat ik mij herinner werden er vroeger zelfs (stiekem) gewichten toegevoegd om daar toch een voordeel uit te halen.
robbie zegt
“en behaalde een algemene derde plaats” ?
Moet dat niet zijn: en behaalde een derde plaats algemeen ;)
-edit: zo u wilt ;)-
w0o0dy zegt
@laurensvd: waarschijnlijk omdat een zware slee harder op z’n ijzers drukt en daarmee meer weerstand heeft
The Godfather zegt
Er zijn, dacht ik, regels over hoeveel de slee moet wegen met Passagiers.
Tell me if i’m wrong
Paragon zegt
De acceleratie die moet opgebracht worden door mankracht aan het begin is iig gebaat bij een kleinere massa. (spreektaal: lichter gewicht).
Wat betreft de weerstand op de rest van het parcour: daar kun je nog een aardig boompje over opzetten. Da’s leuk, maar ben ik iets te brak voor momenteel.
Groet!
Uw Ingenieur
laurensvd zegt
Ik doe zelf ingenieurstudies dus ben vrij bekend met de voordelen op vlak van acceleratie/weerstand/ed maar vanwege het maximale gewicht dat opgelegd wordt ben ik toch van mening dat de gewichtsvoordelen de nadelen overtreffen. Het gebruik van lichtgewicht materialen zal dus ergens anders een massaverhoging toestaan en dit is waar ik benieuwd naar ben.
robbie zegt
Ik gok dat de mensen die in de bobslee zitten nu een hamburger extra kunnen eten ;)
Den_Dolf zegt
het zal wel ergens een voordeel hebben in snelheid, anders zouden ze er toch niet zoveel moeite in stoppen
jazzper zegt
is het niet omdat composiet materiaal (zie ook carbon) een 2e voordeel heeft: de stijfheid. Ik denk dat je torsie wil voorkomen in je slee.
Zoef zegt
Goed voor de gemiddelde uitstoot van hun voertuigen.
Dakana zegt
robbie, je zit wel in de buurt hehe
er is een maximum gewicht gesteld voor de combinaties (slee + bemanning)
als de slee lichter is -> mogen de mannen zwaarder zijn
en dan niet in hamburger vorm, maar in spiermassa :)
heb je dat nodig dan als je alleen maar stil moet zitten?
nee, maar bij het duwen in het begin wel.. en dat is het enige waar het omdraait, verder nog wat efficient sturen door de baan heen wat tijds verschil oplevert maar voornamelijk dat begin punt, duwen als een malle..
Volvo_440_turbo zegt
Op een een ‘wetenschappelijk’ tv programma op TV 1 blijkt dat degene die zwaarder is sneller van de schuifaf gaat.
Ik ben er ook van overtuigd dat een zwaardere auto een hogere topsnelheid kan halen omdat ie beter de luchtweerstand kan overwinnen.
Waarschijnlijk waren die lichtgewichtmaterialen nodig omdat anders de stabiliteit van die slee in het gedrang kwam…
Ik ben geen ingenieur maar ik denk wat ik hier schrijf wel klopt ;)
SJ zegt
In rechte lijn werkt (bij accelereren) gewicht alleen nadelig. Zodra je van een helling afgaat gaat het voordelig werken, maar hoe de verhoudingen liggen tussen bijv. de hellingshoek, het gewicht en de gewenste snelheid weet ik niet, dat zal een nog vrij ingewikkeld systeem zijn. Luchtweerstand heeft alleen met de vorm te maken (frontaal oppervlak, aerodynamica, etc.). Echter, als je eenmaal op een bepaalde snelheid zit zal gewicht wel voordelig zijn omdat de lucht meer moeite heeft je af te remmen. Zo moet een containerschip al kilometers voor binnenvaren vol in de remmen (en dan nota bene met water als weerstand). Dat heb ik me iig laten vertellen.
Ca.dil zegt
Zal een combinatie van zijn…
-Acceleratie
-Meer spiermassa
-Stijfheid
-Misschien ook een lager zwaartepunt??? makkelijker te besturen…?
zeikwijven zegt
ik zie geen groen op dat omgebouwde hobby-sleetje hoor
kleuren zijn wel vet
Jan C. zegt
Als je licht bouwt kun je het gewicht dat verplicht is daar inzetten waar je het hetmeest kan gebruiken.