En toch is Bob Lutz zeer te spreken over de Model S.
In relatief korte tijd is Tesla enorm gegroeid. We hebben het nu even niet over de Models 3 die er gebouwd zijn en de orders die Tesla heeft voor de Model Y. De aandelenprijs is in de afgelopen 6 maanden spreekwoordelijk door het dak gegaan met 250%.
Hysterie
Sterker nog, de hysterie omtrent Tesla is dermate heftig dat de legende wil dat zelfs Tesla-criticaster @jaapiyo Tesla-aandelen aan zijn portfolio heeft toegevoegd. Business Insider meldt dat Ford Motor Company, FCA en General Motors gezamenlijk minder waard zijn dan Tesla.
Krankzinnig
Volgens petrolhead Bob Lutz is het werkelijk krankzinnig wat er gebeurd:
Ik heb mensen gesproken van Goldman Sachs. Normaal gesproken zijn zij juist de experts op het gebied van prijzen van aandelen. Die experts vragen nu aan mij wat er aan de hand is. Niemand kan het uitleggen. Het is zover voorbij alle logische redenatie, dat geen één aandeelhouder logischerwijs winst zou kunnen verwachten. Het is puur psychologisch, bijna een soort massa psychose.
Bob Lutz, Business Insider
Wrok
Kijk, dat zijn nog eens boude uitspraken. Niet zozeer of je het er wel (of niet) mee eens bent, maar het is goed om te horen dat mensen nog een uitgesproken mening hebben. Nu zal er ook een beetje pijn c.q. wrok bij zitten. Bob Lutz is namelijk werkzaam geweest bij Ford, Chrysler én General Motors. En juist een Amerikaanse startup Tesla zet juist die Grote Drie in hun hemd. Maar volgens Bob Lutz is het slechts een trend en zal het niet zo’n storm lopen. De vraag naar elektrisch rijden komt vanuit de overheden en de subsidies, niet vanuit de intrinsieke vraag van de consument, aldus Lutz. Bob Lutz weet tevens te melden dat de overstap naar elektrisch rijden daardoor nogal ‘fictief’ is.
Lovend
Bob Lutz is dus absoluut geen fan van de elektrische autoindustrie (dat vinden wij vreemd). Maar hij is objectief genoeg om de elektrische auto’s van Tesla op hun merites te beoordelen. Volgens Lutz is er niets mis met de auto’s zelf. Op het gebied van rijeigenschappen, prestaties en uiterlijk heeft hij alleen maar lovende over.
richh zegt
Hier een Musk fanboy :) ik ben Tesla fanboy. Toch slaat de aandelenkoers nu nergens op.
De koers van Tesla kan je heel mooi over die van Bitcoin leggen. Hetgeen wat er is gebeurd, heeft te maken met de aandelenhandel. Dit gebeurt vaker; wanneer er parabolische groei ontstaat kan er heel snel, heel veel geld verdiend worden. Daar stapt simpelweg ‘iedereen’ in, uiteindelijk wordt het fomo en gaat het alleen maar harder.
Door de 2 winstgevende kwartalen kon je een flinke spike verwachten, maar dat heeft doorgeslagen in een onrealistische groei.
Over een paar maanden zakt het weer in, en kunnen jullie weer een item schrijven ‘het gaat echt heel kut met Tesla!’. Terwijl zelfs Musk himself weet dat dit van korte duur is.
vroaaaaaaaaaar zegt
@richh: daarom brengt hij nu nog even snel een pakket nieuwe aandelen op de markt voordat de hype over de top is.
bona zegt
@richh: het zijn inderdaad bizarre prijzen en psychologisch zoals wordt aangegeven. Het idee erachter is de (tot nu toe) fictieve toekomstige winst. Men gelooft blijkbaar, gezien de hoge koers, dat er flinke winsten in het verschiet liggen. Eenzelfde situatie zie je bij Uber, Spotify, Just Eat, WeWork; allemaal bedrijven die nog nooit winst hebben gemaakt en toch miljarden aan beurswaarde hebben. Enkel de glazen bol kan je vertellen of de waarde terecht is.
sprankel zegt
Spotify draait al een heel jaar (dikke) winst, just eat is overgekocht door Take-away en draait ook winst, Uber daarintegen heeft het lastig met name dat heel hun businessmodel in elkaar stuikt door lokale regelgeving maar desondanks gaan de cijfers terug de goede kant op. Wework ken ik niet.
Het Tesla aandeel is een hype, dat klopt maar wat de meeste nog niet door hebben is dat we in een tijdperk zitten waar software het verschil maakt. Het is de bank met de beste app voor op je smartphone die de grootste word, niet diegene met de beste interest. Voor de auto sector draait het rond autonoom rijden, niet om het elektrisch verhaal, de software, dat is wat telt. En op dat vlak, like it or not, is Tesla heer en meester, enkel Mercedes slaagt erin ze op de hielen te blijven, de rest loopt hopeloos achter.
En wat gebeurd er als er morgen iemand een echt autonome wagen op de markt zet? Dan heb je een dienst in plaats van een product, de massa zal geen auto meer kopen of eigendom ervan nemen. Heel het dealer netwerk met hun mooie glazen paleizen, dure onderdelen en herstellingen met een logistiek systeem erachter om u tegen te zeggen, heel het verdienmodel gaat recht de vuilbak in. Tesla klopt ze dus niet enkel op software, ze hebben zich al volledig klaar gezet op de eerste plaats voor die omslag met als voordeel dat ze nog klein en extreem dynamisch zijn. Mercedes kan niet volgen met productieorders met wachttijden van soms meer dan een jaar maar ze ontslagen 15 000! werknemers, waarom? Omdat ze moeten investeren in software en heel hun bedrijf moeten omgooien, achter de schermen werken ze zelfs samen met BMW om het R&D budget omhoog te krijgen. De CEO van VW, een mastodont in de sector waarvan velen denken dat het nooit plat te krijgen is heeft duidelijk laten verstaan dat het 5 voor 12 is voor VW en dat ze dringend drastisch van koers moeten veranderen, als de CEO van VW dat zegt, zowat het meest logge bedrijf van de sector, dan is er wel iets meer aan de hand dan enkel een hype van investeerders die op de hype trein springen. Neemt niet weg dat de koers van Tesla binnenkort wel een correctie zal maken waarbij er in paniek veel verkocht zal worden.
goodvibrations zegt
@richh: denk dat dit te kort door de bocht is.. Ik heb twijfels of Tesla bij te houden is… De model y en cybertruck staan opgelijnd om impact te maken.. Vooralsnog zitten andere merken niet bepaald in de buurt qua specs en prijzen.. (Winstgevendheid) Als tesla enigszins vlot kan opschalen is het niet eens zo gek dat de koers nu (overdreven) hoog staat. Check de specs van de nieuwe roadster bijv… Die laat alle sportwagen fabrikanten toch in hemd staan? Toch wel een beetje een parralell met Apple en hun eerste iphone”s.
ericc zegt
Toch iemand die met gezond verstand spreekt over de idiote stijging van het marktaandeel van Tesla. Jammer dat politici hier in Europa zo kortzichtig handelen. Over 10 a 15 jaar een verbod om productie van brandstofaangedreven wagens terwijl de automobiel weinig bijdraagt tot de algemene CO2-uitstoot. Korte termijn-denken van politici! Wacht tot de arbeidsplaatsen beginnen te sneuvelen bij de fabrikanten in Europa. Benieuwd wie ze de schuld gaan geven.
padoempats zegt
@ericc: 15% is al een heel hoop en minder effect op milieu lokaal (steden). Kun je in basis niet op tegen zijn toch
laptom zegt
@ericc: Hoezo weinig? Vooral om steden hebben fossielen voertuigen een grote footprint qua milieu. Deze desbetreffende heer zegt niets verkeerd over de auto en elektrisch rijden. Het gaat hem met name om de aandelen en dat heeft hij een terecht punt.
tierelier zegt
FOMO net als bij Bitcoin.
rhellema zegt
Vooralsnog is de bomenkap voor de nieuwe Duitse fabriek door de rechter gestopt. Toch nog iemand die niet mee gaat in de hysterie.
vroaaaaaaaaaar zegt
@rhellema: bomenkap heeft niets te maken met aandelenhype. Een fabriek bouw je om auto’s te maken, niet om aandelen te verkopen.
rhellema zegt
@vroaaaaaaaaaar: no shit sherlock!!
rhellema zegt
@vroaaaaaaaaaar: alleen al om je “gaan we bijdehand doen” opmerking moest ik lachen. Maak je toch niet zo druk man. Ik weet ook wel dat die bomenkap niets met de aandelen te maken heeft. Ik maakte een klein grapje over de rechter die blijkbaar niet met de hysterie mee doet, dat je niet de hersens heb om het grapje te snappen daar kan ik niets aan doen. Ga zo maar lekker onder je Musk dekbedden liggen en droom maar lekker over je elektric Elon.
Wat is dat toch met die fansla’s dat ze alle humor verliezen zodra het om hun merk gaat?
rhellema zegt
@vroaaaaaaaaaar: nou het grappige is wel dat je je met iedere reactie die je op mij geeft meer en meer ontpopt als iemand die het alleen maar met een beetje dreigende taal denkt te kunnen oplossen. Jammer joh, dat werkt bij mij niet zo. Maar uiteraard weer een zeer fijne nacht toegewenst onder je musk dekbed.
vroaaaaaaaaaar zegt
@rhellema: dreigende taal? Haha, beste – en enige – grap die je tot nu toe hebt gemaakt. Jij was toch diegene die niet on-topic reageerde maar meteen een persoonlijke “aanval” inzette toen ik een reactie plaatste? Bovendien heb je ook enorme last van vooringenomenheid want ik ben geen fan van Musk noch Tesla.
Samengevat dus niet grappig, vooringenomen en kleinzerig. Man, wat een zwaar leven moet jij hebben… met jezelf.
gregorius zegt
Om een stap verder te gaan: probeer maar eens een onderzoekje te vinden dat de prijs van Tesla kan verklaren op basis van echte data: niemand komt in de buurt. Ze proberen ‘sentiment’ te kwantificeren.
BTW: week 3 dat reageren op comments in de browser (firefox, chrome en safari) niet werkt. Hoe ver gaan we komen?
itiswhatitis zegt
@gregorius: of reclames die ervoor zorgen dat Spotify afsluit….
crepito zegt
@itiswhatitis: Dat is al 3 jaar..
itiswhatitis zegt
@gwnbmw: dankjewel voor de tip
Dutchdriftking zegt
De aandelenkoers heb ik niet gevolgd, maar als wat er in dit artikel staat klopt is het inderdaad redelijk idioot. Over 10 jaar gaan we zien of Tesla inderdaad zoveel groter en beter is geworden over de jaren dan de gerenommeerde merken, of dat ze uiteindelijk gewoon een van de velen zullen zijn…
mashell zegt
Beurswaardes en aandelenkoersen zijn bij geen enkel bedrijf met de realiteit in overeenstemming. Dan is ook precies de reden dat er wat te speculeren valt. Bij Tesla (maar ook Google en Apple) is het gewoon wat extremer dan bij andere bedrijven.
ty5500 zegt
Tesla is als bedrijf best goed bezig maar de actuele koers is inderdaad gigantisch overdreven
tge2 zegt
Stop per direct de aanschafssubsidie voor electromobielen. Dan zie je meteen dat dit alles nep tot op het bot is.
laptom zegt
@tge2: stop dan ook met huursubsidie, zorgsubsidie, kindertoeslag en andere regelingen.
verplicht zegt
@laptom: Afgezien van zorg, strak plan!
racerx zegt
@verplicht: schaf die zorgtoeslag maar af, huurtoeslag eveneens.
dutchneon zegt
uiteraard! kappen met alle toeslagen… mijn moeder zei vroeger al tegen mij “goed je best doen op school dan kun je later leuke dingen kopen” Huurtoeslag is sowieso pervers, ik heb ook bewust mijn huis met tuin uitgekozen op een plek waar de woningprijzen niet de pan uitrijzen!
tge2 zegt
@laptom: Wat heeft dat er mee te maken?
lithiumion zegt
@tge2: moet je dat vragen?!
maotje zegt
@tge2: waarom zou dat moeten stoppen? Schonere lucht in drukke steden heeft toch voor iedereen voordeel? Ook voor jou
tge2 zegt
@maotje: Je kan maar op een manier schonere lucht in steden hebben en dat is door iedere auto te weren uit drukke stadscentra.
maotje zegt
@tge2: een ev in de stad maakt de lucht daar niet vuiler. Dus geld niet voor iedere auto.
tge2 zegt
@maotje: Een electromobiel produceert ook fijnstof met zijn lompe gewicht en bandenslijtage.
maotje zegt
@tge2: iets extra door banden door meer gewicht. Is kwestie van andere sterkte banden nemen. Minder remstof en geen fijnstof uit uitlaat. Optelsommetje maken en dat is gunstiger voor een ev.
dijan zegt
Dacht dat dat soort toeslagen zijn voor mensen met een bepaald inkomen. Geloof niet dat de mensen die met een Tesla rijden naar de voedselbank moeten als de subsidie stopt !
911targa zegt
Afstappen van kindertoeslag is uitermate strak plan! Zal weleens een grotere impact kunnen hebben op het milieu dan die Tesla-subsidies (belastingkortingen). Kortom: levert geld op (geen kindertoeslag) en goed voor het milieu. Wat kan hier nou op tegen zijn?
janstehouwer1954 zegt
krankzinnig wat er gebeurd?
dutchneon zegt
Simpel te verklaren, de koers is in 2019 relatief kunstmatig laag gehouden. Veel geshort en eerste helft van 2019 veel geld verdiend door de shorts. Dat terwijl de fundamentel’s er al waren, veel auto’s geleverd, bouw fabriek liep op rolletjes….
Zie het als een springveer die op spanning is gedraaid. Toen al het positieve nieuws uit kwam in september, ging het los…. met een koers van rond de 300 in 2018, was een koers van ruim 400 in 2019 logisch geweest.
Er zijn veel mensen die steeds aan het bijkopen geweest zijn onder de 250$ Ook ik heb onder de 300 al flink bijgekocht en toen we eindigden rond de 180 had ik de portefeuille zo’n beetje vertienvoudigd.
Ik denk dat een koers van 500$ logisch was geweest als de groei gestaag was verlopen. Echter door de hoeveelheid shorts die in de markt zaten is de koers geëxplodeerd.
Daarmee hebben criticasters dus eigenlijk de koers onnatuurlijk opgedreven!!
goodvibrations zegt
@dutchneon: vraag is.. Vind jij het nu tijd om te verkopen? Verwacht je een inzakking?
dutchneon zegt
Nee geen inzakking, zitten dicht tegen de eerste uitlevering van de model y… natuurlijk vallen de cijfers van Q1 tegen maar dat weet iedereen al, na 3 jaar op rij Q1.
Ik verwacht eerder een inzakking na een double top, dus ergens in de 900 of nog even door de 1000 en wellicht dan correctie, of gewoon weer door. Momentum is er en blijkbaar kan Tesla gewoon accu’s in die auto’s krijgen. En ja ze zijn de eerste die flink marge kunnen maken op EV’s, daarbij aantallen kunnen maken (ja meer als die 30.000 id’s die VW op de markt gaat brengen na 3 jaar hard roepen).
Verder als je nu een EV wilt hebben waar je zorgeloos Europa mee wilt doorkruisen heb je alleen aan een Tesla wat…. de rest lukt ook maar is nog teveel avontuur voor de meeste mensen!
De wekelijkse bewegingen zijn echter zo overduidelijk gemanipuleerd (ben al een paar weken lang steeds vrijdag aan het kopen om bij opening te verkopen op maandag ) het is zo overduidelijk optiesluiting vrijdag word soms vanaf woensdag al omlaag gepushed en maandag weer volop enthousiasme.
jag1960 zegt
Hoe oud is Bob? (retorische vraag)
ericd zegt
Bob Lutz is een zure fossiel uit het fossiele energie tijdperk. Niettemin lijkt mij de hoge Tesla koers niet houdbaar. Dat heeft simpelweg te maken met dat andere merken ook aan de slag gaan met EVs en met het feit dat de verkoop erg gevoelig is voor aankoopsubsidiering.
oxidizers zegt
ok boomer