Hiermee hoor je de BOA’s niet aankomen…
We weten het allemaal: auto’s en Amsterdam zijn een slechte combinatie. Als je politie of BOA bent in Amsterdam heb je daarom veel meer aan een tweewieler. En dan het liefst eentje waarbij je niet zelf hoeft te trappen.
In deze categorie heeft de Amsterdamse handhaving nu een nieuwe aanwinst. Omdat duurzaamheid natuurlijk een heel belangrijk thema is in onze hoofdstad is het een volledig elektrische motorfiets geworden. Waar de handhaving eerder koos voor motorfietsen van BMW en Suzuki, is de keuze nu gevallen op een Energica Experia.
Hiermee krijgen de BOA’s een heus Italiaans raspaardje, want Energica is gevestigd in Modena. Deze start-up is opgericht in 2014 en richt zich uitsluitend op elektrische motorfietsen. De Experia is hun nieuwste model.
De Energica Experia heeft voor een motorfiets een behoorlijk grote accu, met een capaciteit van 22,5 kWh. Daarmee heeft deze tweewieler een range van 200 km, en in de stad zelfs 420 km. En laat Amsterdam nu net een stad zijn. De BOA’s zullen dus niet zomaar met een lege accu komen te staan.
Om de motor geschikt te maken voor de handhaving zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan. Zo is er een koffer, een zwaailicht en een mobilofoon gemonteerd, en voor als het glad is: zijwieltjes valbeugels.
Hoeveel van deze geruisloze motorfietsen de handhaving precies heeft besteld is niet bekend, maar de eerste exemplaren zijn in ieder geval in gebruik genomen. Dan weet je dat.
Foto’s: Jan Schouten via LinkedIn & Energica Nederland
tjorque zegt
Zo eentje wil ik ook wel. (Zonder de popo goodies)
Binnen vijf jaar als m’n nieuwe GS adventure afgeschreven is, koop ik misschien zoiets voor erbij. (De gs mag dan uiteraard blijven).
Voor 80% van mijn werkverkeer is dat perfect voldoende.
JanJansen zegt
Als je een GS wilt verslijten moet je toch echt wel serieus veel rijden.
Rij zelf een R100GS HPN uit ‘88. Die blijft ook maar doorgaan, terwijl ik er gewoon de TET mee doe.
techniekmeneer zegt
Hij zegt niet verslijten, hij zegt afgeschreven, dat zijn 2 verschillende dingen.
potver7 zegt
Benieuwd waar ze die gaan inzetten. BOA’s mogen volgens mij niet harder dan toegestaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de politie) dus ze mogen vrijwel nergens harder dat 30 of 50. Waarmee ze dan kiezen voor motoren en niet voor scootertjes…
rwdftw zegt
Plus, je moet toch echt je A rijbewijs hebben om dit te mogen rijden. Dan is een electrische scooter een stuk handiger en goedkoper.
zjos zegt
En voor dat oranje zwaailicht hoeven ze het ook niet te doen. (Blauw mogen ze niet voeren)
RAW zegt
Blijkbaar mag het wat kosten, prijs vanaf € 28.990,- en dan komen er natuurlijk nog wat aanpassingen bij. En dat voor BOA’s van Handhaving? Of bedoelen ze Borrel Onroerend Goed Amsterdam (b-o-a.nl), die hebben zeker en vast geld genoeg.
lekkaah zegt
Ja, erg slim. Melkert baan figuren op apparatuur van 30k laten zitten met een bak koppel. En eigenlijk ook beta-tester voor nieuwe techniek. Het stinkt weer enorm naar steekpenningen bij gemeente Amsterdam.
Aan de andere kant, het zou mij niks verbazen als de mensen die daar werken oprecht hun uiterste best doen..
VerArie zegt
En nu maar hopen dat ze ook daadwerkelijk kilometers met die dingen maken,want de combi elektrisch + Italiaans is het begrip ‘betrouwbaarheid/niet laten staan’ gelukkig voor uitgevonden…