In deze nieuwe serie nemen we wekelijks de gebeurtenissen van het radioprogramma onder de loep.
Vanmiddag schoven Wouter Karssen (Autoblog) en Meindert Schut weer aan tafel voor de Nationale Autoshow van BNR. Te gast waren Carlo van de Weijer (hierboven afgebeeld) van de TU Eindhoven om te spreken over het Deltaplan Mobiliteit en Daan Kersten, CEO van Additive Industries. Laatstgenoemde was in het radioprogramma om uit te leggen hoe het te werk gaat met 3D-printen.
Het Deltaplan van de Mobiliteitsalliantie.
Van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven, vertelde vanmiddag in de Autoshow wat hij vindt van het Deltaplan van de Mobiliteitsalliantie. Het plan, opgesteld door tenminste 25 bedrijven en brancheverenigingen, stelt dat er spoedig iets moet veranderen aan het (openbaar) vervoersnetwerk in Nederland. Als er geen drastische maatregelen worden genomen, dan zal het land in 2030 tot stilstand komen te staan. Volgens de alliantie kan de situatie worden opgelost voor het rijpe bedrag van 56 miljard euro.
Het Deltaplan krijgt van Carlo van de Weijer een 7, vooral omdat het hem niet zozeer duidelijk is hoe de betrokken partijen nu precies van plan zijn de situatie op te lossen. Met het bedrag van 56 miljard euro zal de situatie ongetwijfeld kunnen worden aangepakt, maar waar het geld straks exact naartoe zal gaan, dat is vooralsnog niet duidelijk. Volgens van de Weijer is het “lastig in te schatten” waar het geld precies naartoe moet.
In het Deltaplan brengt de Mobiliteitsalliantie het fenomeen ‘rekeningrijden‘ weer terug. Hoewel lang niet iedereen zich hierin kan vinden, is het bepaald geen slecht plan. Zeker als de andere belastingen inderdaad worden geschrapt of herzien, kan het redelijk aantrekkelijk zijn. Van de Weijer ziet dit ook en denkt dat rekeningrijden ongeveer 15 cent per gereden kilometer moet kosten. Het is de bedoeling dat rekeningrijden per 2024 wordt ingevoerd.
Over 3D-printen.
Daan Kersten van Additive Industries was eveneens aanwezig in de Nationale Autoshow. In zijn gesprek met Meindert en @wouter vertelt hij het een en ander over de wereld van 3D-printen en hoe de techniek tegenwoordig gebruikt wordt in de auto-industrie. Het bedrijf heeft een groot aantal klanten wereldwijd, onder meer het Formule 1-team van Alfa Romeo. Kersten nam zelfs een aantal onderdelen mee naar de studio om het resultaat te laten zien.
De auto-onderdelen van @TeamAdditive 👇🏻 pic.twitter.com/7E3rU1fmkP
— BNR Autoshow (@BNRautoshow) June 14, 2019
Alfa Romeo Racing, de grootste klant van Additive Industries, gebruikt de machines van het Nederlandse bedrijf o.a. om de rolhoep, een gedeelte van de uitlaat en de zogenaamde rocker arm te maken. Het Formule 1-team heeft recentelijk alweer zijn vierde machine van Additive Industries gekocht. 3D-printen wint tegenwoordig zeer aan populariteit, bijvoorbeeld omdat de geproduceerde onderdelen veel lichter zijn dan “de oude manier” van bouwen.
Terugluisteren? Klik HIER om de aflevering van vandaag af te spelen.
gasskaas zegt
Iedere zaterdag ochtend luister ik naar de herhaling. Altijd erg geestig en informatief. Ga zo door Wouter en Meinert.
grandvitara zegt
Elke vrijdag middag heerlijk genieten tijdens m’n wekelijkse rit van Zoetermeer tot de Duitse grens luisterend naar de Autoshow. Ontopic: we gaan weer zo hard genaaid worden door de overheid met die kilometer heffing!!!! Reken maar op een verhoging van de wegenbelasting zonder verlaging van de accijns op brandstof. Auwwww deze gaat heel veel pijn doen
str8six zegt
Het kan iig niet tenenkrommender worden dan de aflevering met Jack Plooij. #OntslaJackPlooij
schreute01 zegt
@str8six: tikkie kinderachtig he om hier Jack weer bij te halen.
kareljansen zegt
@str8six: ik zou het niet kunnen zeggen, toen hij direct begon te dreigen heb ik hem een stuk doorgespoeld, wat een debiel..
fromtheg zegt
Luister het vaak terug, leuk programma. Alleen de interview skills van Wouter blijven wel ver achter bij die van Meindert. Maar goed dat geeft het programma ook weer wat kleur.
mopar70 zegt
@fromtheg: Ik vind de authentieke stijl van Wouter juist leuk.
grandvitara zegt
@mopar70: idd Wouter is voor de fun en de scherpe sneer op sommige momenten. Meindert voor het interview en het vasthouden van de lijn.
dutch zegt
@grandvitara: zit er tegenwoordig een lijn in het programma..? Misschien dan toch maar weer eens proberen.
grandvitara zegt
@dutch: soort van lijn……
reactief zegt
15ct per kilometer.. Oei. Dat zou bij 15.000km per jaar bijna €200,- per maand zijn.
Dat reed ik nu niet aan MRB en accijnzen tezamen.
Dus dan heb je alleen voordeel bij nieuwkoop omdat BPM ook vervalt?
En dan ga ik er nog vanuit dat al die belastingen vervallen.. In plaats van dalen of gewoon ernaast boven bestaan.
grandvitara zegt
@reactief: dat is wat ik zeg je gaat keihard genomen worden zonder dat je er van kan genieten………
enjoypunani zegt
@grandvitara: ligt eraan in welke auto je rijdt.
Dutchdriftking zegt
Ik kan mij zo niet voorstellen dat we niet genaaid gaan worden met kilometerheffing…. Het idee is oké, maar de uitvoering…
mpgc zegt
Leuk programma, vooral door de presentatoren
ghost zegt
Leuk!
z3cabby zegt
Ik ben geen taalnazi, maar ”…in 2030 tot stilstand komen te staan…” is wel een beetje sommige genederlandst.
dare2think zegt
15 cent per kilometer? Zijn ze nou werkelijk helemaal gek geworden. Dat is veel en veel te veel. Moet je eens nagaan hoeveel het bezorgen van een pakketje dan gaat kosten. Of familiebezoek aan de andere kant van het land. Of even 500 km boenderen met je weekendauto: dat is dan €75 meneer. Dat is veel meer dan de wegenbelasting nu. Het idee mag goed zijn en het is ook eerlijker, maar het geeft de overheid een prachtige knop om aan te draaien. En de geschiedenis leert dat ze die een kant opdraaien die hen het beste uitkomt. En dan is de reactie van al die prachtige belangenorganisaties: zo hebben we het niet gewild. Maar voor zulke kletspraat koopt de automobilist dan niets meer. Het is erg dom om als burgers deze macht aan de overheid te vertrouwen. Het grote nadeel is dat de totale kosten die uitgegeven worden aan infrastructuur al jaren veel lager zijn dan er nu binnengehaald wordt aan belastingen . Het kabinet wil niet bezuinigen en een nieuwe regeling moet dus minstens net zo weinig te maken hebben met de werkelijke kostprijs. En dat baart me zorgen. Dan komt er dus een kilometerprijs die niet op werkelijke feiten gebaseerd is. Dat geeft weinig hoop op een wérkelijk eerlijk systeem. Uiteindelijk wordt dan iedereen gepakt! Zuur dat het oorspronkelijke doel ‘eerlijk delen’ was. Jaja. Eerlijk zullen we met zijn allen een hoop meer gaan betalen zonder een poot om op te staan.
grandvitara zegt
Ik verwacht niet dat de accijns op brandstof afgeschaft zal worden of er iets aan de bpm gedaan gaat worden. Dit zijn zekere inkomsten voor de overheid. Men wil kost wat kost deze bron behouden. Resteert de wegenbelasting. Simpele rekensom; 75 euro wegenbelasting/0,15 cent levert op dat ik 500 km per maand kan rijden voor hetzelfde bedrag. Met mijn 25k per jaar ga ik dus 312,5 per maand betalen 5x meer! Per jaar 3500 euro. Zo help je Nederland heel snel de afgrond in. Immers, het geld gaat niet meer naar consumptie. De accijns per liter benzine is 78 cent per liter. Met mijn 25k per jaar en 12 km per liter betaal ik dus 1642 aan accijns. Tel daarbij de 75 per maand aan wegenbelasting op kom je op 2542 per jaar. Anders gezegd, de 15 cent per km is nog steeds veel een veel te veel in verhouding tot de huidige structuur. Mijn verwachtingen zijn dat deze 15 cent gewoon doorgaat. Je zag het ook op basis van de geruchten over autobrief 2, alle geruchten (zoals wegvallen belasting voordeel hybride voor particulieren) bleken waar te zijn.