Dit was de BNR Autoshow van vrijdag 18 oktober 2019.
In deze BNR Autoshow ging het over de export van elektrische en plug-in hybride auto’s, de aanpak van files en werd gesproken over de Dutch Grand Prix op Zandvoort volgend jaar.
Tijdens deze EV10daagse kwam het al ter sprake dat het aantal hybride auto’s in grote getale over de grens verdwijnen. In de BNR Autoshow werd hierop ingezoomd. Bijna 40 procent meer EV’s (1.075 stuks) zijn tot nu toe over de grens gegaan. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. De auto’s gaan voornamelijk naar België en Duitsland. Nog eens zes keer zoveel plug-in hybrids werden geëxporteerd. Ruim 8.000 stuks gingen naar het buitenland. VVD-kamerlid Remco Dijkstra spreekt over ‘onthutsende’ zaken. Elektrische auto’s moeten aantrekkelijker worden voor consumenten om export tegen te gaan. Bijvoorbeeld een korting op een tweedehands EV, aldus het kamerlid.
Later in de show ging het over de filedruk en de verkeersveiligheid. Dijkstra zegt dat er meer maatregelen moeten gebeuren om de filedruk tegen te gaan. Hulpvoertuigen moeten sneller ter plaatse komen bij een incident, een spitsstrook sneller open en meer asfalt zijn enkele voorbeelden dat het kamerlid oppert. Veel dingen zijn al gaande. Zo zijn er meer medewerkers voor Rijkswaterstaat en worden aan diverse snelwegen gewerkt. Verder wil de VVD dat de politie zichtbaar op de snelweg terugkeert. Dit laatste zal volgens Dijkstra een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Een stukje zichtbaarheid zou al moeten helpen
Daarnaast kwamen autobelastingen ter sprake. Het kamerlid stelt dat de VVD deze kabinetsperiode geen enkele vorm van rekeningrijden wil zien. Daar is Dijkstra stellig in. Daardoor blijft het onderwerp de komende nog wel op de agenda staan. Op de korte termijn hoeven we hier weinig van te verwachten. Goed nieuws voor de automobilist die geen fan is van het concept.
Tweede gast was Imre van Leeuwen, de algemeen directeur van de Dutch Grand Prix-organisatie. Hij was te gast in een nieuwe, extra lange aflevering van podcast The Road to Zandvoort. Hij vertelde onder meer dat er 30 mensen momenteel fulltime bezig zijn met de organisatie van de Nederlandse Grand Prix. Daarnaast gaf de directeur een kijkje in de keuken wat er komt kijken bij het organiseren van dit raceweekend.
De radioshow is later vandaag terug te luisteren via onder andere de website van BNR.
Dutchdriftking zegt
Je gaat toch niet zeggen dat het exporteren van de PHEV’s voor de minister een verassing was. Dit riepen wij leken 6 jaar geleden al……
flatsixx zegt
@dutchdriftking: en wat is het fijn om die Outlanders langzaam maar zeker te zien verdwijnen van ons straatbeeld.
flatsixx zegt
@flatsixx: *uit
P1m zegt
@dutchdriftking: was het maar een verassing, in de oven ermee!
fiscaal zegt
Ik ben nog steeds van mening dat phev de meest ideale combinatie is.
daniel1975 zegt
@fiscaal: ja, zeker op dit moment, misschien over 10 jaar wel anders, maar alles moet hier in Europa blijkbaar in 1 jaar geregeld zijn.
flutterby zegt
@fiscaal: dat ligt er aan of je een EV met range extender of een brandstofauto met ondersteuning bedoelt. Die laatste brengt alleen maar meer complexiteit en onderhoud mee, terwijl het voordeel al bijna te niet wordt gedaan door de kosten van openbaar laden of je laadpaal.
gertjan2012 zegt
Huh… die kerel van BNR lijkt wel verdomd veel op onze Wouter?